Viesnīcu biznesam vajadzīgi viesi
Vasara pagājusi, par skaisto laiku un pludmales sezonu esam jau gandrīz aizmirsuši. Pilsētas ielās, kafejnīcās daudz retāk redzam svešas sejas, proti, tūristus un Liepājas viesus.
Kā šo vasaru, salīdzinot ar iepriekšējo gadu, raksturo mūsu viesnīcnieki un viesu namu saimnieki? Viesnīcas ir visai labs rādītājs tam, kā rit dzīve pilsētā un kāda ir ekonomiskā situācija.
Daudz sliktāk
Nebija neviena uzrunātā viesnīcnieka, kurš apgalvotu, ka pagājusī vasara viņu biznesam bijusi labāka nekā 2008. gadā. Ekonomiskā dižķibele, ko neizdzīvo tikai Latvijas mērogā, atstājusi savu ietekmi. Situācija kļuva ievērojami smagāka, kad šā gada sākumā ienākuma nodokli viesnīcām paaugstināja no 5 līdz 21 procentam. Ar patiesām bažām tiek gaidīts kārtējais solītais nodokļu paaugstinājums – līdz 23 procentiem. Pēc nodokļa palielināšanas šā gada sākumā starpību, kas radās, salīdzinot ar 5 procentiem, visas viesnīcas ņēmušas uz sava rēķina, jo cenas par pakalpojumiem nav celtas. Daudzviet pat samazinātas. Bet viesu bijis mazāk nekā pērn. Taču par traģisku šo situāciju noteikti nevar saukt. Viesnīcu peļņa ir sarukusi, un skats uz ziemas mēnešiem nebūt nav optimistisks. Ar bažām tiek gaidīta ziema.
Tūristi atved naudu
Viesnīcas “Fontaine Royal” vadītāja Gunta Pelnēna, stāstot gan par šo, gan viesnīcu “Fontaine Hotel”, teica: “Kopumā vērtējot, viesu nav bijis daudz mazāk nekā citus gadus, taču līdz ar nodokļu un citu maksājumu paaugstinājumu ienākumi sarukuši.” Viesnīcas piedāvā atlaides. Šogad salīdzinājumā ar pērno gadu atšķirība bijusi tāda, ka agrāk, gatavojoties festivālam “Baltic Beach Party”, cilvēki numurus sākuši rezervēt jau martā, aprīlī, bet šogad – tikai īsi pirms pasākuma. Ja pērn vairums Liepājas viesnīcu, šo festivālu gaidot, cenas palielināja divkārt, tad šovasar cenu daļēju paaugstinājumu varēja atļauties tikai retā. Negaidītas pārmaiņas atnesis septembris.
G. Pelnēna: “Viesi pazuda gandrīz kā pēc burvja mājiena.” Labi, ka viesnīcā “Fontaine Royal” ir savs SPA centrs un atvērts jauns bārs. Meklēsim iespējas izdzīvot.”
Viesnīcas “Promenade Hotel” vadītāja Inese Stopele: “Mūsu viesnīcas noslogojums nav mainījies, viesu ir tikpat, cik pērn. Viesnīcu bizness ir tāda joma, kurā nepārtraukti jāseko līdzi pieprasījumam, tendencēm, mērķauditorijai, jābūt elastīgiem un daudz jāstrādā.”
Liepājas Tūrisma informācijas centra ienākošā tūrisma speciāliste Agita Vucena norādīja, ka, runājot par Liepājas viesnīcām, labākais ir tas, ka tās ļoti dažādas. Sākot jau no piecām zvaigznēm. Pilsētas viesiem ir plašas izvēles iespējas. Viesnīcu pilsētā noteikti pietiekot, konkurence esot gana veselīga. “Ziema nebūs viegla, bet darīsim visu, lai noturētos,” tā teica visi uz sarunu aicinātie viesnīcu pārstāvji.
Plašāk lasiet laikraksta “Kurzemes Vārds” 19. oktobra numurā.