Lai nodrošinātu ērtu vietnes izmantošanu un uzlabotu šīs vietnes veiktspēju un funkcionalitāti, mēs izmantojam sīkdatnes. Turpinot pārskatīt šo lapu, Jūs piekrītat sīkdatņu saglabāšanai Jūsu ierīces atmiņā. Turpināt Vairāk informācijas

Ceturtdiena, 22. augusts

Vārdadiena: Everts, Rudīte

Titulglezna

Atslēgvārdi saldus | glezna | 3k | janis rozentals

Jaņa Rozentāla Saldus vēstures un mākslas muzeja rīkotajiem muzikālajiem svētdienas rītiem dots franču impresionista Eduāra Manē gleznas "Brokastis zaļumos" (Le Déjeuner sur l'herbe) nosaukums.

Vēl nesen Jaņa Rozentāla un citu latviešu mākslinieku impresionisma stilā gleznotas gleznas un E. Manē savulaik skandalozais darbs "Brokastis zaļumos" bija zem viena jumta – trīs mēnešus Baltijas valstu kopīga izstāde "Nepieradinātās dvēseles. Simbolisms Baltijas valstīs" bija izlikta Orsē muzejā Parīzē. Izstādes vēsts fokusējās uz pašapziņu – arī mums 19. un 20. gadsimta mijā bija pasaules līmeņa mākslinieki –, savukārt Orsē muzeja direktore Loransa Dekāra uzsvēra kopīgo saikni starp Eiropas valstīm, ko veido kultūra un vēsture.

E. Manē gleznas uzskata par robežšķirtni starp Francijas veco glezniecības skolu un jauno mākslinieciskās izteiksmes manieri. Saldus muzeja sabiedrisko attiecību speciālistei Ilzei Pluģei patīk stāstīt par vētru, ko 1863. gadā sacēla "Brokastis zaļumos". Ne tāpēc, ka gleznā ir kaila sieviete (neapsegti vai daļēji piesegti ķermeņi bija iecienīti arī akadēmiskajā glezniecībā), bet tādēļ, ka simboliskais (kails ķermenis) attēlots pārlieku naturāli un sadzīviski.

"Brokastis zaļumos" tika izraidītas no tā dēvētā Parīzes salona – valdības finansētas izstādes, kurā izlika jaunākās un mākslinieciski vērtīgākās gleznas. 1863. gadā bija neierasti daudz atraidītu mākslinieku, un E. Manē gleznas izbrāķēšana pielika punktu nepieņemto autoru pacietības mēram. Viņi pieprasīja Napoleonam III personīgi apskatīties neatzītās gleznas, savukārt valdnieks izlēma, ka galavārds jāsaka sabiedrībai. Valsts finansēja vēl vienu izstādi jeb Noraidīto salonu. Tā apmeklētāji cerēja pazoboties par modernajām gleznām, taču rezultātā iepazina glezniecības jaunākās tendences un pat jutās saviļņoti par tām.

  • Komentāri (0)
  • 0
+ skatīt visus Atlikušie simboli: 500

Pievieno komentāru

liepajniekiem.lv neatbild par rakstiem pievienotajiem komentāriem. Aicinām ievērot pieklājību, toleranci un iztikt bez rupjībām.

Portālā aizliegts ievietot:
- personas godu un cieņu aizskarošu, draudošu, apmelojošu informāciju;
-musināt uz rasu vai etnisko neiecietību;
-komentārus, kas neatbilst Latvijas Republikas likumdošanai;
- komerciāla rakstura informāciju vai jebkāda veida reklāmu un aģitāciju.

Noteikumu neievērošanas gadījumā, liepajniekiem.lv patur tiesības komentārus dzēst, slēgt iespēju komentēt un ziņot tiesībsargājošām iestādēm.

Uzmanību!!!
Lai mazinātu iespēju portālā manipulēt ar komentētāju viedokli un noskaņojumu, komentāri, kuru autori diskusijās piedalās ar vairākiem vārdiem, tiek iezīmēti pelēkā krāsā. Tā kā šis process ir tehnisks, ir iespējamas situācijas, kurās iekrāsotie komentāri var nebūt no viena autora, vai arī neiezīmētos komentārus rakstījusi viena un tā pati persona.

3K

Saistītās ziņas

Pamanīji neatbilstošu saturu? Būsim pateicīgi, ka par to informēsi mūs!