Svētdiena, 29. novembris Ignats, Virgīnija
Abonēt

Lasi vairāk ar
liepajniekiem.lv abonementu

Ģitāras, sirsniņas, skaisti burtiņi…

Ģitāras, sirsniņas, skaisti burtiņi…
20.02.2007 21:28

0

Vai sarīkojums būs izdevies, publikas apmeklēts, lielā mērā atkarīgs no tā, cik uzrunājoša, pamanāma būs reklāma. Mūsdienās afišas izvietotas visās iespējamās vietās, ar tām izraibinātas gan māju sienas, gan žogi, gan tās parādās, atverot interneta portālus. Lai reklāma izceltos, lietā jāliek izdoma, jāpiedāvā kaut kas īpaši oriģināls. Par to, kā top informatīvie darbi, “Kultūras Pulsam” stāsta trīs jauni, talantīgi Liepājas mākslinieki.

Ģitāras topā

Ja pagājušo nedēļu paņēmāt bukletu “Šonedēļ Liepājā”, atvērāt kluba “Pablo” mājaslapu vai iegājāt Latvijas 1.rokkafejnīcā, noteikti ieraudzījāt dziedātāju Ladybird un Ivo Fominu ar ģitāru rokās jeb afišu, kas informēja par Valentīna dienas ballīti. Šīs reklāmas sērijas autore ir Jana Jaunciema. Pēc jaunietes domām, šis ir viens no veiksmīgākajiem viņas darbiem, jo izdevies pavēstīt par mīlētāju dienas sarīkojumu, izvairoties no banalitātes.

“Citā bildē” Jana par reklāmas dizaineri strādā nedaudz vairāk nekā pusgadu, pirms tam viņa afišas, kartītes, diplomus un citas lietas gatavoja Bērnu un jauniešu centrā. Lai arī pieredze uzkrāta, Jana saka, ka šajā jomā vēl daudz ko var mācīties. Visvairāk jaunietei patīk radošais meklējumu process, kad tiek piemeklēti un likti kopā dažādi vizuālie elementi. Tā kā lielākoties informatīvie materiāli jāveido Latvijas 1.rokkafejnīcai un mūzikas klubam “Pablo”, bieži tiek izmantoti dažādi mūzikas instrumenti vai mūziķu attēli. Īpaši populāra ir ģitāra, jo “Pablo” taču ir rokmūzikas klubs. Izklaides iestādē pat stāstot joku, ka Janai tik vien darbā jādara, kā jābīda ģitāras. Starp citu, arī īstu ģitāru Jana ir bīdījusi, veidojot noformējumu rokkafejnīcai.

“Ir gadījušies brīži, kad darbs nesokas un radušās idejas neapmierina. Tad vislabāk paņemt atelpu, pauzi, piemēram, iet pagulēt un nākamajā dienā ierasties ar svaigu galvu. Galvenais – nesamocīt ne darbu, ne sevi,” no pieredzes stāsta Jana. “Citreiz ideja rodas pat no kāda maza sīkumiņa, piemēram, interesanta burta. Ja konkrēti izdomā, ko vēlas salikt kopā, sameklēt atbilstošus attēlus un citus elementus, darbs sokas grūtāk.”

Janas pienākums ir noformēt arī rokkafejnīcas informatīvās skrejlapas, kurās vēstīts par konkrētā mēneša vai pasākuma īpašajiem ēdieniem vai dzērieniem. Tāpat māksliniecei jādomā, kādas veidot apdrukas t-krekliem, somiņām un citiem aksesuāriem, kurus nēsā gan paši rokkafejnīcas darbinieki, gan viesi, kuri tos iegādājas vai saņem kā dāvanas. “Droši vien pēc gadiem būs dīvaini ieraudzīt kādu nēsājam kreklu, kuru esmu veidojusi,” pieļauj Jana.

“Citu gatavotos reklāmas materiālus vākt necenšos, ja vien kaut kas nešķiet ļoti īpašs, elpu aizraujošs, jo citādi papīru sakrājas ļoti daudz, bet ieskatīties tajos tik un tā nesanāk laika. Daudzas labas lietas atrodu internetā. Man datorā ir liela attēlu galerija un dažādu interesantu mājaslapu adreses. Arī savus darbus līdz šim aizņemtības dēļ nav sanācis laika savākt, bet to noteikti vajadzētu izdarīt,” uzskata Jana. 

Bukleti no malu malām

Inga Done rūpējas, lai ļaudis pievērstu uzmanību tam, kas notiek Liepājas teātrī, respektīvi, viņa gatavo dizainu teātra repertuāra afišām, reklāmas stendam, kas izvietots pie tirdzniecības nama “Kurzeme”, dažreiz izrāžu afišām, kā arī repertuāra bukletiņiem, kuri pieejami dažādās pilsētas iestādēs, un citas lietas. “Visvairāk man patīk gatavot afišas, bet tas ir arī grūtākais darbs. Pirmkārt, jāizdomā noteikta koncepcija, lai materiālam būtu konkrēta doma, savs vēstījums. Lai to izdarītu, daudz darba jāiegulda, pētot, piemēram, izmantoto simbolu nozīmi. Otrkārt, tas ir pamatīgs darbs ar cilvēkiem. Lai izveidotu izrādei afišu, jāuzklausa daudzu viedokļi, jāsadarbojas ar režisoru, scenogrāfu, teātra direktoru, fotogrāfu, kā arī jāpatur prātā luga, tas, kādi tērpi tajā tiks izmantoti. Taču galvenais – nedrīkstu pazaudēt savu ideju,” sacīja teātra māksliniece. Vieglāk esot veidot repertuāra bukletiņus, jo tie top, kad iedotas fotogrāfijas un jau gatavi citi vizuālie materiāli. Tā teikt, atliek tikai visu gaumīgi izvietot vienkopus. “Darbs ir grūts tad, kad sāku šaubīties, vai varēšu to paveikt. Bet kad ļauju vaļu brīvām asociācijām, atslābinos, process ir viegls un raits,” ievērojusi liepājniece.    

“Šī nav vienīgā mape, kurā ievietoti no ārzemēm un dažādām Latvijas vietām savāktie bukleti, kartītes,” rādot uz galda novietoto kasti, apgalvo LPA absolvente. “Man patīk ik pa laikam tos apskatīt, interesē, kādas fīčas citi mākslinieki izmantojuši. To daru ne tāpēc, lai nošpikotu, bet lai gūtu ierosmes. Citreiz skatos un secinu: cik tās krāsas labi iet kopā!” priecājas Inga, kura atšķirībā no Janas veido savu portfolio. “Manu darbu klāsts ir diezgan bagātīgs un vispusīgs, ir gan filmas, gan interneta baneri, gan reklāmas preses izdevumos, gan afišas un bukleti.” Par veiksmīgākajiem viņa min portālam liepajniekiem.lv un laikrakstam “Kurzemes Vārds” pērn tapušos Ziemassvētku apsveikumus. “Ja ir laba fotogrāfija, paskatoties uz to, uzreiz rodas asociācijas. Tā bija, veidojot apsveikumu liepajniekiem.lv. Bildē bija iemūžināts kolēģes mazais dēlēns, ietērpts žaketītē un ar tauriņu, kuram zem kājām novietoju pilsētas skatu. Tāds solīds, milzīgs mazulis – liepājnieks,” atceras Inga.

“Man ļoti patīk veidot reklāmas banerus, jo tie ir kā animācija – varu atdzīvināt tekstu. Labprāt pafantazēju, kā teksts, attēli dzīvo, kā tie kustas. Savienojot dažādas lietas, iespējams izveidot noteiktu stāstu,” ar sajūsmu stāsta Inga, kura labprāt gribētu uzklausīt atsauksmes par savu veikumu. “Citādi, ja neviens neko nesaka, rodas priekšstats, ka mani darbi cilvēkiem nepatīk,” uzskata Inga.

Intuīcija palīdz

Kluba “Fontaine Palace” pastāvīgie apmeklētāji noteikti pazīst vecāko bārmeni Uģi Blūmu, taču tikai retais zina, ka viņš ne tikai jauc kokteiļus, salej glāzēs dzērienus, bet arī izdomā dizainu izklaides vietas sarīkojumu afišām, flaierīšiem un taisa fotogrāfijas, kuras tiek ievietotas kluba mājaslapā. Liepājas Pedagoģijas akadēmijas students sacīja, ka, piemēram, plakātu ar visa mēneša sarīkojumiem var uztaisīt pat vienas dienas laikā. “Tas ir interesants darbs, jo katru reizi afišas izskatās citādākas, piemēram, mainās krāsas un burti, ar kādiem tiek rakstīti grupu nosaukumi. Ja apvienība man nezināma, ielūkojos mājaslapā, kā tā raksta savu nosaukumu un kādu mūziku spēlē,” atklāja Uģis. Dažreiz viņš intuitīvi nojauš, kā vizuāli vajadzētu atspoguļot grupu nosaukumus, piemēram, tā viņam gadījies ar kādu somu grupu, kura uz Liepāju bija atvedusi plakātus un krekliņus ar apvienības logo. Ārzemju mūziķi atzinuši, ka liepājnieka atveidotais nosaukums labi sasaucas ar grupas pieņemto.

Lai izdomātu, kādam būtu jāizskatās reklāmas materiālam, Uģim neesot jāmokās. Ja pietrūkst idejas, viņš sarindo grupas nosaukumus, palēnām izdaiļo vienu, tad otru un tapšanas procesā rodas idejas, ko darīt ar pārējiem un ar kādiem pigoriem izraibināt tukšos laukumus. Un jo ilgāk strādājot šajā jomā, jo vieglāk un raitāk veicas darbi. Sākumā Uģim nereti nācies pārtaisīt afišas, jo tajās izcēlis grupas nosaukumu, kura nebūt nav bijusi mēneša nagla, bet svarīgāko atstājis neuzkrītošu. Bet tagad viņš labāk orientējas mūzikā un šādas kļūdas vairs gandrīz nekad nepieļauj. Ar viņa darbiem apmierināts gan kluba saimnieks Lui Fonteins, gan mūzikas menedžeris Edgars Āboliņš, kuriem pirms laišanas tautās jāparāda informatīvais materiāls.

Taču saistībā ar kluba “Fontaine Palace” sarīkojumu reklamēšanu visas idejas vēl nav izsmeltas. Vēl padomā ir izgatavot gaismas reklāmu uz kluba jumta un pārveidot mājaslapu.

Inita Gūtmane,

Šobrīd aktuāli

Seko mums

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Reģistrēties

Lai pabeigtu reģistrēšanos, doties uz savu e-pastu un apstiprini savu e-pasta adresi!

Aizmirsu paroli

PALĪDZĒT IR VIEGLI!

Atslēdz reklāmu bloķētāju

Portāls liepajniekiem.lv jums piedāvā svarīgāko informāciju bez maksas. Taču žurnālistu darbam nepieciešami līdzekļi, ko spēj nodrošināt reklāma. Priecāsimies, ja atslēgsi savu reklāmu bloķēšanas programmu.

Kā atslēgt reklāmu bloķētāju

Pārlūka labajā pusē blakus adreses laukam ir bloķētāja ikoniņa.

Tā var būt kāda no šīm:

Uzklikšķini uz tās un atkarībā no bloķētāja veida spied uz:
- "Don`t run on pages on this site"
vai
- "Enabled on this site"
vai
spied uz