Ceturtdiena, 25. aprīlis Līksma, Bārbala
Abonēt

Lasi vairāk ar
liepajniekiem.lv abonementu

“Agrā rūsa” – šoreiz nevis mūzikls, bet melodijām bagāta opera

“Agrā rūsa” – šoreiz nevis mūzikls, bet melodijām bagāta opera
02.10.2007 19:00

0

Atslēgvārdi

Savu 101.sezonu Liepājas teātris sāk ar vērienīgu projektu – Jāņa Lūsēna operas melodrāmas iestudējumu “Agrā rūsa”. Vēl notiek pēdējais ģenerālmēģinājums, bet jau rīt priekškars vērsies pirmizrādei. Topošās muzikālās izrādes pamatā ir Elīnas Zālītes 1944.gadā izdotais romāns “Agrā rūsa”, kas stāsta par jaunas lauku meitenes dzīves līkločiem 30.gadu Latvijā, vēlmi dzīvot skaisti un bezrūpīgi.

Trešais popularitātes vilnis

Interesanti, ka romānu no jauna saulītē cēla un pirmo reizi skatuves variantā izrādīja 1965.gadā tieši Liepājas teātrī Irmgardes Mitrēvicas režijā, un trijās sezonās notika 117 izrāžu. Otrs popularitātes vilnis “Agrajai rūsai” bija 1979.gadā, kad režisors Gunārs Cilinskis Rīgas kinostudijā uzņēma filmu ar Olģerta Dunkeru galvenajā vīriešu – fabrikanta Ķikuļa – lomā. Tagad, domājams, romānam būs trešais popularitātes vilnis, nu jau ar muzikālu iestudējumu Liepājas teātrī.

Jāņa Lūsēna vārds Liepājā un Latvijā rada pārliecību par augstvērtīgu izrādi, un iestudējums tomēr kopumā ir kolektīvs darbs. Varam droši atsaukt atmiņā komponista un Māras Zālītes rokoperas “Kaupēn, mans mīļais!” izcilos panākumus. “Uzskatu, ka “Agrā rūsa” ir Jāņa Lūsēna labākais muzikālais darbs skatuvei – gan mūzikas izteiksmes un melodiskā materiāla izstrādes, gan tematisko līniju attīstības ziņā. Mūzika ir ārkārtīgi melodiska, interesanta un daudzveidīgiem ritmiem,” ir pārliecināta iestudējuma dalībnieka, kamerkora “INTIS” diriģente Ilze Valce. “Kā Jānis pats atzīmēja, Pētera Brūvera teksts ir neregulārs, un līdz ar to bija iespēja veidot interesantāku partitūru.”

Ansambļa izrāde, nevis zvaigžņu parāde

Iestudējumam Liepājas teātrī ir sapulcināta lieliska komanda. Libretu operai melodrāmai “Agrā rūsa” sarakstījis dzejnieks Pēters Brūveris. Jāatzīst, ka autori romāna tekstu interpretējuši visai brīvi, atbilstoši mūsdienām, dažkārt stipri vien mainot varoņu raksturu un savstarpējās attiecības.

Izrādes režisors ir Ivars Lūsis, māksliniece – Anna Heinrihsone, horeogrāfs – Agris Daņiļēvičs. Lomās darbojas gan Latvijā populāri, gan talantīgi dziedātāji Uģis Roze (fabrikants Ķikulis), Ance Krauze vai Rudīte Būmane (centrālā varone Elīna), Andris Ērglis (Italo), Aija Vītoliņa jeb Amber (modes nama īpašniece Cimbare), Emīls Dreiblats (Elzas skolas gadu mīlestība Jānis). Nozīmīgas lomas izrādē spēlēs Liepājas teātra aktieri Edgars Pujāts (Straujups), Sigita Jevgļevska (Elzas māte), kā arī Anda Albuže, Inese Kučinska, Uldis Stelmakers un citi. Vērā ņemamu lomu operā spēlē kamerkoris “INTIS” Ilzes Valces vadībā, kuram spēles laukumu savos tēlos palīdz apgūt aktieri Egons Dombrovskis un Armands Kaušelis. 

“Radošā brigāde ir izcila,” atzīst režisors Ivars Lūsis. “Man ir liels prieks, ka izrādei veidot gan kostīmus, gan scenogrāfiju piekrita tāda izcila māksliniece kā Anna Heinrihsone. Anna ir izveidojusi spēles laukumus vairākos stāvos, un līdz ar to skatītāji varēs sekot notikumiem vienlaikus vairākos plānos. Stilīgie un izsmalcinātie kostīmi radīti atbilstoši 20. un 30. gadu modei. To, ka spēsim parādīt kvalitatīvus tērpus, par finansiālu atbalstu paldies sakām firmai “Kasko Rauta”. Šāda tipa izrādes ir ļoti dārgas, bez sponsoriem tās nav iespējams radīt, tādēļ esam pateicīgi visiem atbalstītājiem un ģenerālsponsoram “SEB Unibanka”. Tomēr lielākais gandarījums, ka veidojas ansambļa izrāde, nevis atsevišķu zvaigžņu parāde. Visi sajutuši galveno: spēks šai izrādei būs visu mākslinieku – dziedātāju aktieru, mūziķu, kā arī aizskatuves cilvēku – vienotībā.”

“Šī kopības, šī ansambļa izjūta ir ļoti svarīga arī mūsu kamerkorim, kurā dzied astoņi dalībnieki,” režisora teiktajam pievienojas Ilze Valce. “Mūzikas materiālu sākām mācīties jau augustā. Taču mums ir arī ārkārtīgi daudz teksta, kas arī lielā tempā atkārtojas, tādēļ ir svarīgi, kā visu to precīzi un vietā pasniegt. Koris gandrīz pastāvīgi atrodas uz skatuves un ne tikai dzied, bet arī aktīvā darbībā veic tā laika sabiedrības fona funkcijas un arī pārvieto mēbeles. Mūsu grūtība ir arī tā, ka visi koristi ir aizņemti vai nu mācībās, studijās vai darbā uzņēmumos, iestādēs. Tādēļ esam ļoti pateicīgi visiem vadītājiem un pedagogiem (vispārizglītojošās skolās, Mūzikas vidusskolā, Pedagoģijas akadēmijā u.c.) par situācijas izpratni, atlaižot cilvēkus uz mēģinājumiem. Milzīga spriedze valda ģenerālmēģinājumu laikā, jo nav jau štata ansamblis, kas nāk kārtīgi uz darbu, mākslinieki nāk no citām darbavietām un brauc no Rīgas. Tas viss ir ļoti sarežģīti, tādēļ es pat sagatavoju otru sastāvu, jo šodien cilvēkiem darba vai slimības dēļ nereti tomēr nav iespējams tikt uz izrādi.”

Laiki mainās, tikumi paliek

E.Zālītes romāns “Agrā rūsa” ir ļoti mūsdienīgs arī pašlaik, un jaunas meitenes rūgtais atziņas ceļš ir tikpat pamācošs tagad kā pagājušā gadsimta 30.gados. Mūsdienās tāpat sabiedrība ir noslāņojusies bagātajos un nabagajos, nauda kļuvusi par visu vērtību mēru un dzenuli. Kā spēs iedzīvoties un izdzīvot šajā sabiedrībā lauku nabadzībā izaugusī Elza? Un vai bagātais Ķikulis ir tik nepatīkams un neiekārojams, īpaši Uģa Rozes tēlojumā? 

“Mainās laiki un vide, un vairāk vai mazāk mainās arī spēles noteikumi, mainoties skatu leņķiem, citādāks var kļūt arī faktu, notikumu un konkrētās situācijas izvērtējums,” apstiprina operas libreta autors Pēters Brūveris. “Vislielākās izmaiņas skārušas Ķikuļa tēlu – no bagāta, bet netīkama veča viņš kļuvis par šarmantu iesirmu biznesmeni, kādu to rāda dziedātājs Uģis Roze.” Savukārt komponists Jānis Lūsēns skaidro: “Rakstot mūziku, es apmēram redzēju tēlu, kāds tas būs. Ir grūti rakstīt būtībā nedziedošiem dramatiskā teātra aktieriem. Tāpēc šoreiz es apzināti rakstīju profesionāliem dziedātājiem. Katram tēlam ir sava vadlīnija, un tajā izpildītājam ir jādzīvo.”

Arī režisors Ivars Lūsis atzīst, ka opera ir pārāk muzikāli sarežģīta un daudz pūļu jāpieliek, lai to pasniegtu klausītājiem un skatītājiem pieņemami: “Jānis Lūsēns aptvēris neiedomājami plašu žanrisko un stilistisko diapazonu. Operā ir gan Renesanses un Austrumu motīvos sakņoti fragmenti, gan daudz hītu, arī saldi lipīgas melodijas 30.gadu stilā, kas noteikti iesēdīsies atmiņā. Man kā režisoram šī ir pirmā saskare ar tik daudzām estrādes zvaigznēm, tādēļ sākumā bija liela pietāte un piesardzība – vai zvaigznēm nebūs pārlieku daudz ambīciju. Bet izrādās – strādāt ir ļoti viegli! Viņi ir tik atvērti un godīgi atzīst, ka šī viņiem ir pirmā pieredze muzikāli dramatiskajā žanrā.”

“Piedalīties šajā Liepājas teātra jauniestudējumā piekritu tādēļ, ka man tas šķita ļoti interesants darbs,” jau pašā sākumā – operas melodrāmas “Agrā rūsa” prezentācijā – apliecināja Uģis Roze. “Ilgus gadus esmu sev jautājis: kāpēc savā laikā beidzu Valsts konservatorijas Operas klasi, ja manā repertuārā ir tikai dziesmas, kaut arī ne vieglākie šā žanra paraugi. Vienmēr gribas izdarīt citādi, parādīt dziļāku sapratni. Tagad varu to īstenot un parādīt Ķikuļa lomā.” Arī Ance Krauze pauž prieku atkal atgriezties Liepājā, kur viņa savulaik beigusi Mūzikas koledžu: “Elzas loma man ir liels izaicinājums, jo es galu galā neesmu profesionāla aktrise. Es paļaujos gan uz komponistu Jāni Lūsēnu, gan režisoru Ivaru Lūsi un pārējiem kolēģiem.”

Bet strauju popularitāti un augšupeju piedzīvojušais Andris Ērglis priecājas par iespēju izmēģināt spēkus atkal jaunā žanrā – operā, tomēr vairāk uzsver sadarbību ar Jāni Lūsēnu: “Uzskatu, ka Lūsēns pašlaik ir labākais šā žanra komponists Latvijā.”

Skaista raksturloma operā uzticēta Edgaram Pujātam – Straujups, kurš sabiedrības krējuma aprindās jūtas kā zivs ūdenī. “Atzīšos, man ir liels satraukums, jo pirmo reizi spēlēšu operā, kur tikai jādzied un nav ne rindiņas runājama teksta. Man ļoti jāsagatavojas, lai dziedātu orķestra pavadījumā. Apbrīnoju galveno lomu tēlotājus, kas ir profesionāli dziedātāji, bet tiešām jauki arī spēlē savas lomas. Uģis Roze – cepuri nost! Straujupa loma man ir interesanta. Grāmatu neesmu lasījis, filmu arī neatceros, bet, cik saprotu no režisora, Straujupa tēls nedaudz izmainīts. Arī viņš ir tikai bandinieks sievietes rokās. Tādā nozīmē, ka nespēj pretoties viņas daiļumam.”

Indra Imbovica,
“Kurzemes Vārds”

Scenogrāfe un kostīmu māksliniece Anna Heinrihsone, komponists Jānis Lūsēns (centrā) un režisors Ivars Lūsis kārtējo reizi apspriežas un meklē aktuālos risinājumus operas – melodrāmas “Agrā rūsa” iestudējuma ģenerālmēģinājumā.

Liepājas teātra aktieri Egons Dombrovskis un Armands Kaušelis mēģina mizanscēnas kopā ar dziedātāju Anci Krauzi, kura iejūtas Elzas lomā.

Duetā vienojas fabrikants Ķikulis (Uģis Roze) un modes nama īpašniece Cimbares kundze (Aija Vītoliņa jeb Amber).

Šobrīd aktuāli

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Reģistrēties

Lai pabeigtu reģistrēšanos, doties uz savu e-pastu un apstiprini savu e-pasta adresi!

Aizmirsu paroli

PALĪDZĒT IR VIEGLI!

Atslēdz reklāmu bloķētāju

Portāls liepajniekiem.lv jums piedāvā svarīgāko informāciju bez maksas. Taču žurnālistu darbam nepieciešami līdzekļi, ko spēj nodrošināt reklāma. Priecāsimies, ja atslēgsi savu reklāmu bloķēšanas programmu.

Kā atslēgt reklāmu bloķētāju

Pārlūka labajā pusē blakus adreses laukam ir bloķētāja ikoniņa.

Tā var būt kāda no šīm:

Uzklikšķini uz tās un atkarībā no bloķētāja veida spied uz:
- "Don`t run on pages on this site"
vai
- "Enabled on this site"
vai
spied uz