Piektdiena, 29. marts Agija, Aldonis
Abonēt

Lasi vairāk ar
liepajniekiem.lv abonementu

Mazās mušas atstāj nospiedumu dzintarā

Oktobrī tiek svinēta Liepājas operas simtgade. Apaļās jubilejas svinības sestdien koncertzālē “Lielais dzintars” tika atklātas ar Liepājā tapušu oriģināldarbu – operu visai ģimenei – “Mūž(-uš)īgais lidojums”. Opera, kas paredzēta bērniem un jauniešiem, pati par sevi ir retums, turklāt šo uzvedumu kopā ar operas profesionāļiem veidoja arī vairāk nekā 120 Liepājas Mūzikas, mākslas un dizaina vidusskolas audzēkņu.

Mazās mušas atstāj nospiedumu dzintarā
Liepājas Mūzikas, mākslas un dizaina vidusskolas audzēkņi operas uzvedumā savu roku pielika visur – paši rūpējās arī par scenogrāfiju un saviem tērpiem. (Foto: Edgars Pohevičs)
11.10.2022 06:00

liepajniekiem.lv

Atslēgvārdi

Visas iespējas jauniešu operai

“”Mūž(-uš)īgais lidojums” ir stāsts par mazu mušiņu, kura, uzzinājusi, ka mušas dzīvo tikai 28 dienas, un apzinājusies dienu ātro ritējumu, izlemj, ka viņa lauzīs visus dabas likumus un kļūs par mūžīgo mušu.

“Muša izdomā, ka varētu kļūt mūžīga, iekausējoties dzintarā. Ceļā cauri Liepājai viņa satiek savdabīgus radījumus, un viens no satiktajiem ir arī Puika, kurš mācās Liepājas Mūzikas, mākslas un dizaina vidusskolā. Pateicoties viņam, muša izlemj, ka varētu kļūt mūžīga caur mūziku. Un tieši caur to mūziku, kas skan Liepājas “Lielajā dzintarā”,” operas sižetu ieskicēja libreta autore, dramaturģe un rakstniece Rasa Bugavičute-Pēce.

Izrādās, ka librets tapis jau sen. “Lielā dzintara” vadītājs Timurs Tomsons pastāstīja, ka sākotnēji operu bijis plānots uzvest 2020. gadā – par godu koncertzāles piecu gadu jubilejai, bet tad nodomus izjauca Covid-19 pandēmija. “Jāsaka, ka viss, kas lēni nācis, mums nācis par labu, jo operu varēja vairāk izstrādāt detaļās. Viss ļoti veiksmīgi sakrita, jo šo varēja pārcelt uz operas simtgades svinībām. Mēs nenožēlojam, ka šī pārcelšana ir notikusi,” sacīja T. Tomsons.

Opera, kas paredzēta tieši bērniem un jauniešiem, Latvijas un sevišķi jau Liepājas kultūrvidē ir liels retums. “Nav noslēpums, ka visas koncertzāles cīnās par to, kā piesaistīt jauno klausītāju.

Mēs sapratām, ka mums trūkst tādu pasākumu, kuros interesanti un kvalitatīvi pavadīt laiku var tieši ģimenes ar bērniem, un šis bija tāds aicinājums,” norādīja T. Tomsons.

Operu veidoja profesionāla komanda – to režisēja Māra Ķimele, mūziku komponēja Jēkabs Nīmanis, scenogrāfiju veidoja Reinis Suhanovs, diriģēja Kaspars Ādamsons, savukārt uz skatuves kāpa Latvijas Nacionālās operas solistes Laura Grecka, Marlēna Keine, aktieris, operdziedātājs Juris Jope, dziedātājs Jānis Strazdiņš, taču galvenā nostādne bijusi tāda, ka operas tapšanā jāiesaista arī topošie profesionāļi – LMMDV audzēkņi.

T. Tomsons norādīja, ka ņemot vērā to, ka šīs skolas audzēkņi ikdienā darbojas koncertzāles telpās, risinājums bijis jau uz vietas. “Mēs zinām mūsu spēcīgās puses. Pirmkārt, koncertzālē ir orķestra bedre, kuras citās Latvijas koncertzālēs nemaz nav. Otrkārt, mums ir mākslas skola, un tā ir mūsu stiprā puse, kura jāizmanto. Faktiski mums šeit ir visas iespējas, lai radītu šo ārkārtīgi sarežģīto žanru, kurā saplūst visas mākslas.

Tas arī bija motivators aicināt skolu radīt jaunu oriģinālproduktu. Gribējās skatīties ne tikai uz profesionālo pusi, bet arī uz to, kas mums Liepājā ir apkārt, un mums ir ļoti daudz jaunu, talantīgu profesionāļu, kuri vēl tikai top par izciliem mūziķiem. Sapratām, ka šis ir iespējams, un to arī izdarījām,” stāsta T. Tomsons.

Jaundarbā tika iesaistīts meiteņu un zēnu koris, skolas orķestris, bigbends, ģitāristu, zvanu un sitaminstrumentu ansamblis, flautas, klavieru un vijoles trio – kopumā vairāk nekā 120 LMMDV audzēkņu.

Turpmāk būs zināšanu bagāža

Operas iestudēšana LMMDV audzēkņiem bija iespēja ne tikai sadarboties ar augstas klases profesionāļiem, bet arī būt daļai no oriģināla jaundarba tapšanas.

Tas nozīmēja jaunas pieredzes gūšanu, kura noderēs viņu profesionālo iemaņu attīstībā. “Piedalīties jaundarba iestudēšanā, pirmatskaņojuma veidošanā – tā ir liela pieredze. Veidot kaut ko no jauna, nevis spēlēt vai dziedāt kādā jau iepriekš iestudētā darbā, jauniešiem ir īpaši svarīgi,” atzīmēja LMMDV Mūzikas izglītības programmu radošā darba vadītājs Jānis Strazds. “Un tas, protams, pats par sevi ir liela mēroga pasākums “Lielajā dzintarā”. Katrs šāds notikums jauniešiem ir vērtīga pieredze,” viņš piemetināja.

Operas veidošana bērniem un jauniešiem pavēra iespēju sadziedāties un saspēlēties ar opermūzikas profesionāļiem. Daudziem no viņiem šī bija arī pirmā lielā uzstāšanās. Foto: Edgars Pohevičs

Arī diriģents Kaspars Ādamsons uzsvēra, ka iesaistītajiem jauniešiem šī bijusi nenovērtējama pieredze.

“Šo operu veido paši jaunieši un bērni, esot uz skatuves. Es domāju, ka lielai daļai jauniešu šī ir pirmā pieredze tik apjomīgā notikumā,” sacīja diriģents.

Ņemot vērā to, ka iesaistīto jauniešu bijis tik daudz un viņi vēl tikai mācās, projektā bijis jāiegulda pamatīgs darbs. “Tas prasa individuāli ieguldītu laiku, sava uzdevuma apgūšanu. Iemācītās notis un vārdi ir viens, bet, kad izrādās, ka viss ir jādara uz skatuves kopā ar citiem kolēģiem, solistiem un bedrē ir orķestris, un vēl arī diriģents, kurš jāredz, – tas ir pavisam kas cits. Ir daudz dažādu iesaistīto pušu, kas ikdienas darbā jauniešiem neparādās.

Skaidrs, ka ir savas grūtības, kuras jāpiedzīvo, jāsarod ar tām un jāiet tālāk. Bija skaidrs, ka tas nebūs rozēm kaisīts ceļš un viss nesanāks pēc pirmā rokas mājiena,” sacīja diriģents, taču uzsvēra, ka jaunieši ātri mācījušies un straujiem soļiem gājuši uz priekšu.

Pēc viņa teiktā, koncertzāle ar lielo skatuvi jau pati par sevi jauniešiem devusi monumentalitātes un nopietnības sajūtu. “Skaidrs, ka izrāde būs atmiņā paliekoša, bet man šķiet, ka tieši radošais process un gatavošanās ir tas, kas atstās vislielākās pēdas bērnu atmiņā par visu projektu.”

Sevišķi diriģents izcēla LMMDV audzēkni Mārtiņu Kalniņu, kurš iejutās Puikas tēlā – vienā no operas galvenajām lomām. Viņš gan dziedāja un spēlēja trompeti, gan arī piedalījās dialogos un skatuviskajā darbībā.

“Mārtiņš ir superīgs džekiņš, kurš ar katru dienu nevis gāja, bet lēca uz priekšu straujiem soļiem skatuviskajā darbībā un atbrīvotībā, apķērībā.

Dažbrīd mūsu sadarbība bija smaidu rosinoša, jo viņš ir ārkārtīgi uzmanīgs, cenšas būt ļoti precīzs. Ārkārtīgi apdāvināts puika un plaša profila speciālists,” sacīja diriģents.

T. Tomsons norādīja, ka operu, iespējams, varētu uzvest pat vēl kādu reizi. “Es ļoti ceru, ka mums būs iespēja, ja ne šo operu aizvest uz kādu citu koncertzāli, tad vismaz atkārtot to šeit varbūt nākamajā gadā. Mēs diezgan daudz šobrīd par to diskutējam.”

Projektu finansē Mediju atbalsta fonds no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Par publikāciju saturu atbild portāls liepajniekiem.lv.

Šobrīd aktuāli

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Reģistrēties

Lai pabeigtu reģistrēšanos, doties uz savu e-pastu un apstiprini savu e-pasta adresi!

Aizmirsu paroli

PALĪDZĒT IR VIEGLI!

Atslēdz reklāmu bloķētāju

Portāls liepajniekiem.lv jums piedāvā svarīgāko informāciju bez maksas. Taču žurnālistu darbam nepieciešami līdzekļi, ko spēj nodrošināt reklāma. Priecāsimies, ja atslēgsi savu reklāmu bloķēšanas programmu.

Kā atslēgt reklāmu bloķētāju

Pārlūka labajā pusē blakus adreses laukam ir bloķētāja ikoniņa.

Tā var būt kāda no šīm:

Uzklikšķini uz tās un atkarībā no bloķētāja veida spied uz:
- "Don`t run on pages on this site"
vai
- "Enabled on this site"
vai
spied uz