Lai nodrošinātu ērtu vietnes izmantošanu un uzlabotu šīs vietnes veiktspēju un funkcionalitāti, mēs izmantojam sīkdatnes. Turpinot pārskatīt šo lapu, Jūs piekrītat sīkdatņu saglabāšanai Jūsu ierīces atmiņā. Turpināt Vairāk informācijas

Pirmdiena, 18. novembris

Vārdadiena: Aleksandrs, Brīve, Doloresa

Skaistā laikmeta garderobe  (1)

Atslēgvārdi jugendstils | mode | aleksandrs vasiļjevs

Liepājas muzejā durvis vērusi pasaulslavenā modes vēsturnieka Aleksandra Vasiļjeva jūgendstila modes vēstures kolekcija. Izstādē aplūkojami tērpi, kas darināti sava laika slavenos Eiropas modes namos "The Worth", "Doucet", "Cheruit", "The Rouff", "The Fortuny" un citos. Modes vēsturnieks stāsta, ka kolekciju nevar sakrāt ne gada, ne divu un pat ne desmit gadu laikā, tā vākta ap 40 gadu garumā. A. Vasiļjevs otro reizi dzīvē bija ieradies Liepājā, uz kurieni bērnībā atbraucis no tuvās Palangas. Viņš sajūsminājās par muzeja ēku un interjeru un vadīja ekskursiju pa izstādi, kas izvērtās elpu aizraujošā ekskursā pa modes un visa laikmeta vēsturi.

Pēc Pirmā pasaules kara par skaisto laikmetu nosauktā jūgendstila, pazīstama arī kā art nouveau, modern, style floriale, sezessionsstil, aizsākumi meklējami 1889. gadā – stāsta modes vēsturnieks Aleksandrs Vasiļjevs. Par vienu no tā rašanās iemesliem uzskatāma Eifeļa torņa atklāšana šajā gadā. Jūgendstila vēsture ilga līdz 1914. gadam, kad to aizslaucīja Pirmais pasaules karš. Laikmeta svarīgākā pazīme ir tā, ka šajā ceturtdaļgadsimtā sieviete nestrādāja. Jūgendstila mode nav radīta sievietei, kas kaut ko dara, tā radīta sievietei, kura labi izskatās un kuras uzdevums ir nevis izglītoties, bet audzināt bērnus, nodarboties ar mājas soli.

Jūgendstila laika tērpi veido sievieti par nimfu vai ziedu. Kleita apakšdaļā kā lilija, viduklis stipri uzsvērts, bet blūzes daļa noslēdzas ar augstu apkaklīti, krūšu apjoms izcelts ar žabo vai citādi, gurni un pēcpuses daļa kuplināta ar apakšsvārku, lai siluets atgādinātu S burtu. Tolaik šāda figūra šķita seksuāla. Dekoltēti bija tikai vakartērpi, lai ballēs laikā, kad elektrības vēl nebija, nebūtu karsti.

Tērpiem raksturīgi pasteļtoņi – ūdens, dārza un gaisa toņi, maigi zaļa, maigi zila un pelēcīga nokrāsa. Tikai pēc 1909. gada ar dizainera Pola Puarē vieglo roku modē ienāk ekstravaganti toņi – košs aveņu, koši dzeltens, smaragdzaļš, zils, fuksiju u. c. Laiks iezīmīgs ar roku darbu un izšuvumiem, mežģīnēm, pērlītēm.

Tolaik aristokrātēm bija nāves bāla seja, iedegušas bija tikai strādnieces. Lai bālumu panāktu, sievietes lietoja pūderi, kas parasti bija nedabiskā, aukstā nokrāsā – pelnu pelēkā un zilganā, kas uz ādas radīja tolaik eleganto ceriņu toni. Sievietes nekrāsoja acis un lūpas, nelietoja vaigu sārtumu, tas šķita nepiedienīgi. Tolaik vēl nebija blondīņu, izņemot dabiskās. Tāpat šai laikā sievietēm bija jābūt aromātiskām. Jālieto ziedu paletes smaržas, kas nekad nebija asas. Bet pēc 1910. gada, kad sākās aizraušanās ar Austrumiem, iepatikās arī sandalkoka, ambras aromāti, ķīniešu un arī indiešu kultūrā raksturīgas smaržas.

20150617-1019-55811f9032362.jpg

Jūgendstila laikā sievietes bija daudz miniatūrāka auguma – vidēji 155 centimetri – un nēsāja 35–36 izmēra apavus. Vidukļa apkārtmērs, ko regulēja korsete, bija ap 50 centimetriem slaidām sievietēm, ap 60 – pilnīgām, bet 65 – tuklām. Aristokrātu ģimenēs vidukli formēja jau no bērnības, un meitenes nēsāja korsetes jau no viena, divu gadu vecuma. Sākumā viņām vilka aizpogājamas auduma korsetes, bet 16 gadu vecumā tajās ielika vaļa kaulus, kas noturēja vidukli.

Tikai pēc 1905. gada, kad modē nāca dizainers Pols Puarē, sievietes siluets sāka iztaisnoties. Pols Puarē noņēma sievietēm korseti un vietā piedāvāja grāciju, paceļot vidukļa līniju zem krūtīm kā ampīra laikā.


20150617-1018-55811f626f8af.jpg

Viena no jūgendstila raksturīgākajām pazīmēm ir milzu cepures. Šādas cepures mūsdienās nav iespējams nēsāt tā vienkāršā iemesla dēļ, ka sievietēm vairs nav frizūru, bet gan matu griezumi. Tieši frizūra, veidota ar matadatām un sprādzēm, ļāva piestiprināt cepuri, lai to neizpūstu vējš. Turklāt cepures bija bagātīgi dekorētas ar ziediem, lentēm un pat putniem un reptiļiem. Tā bija saikne ar dabu. Daudz putnu un dzīvnieku tika nogalināts apģērba dēļ.

Krāšņās adatas, ar kurām cepures piestiprināja frizūrai, bija vidēji 22 centimetrus garas. Tās nelocījās un bija sievietes špaga, noderēja par ieroci aizsardzībai pret agresīvu vīrieti. Kriminālhronikās esot ziņojumi par vīriešiem, kas nogalināti ar šādu adatu.

20150617-1020-55811fcb25f46.jpg

Sieviete šai laikā pārģērbās līdz septiņām reizēm dienā. No rīta vilka peņuāru, kurā dzēra kafiju un lasīja rīta korespondenci, vēlāk mājastērpu, tad pastaigu tērpu, kurā devās iepirkties. Pēcāk posās vizīttērpā, lai pieņemtu viesus. Sekoja pusdienu tērps un vēlāk arī vakartērps, ja sieviete ar savu vīru devās uz operu, teātri vai balli.

Tā nu vienā garderobē bija ne mazāk par 40 kleitu. Situētām sievietēm – pat 80 un vairāk.

20150617-1022-5581201cd8d7c.jpg

Gandrīz katrs izstādē redzamais jūgendstila tērps ir roku darbs no pogām līdz oderei – tolaik raksturīgi izšuvumi, mežģīnes, pērlītes. To visu papildina milzīgais klāsts aksesuāru – somiņas, vēdekļi, cepures, smaržu pudelītes, rotaslietas, matu sprādzes utt. Tērpu toņos un elementu niansēs var izsekot līdzi, kā ceturtdaļgadsimta laikā jūgendstila mode pamazām mainās.

  • Komentāri (1)
  • 0
+ skatīt visus Atlikušie simboli: 500

Pievieno komentāru

liepajniekiem.lv neatbild par rakstiem pievienotajiem komentāriem. Aicinām ievērot pieklājību, toleranci un iztikt bez rupjībām.

Portālā aizliegts ievietot:
- personas godu un cieņu aizskarošu, draudošu, apmelojošu informāciju;
-musināt uz rasu vai etnisko neiecietību;
-komentārus, kas neatbilst Latvijas Republikas likumdošanai;
- komerciāla rakstura informāciju vai jebkāda veida reklāmu un aģitāciju.

Noteikumu neievērošanas gadījumā, liepajniekiem.lv patur tiesības komentārus dzēst, slēgt iespēju komentēt un ziņot tiesībsargājošām iestādēm.

Uzmanību!!!
Lai mazinātu iespēju portālā manipulēt ar komentētāju viedokli un noskaņojumu, komentāri, kuru autori diskusijās piedalās ar vairākiem vārdiem, tiek iezīmēti pelēkā krāsā. Tā kā šis process ir tehnisks, ir iespējamas situācijas, kurās iekrāsotie komentāri var nebūt no viena autora, vai arī neiezīmētos komentārus rakstījusi viena un tā pati persona.

3K

Saistītās ziņas

Pamanīji neatbilstošu saturu? Būsim pateicīgi, ka par to informēsi mūs!