Piektdiena, 29. marts Agija, Aldonis
Abonēt

Lasi vairāk ar
liepajniekiem.lv abonementu

Radīt bērniem fantāziju pasauli

Radīt bērniem fantāziju pasauli
Foto: Ziedonis Safronovs
19.11.2014 12:52

Ilze Kļepikova, "Kultūras Pulss"

Atslēgvārdi

Kostīmu māksliniece LIENE ROLŠTEINA apgalvo, ka
Liepājas teātrī strādāt ir ļoti viegli. Tāpēc, ka tur viņa,
dzimusi liepājniece, uzaugusi un pazīst katru stūrīti. “Liepāja
vispār uzlādē,” saka Liene. Bērnu izrāde “Bezgalīgo
stāstu stāsts” bija viņas iespēja apspēlēt jau no bērnu
dienām tuvo futūristisko tematiku.

Liene Rolšteina savas radošās
gaitas sākusi Liepājas mākslas skolā un teātri iemīlējusi,
tajā tēta Jura Bartkeviča aktiera gaitām līdzejot. Beigusi
Viļņas Mākslas akadēmiju modes dizainera specialitātē,
veidojusi tērpu kolekcijas un savulaik saņēmusi pat Pako Rabanas
balvu, Liene tomēr pievērsās skatuves mākslai. “Teātris
paņēma savā varā vairāk,” viņa nosaka un pastāsta, ka
tad, kad tikko beigusi Viļņas Mākslas akadēmiju, izrāžu
kostīmus veidojusi dekonstruētus, abstraktus un eksperimentālus.
Tāda bijusi, piemēram, Nacionālā teātra izrāde “Vivat
Regina!”, kura teātra remonta laikā rādīta Nacionālās
operas jaunajā zālē. Tēlu kostīmu viena puse bijusi vēsturiska,
otra – laikmetīga. “Protams, ne visi kaut ko tādu saprata,”
smaida māksliniece. “No tā esmu tālu aizgājusi un sapratusi,
ka mode ir kaut kas cits un teātris – cits. Var kaut ko patapināt,
bet ne vienmēr der,” ar gandrīz divdesmit gadu pieredzi
kostīmu mākslā saka L. Rolšteina.

Strādāt Liepājas teātrī ir
ļoti viegli, viņa atzīst: “Tāpēc, ka esmu te izaugusi, trīs
lomas spēlējusi.” Māksliniece teic, ka teātrī pazīst visus
stūrīšus, un smaidot labprāt atminas, ka spēlējusi
“Skroderdienās Silmačos”, “Pie skala uguns” un
“Ošu gatvē”, kurā sastrādājusies ar slaveno Valdemāru
Zandbergu, tēlojusi viņa meitu. “Liepāja vispār uzlādē.
Kaut kā ļauj tev koncentrēties darbam un nekur citur neiespringt,
te nav lieka stresa un citu kairinājumu,” kostīmu māksliniece
raksturo Liepājas vidi. “Temps un dzīves ritms te savādāks
nekā Rīgā.”

Tā kā L. Bartkeviča daudz
veidojusi tērpus tēliem no 20. gadsimta dažādām dekādēm,
visvairāk strādājot ar gadsimta sākuma posmu, kad uzplauka
dramaturģija, tieši šo laika posmu viņa pārzina vislabāk. Lai
zīmētu skices un radītu kostīmus, Liene veic milzu priekšdarbus,
pērkot un izstudējot dažādas grāmatas par attiecīgo laiku. “Man
mājās Rīgā ir ļoti daudz grāmatu, divdesmit gadu laikā,
protams, ir iekrājies,” viņa atkal smaida, izbrīnā
saskaitījusi, cik gadu jau darbojas kostīmu mākslinieces statusā.

Bet kā ir veidot kostīmus laikā
nedefinētai pasaulei? “Citreiz skaidri definēts laiks it kā
palīdz,” māksliniece padomājusi atbild. “Bet citreiz ir
forši,
ka vari pieslēgties kosmosam un taisīt pilnīgi kaut ko pēc sava
prāta. Tad tas ir pilnīgi tavā kompetencē, kādu tu bērniem
radīsi sajūtu par fantāziju pasauli. Tādā ziņā tev ir jāstrādā
kreatīvāk.” Uz jautājumu, vai arī pati labprāt bērnībā
ļāvusies iztēlei, Liene atbild, ka daudz lasījusi, fantazējusi
un visu centusies uzzīmēt. Jau kopš mazām dienām viņu saista
viss futūristiskais, zīmējusi kosmosa kuģus ar displeju un
daudzām podziņām. No filmu žanriem patīk zinātniskā
fantastika. Arī “Bezgalīgo stāstu stāsta” tēlos
ievijušies futūristiski akcenti. Bet Liene uzsver, ka mūsdienu
bērnu iztēli ļoti ietekmē virtuālā pasaule un mediji, tā ka
tēli viņiem ir labi saprotami. “Svarīgi ar bērniem runāt kā
ar līdzvērtīgiem,” viņa uzsver bērnu izrāžu galveno
kritēriju. Kostīmu māksliniecei ir arī savs izrāžu kritiķis,
septiņus gadus vecais dēls Francis Ludvigs. Izrādes tapšanas
beigu posmā viņš esot teicis, ka būs laba izrāde, tāda moderna
un elektroniska.

“Man visi mīļi, nevaru
nevienu izdalīt. Katrā ielikts daudz uzmanības,” uz
jautājumu, kurš tēls “Bezgalīgo stāstu stāstā” pašai
vistuvākais, apdomājusies sirsnīgi atbild L. Rolšteina.
“Reizēm tu izveido kostīmu, un aktieris nezina, kā to iznest.
Man ir svarīgi, lai aktieris kostīmā justos labi, lai nekas
nespiestu un neberztu. Ja aktieris labi jutīsies, tad viņš labi
nospēlēs un attaisnos kostīmu.” Kostīmu māksliniece izmanto
iespēju paslavēt teātra tā saucamos jaunos aktierus, ar kuriem
teātrim esot no tiesas paveicies. Un atzinīgi novērtējot katra
iesaistītā cilvēka ieguldīto darbu, viņa norāda, ka izrādes
tapšana ir kolektīva māksla.

Šobrīd aktuāli

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Reģistrēties

Lai pabeigtu reģistrēšanos, doties uz savu e-pastu un apstiprini savu e-pasta adresi!

Aizmirsu paroli

PALĪDZĒT IR VIEGLI!

Atslēdz reklāmu bloķētāju

Portāls liepajniekiem.lv jums piedāvā svarīgāko informāciju bez maksas. Taču žurnālistu darbam nepieciešami līdzekļi, ko spēj nodrošināt reklāma. Priecāsimies, ja atslēgsi savu reklāmu bloķēšanas programmu.

Kā atslēgt reklāmu bloķētāju

Pārlūka labajā pusē blakus adreses laukam ir bloķētāja ikoniņa.

Tā var būt kāda no šīm:

Uzklikšķini uz tās un atkarībā no bloķētāja veida spied uz:
- "Don`t run on pages on this site"
vai
- "Enabled on this site"
vai
spied uz