Piektdiena, 29. marts Agija, Aldonis
Abonēt

Lasi vairāk ar
liepajniekiem.lv abonementu

Gaismas svētkos cīnās ar slikto laiku

Gaismas svētkos cīnās ar slikto laiku
16.09.2007 17:18

0

Atslēgvārdi

Nepatīkamie laika apstākļi būtiski iztraucēja 2.gaismas svētkus, kas sestdien norisinājās Vaiņodes lidlaukā. Taču, lai arī ne tik vērienīgi, kā iecerēts, svētki notika un interesanti bija gan maziem, gan lieliem. Jau rīta pusē laika apstākļi bija tik mainīgi, ka nevarēja paredzēt, kas notiks pēc stundas. Te uzspīdēja saule, te sākas lietusgāze, pēc brīža atkal kļuva saulains, bet tam sekoja krusa.

Gaismas svētku atklāšanā to idejas autore Ināra Avotiņa pavēstīja, ka aviācijas paraugdemonstrējumi kavēsies un varbūt pat vispār nenotiks, jo pieci lidaparāti, kam vajadzēja ierasties Vaiņodē no Rīgas, nespēja pacelties gaisā. Taču pēkšņi viens lidaparāts virs lidlauka parādījās. Drosmīgie vīri izrādījās piloti no Tukuma, un viņi ieradās ar supervieglo lidaparātu “Bekas”, kas ražots Ukrainā un pirms pusotra mēneša pilnīgi jauns atgādāts uz Latviju.

Tukuma lidlaukā saimnieko uzņēmums “Plazma AB”, kas piedāvā dažādus pakalpojumus ar divvietīgo lidaparātu “Bekas”. Pilots Vladislavs Lagoģins pastāstīja, ka tukumnieki šo lidaparātu iegādājušies par 50 tūkstošiem dolāru. “Bekas” ir izmantojams dažādiem mērķiem, piemēram, lauku sējumu apstrādei, patrulēšanai, aerofotografēšanai, demonstrācijai, izklaides lidojumiem, kā arī pilotu apmācībai.

Lidaparātam nepieciešams ļoti īss ieskriešanās ceļš – pietiek ar 60 metriem. Ātrums gan nav ļoti liels – līdz 100 kilometriem stundā, toties lidaparāts spēj sasniegt 4000 metru augstumu. Pilots V.Lagoģins nosmējās, ka varētu lidot vēl augstāk, bet tad jāpaķer līdzi skābekļa maska.

Izrādās, ka V.Lagoģinam Vaiņodes lidlauks nav svešs. Viņš savulaik dienējis Tukuma kara lidlaukā un ne reizi vien ar kara lidmašīnu nolaidies arī Vaiņodē. Viņš ir pilotējis frontes bumbvedēju “SU-24”, tāpēc, kā pats nosmej, lidošana ar “Bekas” lidaparātu viņam esot kā brauciens ar velosipēdu.

Katrs Vaiņodē varēja izmantot izdevību par 15 latiem pavizināties virs lidlauka.

Draudzējas ar policistiem

Tā kā aviācijas paraugdemonstrējumos piedalījās tikai viens lidaparāts, lielāks uzsvars tika likts uz policijas spēkiem Liepājas Ceļu policijas priekšnieka Madara Kleinberga vadībā. Gan lieli, gan mazi centās izmantot izdevību pasēdēt policijas automašīnā ar ieslēgtām bākugunīm. Tāpat tika demonstrēta policistu rīcībā esošā tehnika un ekipējums. Piemēram, tā saucamie eži, ko izmanto pārkāpēja automašīnas riepu pārduršanai, vairs nav liela, smaga kāpurķēde. Tagad ežus ražo no plastmasas, no metāla ir tikai adatas, un tos ļoti viegli ievieto salīdzinoši nelielā čemodānā.

Vakarpusē līdz ar rokgrupu koncertu apmeklētāji varēja vērot Pāvilostas mākslinieku sagatavotās ugunsskulptūras – puķu salūtu, bet pēc tam pie viņiem ieradās Gaismas cilvēks, kura melnais apģērbs bija apšūts ar atstarotājiem, bet ap ķermeni mirgoja dažādas gaismiņas. Zinātāji čukstēja, ka Gaismas cilvēka lomā bija iejuties CSDD Liepājas nodaļas priekšnieka vietnieks Arnis Jekste.

Vēlas valsts ieinteresētību

Gaismas svētkus otro gadu Vaiņodes lidlaukā rīkoja šīs teritorijas īpašniece Ināra Avotiņa. Svētku mērķis ir simboliski dod gaismu vietai, kas ilgstoši tika postīta. “Gaismas šogad mums svētkos netrūka. Ar visiem specefektiem. Bija saule, lietus, krusa, varavīksne un vēl zibens,” nosmējās I.Avotiņa.

Paralēli svētku organizēšanai notiek arī lidlauka teritorijas sakārtošana. I.Avotiņa nenoliedz, ka vēlētos, lai lidlaukā atkal saimniekotu aviatori un lai tur izveidotu pilotu skolu. Pašlaik Latvijā mazā aviācija balstās uz dažu entuziastu enerģiju, lai gan patiesībā nebūtu slikti, ja to atbalstītu arī valsts. “Manuprāt, Satiksmes ministrija ir pārāk aizrāvusies ar lielo aviāciju un Rīgas lidostu. Taču mazā aviācija ir sākums visam. No tiem zēniņiem, kas pirmoreiz planieros paceļas gaisā, arī izaug īsti piloti. Un, ja šo procesu veicinās, arī interese būs lielāka,” uzskata I.Avotiņa. Bet pašlaik mazie lidlauki vai nu ir aizauguši, vai arī tikai knapi velk dzīvību. I.Avotiņa noskaidrojusi, ka, lai apmierinātu aviokompāniju pieprasījumu, Latvijā vajadzētu ik gadu sagatavot 20 pilotu. Tātad potenciāls ir.

Viktors Ulberts,
“Kurzemes Vārds”

Uzziņai

– Vaiņodes lidlauks ir viens no senākajiem Latvijā. Tas ticis vairākkārt uzbūvēts un atkal izpostīts.
– Latvijas brīvvalsts laikā tas bijis viens no Latvijas aviācijas šūpuļiem. Pirmie dirižabļi un vieni no pirmajiem planieriem – “Dūja”, “Zelta vārpa” un “Pārsla” – pacēlās tieši Vaiņodes lidlaukā.
– Padomju laikos Vaiņodē bija lielākais kara lidlauks Baltijā, kur bāzējās modernākās PSRS kara lidmašīnas “MIG-29” un “SU-27”.
– Pēdējā no tām Vaiņodes lidlauku pameta 1992.gadā, un kopš tā laika lidlaukā aktīva darbība tika pārtraukta. Lidlaukā saglabājušies ap 16 angāru un 1800 metri asfaltēta skrejceļa no diviem kādreiz 2500 metru garajiem skrejceļiem.

Frontes bumbvedēja pilots Vladislavs Lagoģins interesentus iepazīstina ar ukraiņu lidaparātu “Bekas”, kura stūrēšana, ņemot vērā kaujas pilota kvalifikāciju, viņam ir kā braukšana ar velosipēdu.

Šobrīd aktuāli

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Reģistrēties

Lai pabeigtu reģistrēšanos, doties uz savu e-pastu un apstiprini savu e-pasta adresi!

Aizmirsu paroli

PALĪDZĒT IR VIEGLI!

Atslēdz reklāmu bloķētāju

Portāls liepajniekiem.lv jums piedāvā svarīgāko informāciju bez maksas. Taču žurnālistu darbam nepieciešami līdzekļi, ko spēj nodrošināt reklāma. Priecāsimies, ja atslēgsi savu reklāmu bloķēšanas programmu.

Kā atslēgt reklāmu bloķētāju

Pārlūka labajā pusē blakus adreses laukam ir bloķētāja ikoniņa.

Tā var būt kāda no šīm:

Uzklikšķini uz tās un atkarībā no bloķētāja veida spied uz:
- "Don`t run on pages on this site"
vai
- "Enabled on this site"
vai
spied uz