Lai nodrošinātu ērtu vietnes izmantošanu un uzlabotu šīs vietnes veiktspēju un funkcionalitāti, mēs izmantojam sīkdatnes. Turpinot pārskatīt šo lapu, Jūs piekrītat sīkdatņu saglabāšanai Jūsu ierīces atmiņā. Turpināt Vairāk informācijas

Ceturtdiena, 17. augusts

+18°C
Vējš: Z 1.8 m/s
Laika ziņas Liepājā

Vārdadiena: Oļegs, Vineta

Iemāca par sevi parūpēties  (2)

Atslēgvārdi vaiņode | izglītība

Foto: Andris Gertsons


"Sešgadnieki pirmdienā nevar atvadīties no vecākiem, kur nu vēl mazie," balsij tikpat kā nemanāmi aizlūstot, saka Vaiņodes Internātpamatskolas pirmsskolas izglītības grupas pedagoģe Anita Trofimova. Trīs un četrus gadus veco bērnu apmācība izglītības iestādē ir jaunums. Otra aktualitāte ir ģimenes atbalsta centra "Dialogs" darbības atjaunošana. Tā pakalpojumi pieejami ne tikai audzēkņiem, bet ikvienam, kam nepieciešama palīdzība.

Pēdējā laikā Vaiņodes Internātpamatskolas ģimenes atbalsta centrs "Dialogs" nepietiekamā finansējuma dēļ vairākkārt bijis spiests pārtraukt darbību, norāda sociālā pedagoģe Ineta Jaunskalže. Pašvaldības, kas Liepājas Rajona padomes laikā centru finansēja, līdzekļus tam vairs nedod. Taču tagad ir saņemts Latvijas Bērnu fonda finansējums "Dialoga" darbības atjaunošanai aprīlī un maijā.

Bērniem un pieaugušajiem, kā arī ģimenēm par simbolisku samaksu piedāvā psihologu, psihoterapeitu, narkologa un psihiatra konsultācijas. Paredzētas nodarbības par tādām tēmām kā rīcība gadījumos, kad bērns neklausa, bērnu vajadzības no dzimšanas līdz pusaudža vecumam, par to, kā, ģimenes pieaugumu gaidot, jūtas vecāki, un citām, arī sievietēm un pāriem. Tās vadīs Egija Volkova un Iveta Lohanska. Smilšu spēļu terapiju ģimenēm piedāvā Ineta Ozoliņa-Pese, bet padomus par garīgās veselības traucējumiem bērniem un pieaugušajiem sniedz Lilita Grietēna. Par atkarību profilaksi iespējams konsultēties ar narkologu.

"Mēs centāmies pierādīt, ka tas ir ideāls modelis – internātskola un līdzās atbalsta centrs," stāsta skolas direktors Reinis Ulberts. Janvārī Izglītības un zinātnes ministrijai uzrakstīta vēstule, kurā skaidrota "Dialoga" nepieciešamība. "Diemžēl internātskolas piedāvājumu klāstam nav iespējama augsta efektivitāte, pirms neesam sakārtojuši skolēnu psihiskās veselības stāvokli un iespēju robežās izdzēsuši negatīvās pieredzes ietekmi," vēstulē raksta izglītības iestādes direktors. Viņš ir saņēmis akceptu, ka tas valstī varētu būt jauns internātskolas modelis. "Ministrijā teicu, ka nevajag ķert karstu. Uztaisām Vaiņodē pilotprojektu, varbūt kaut kas ir jāpielabo, un tad laižam gaisā. Nevar mesties no viena grāvja otrā," R. Ulberts augstākajā līmenī jūtas sadzirdēts.

"Mana kabineta apmeklējumam ir jāievieš rindas kārtība," I. Jaunskalže, kura skolā sākusi strādāt janvārī, stāsta, ka gribētāju ienākt parunāties ir daudz. Sociālā pedagoga pienākumus jau ilgstoši veic Jolanta Kauliņa. "Ir gadījumi, kad bērni un jaunieši grib par nopietnām lietām aprunāties, bet ir arī gadījumi, kad tikai vēlas pieaugušo uzmanību."

I. Jaunskalže pieņem divas reizes nedēļā. Audzēkņiem viņa tiešām patīk. Kad "Kurzemes Vārdam" tiek izrādītas mācību iestādes telpas, internātā I. Jaunskalžei pieskrien klāt un mīļi pieglaužas kāda skolniece.

Problēmas ir visapkārt, un šeit tās visas koncentrējas, spriež R. Ulberts. Internātskolā bērns nonāk gadījumā, ja ģimenes vide nav labvēlīga bērna attīstībai. "Ir ģimenes, kur krīze ir pastāvīgi un nekad nepāriet, un ir tādas, kur tā ir īsu laiku. Mamma var pēkšņi sākt lietot alkoholu un netikt ar dzīvi galā. Bērns situāciju izmanto, sāk klaiņot, neiet uz skolu," vienu no piemēriem min I. Jaunskalže. "Tad mēs mammai dodam iespēju savu dzīvi sakārtot, un bērns ir šeit pieskatīts, paēdis, iet uz skolu, saņem atbalstu."

Tā kā gadījumi ir dažādi, arī audzēkņu skaits regulāri mainās. Vidēji tas ir nedaudz lielāks par simtu. Bērni nāk gan no apkārtējiem novadiem, gan tālākām vietām, piemēram, no Ventspils, Liepājas, Jelgavas, Rīgas.

Internātskola jau divus gadus īsteno pirmsskolas izglītības programmu. Pašlaik bērnudārza grupiņas apmeklē 22 mazuļi, astoņi no tiem internātā paliek pa nakti. Vēl skolā tiek apgūta pamatizglītības programma, programma izglītojamiem ar mācīšanās traucējumiem un programma audzēkņiem ar garīgās attīstības traucējumiem.

"Bērni internātskolā mācās savu iespēju robežās," direktora vietniece mācību darbā Gunta Lagzda ir atklāta. Zināšanās bieži vien ir lieli robi. Ja sāk strādāt ar skolēnu, kam ir divpadsmit nepietiekamu vērtējumu, un tiek panākts rezultāts, ka šādu atzīmju ir četras reizes mazāk, tas jau sagādā gandarījumu. Pēc skolas beigšanas audzēkņi bieži vien izvēlas iegūt profesionālo izglītību. Laba sadarbība izveidojusies ar Cīravas arodvidusskolu. "Bieži vien bērnus neuztrauc eksāmens, bet gan tas, kas būs pēc tam, kad viņi beigs skolu," piebilst G. Lagzda.

Pašvaldības atbildīgo dienestu izvēli problēmu gadījumā bērnu sūtīt uz internātskolu, gan ietekmē sistēma "Nauda seko skolēnam", ir novērojis direktors. Ir situācijas, kad problēma tiek novilcināta pat vairākus gadus. "Bērnam ir jābūt tur, kur ir jābūt," uzsver R. Ulberts. I. Jaunskalže papildina, ka būtiskākais ir trīs pamatvajadzības: vai bērns ģimenē ir paēdis, vai viņam ir ko vilkt mugurā un vai viņš ir izgulējies. Ja tās ir, var cīnīties uz vietas. Taču, ja tās netiek nodrošinātas, bērnam nepieciešams uzturēties internātskolā. 

"Pozitīvais ir tas, ka saikne ar ģimeni nepazūd," sociālā pedagoģe norāda, ka brīvajās dienās bērns var braukt mājās. Tomēr esot arī ģimenes, kas nevēlas, lai atvase vispār atgriežas, un bērni, kas nevēlas doties pie vecākiem, jo zina, kāda pie viņiem valda atmosfēra.

Tādēļ daudziem internātskolas audzēkņiem nākas mācīt arī elementāras pamatprasmes. "Ir tādi vecāki, kuriem drēbes izmazgāt un istabu izslaucīt nav svarīgi, tādēļ arī bērns to neiemācās. Ar higiēnu mēs cīnāmies, un tās vairāk vai mazāk ir. Bet ir negatīva attieksme pret sevi, lai veidotu vizuālo tēlu: es jau neesmu nekas, un man pie sevis nav jāpiestrādā," ir novērojusi I. Jaunskalže.

Jebkura pedagoģiska metode sakārtotā vidē darbojas daudz efektīvāk, savu vadmotīvu atklāj R. Ulberts. Viņš pārliecinājies, ka skolai ir iespēja parādīt citu dzīves modeli: "Mācību priekšmeti – tas ir svarīgi, bet primārais mums tomēr ir veidot cilvēku, kurš pratīs nodrošināt savai ģimenei citu dzīves kvalitāti."

  • Komentāri (2)
  • 0
+ skatīt visus Atlikušie simboli: 500

Pievieno komentāru

liepajniekiem.lv neatbild par rakstiem pievienotajiem komentāriem. Aicinām ievērot pieklājību, toleranci un iztikt bez rupjībām.

Portālā aizliegts ievietot:
- personas godu un cieņu aizskarošu, draudošu, apmelojošu informāciju;
-musināt uz rasu vai etnisko neiecietību;
-komentārus, kas neatbilst Latvijas Republikas likumdošanai;
- komerciāla rakstura informāciju vai jebkāda veida reklāmu un aģitāciju.

Noteikumu neievērošanas gadījumā, liepajniekiem.lv patur tiesības komentārus dzēst, slēgt iespēju komentēt un ziņot tiesībsargājošām iestādēm.

Uzmanību!!!
Lai mazinātu iespēju portālā manipulēt ar komentētāju viedokli un noskaņojumu, komentāri, kuru autori diskusijās piedalās ar vairākiem vārdiem, tiek iezīmēti pelēkā krāsā. Tā kā šis process ir tehnisks, ir iespējamas situācijas, kurās iekrāsotie komentāri var nebūt no viena autora, vai arī neiezīmētos komentārus rakstījusi viena un tā pati persona.

Novados

Saistītās ziņas

Pamanīji neatbilstošu saturu? Būsim pateicīgi, ka par to informēsi mūs!