Agnese Grīnberga
"Kurzemes Vārds"
Novada pašvaldība turpina pārskatīt savu saimniecību – ja tajā tiks atrasti vēl kādi darba kārtībā esoši transportlīdzekļi, tikšot domāts arī par to ziedošanu.
Pavisam nesen “Grobiņas HES” īpašumā atrasts transportlīdzeklis “Volkswagen Transporter”, kurš kopā ar “Mercedes” busiņu uz Ukrainu tikšot vests jaunnedēļ.
Domes sēdē tika iekļauts arī papildjautājums par projekta pieteikuma iesniegšanu Eiropas Savienības atveseļošanas fonda (ESAF) projektu atlasei. Tas paredz bezizmešu transportlīdzekļa iegādi skolēnu pārvadāšanai. Tiktu iegādāti divi deviņpadsmitvietīgi elektroautobusi, kā arī izbūvētas divas lēnās uzlādes stacijas.
Lielāko izmaksu daļu segtu ESAF finansējums, savukārt PVN būtu jāsedz novada pašvaldībai.
Deputāti balsojumā lēma atbalstīt projekta pieteikuma iesniegšanu.
Arī naudu biedrībām?
Lēmums par “Mercedes Benz Vito” busiņa ziedošanu tika iekļauts domes februāra sēdes darba kārtībā kā papildjautājums, jo, kā norādīja pašvaldības izpilddirektors Uldis Vārna, tas pieņemts lielā steigā, tāpēc nebija nodots komiteju apspriešanā.
“Apstākļi bija tādi, ka mūsu sadraudzības pilsēta Kamiņa-Kaširska, kurai mēs noziedojām traktorus, vērsās pie mums ar vēstuli – rast kādu transportu ziedošanai, kas būtu derīgs kravu pārvadāšanai. Viņiem savukārt tas tālāk jādod uz fronti, un katrai pašvaldībai šie transporti jāsagādā. Kopumā viņi lūdz sešus.
Izvērtējot tos transportlīdzekļus, kas ir pašvaldības rīcībā, kopā ar priekšsēdētāja vietnieku Aivaru Galecki mums bija tāds priekšlikums – varbūt ziedot “Mercedes” busiņu, kurš ir derīgs kravu pārvadāšanai. Tas ir 2009. gada, līdz ar to ir nepieciešami dažādi servisi, nobraukts vairāk par 400 tūkstošiem.
Viņam gan ir liela atlikusī vērtība, bet nu tirgus vērtība, paskatoties tai pašā ss.lv, ir kādi pieci seši tūkstoši eiro.
Droši vien tādu, kas ir galīgi beigts un lūznis, arī varbūt nebūtu pareizi ziedot, tāpēc tāds ir priekšlikums,” domes sēdes laikā izklāstīja U. Vārna.
Uzreiz pēc tam deputāts Andrejs Radzevičs sacīja, ka šī nu beidzot esot praktiska darbība atbalsta sniegšanā ukraiņiem, taču nāca klajā arī ar ierosinājumu ziedot finanses sabiedriskā labuma organizācijām, kuras tālāk ukraiņiem varētu sniegt palīdzību pēc savas zināšanas.
“Mēs, protams, varam dedzināt ugunskurus, un tā ir tāda publiska lieta, bet nu frontes līnijā nekā labāka nenotiek.
Cik es esmu pārliecinājies, frontes līnijā lielākus panākumus gūst, kad ir dažādi, arī tehniski, resursi. Mēs, protams, nevaram ieročus piegādāt.
Ņemot vērā, ka viņi lūguši tehniku, es pieļauju, ka mēs varētu arī papildus ko piešķirt, jo mums nav tādas tehnikas, kas īsti piemērota frontes jeb kara vajadzībām, teiksim, pilnpiedziņas automašīnas. Mēs varbūt varētu ziedot sabiedriskā labuma biedrībām ar mērķi iegādāties transportlīdzekli vai transportlīdzekļus, un tā būtu tāda reāla palīdzība šai gadījumā.
Es nezinu, vai ziedot sabiedriskā labuma biedrībām tūkstošus desmit – kāds var precizēt šo domu no juridiskā viedokļa, bet pēc būtības var būt arī kādi palīgmateriāli,” viņš sacīja, kā sabiedriskā labuma biedrības uzskaitot “Tabitas sirdi” un Twitter konvoju.
Ir vēl arī citi varianti
Pēc tam deputāts Linards Tiļugs stāstīja, ka šobrīd novada īpašumā esot arī viens “GAZ” pašizgāzējs, kurš pirms pāris gadiem ticis restaurēts un saremontēts tādā līmenī, ka to varētu vest uz motormuzeju.
Šo transportlīdzekli 90. gados esot iegādājusies Padures pamatskola, kura to izmantojusi savām vajadzībām.
“Pēc tam bija lieliska sadarbība ar Lažas pagastu – kad tam vajadzēja, tad iedeva gaziku, skolai vajadzēja – iedeva autobusu. Tā mēs forši dzīvojām, un pēdējos gados tas patiešām nekur vairāk nebrauca, kā tikai no punkta A līdz punktam B – saskaldīto malku pārveda vienreiz gadā. Cik es saprotu – iekārtojot mūsu jauno kārtību, viņu no skolas bilances pārlika uz Cīravas komunālajiem vai kur.
Man grūti pateikt, kur šis auto tiek izmantots, bet tas ir tiešām funkcionējošs.
It kā 80. gadu beigu ražojums, bet lieliskā stāvoklī – izcils pašizgāzējs. Var būt, ka tāds mūsu draugiem Ukrainā arī ir noderīgs,” teica L. Tiļugs.
Pēc šī ziņojums deputāts Andris Jefimovs savukārt papildināja A. Radzeviča teikto, sakot, ka uzreiz neesot jāskrien tieši finansiāli atbalstīt, drīzāk gan vajagot pārskatīt esošo autoparku.
“Varbūt varam no pašvaldības pa tiešo, tāpat kā šo transportlīdzekli, un arī kādu citu atrast, nevis ieguldīt līdzekļus un…” viņš iesāka, bet tā arī līdz galam savu sakāmo nepabeidza, jo viņu pārtrauca pašvaldības priekšsēdētājs Aivars Priedols, kurš deva vārdu savam vietniekam attīstības jautājumos Raivim Kalējam, kurš bija pacēlis roku.
Ņemot vērā A. Jefimova teikto, R. Kalējs uzsāka jau nākamo jautājumu par bezizmešu transportlīdzekļa iegādi (domes sēdes darba kārtībā atsevišķi iekļauts jautājums), kura notiktu ar Eiropas Savienības fondu līdzekļu piesaisti. “Man šķiet, ka tur viens no kritērijiem bija tāds, ka divi no autobusiem ir jānoraksta. Tad ir jautājums, vai mēs norakstītus autobusus varam ziedot Ukrainai?” jautāja R. Kalējs.
A. Priedols šo jautājumu lika ņemt vērā U. Vārnam.
“Es gribētu teikt, ka ar šo, protams, jau nekas nebeidzas, jo tās vajadzības ir zināmas – pat automašīnu skaits katru mēnesi. Visus risinājumus, kā mēs varētu to darīt, vajadzētu saprast vai pārskatīt.
Vēl ir versija no kapitālsabiedrībām – ir tādi transporti, kuri vairs nevar iziet apskati, bet viņi ir darba kārtībā un braucoši. Pārējie risinājumi varbūt vēl nav pārrunāti, bet būtu zīmīgi, ja mēs šādu lēmumu pieņemam un turpinām strādāt pie citiem risinājumiem,” sacīja U. Vārna.
Izpilddirektors piebilda, ka “Mercedes Benz Vito” busiņu Kamiņa-Kaširska jau atzinusi par derīgu. “Aizsūtījām bildi un saņēmām atpakaļ, ka viņiem tas pat ļoti derētu. Protams, ka pilnpiedziņas auto un tāds ar kravas kasti būtu labāki, bet par šo teica, ka būtu ļoti priecīgi,” viņš teica.
Deputāti balsojumā lēma ziedojumu atbalstīt.
Pēcāk U. Vārna laikrakstam apstiprināja, ka “Mercedes” busiņš ir darba kārtībā, tam esot arī izieta apskate. “Vienkārši tas ir nogājis pāri par četriem simtiem tūkstošu un prasa kaut kādus ieguldījumus, lai mēs varētu izpildīt visu, ko mums nosaka tehniskās apskates, tā ka lietderība sāk palikt apšaubāma. Otrs ir tas, ka viņš atbilst prasītajam – tas ir kravas auto un ietilpīgs,” saka izpilddirektors.
Par domes sēdē pieminēto “GAZ” pašizgāzēju pagaidām gan esot zināms vien tik, cik L. Tiļugs to aprakstīja, taču U. Vārna laikrakstam norāda, ka novada saimniecība tikšot pārskatīta un ziedojumi ukraiņiem vēl turpināsies. “Vedīsim vienalga, karš jau nav beidzies,” viņš teic.
Pašlaik kapitālsabiedrības “Grobiņas HES” īpašumā esot atrasts auto “Volkswagen Transporter”.
U. Vārna gan pastāsta, ka tas ir norakstīts, jo apskates iziešana būtu sarežģīta, taču auto tomēr esot darba kārtībā. Nākamnedēļ tas kopā ar “Mercedes” busiņu tikšot transportēts uz Ukrainu.