Sestdiena, 13. aprīlis Egils, Egīls, Nauris
Abonēt

Lasi vairāk ar
liepajniekiem.lv abonementu

Vaiņodes lidlaukā atkal rūc lidmašīnas

Vaiņodes lidlaukā atkal rūc lidmašīnas
12.09.2006 08:03

0

Atslēgvārdi

Nedēļas nogalē liela rosība bija manāma Vaiņodes lidlaukā, kura ilgu laiku bija pamesta, bet pēdējais lidaparāts tur tika manīts pirms vairāk nekā 10 gadiem. Jaunā lidlauka teritorijas īpašniece Ināra Avotiņa kopā ar domubiedriem tur bija sarīkojusi pirmos Gaismas svētkus, lai ar populāru mūziķu koncertu, dažādām izklaidēšanās iespējām un mazās aviācijas paraugdemonstrējumiem sāktu šīs pamestās un izdemolētās vietas atdzīvināšanu.

 

Kuplāk apmeklētais pasākums pagastā

To, ka šis nebija peļņas pasākums, apliecina kaut vai ieejas biļešu cena – tikai divi lati. Bez tam jauniešiem līdz 18 gadiem ieeja bija bez maksas. Nevarētu teikt, ka dienas laikā būtu sanācis ļoti liels apmeklētāju pūlis, taču tik daudz ļaužu un automašīnu te gan ilgi nebija manīti. Gaismas svētki sākās ar dievkalpojumu, pēc tam interesenti varēja klausīties populāru mūziķu un grupu koncertu, kurā piedalījās Igo, Ivo Fomins, “Labvēlīgais tips”, ieturēties angārā izveidotā kafejnīcā, iepazīt mazās aviācijas tehniku, kā arī vakarā baudīt krāšņu uguņošanu.
“Kaut kas tāds Vaiņodē sen nebija manīts. Laiku pa laikam notika kādi sporta svētki, bet neviens no tiem nepulcināja tik daudz cilvēku kā šis pasākums. Veselām ģimenēm sabrauca no apkārtējiem pagastiem un arī no Liepājas,” Gaismas svētkus atzinīgi vērtē vaiņodniece Jolanta Kauliņa. 



Bauda lidošanas prieku

Pirms koncerta, protams, vislielāko interesi izraisīja mazās aviācijas tehnika. Vaiņodes lidlaukā ieradās trīs lidaparāti. Pirmā ieradās Panevēžas aerokluba lidmašīna “Pa 23-250 Piper Aztec C”. Ar to Liepājā ieradās seši šī kluba pārstāvji, lai ar savu klātbūtni kuplinātu Gaismas svētkus. “Panevēžā mēs lidojam ar visdažādākajiem lidaparātiem – “AN-2”, “Vilga” un “Pa 28”. Šeit ieradāmies ar “Pa 23″. Ļoti laba divmotoru lidmašīna,” stāstīja Panevēžas aerokluba vadītājs Bronis Zavonskis. Tā spēj sasniegt 6000 metru augstumu un bez nosēšanās pievārēt 1700 kilometru. “Pa 23” ekspluatācijā esot diezgan universāla. To var izmantot gan kā mācību lidaparātu, gan aviotūrismam.
Pēc tam piezemējās motoplanieris “Planik” no Kuldīgas aviācijas sporta kluba, ļoti dīvaina paskata lidaparāts – planieris, kuram uz korpusa uzmontēts propellers ar firmas “BMW” motocikla motoru. Planierī ir divas vietas. Sporta kluba vadītājs Juris Geide atzīst, ka vēl nav pārbaudīti motoplaniera lidojuma augstuma griesti un maksimālais ātrums, jo motorizēts šis planieris tiek izmantots pirmo vasaru. Bet parasti lidošanas ātruma diapazons ir no 90 līdz 120 kilometriem stundā, bet augstums nepārsniedz 300 metru, lai nenokļūtu lidojumu kontroles zonā.
Vēl svētku dalībnieki varēja iepazīties ar Krievijā ražoto četrvietīgo lidaparātu “Jak”, kurš, jāatzīst, debesīs uzvedās visatraktīvāk. Vēl pirms nosēšanās tas virs lidlauka demonstrēja aizraujošas piruetes, un arī tie drosmīgie, kas nepažēloja 15 latus par lidojumu, šajā lidmašīnā varēja baudīt nervu kutinošu atrakciju – ātru lidojumu tieši virs lidlauka un strauju uzrāvienu debesīs.
Jāteic, ka stiprā vēja dēļ vizināšanās gandrīz izpalika, tikai pēc pāris stundām piloti bija ar mieru uzņemt pasažierus. Lietuvieši interesentus vizināja par 20 latiem, un tie, kas pacēlās gaisā, arī varēja izjust stipras vēja izraisītas vibrācijas, kas dažam labam nepieredzējušam pasažierim prieku gan neradīja, un vislabāk jutās, kad lidaparāts sāka nosēšanās manevru.


Panevēžas aeroklubam piederošā sešvietīgā lidmašīna “Pa 23-250 Piper Aztec C”, kas ražota ASV, izraisīja ļoti lielu interesi svētku dalībniekos.

Ilgi jāmācās simulatorā

Savukārt tie, kas nealka aplūkot Vaiņodi no putnu lidojuma, varēja arī vērot lidmodelistu kluba “Nākotne” biedru paraugdemonstrējumus. Kluba biedrs Andrejs Docenko pastāstīja, ka kluba darbība balstās tikai uz entuziasmu. Lidaparātu modeļi jāpērk pašiem, pašiem arī jāsamontē un bez tam vairāki simti stundu jāpavada simulatora programmā, lai apgūtu tā vadīšanas prasmi. A.Docenko pilotēja helikoptera modeli, kas sver piecus kilogramus un maksā 3000 ASV dolāru. “Tas, ko demonstrēju es, ir tikai maza daļiņa no tā, ko var redzēt Eiropas čempionātos. Tur helikopteriem liek lidot gandrīz līdz ar zemi un veic ļoti sarežģītas figūras,” viņš apgalvoja. Bet neesot vērts vienkārši nopirkt modeli un mēģināt to laist gaisā. No tā nekas neiznākšot, jo nepieciešami pieredzējušu instruktoru padomi.

Vēlas pārvērst par tradīciju

Gaismas svētku organizēšanā piedalījās arī firma “Igo mūzikas menedžments”. “Es Ināru Avotiņu pazīstu gandrīz 10 gadus, un man patīk viņas oriģinālās idejas. Mēs esam daudz runājuši un domājuši par dažādām lietām, kas mums patīk un kas nepatīk, un Gaismas svētki ir iespēja mums kaut ko derīgu izdarīt, liekot lietā abu pieredzi,” stāstīja mūziķis Igo. Gaismas svētku idejai viņš piekritis bez minstināšanās. “Tas ir liels izaicinājums – vidē, kur ilgu laiku viss tika grauts, organizēt kultūras pasākumus un stimulēt šīs vietas sakārtošanu.” Tiek domāts Gaismas svētkus iedibināt kā tradīciju, organizējot tos katru gadu, un katrreiz radoši izpaust ko jaunu. Bez tam Igo norāda uz tagadējo praksi, kad visi lielākie pasākumi notiek Rīgā vai citās lielākās pilsētās. “Šie Gaismas svētki ir arī sākums kaut kam jaunam, tādai kā kultūras decentralizācijai. Lai arī vietējie cilvēki Vaiņodes apkārtnē nejustos nostumti kaut kur maliņā. Ka arī pie viņiem var kaut kas notikt un rīdzinieki brauc šurp, nevis otrādi,” piebilda Igo. 

Plāno izveidot pilotu skolu

“Vaiņodes lidlauks Rīgai ir devis Centrāltirgus paviljonus, Liepājas ostai – izturīgas plāksnes. Arī pašu cilvēki šeit ņēma visu, ko vien varēja paņemt. Varbūt nu ir laiks Vaiņodei kaut ko dot atpakaļ un sakārtot vietu, kas iepriekš papostīta,” savu nostāju skaidroja Vaiņodes lidlauka teritorijas īpašniece Ināra Avotiņa. Un izrādās, ka viņai nākotnes plāni ir vēl tālejošāki. “Pašlaik ir izveidota darba grupa ar Civilās aviācijas aģentūras pārstāvjiem, kas pēta iespēju izveidot Latvijā Nacionālo pilotu skolu. Un kāpēc lai tā neatrastos Vaiņodē?” retoriski vaicā I.Avotiņa. Arī Igaunijā šāda skola atrodas nevis Tallinā, bet Tartu. I.Avotiņa šai idejai jūtot atbalstu, jo tiek plānots, ka Latvijā cilvēki aizvien vairāk izmantos privātās lidmašīnas. Tāpēc gluži kā autoskolas, būs nepieciešamas pilotu skolas. Tādējādi būtu atrasts racionāls pielietojums Vaiņodes lidlaukam.

Viktors Ulberts,
“Kurzemes Vārds”

Šobrīd aktuāli

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Reģistrēties

Lai pabeigtu reģistrēšanos, doties uz savu e-pastu un apstiprini savu e-pasta adresi!

Aizmirsu paroli

PALĪDZĒT IR VIEGLI!

Atslēdz reklāmu bloķētāju

Portāls liepajniekiem.lv jums piedāvā svarīgāko informāciju bez maksas. Taču žurnālistu darbam nepieciešami līdzekļi, ko spēj nodrošināt reklāma. Priecāsimies, ja atslēgsi savu reklāmu bloķēšanas programmu.

Kā atslēgt reklāmu bloķētāju

Pārlūka labajā pusē blakus adreses laukam ir bloķētāja ikoniņa.

Tā var būt kāda no šīm:

Uzklikšķini uz tās un atkarībā no bloķētāja veida spied uz:
- "Don`t run on pages on this site"
vai
- "Enabled on this site"
vai
spied uz