Sestdiena, 30. maijs Lolita, Vitolds, Letīcija

Arodbiedrība LAKRS nav parakstījusi koplīgumu ar “Liepājas autobusu parku”

Arodbiedrība LAKRS nav parakstījusi koplīgumu ar “Liepājas autobusu parku”
Foto: Egons Zīverts
21.08.2018 15:58

LETA

Latvijas Sabiedrisko pakalpojumu un transporta darbinieku arodbiedrība (LAKRS) nav parakstījusi koplīgumu ar SIA “Liepājas autobusu parks”, aģentūru LETA informēja LAKRS priekšsēdētājs Juris Kalniņš.

Arodbiedrības vadītājs pauda, ka, pretēji Darba likuma 18.panta pirmajai daļai, kas nosaka, ka darba koplīgumu uzņēmumā slēdz darba devējs un darbinieku arodbiedrība vai darbinieku pilnvaroti pārstāvji, ja darbinieki nav apvienojušies arodbiedrībā, uzņēmumā darba koplīgums ir noslēgts ar darba devēja “izredzētajiem” darbinieku pārstāvjiem, un šo darba koplīgumu nav parakstījusi arodbiedrība LAKRS, kurā ir ap 80 biedru (autobusu vadītāju) no “Liepājas autobusu parka”.

Kalniņš informēja, ka uzņēmuma noslēgtais darba koplīgums neatbilst Darba likuma B daļas “Darba koplīgums” burtam un garam un neuzlabo darbinieku situāciju un intereses salīdzinājumā ar Darba likuma noteikto.

“Vienīgais, ko darba devējs ir izmantojis, tā teikt, “pievilināšanai”, ir ēdināšanas izdevumu kompensēšana atbilstoši likuma “Par iedzīvotāju ienākumu nodokli” noteiktajam, un kura grozījuma iniciatores bija Latvijas Brīvo arodbiedrību savienības (LBAS) sastāvā esošās arodbiedrības. Tāpat varam informēt, ka arī šobrīd strādājam pie līdzīgiem priekšlikumiem par atvieglojumiem, piemēram, transporta izdevumu kompensēšana. Protams, tās ir sarunas ar valdību un Latvijas Darba devēju konfederāciju, kā arī lēmuma pieņemšana Nacionālajā trīspusējā sadarbības padomē (NTSP),” informēja Kalniņš.

LAKRS vadītājs norādīja, ka faktiski noslēgtais darba koplīgums ir rezultāts darba devēja rīcībai neskatīt arodbiedrības LAKRS iesniegto darba koplīguma projektu pēc būtības, kas bijis sagatavots, pamatojoties un ņemot vērā darbinieku tiesības un intereses. Tas arī neesot ticis apspriests sarunās, kā to nosaka Darba likuma noteikumi.

“Šajā situācijā darba devēja rīcība ir pretlikumīga un sociāli bezatbildīga, kas sekmē cilvēku aizbraukšanu no valsts. Tāpat neizpratni rada neieinteresētība no “Liepājas autobusu parka” padomes, kurā ir Liepājas domes pārstāvji – Atis Deksnis un Ronalds Fricbergs. Arodbiedrības LAKRS biedri – uzņēmuma darbinieki – vēlas tādu darba koplīgumu, kas neaprobežotos tikai ar Darba likumu un citiem normatīvajiem aktiem, bet būtu labvēlīgāks un motivējošs gan pašam darbiniekam, gan uzņēmuma vadībai un sekmētu abu pušu labklājību,” sacīja Kalniņš.

“Liepājas autobusu parks” valdes priekšsēdētājs Leonīds Krongorns, komentējot pagājušajā nedēļā notikušajā vadītāju piketā izskanējušo prasību palielināt atalgojumu, aģentūrai LETA norādīja, ka autobusu vadītāju atalgojums tiek pārskatīts katra gada sākumā atbilstoši noslēgtajam koplīgumam.

Uzņēmuma vadītājs esot aprunājies ar piketa dalībniekiem, taču uzskata, ka LAKRS piketu rīkojusi sevis popularizēšanai, tās prasības nav korektas, turklāt pārvadātājs ir noslēdzis koplīgumu ar darbinieku pārstāvjiem.

“Ja mazākums nepiekrīt atalgojumam, viņiem jāvēršas pie saviem pārstāvjiem,” teica Krongorns, norādot, ka, salīdzinot ar pērno gadu, šogad atalgojums ir palielinājies par 6%. Piemēram, jūlijā pilsētas autobusu vadītāji spējuši nopelnīt vidēji 1100 eiro bruto. Atalgojuma līmeni plānots pārskatīt arī pirms nākamā gada, viņš solīja.

Piketā izskanēja arī prasība nodrošināt šoferiem pienācīgu atpūtu, bet uzņēmuma vadītājs skaidroja, ka autobusu vadītāji nav tie, kas atnāk uz darbu deviņos no rīta un piecos pēcpusdienā aiziet mājās, un jāstrādā arī brīvdienās un svētku dienās.

Vienlaikus Krongorns uzskata, ka pastāv valstiska līmeņa problēma, kad iepirkumos par sabiedriskā transporta nodrošināšanu uzvar pretendenti ar zemāko cenu, kas rezultātā ietekmē uzņēmuma darbību.

Piketā piedalījušies apmēram 50 dalībnieki, un apmēram puse bijusi autobusu parka darbinieki, zināja teikt Krongorns. Pēc viņa teiktā, visi pārvadātāja reisi pasākuma laikā tika nodrošināti.

Jau vēstīts, ka LAKRS Liepājā rīkoja piketu, pieprasot nodrošināt autobusu vadītājiem pienācīgu atalgojumu. Arodbiedrība sapulci un piketu rīkoja, “pārstāvot un aizstāvot strādājoša darba, ekonomiskās, sociālās un profesionālās intereses, kā arī, ņemot vērā darbinieku tiesību un interešu daļēju neievērošanu uzņēmumā AS “Liepājas autobusu parks””.

LAKRS pieprasīja nodrošināt autobusu vadītājiem pienācīgu darba algu, atbilstošu darba un atpūtas laika regulējumu, kā arī taisnīgus, drošus un veselībai nekaitīgus darba apstākļus.

Piemēram, arodbiedrība pieprasa noteikt vadītajiem algu septiņu eiro stundā apmērā, paredzot arī gaidīšanas laika apmaksu vismaz 4,5 eiro apmērā stundā, kā arī divu eiro piemaksu stundā par konduktora darbu. Tāpat tiek prasīts noteikts precīzu dara laiku sākumu un beigas, nodrošināt komfortablas atpūtas telpas. Izvirzītas arī citas prasības.

23 komentāri

2018-08-21 18:25

torro3: Kā Liepājas pašvaldība to nebija pamanījusi ?
Tak daļu turētāja LAP
Tā rūpējas par liepajniekiem ?

2018-08-21 19:00

Es: Jā es ar gribetu ka man par pusdienas laiku maksa par to ka es pusdienoju un nebutu slikti ka pa brivo laiku ar vel maksatu. Jo cik zinu tad gaudisanas laika vini vai nu brauc majas vai iet uz veikaliem jo nesez sava autobusa visu gaidisanas laiku

2018-08-21 19:27

to 19:00: ...gudri dirst nav malku cirst! Ja jau LAPā pelna tūkstošus, nu tad nāc strādāt, vakances daudz, umņik!

2018-08-21 19:56

to Es: Laikam tomēr īsti nesaproti par ko te ir runa.
Ja Tev, piemēram, būtu 12h maiņa, kurā tā saucamie gaidīšanas laiki 4h un samaksātu attiecīgi par 8h, tad pieņemu, ka Tu baigi nepārdzīvotu, jo Tu taču visu laiku varētu iet uz veikaliem un braukt mājas ēst :D

2018-08-21 19:57

Tu: ATbilde ---> nevajag rakstīt to ko nezini. Pusdienas pārtraukums , kuru neapmaksā ir 45 vai 90 min. Gaidīšanas laiks varbūt pusotra stunda vai tikai 45 min...uz mājām aiziesi tik lai izmantotu WC, lai nemaksātu autoostā par WC apmeklējumu.

2018-08-21 20:01

Par gaidīšanas laiku: par gaidīšanas laiku 4 eiro?? par gulēšanu autobusā un smēķēšanu ? ja nepietiek naudas varat piehaltūrēt par taksometru šoferiem naktīs vai meklēt citur darbu...par malkas vedējiem..jo pieredze jau ir

2018-08-21 20:13

Juris Baismīgais: "Es" un "Par gaidīšanas laiku" komentāru autori, liekas, ir LAP badaino īpašnieku un glupās administrācijas tālredzīgi gatavotie streiklauži, kuri par pohļobkas bļodiņu rukās streikojošo šoferu vietā? Ja tā, der palasīt klasiķu darbus, kā tādiem beidzas d... līšana.

2018-08-21 20:52

patīk: Te baigie strādnieki raud, ka viņiem maksā maz naudas par prasto darbu? Sēdēt pie stūres 12 stundas vai 12 stundas strādāt ir atšķīrība manuprāt.
Ne gudrība, ne fiziskā sagatavotība nav nepieciešama tādam darbam.
Paies kādi 20 gadi un tos nīdējus aizvietos ar automatiskiem autobusiem, ja protams pastāvēs vel Latvija ar tik veiksmīgu demogrāfiju.

Veiksmes stasts jb.

2018-08-21 21:10

ES: atbilde pAR GAIDĪŠANAS LAIKU ------> ieslēdz smadzenes savas, gaidīšanas laiks 4 euro stundā, ja stundas tarifa likme 7 euro stundā, beidziet rakstīt komentārus, ja nezinat, gudri runāt jau mākat, sēžot kādā biroja telpā un spēlējot solitair vai vēl ko!!!!

2018-08-21 21:15

z: Lai cīnās. Tādi darbi, kur ir gaidīšanas režīms , ir ļoti neforši-izjaukta visa diena. Lai viņiem veicas!

2018-08-21 21:15

nepatīk: Interesanti, kad Jūs braucat ar automašīnu kaut vai 8 stundas, vai noguruma nav?? 100 punkti, ka jau pēc divām stundām gribas apstāties utt... gan jau atkal LAP administrādica raksta komentārus. Jūs jau pāši 17.00 esat mājās un dzerat vakara tēju ...

2018-08-21 21:33

to nepatīk: Kas tev neļauj vai neļava iegūt labāku izglītību? Kādi 2-3 gadi un tu nedari "netīros" darbus, naudas trūkums? Zems iq? Vismaz par 50% no autobusu vadītājiem var domāt, ka viņi ir tiešām atpalikusi no pārējās pasaules, it īpaši pēc CSN likumiem, kad brauc uz sarkano ar 80-60 cilvēkiem kabīnē vai strauji bremzē no 60-50km/h

2018-08-21 21:46

to patīk: Sētniekiem arī ir augstākā izglītība...bet viņi ir spiesti būt sētnieki...pieļauju domu, ka ir tādi autobusa vadītāji, bet šādus "sliktos" puišus nav jāatiecina uz visiem autobusa vadītājiem. Latvijā katrs otrais CSN pārkāpj!!!Beidziet fleitēt... gudrinieks...

2018-08-21 23:23

Muldoņām: Sāksim ar to, ka netiek apmasātas pusdienas kā tādas, kā to te kāds bija "iztulkojis", bet gan no tā ko esmu nopelnījis 40eiro netiek aplikts ar nodokli un tā tiek definēta kā "ēdināšanas nauda". Un to nosaka likums.
Pusdienas pārtraukumi netiek apmaksāti, starpeisu stāvēšana it kā tiek apmaksāta. Taču starpreisu stāvēšanu negrib ieskaitīt darba laikā, jo tad gluži vienkārši būs nepieciešami daudz vairāk šoferu, lai nobrauktu to, kas šobrīd ir jānobrauc. Kādēļ man ir jāziedo savs laiks sačakarētu grafiku dēļ!? Tiem kam maksā par stundām taču darba laika uzskaite neapstājas brīdī, kad pārdēvēja netirgo preci vai ofisā pārtrauc klibināt taustiņus un izej uz tualeti. Vai tad tos brīžus kādam ņem ārā no darba laika? Cik zinu, tad nē. Bet mums ņem un rezultātā virstundu it kā nav, stundas mēnesī nav pārstrādātas un viss ir par labu darba devējam. Kaut realitāte ir tāda, ka katru mēnesi darbā atrodamies pāri par 200h. Braucu apmēram 9h dienā kuras skaita darba laikā un 5h, ne savas vainas dēļ pavadu stāvot, kuras netiek skaitītas darba laikā un tās 5h jau salasās no 3, 7,16, 2, 26, 3 minūšu un līdzīgiem pārtaukumiem visas dienas garumā...

2018-08-21 23:27

Muldoņām: Un nevajag tikai par izglītību čiepstēt. Cik labi var pelnīt ar profeni, tik pat štruntīgi var pelnīt ar augstāko.

2018-08-22 09:06

tikai ne to: No sirds iesaku- ja kāds ļoti grib iet strādāt par autobusa šoferi, tad vispirms aizejiet ekskursijā uz autobusu parku un kādas pārs trīs dienas aizejat ekskursijā uz autobusa parku un pavērojiet šoferu darbu no sākuma līdz beigām! Man bija pus gadu laiks to vērot no malas un radās uzreiz doma- tikai ne par autobusa šoferi! Ja citi cilvēki pabeidz darbu un aiziet,tad šoferiem iebraucpt pēc reisa ,kas beidzas ļoti vēlu, vēl tur jāveic tik daudz visādu izdomātu darbu un pasākumu, ka rodas iespaids, ka tie šoferi tur dzīvo uz vietas! Saku to,ko novēroju uz vietas !

2018-08-22 09:31

z: Visām profesijām, kas ir atbildīgi par citu cilvēku veselību un dzīvību, ir neadekvātas algas.

2018-08-22 10:41

Simba to tikai ne to: Pilnīgi piekrītu, tāpēc no bērniem dzirdu jautājumu kad redzēsim tēti mājas.Jo tētis aiziet uz darbu bērni guļ, pārnāk atkal guļ,un brīvdienās lielāko daļu tētis guļ,jo pargurums ir ļoti liels.Un tas netik daudz ir fiziski,bet psiholoģiski.

2018-08-22 11:32

laipni lūdzam: Lai šoferis varētu justies kā šoferis,kas ikdienā pārvadā cilvēkus un nepārtraukti piedalās kopējā satiksmē viņam atgriežoties no reisa vajadzētu nodot autobusu parka darbinieku brigādei,kas visu tehniski pārbauda ,sapilda,nomazgā ar vārdu sakot sakārto nākošajai dienai un parakstās un noliek sakārtotu,bet diemžēl tas viss jādara pašiem šoferiem neatkarīgi cikos atgriežas bāzē! Netiek ievērots arī vajadzīgais stundu laiks (nakts laiks atpūtai) pirms nākošās darba dienas. Dažreiz pat nav vērts iet uz mājām,jo reizēm pēc trīs četrām stundām jau jāsāk atkal! Nu ja kāds grib pamēģināt tos labumus,tie ir brīvi pieejami!!!

2018-08-22 12:18

k.: Pirms tās brīvdienas arī vēl piezvanīs un paprasīs vai negrib rīt pastrādāt.

2018-08-22 17:05

sdf: Divi miljonāri Šķēle un Šlesers nevar šoferiem maksāt normālu algu ,-- ko teikt ?? nav vārdu lai kaut ko teiktu .......

1/500

Liepajniekiem.lv neatbild par rakstiem pievienotajiem komentāriem. Aicinām ievērot pieklājību, toleranci un iztikt bez rupjībām.

Uzmanību!

Lai mazinātu iespēju portālā manipulēt ar komentētāju viedokli un noskaņojumu, komentāri, kuru autori diskusijās piedalās ar vairākiem vārdiem, tiek iezīmēti pelēkā krāsā. Tā kā šis process ir tehnisks, ir iespējamas situācijas, kurās iekrāsotie komentāri var nebūt no viena autora, vai arī neiezīmētos komentārus rakstījusi viena un tā pati persona.

Distances līgums

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Aizmirsu paroli

PALĪDZĒT IR VIEGLI!

Atslēdz reklāmu bloķētāju

Portāls liepajniekiem.lv jums piedāvā svarīgāko informāciju bez maksas. Taču žurnālistu darbam nepieciešami līdzekļi, ko spēj nodrošināt reklāma. Priecāsimies, ja atslēgsi savu reklāmu bloķēšanas programmu.

Kā atslēgt reklāmu bloķētāju

Pārlūka labajā pusē blakus adreses laukam ir bloķētāja ikoniņa.

Tā var būt kāda no šīm:

Uzklikšķini uz tās un atkarībā no bloķētāja veida spied uz:
- "Don`t run on pages on this site"
vai
- "Enabled on this site"
vai
spied uz