Asfalta kvalitāte atkarīga no pasūtītāja
Liepājas ostas pievedceļa divi posmi ir viena no retajām pēdējos gados par Eiropas naudu tapušajām brauktuvēm Latvijā, kur defekti pagaidām nav konstatēti. To būvējusi vietējā kompānija SIA “Aizputes ceļinieks”. Uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Egils Muižulis skaidro, ka asfalta kvalitāte ir atkarīga no pasūtījumā iekļautajām prasībām.
Bedres uz nesen izbūvētiem vai rekonstruētiem ceļiem veidojas arī tādēļ, ka pasūtītājs izvēlas labi zināmu, bet plaisas neizslēdzošu seguma sastāvu, norādījuši vairāki ceļu būves uzņēmumi. E. Muižulis apstiprina, ka ikviens materiāls ceļu būvē, arī dažādi asfalta tipi, jāražo atbilstoši specifikācijā paredzētajām prasībām. Tās pasūtītājs nosaka, ņemot vērā vairākus faktorus, arī paredzamo autotransporta intensitāti.
“Aizputes ceļinieks” asfaltu ražo pats, maisītājs atrodas Kapsēdē. Prakse, ka ar to nodarbojas pašas ceļu būves kompānijas, Latvijā esot izplatīta. Ja materiāls būtu jāpērk tirgū, vajadzētu slēgt ilgtermiņa līgumus par konkrētiem apjomiem, taču tas ne vienmēr esot izdevīgi un arī viegli izdarāms.
Izejmateriālus uzņēmums iegūst Kurzemē, vairumā gadījumu tie atbilstot vajadzīgajām prasībām. Pretējā gadījumā tos meklē citviet. Tā, piemēram, Zirņu ielas rekonstrukcijas gadījumā prasības esot tik augstas, ka jāiepērk materiāli, kas ir gatavoti no Skandināvijas kalnu iežiem.
Vēl viens asfalta seguma sliktās kvalitātes iemesls ir tas, ka reizēm objektu nodošanas termiņi iesniedzas ziemā. Arī Pulvera ielas izbūve tika pabeigta novembrī. Taču, pēc autoceļu specifikāciju noteikumiem, asfalta virskārtas klāšanai esot nepieciešami vidēji plus desmit grādu pēc Celsija. E. Muižulis skaidro, ka šādu situāciju iemesls ir naudas plūsma, par ko pasūtītājam ir līgums ar Eiropas fondiem. Tādēļ iznākot, ka pēc noteikumiem darbu nedrīkst darīt, bet līgums to liek, jo jāiekļaujas noteiktos termiņos.
Andra Gertsona foto
Asfalts Latvijas klimatiskajos apstākļos brūk sevišķi ātri, stāsta SIA “Aizputes ceļinieks” valdes priekšsēdētājs Egils Muižulis. “Tas velk uz to, ka ziemeļos var būt tikai bagātas valstis, kas var apdrošināt savu infrastruktūru, dienvidos ir vieglāk, jo laika apstākļi ceļus neietekmē.”
Plašāk lasiet laikrakstā “Kurzemes Vārds” 18. aprīļa numurā.
#kvards-20120418-08#