Svētdiena, 28. februāris Skaidrīte, Justs, Skaidra
Abonēt

Lasi vairāk ar
liepajniekiem.lv abonementu

Uzticamas un aktuālas ziņas šajā laikā ir ļoti svarīgas!

Piesakies paziņojumiem un esi informēts par būtiskākajiem notikumiem Liepājā!

Pieteikties

Berči dailes vietā būvēs noliktavas

Berči dailes vietā būvēs noliktavas
Sliežu ielā 4 vietas nomnieks plāno būvēt slēgtās noliktavas. "Esam multifunkcionāls pārkrāvējs," saka SIA "Ekers Stividors LP" valdes loceklis Gatis Svētiņš, bilstot, ka ostas uzņēmuma saimnieciskajai darbībai vecās ēkas nederēja. "Ko tur var izvietot? Neko. Dejas var uztaisīt. Kurš tad brauktu dejot?" (Foto: Egons Zīverts)
28.02.2020 07:00

Nora Driķe

"Kurzemes Vārds"

Vēsturiskās eļļas ekstrakcijas rūpnīcas ražošanas ēkas nograuj pavisam. Sliežu un O. Kalpaka ielas stūrī izvietotajā īpašumā paliks tās sarkano ķieģeļu būves, kuras atrodas abu ielu malās, tostarp administrācijas ēka un ūdenstornis.

Bijušas bīstamas ēkas

Maksa Paula Berči projektētās rūpnīcas teritorija 5,81 hektāra platībā atrodas tieši blakus ostai un pieder SIA “Amberhaus”, bet vietas nomnieks ir Liepājas SEZ SIA “Ekers Stividors LP”. Nomnieks ir veco būvju nojaukšanas pasūtītājs. Demontē tās būves, kuras ilgstoši nav ekspluatētas, ir bīstamas un kuru atjaunošana nav ekonomiski pamatota, vēstī Liepājas būvvaldes pārstāvis Aigars Štāls.

“Gan jau, ka var saglabāt visu. Jautājums – cik tas maksā? Ja tas būtu pilsētas centrs, nojaukšanu neviens neizskatītu. Bet tā ir pieostas teritorija, un ko tur var izvietot saimnieciskai darbībai? Neko. Dejas var uztaisīt. Kurš tad brauktu dejot? Neviens. Pilnīgi nelietderīgi bija saglabāt, neekonomiski. Nekāda pamatojuma,” saka SIA “Ekers Stividors LP” valdes loceklis Gatis Svētiņš.

Spožākais piemērs – nav piemineklis

Daļu rūpnīcas jau 2013. gadā nojauca toreizējie saimnieki “Liepājas osta LM”, būvvalde ārdīšanu attaisnoja ar to, ka jāļauj uzņēmējdarbībai attīstīties, turklāt vēsturiskajām ēkām nav pieminekļa statusa, lai arī arhitekta Maksa Paula Berči darbu pētnieks, mākslas vēsturnieks Imants Lancmanis vērtējis, ka eļļas fabrika ir spožākais piemērs, kā arhitekts atradis rūpnīcai individuālu izteiksmi un atšķirīgu tēlu, veidojot lielu kompleksu, “ko varēja stilizēt kā romantisku cietoksni ar gleznainu siluetu un negaidītiem torņu akcentiem”.

Arī tagad viss notiek likumīgi: ir apstiprināts nojaukšanas projekts, kuru izstrādāja Gundara Vīksnas arhitektu birojs. Atļauja Nacionālajai kultūras mantojuma pārvaldei nebija jāprasa, pārvalde nebija par nojaukšanas plāniem jāinformē, saka NKMP Kurzemes nodaļas vadītāja Elīna Orna. Pārvalde rūpnīcu apsekojusi pirms gadiem desmit.

Ne 1888. gadā būvētajam Kīlera eļļas fabrikas kompleksam, ne kādām atsevišķām tā ēkām nav un nebija pieminekļa statusa. Lai iekļautu mantojuma sarakstā pret īpašnieka gribu, tad pārvaldei vajadzīgi ļoti stipri argumenti, teic E. Orna. “Ja īpašnieki nepiekrīt, bet apstiprinām pieminekļa statusu, tad ir diezgan sarežģīti, seko pārsūdzības.”

Liepājniece arhitekte Laura Kozlovska turpretī aicina NKMP rīkoties nekavējoties un atrast risinājumus, lai pasargātu Liepājas industriālo mantojumu no turpmākas iznīcināšanas. Arhitekte uzskata, ka NKMP ir iespēja un pienākums iesaistīties un atbalstīt iedzīvotājus centienos saglabāt kultūrvēsturiski vērtīgos arhitektūras objektus, “neatkarīgi no pašvaldības vai uzņēmēju bieži vien ne tālredzīgajām interesēm”.

Uzņēmējs G. Svētiņš skaidro: “Redzam, ka slēgto noliktavu saimniecība ir vienīgais kaut kādas attīstības scenārijs. Nevar gaidīt, kamēr (vecās ēkas) uzkritīs kādam virsū, labāk tās nojaukt un būvēt kaut ko jaunu. Tagad notiks nākamo noliktavu projektēšana. Meklēsim klientus, kas tur varētu izvietot kravas. Katrā ziņā šogad tas vēl nebūs. Kamēr nebūs klienti, nebūvēs. Visi ostas uzņēmumi tagad cīnās par izdzīvošanu, ir kravu kritums. Mēs neko negribam degradēt, bet jābūt saimnieciski pamatotai darbībai. Droši vien renovēt var jebko, bet saimnieciskai darbībai tas bija pilnīgi nepamatoti un dārgi. Ostas darbībai tas nebija izmantojams.”

Eļļas rūpnīcas vizuāli tehniskā stāvokļa apsekojumu pērn veicis būvinženieris Ivars Silacērps, kurš atzinis, ka daļa būvju ir avārijas stāvoklī. Tāpēc būs jānojauc arī vecais sarkano ķieģeļu dūmenis, kas pēc pilsētas apbūves noteikumiem ir saglabājama būve. Bet to nebūs iespējams paturēt, jo “var notikt pašsabrukšana”, vēstī A. Štāls. Tomēr būvvalde vairākkārt esot aicinājusi būvniecības ieceri pārskatīt.

“Kas maksās, ka jāuztur?”

“Kāds vispār ir mehānisms, lai palīdzētu īpašniekam, ka viņam vēsturiskā ēka varētu būt laba un noderīga?” retoriski vaicā arhitekts G. Vīksna. “Es nedomāju, ka man būtu jāuzņemas atbildība. Jā, varēju izlemt šo projektu netaisīt. Būvvaldē par to diskutējām, būvvalde izprot, ka visu saglabāt nav iespējams. Bet būvvalde ir instruments politiķu rokās. Tā ir politika, ka šī teritorija jāatdod ostai, ražošanai. Ostai nevajag ēkas, ostai vajag kravu laukumu. Kas maksās par to, ka īpašniekam jāuztur ēkas, kas viņam nav vajadzīgas? Īpašnieks šo teritoriju ir ieguvis politiķu spēles noteikumu dēļ. Ciniski. Pareizi? Nevar prasīt no arhitekta atbildību par to, ka politiķi lemj tā, kā viņi lemj.”

Pie robežas ar ostu eļļas fabrikas teritorijā Sliežu ielas malā atrodas vēsturiskais ūdenstornis, kas izskatās pēc sargtorņa. To saglabās. Vai tāds nevarētu kļūt par vietu, kur nākotnē ielaist tūristus, ļaut viņiem uzkāpt augšā, apskatīties, sajust vecās rūpnīcas garšu un vienlaikus aplūkot ostu? G. Svētiņš atzīst, ka pats tornī nekad nav bijis, bet “doma nav slikta”. “Tad tas droši vien ir jādala ārā no ostas teritorijas. Jo tur ir vesela virkne drošības nosacījumu, kontrole un tamlīdzīgi. Bet mēs neplānojam neko jaukt nost bez vajadzības – tas galu galā maksā naudu,” saka uzņēmējs.

Pēc Uzņēmumu reģistra ziņām, Sliežu ielā 4 nupat, 19. februārī, ir reģistrēts jauns uzņēmums “SL4”, kas pieder Rīgā reģistrētai firmai “Amberhaus” un šīs vietas īpašniekam Jānim Lapiņam (kurš nav Liepājas SEZ pārvaldnieks Jānis Lapiņš).

Pēc “Liepājas metalurga” bankrota vecā eļļas rūpnīca tagadējo īpašnieku ieguva 2018. gadā, Liepājas SEZ pārvalde atteicās no pirmpirkuma tiesībām.

30 komentāri

2020-02-28 07:21

Palodze: Kāda daile, ja tāpat jau pirms tam tur nevarēja tikt iekšā un sen viss bija sabrucis. Lielie bļāvēji vispār redzējuši, cik ļoti tur viss bija sabrucis jau gadiem? Ko tad nebļāva un nepanāca, lai iekļauj aizdargājamā sarakstā?

2020-02-28 07:32

Qr: Paldies, bet tādu "daili" labāk nevajag.

2020-02-28 07:51

Efeja: "Sliežu un O. Kalpaka ielas stūrī izvietotajā īpašumā paliks tās sarkano ķieģeļu būves, kuras atrodas abu ielu malās, tostarp administrācijas ēka un ūdenstornis."
Tātad publiski redzamā daļa paliks. Un tas ir daudz. Ko varēja ar Eļļas rūpnīcu darīt, lai nebūtu jānojauc? Restaurēt un izveidot muzeja filiāli? Jēga? Ar tūrisma pienesumu tas 100 gados neatmaksātos. Šis ir labs kompromisa risinājums.

2020-02-28 08:04

Ekers: Ja jau viss sabrucis, tad Svētiņam nav bail, ka publiski redzamā daļa nabadziņam neuzkritīs virsū. Varbūt tomēr pie reizes visu nograut. Būs lielāka teritorija biznesa atspērienam, kuru gaida, bet tas kaut kā nenāk.

2020-02-28 08:09

braucējs: Reāli rodas sajūta, ka tā ir akcija pret kāda biznesu, jo tā fabrika tur bija gadiem un nevieniem aktīvistiem nebija ne mazākās intereses par to rūpēties. Tagad, kolīdz teritorijai ir atrasts pielietojums, tā uzreiz "tas ir Berči" "tā taču nedrīkst" "tur var izveidot to un to". Kur jūs bijāt visus šos gadus? Varbūt laiks pievērsties nākošajiem objektiem, kas ir Berči un par kuriem jums ir bijis pilnīgi vienalga....

2020-02-28 08:39

Petja: Braucējs:pilnīgi manas domas.

2020-02-28 08:45

Tc: Stulbais sez, kas neizmantojas pirmpirkuma tiesības un kam nerūp pilsēta, ir jālikvidē.

2020-02-28 09:14

tiem: Kultūrpilsēta top no vieniem angāriem un stiklotām konservbundžām.

2020-02-28 09:23

Leons: Vari mums parādīt kurā tieši vietā Liepājā ir darbojošs kurorts?

2020-02-28 09:55

tiem: Leon, beidz sapņot par kūrortu, te nav kūrorts 19.gs, bet kultūrpilsēta, bet pasākumi, ne dubļu vannas, bet nu 21,gs top angāru ražotņu un noliktavu rūppilsēta.

2020-02-28 10:16

Vietnieks: Kamēr nesakārtos visu infrastruktūru VISĀ PILSĒTAS teritorijā, tikmēr nekāds "kūrorts" te nebūs un tūristi te nebrauks. Prieks, ka karostu beidzot sāk sakopt, lai nav atbaidošā krievu kultūra tur vairs, bet gan vieta, uz kuru tiešām var aizbraukt.
Bet parastajiem letiņiem jau neko nevajag, pat tiem kas bļauj, ka vajag, beigās tāpat nevajag vairs un visslikt...

2020-02-28 10:37

Vietniekam: Nekas jau netiek sakārtots. Nevienam tūristam tās konservu bundžas un baisie angāri neinteresē. Tūristam vajag rozīnīti -mākslu, kultūru, vēsturi. Kāpēc tūristiem patīk Kuldīga? Tāpēc, ka tur tiek saglabātas vēsturiskās vērtības un mērķtiecīgi tiek strādāts uz tūristu piesaisti. Liepājā netiek strādāts ne uz konkurētspējīgu algu maksātāju investoru piesaisti, ne uz tūrisma piesaisti. Neieinteresē te nevienam tas. Vienīgais,kas tiek sakārtots- nauda pa politmafijas kabatām.

2020-02-28 12:10

Janiis: Vēl toksisko sērkociņu, krāsas fabriku var nojaukt.
Vecie tur strādāja.

2020-02-28 12:13

Gandrs: Kur tad lielais vaukskis Silakakts?

2020-02-28 12:26

Vēsturniece: Žēl arī man, bet tomēr diezgan nekorekts tas virsraksts. Demontē bojātas ēkas, kas gadu desmitiem netiek izmantotas un faktiski brūk kopā, apkārtējā apbūve taču paliek. Grūti iedomāties, kā panākt, lai teritorijas īpašnieks atjauno katru veco skursteni vai noliktavu, zinot, ka reāli jāiegulda miljoni, ja to nevar izmantot uzņēmuma vajadzībām. Uzdosim jautājumu paši sev: mēs gribētu, ka to veic no Liepājas budžeta un tajā top vēl viena koncertzāle vai leļļu teātris, ko pašiem nāksies uzturēt?

2020-02-28 13:15

Vēsturniecei: Kam tad domāta pašvaldība, kam nodokļu maksājumi? Domes darbinieku pabalstīšanai? Liepājnieki nav penījuši vienkāršus amata atsēdētājus. Tāpēc esam, kur esam, stāvam ar izstieptām rokām, un ķeram pirmo kas pagadās, nedomājot par sekām

2020-02-28 13:36

Vietnieks: Tam -am un -ei. Tad lūdzu ar priekšlikumiem studijā, ne šeit, bet gan domē! Izklausās pārāk gudri, lai šeit to rakstītu, ka visu zin un saprot, visas iespējas izpausties rakstot iesniegumus un priekšlikumus visām iestādēm pa labi un pa kreisi. Bet pareizi, varam tak vienīgi dīvānā pabezdēt un turpināt teikt, ka viss ir slikti un riet uz sev blakus stāvošajiem, ka tie jau viņi ne es.

2020-02-28 13:45

sekas vēl būs: Tas ir šausmigi viss tiek vēsturiskais iznīcinats .Cukurfabrika, alus darītava, piena kombināts, metalurgs,linolejrūpnīca,Tosmare kuģu būvniecības cehi un tagad eļļas fabrika ,kas celti vairāk ,kā simtsgadus atpakaļ. Nav mums valsts ekonomikas tikai nodokļi ,kas ar katru gadu palielinas. Cik viegli visu iznīcināt un padirst.

2020-02-28 14:35

drons2: Kādam privatmājas būvei sarkanos ķieģeļus savajadzējās...

2020-02-28 14:58

44!: Jānim -špickās sen gadus 10 atpakaļ līdzens lauks palicis.

2020-02-28 15:03

Stop: Ražošanas sen ir par daudz, cik var ostu un rūpnīcas celt. Ja nu vienīgi ko īpašu ar attiecīgu algu līmeni, bet visas tās melnstrādnieku nodarbinātavas labumu nes tikai to ipašniekiem. Liepājai sen laiks mainīt kursu no rūpnīcam uz tūrismu, te ir tik daudz, ko skatities!!! Kā to var ignorēt tik ilgi?

2020-02-28 16:28

braucējs: Protams, tūrisms, kas valstī ienes 2% no IKP ir tas uz ko vajag iet, nevis stabili augošais rūpniecības sektors, kas ienes ap 20%.

Kas te čīkstēja par padomju laika fabrikām - lētāk un efektīvāk ir uzbūvēt jaunu fabriku, nevis pielāgot vecu. Tās vecās fabrikas nenozīmē nekādu ekonomiku, tikai neefektīvi izmantotas teritorijas, kurās varētu attīstīties, bet redz gadiem nevienam nevajadzīgas un viss ok. Kolīdz sāk kaut ko darīt - tā aktīvisti virsū, ka tā taču nedrīkst...

2020-02-28 16:35

Балагур: Люди ! Остановитесь! Что вы делаете? Это же история города, красота города, гордость города. Две войны, две оккупации выдержало. А теперь сносят! Очень больно !

2020-02-28 17:26

JA: NEZINU VAI VISPAR KAUTKUR SAGLABAJIES TADS FABRIKU KPMPLEKS ,KADS BIJA LIEPAJA .SKUMJI.

2020-02-28 19:06

Gandrs: Vietnieks, kur tad lielais vaukskis Silakaktins?

2020-02-28 19:10

Gandrs: lai nav atbaidošā krievu kultūra tur vairs, bet gan vieta, uz kuru tiešām var aizbraukt. Vietnieks tu gan neesi normals. visu karostu izardeja pec tam

2020-02-28 20:09

kukurūza: “Mans mīļākais zīmols ir Liepāja! Tas ir zīmols, par kuru es pārdzīvoju, piedalos tā veidošanā. Man svarīgs zīmola reālais solījums – pasaules vēriens ērtas pilsētas izmērā,” tā jaunākajā žurnāla “Ieva” numurā stāsta Liepājas reģiona tūrisma biroja vadītāja Inta Šoriņa. NOLIKTAVAS, TAS IR SPĒCĪGI!!!!!!!!

2020-03-01 18:27

Adolfss: Kāpēc nojauks Sliežu 6 māju tur vēl 2 vecenes dzīvo ,kur viņi uz flotēs ielu dzīvosi?

1/500

Liepajniekiem.lv neatbild par rakstiem pievienotajiem komentāriem. Aicinām ievērot pieklājību, toleranci un iztikt bez rupjībām.

Uzmanību!

Lai mazinātu iespēju portālā manipulēt ar komentētāju viedokli un noskaņojumu, komentāri, kuru autori diskusijās piedalās ar vairākiem vārdiem, tiek iezīmēti pelēkā krāsā. Tā kā šis process ir tehnisks, ir iespējamas situācijas, kurās iekrāsotie komentāri var nebūt no viena autora, vai arī neiezīmētos komentārus rakstījusi viena un tā pati persona.

Šobrīd aktuāli

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Reģistrēties

Lai pabeigtu reģistrēšanos, doties uz savu e-pastu un apstiprini savu e-pasta adresi!

Aizmirsu paroli

PALĪDZĒT IR VIEGLI!

Atslēdz reklāmu bloķētāju

Portāls liepajniekiem.lv jums piedāvā svarīgāko informāciju bez maksas. Taču žurnālistu darbam nepieciešami līdzekļi, ko spēj nodrošināt reklāma. Priecāsimies, ja atslēgsi savu reklāmu bloķēšanas programmu.

Kā atslēgt reklāmu bloķētāju

Pārlūka labajā pusē blakus adreses laukam ir bloķētāja ikoniņa.

Tā var būt kāda no šīm:

Uzklikšķini uz tās un atkarībā no bloķētāja veida spied uz:
- "Don`t run on pages on this site"
vai
- "Enabled on this site"
vai
spied uz