Svētdiena, 19. maijs Sibilla, Teika, Lita
Abonēt

Lasi vairāk ar
liepajniekiem.lv abonementu

FOTO: Liepājnieki iepazīst nākotnes tehnoloģijas

FOTO: Liepājnieki iepazīst nākotnes tehnoloģijas
19.10.2013 14:23

liepajniekiem.lv

Atslēgvārdi

Šodien
liepājniekiem bija iespēja ne tikai aplūkot, bet arī testēt nākotnes
tehnoloģijas – pavisam jaunu Beļģijā ražotu ūdeņraža satiksmes autobusu ”Van
Hool A330 FC”. Aptuveni stundu autobuss bija apskatāms skvērā pie
Liepājas universitātes, pēc kā devās testa braucienā pa pilsētu.

Kā portālam pastāstīja Latvijas Ūdeņraža asociācijas valdes
loceklis Aivars Starikovs, Liepājā apskatāmais autobuss ”Van Hool A330 FC” ir vienīgā šāda tehnikas vienība
Baltijā. Transportlīdzeklis uz pāris dienām atvests uz Latviju, lai ar nākotnes
tehnoloģijām – elektroautobusu – iepazīstinātu iedzīvotājus. 15.oktobrī
autobuss bija apskatāms Rīgā, bet šodien tas redzams Liepājā, lai jau
pēcpusdienā tas ar prāmi dotos uz Vāciju un atgrieztos rūpnīcā Beļģijā.

A.Starikovs piebilst,
ka no rūpnīcas autobuss ”Van Hool A330 FC” dosies uz Itālijas pilsētu Sanremo,
kur turpmāk tiks lietots sabiedriskā transporta vajadzībām.

Kā portālam
pastāstīja rūpnīcas kvalitātes inženieris Luks Verstraetens, kurš ceļojumā uz
Latviju ne tikai pavada autobusu, bet arī pilda tā vadītāja pienākumus, autobuss
tiek uzpildīts ar ūdeņraža gāzi – šim mērķim uz autobusa jumta ir astoņi
baloni. Ūdeņradis, plūstot caur kurināmo elementu, ražo elektroenerģiju, ar ko
tiek darbināts transportlīdzeklis.

Izmešu un
vides piesārņojuma nav, uzsver A.Starikovs. Atlikums pēc ūdeņraža gāzes pārvēršanas
enerģijā ir destilētais ūdens, kas tiek izvadīts zemē. Portālam bija iespēja
pārliecināties, ka transportlīdzeklim nav pat izpūtēja. Savukārt destilētais
ūdens pilda pozitīvu funkciju – mitrina brauktuvi, neļaujot tai putēt, piebilst
A.Starikovs.

Viņš atzīst, ka
Latvijai šādi transportlīdzekļi vēl ir nākotne, jo vispirms nepieciešams
izveidot atbilstošu infrastruktūru, taču Eiropā un Kanādā šie autobusi jau ir sabiedriskā
transporta sastāvdaļa. Rūpnīca saražojusi jau 200 šādu autobusu, un 100 no tiem
jau ikdienā tiek ekspluatēti. Vācijā, Lielbritānijā, Nīderlandē, Šveicē,
Itālijā un citās valstīs jau kursē ar ūdeņradi darbināmi autobusi.

L.Verstraetens,
iepazīstinot portālu ar auto, stāsta, ka tajā ir viena vieta vadītājam, 39
sēdvietas pasažieriem, īpaša aprīkota vieta cilvēkam ratiņkrēslā, kā arī 71
stāvvieta. Konkrētajam uz Liepāju atvestajam autobusam bija cietie plastmasas
krēsli, taču ražotājs piedāvā arī mīkstos sēdekļus.

Kā novēroja
portāls, īpaši ražotājs padomājis par pasažieriem ar īpašām vajadzībām.
Autobuss aprīkots ar nolaižamu laipu, pa kuru ratiņkrēslā sēdošajam iebraukt
transportlīdzeklī. L.Verstraetens piebilst, ka autobusa salons aprīkots ar
videokameru. Vadītājam tādējādi labi pārredzams pasažieru iekāpšanas un
izkāpšanas process, izslēdzot iespēju, ka pasažieris var tikt iespiests durvīs.

Jāpiebilst, ka
uz Liepāju nākotnes autobuss bija atceļojis, pateicoties sadarbībai ar
Tirdzniecības un Rūpniecības kameru. Kā portālam atzina Tirdzniecības un
rūpniecības kameras Liepājas nodaļas vadītājs Ģirts Kronbergs, vieta pie
Universitātes autobusa prezentēšanai nav bijusi izraudzīta nejauši – tā simbolizējot
augstskolas virzību uz nākotnes tehnoloģijām.

A.Starikovs
piebilst, ka pieejami ne tikai ar ūdeņradi darbināmi autobusi, bet arī vieglie
automobiļi. Vidējās klases automašīna ”Hyundai ix35 FCEV (Fuel Cell Electric
Vehicle)” ir pasaulē pirmais
sērijveidā ražotais ūdeņraža automobilis.

”Hyundai ix35 FCEV” galvenais enerģijas avots ir ūdeņradis,
kas kurināmā elementā tiek pārvērsts elektrībā, kura darbina automašīnas elektromotoru.
Pretēji ierastajām emisijām no naftas produktu iekšdedzes dzinējiem – NOx, CO,
CO2, CHx, PM – ”Hyundai ix35 FCEV”, izmantojot ūdeņradi kā enerģijas nesēju,  nerada nekādus kaitīgos izmešus apkārtējai
videi, globālām klimata pārmaiņām un cilvēku veselībai, tikai ūdens tvaiku.

”Hyundai ix35 FCEV” motora jauda ir 136 Zs, ātrumu 100 km/h
no nulles automašīna sasniedz 12,5 sekundēs, tās maksimālais ātrums ir 160 km,
un ar vienu ūdeņraža uzpildi tā var nobraukt  590 kilometrus.

A.Starikovs uzsver: ”Ūdeņraža tehnoloģiju praktiskās
izmantošanas vēsture jau meklējama 1950./60. gadu kosmosa tehnoloģijās.
Ūdeņraža auto šodien nav nekāda zinātniskā fantastika. Tie ir moderni
elektroautomobiļi, kuriem elektrību rada kurināmā elements un ūdeņraža gāze un
kuru draudzīgums videi un energoefektīvā darbība jau daudzviet pasaulē ir
apliecinājusi ekonomisko izdevīgumu. Tā viennozīmīgi ir autoindustrijas
nākotne.”

Arī Latvijai
ir sava ūdeņraža vēsture. Proti, Latvijas autoražotājs ”RAF” jau 1979.gadā
pilnīgā slepenībā radīja pirmo ar ūdeņradi darbināmu busiņu, kas demonstrēts
Maskavas Olimpiskajās spēlēs.

Šobrīd aktuāli

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Reģistrēties

Lai pabeigtu reģistrēšanos, doties uz savu e-pastu un apstiprini savu e-pasta adresi!

Aizmirsu paroli

PALĪDZĒT IR VIEGLI!

Atslēdz reklāmu bloķētāju

Portāls liepajniekiem.lv jums piedāvā svarīgāko informāciju bez maksas. Taču žurnālistu darbam nepieciešami līdzekļi, ko spēj nodrošināt reklāma. Priecāsimies, ja atslēgsi savu reklāmu bloķēšanas programmu.

Kā atslēgt reklāmu bloķētāju

Pārlūka labajā pusē blakus adreses laukam ir bloķētāja ikoniņa.

Tā var būt kāda no šīm:

Uzklikšķini uz tās un atkarībā no bloķētāja veida spied uz:
- "Don`t run on pages on this site"
vai
- "Enabled on this site"
vai
spied uz