Svētdiena, 3. decembris Raita, Jogita, Evija
Abonēt

Lasi vairāk ar
liepajniekiem.lv abonementu

Grib nojaukt sakoptāko namu Liepājā

Grib nojaukt sakoptāko namu Liepājā
01.12.2006 09:22

0

Atslēgvārdi

Vairāk nekā 50 Karostas māju iedzīvotājiem neļauj privatizēt dzīvokļus, jo namu vietā paredzēta maģistrāle.
Liepājas Karostas Atmodas bulvāra 8.v nama vecākā Jeļena Poturžanska, šoruden balvā par pilsētas sakoptāko daudzdzīvokļu namu saņemdama Liepājas karogu un domes pateicības rakstu, līdz ar citiem 74 dzīvokļu kaimiņiem ļoti nopriecājās. “Tas bija pilsētas konkurss. Pilsētas!” viņa atkārto ar lepnumu un vienlaikus — ar neizpratni: “Domājām, ja jau tā, tad dzīvokļus privatizēt atļaus, bet nē!” Jeļena ir viena no tiem aktīvajiem karostniekiem, kas cīņu par tiesībām privatizēt dzīvokļus aizvirzīja līdz Valsts cilvēktiesību birojam un Satversmes tiesai, kas šā gada jūlijā pieņēma iedzīvotājiem labvēlīgu lēmumu. Novembra sākumā Liepājas dome privatizācijai nodeva vēl 23 Karostas mājas. Taču Jeļenas un citu 1400 karostnieku māju starp tām nav. Pašvaldība skaidro, ka 57 namus (no tiem 53 atrodas Karostā) Liepājas speciālajā ekonomiskajā zonā (SEZ) privatizācijai nenodod, jo to pieļauj likumā noteiktās SEZ pilnvaras, turklāt šo māju privatizācija esot pretrunā ar pilsētas un ostas attīstības plāniem. Arī šo strīdu iedzīvotāji gatavojas lūgt izšķirt Satversmes tiesai.

Taisnīgāk būtu atpirkt

Jeļena stāsta, ka abi ar vīru, kurš ir jūrnieks, mājīgo dzīvokli iekārtojuši, naudu nežēlojot — ielikuši jaunus logus, grīdas, pat savu apkures katlu. Kopā ar Karostas namu pārvaldi un citiem nama iedzīvotājiem centušies sakopt arī visu māju: jumts atjaunots, sienās šuves aizdrīvētas, ārdurvīs ieliktas koda atslēgas, kāpņutelpas izkrāsotas, balkoni uzposti, būs arī siltumskaitītāji. “Kam tas viss, ja māja jānojauc?” neizpratnē vaicā Jeļena. Vēl pirms trim gadiem mājas iedzīvotāju parāds par komunālajiem maksājumiem bijis 14,3 tūkstoši. “Cilvēki ņēma kredītus, pārdeva mašīnas, lai samaksātu. Tagad parāda atlikums ir tikai 3,4 tūkstoši. Daudzi saka, kā būs privatizācija, tā sāks remontus. Veci cilvēki grib dzīvokli novēlēt bērniem, citi grib to pārdot un no šejienes aizbraukt,” stāsta Jeļena. Taču viņas māja, kaimiņu nams Katedrāles 11, kā arī veikala Ziemeļu mols ēka atrodas vietā, kurā Karostas detaļplānojumā iezīmēta nākotnē būvējama maģistrālā iela — Ģenerāļa Baloža ielas turpinājums līdz pat Atmodas bulvārim — uz nākotnē iecerētajām ostas piestātnēm. Jeļena šaubās, vai tiešām pilsētai var būt izdevīgi tranzīta ielu būvēt cauri dzīvojamam kvartālam, kur tik daudz kas jānoārda. Bet ja tā, tad, viņasprāt, lai vispirms dzīvokļus nodod privatizācijai un pēc tam no iedzīvotājiem atpērk. Tad vismaz cilvēki nebūs zaudētāji, saka liepājniece.

Plānā cita Karosta

Karostas nākotne ir plānota divos pamatdokumentos. 2001.gadā domē apstiprinātais teritorijas detaļplānojums paredz, ka ir nojaucami gan blokmāju neapdzīvotie “skeleti”, gan apdzīvotās blokmājas, kuras stāv ceļā jaunveidojamajai galvenajai ostas tranzītielai, bet citas apdzīvotās blokmājas Karostas vēsturiskajā centrā ir pārveidojamas par trīsstāvu ēkām ar mansardu. Netālu no Karostas centra 40 hektāru teritorijā, kurā atrodas virkne citu privatizācijai neatdotu gan apdzīvotu, gan neapdzīvotu māju, ir plānots izveidot industriālo parku. Ideja joprojām pastāv tikai uz papīra, jo neviens investors parkā nav ieradies, tikmēr senā arhitektūra, kuru paredzēts saglabāt, turpina grūt.

Ierādīs jaunas mājas

Liepājas mērs un Liepājas SEZ valdes priekšsēdētājs Uldis Sesks (Liepājas partija), pamatojot SEZ atteikšanos saskaņot privatizāciju, uzsver, ka mājas esot pārāk sliktas, lai tās privatizētu, turklāt nojaucamo māju iedzīvotājiem būvēšot citas. Uz jautājumu, kad tas notiks, viņš skaidri neatbild: “Vienā vietā tas var kļūt aktuāli divos, trijos, četros gados, citām mājām — desmit un vairāk gados. Kaut kādā grafikā uzbūvēs jaunas mājas. Mēs nevaram prognozēt, cik ilgā laikā tā māja kļūs nederīga. Ja pēc gadiem diviem eksperti novērtēs māju par nederīgu, tad nojauksim un būvēsim jaunu. Mājokļu programma maznodrošinātajai iedzīvotāju daļai mums ir. Liepājā uz 100 iedzīvotājiem ir privatizēti 30 dzīvokļi, tas ir vairāk nekā valstī vidēji, tāpēc varam atļauties kaut ko tehniski nekvalitatīvu nenodot privatizācijai.”

Lai gan māju nojaukšana, jaunu celšana, jaunas ielas būvēšana prasītu daudzus miljonus latu, topošajā galvenajā Liepājas dokumentā — Liepājas attīstības plānā 2007.—2013.gadam (decembrī jābūt gatavam) — nav norādīts, kur atradīsies karostnieku jaunās mājas, nefigurē arī ģenerālās ielas būve Karostā, saka domes attīstības pārvaldes vadītājs Vilnis Vitkovskis.

Valsts cilvēktiesību biroja Sociālo un ekonomisko tiesību daļas vadītāja vietniece Sanita Ščucka skaidro: no Liepājas SEZ likuma un Privatizācijas likuma nav saprotams, kādos gadījumos SEZ valde var atteikties saskaņot privatizāciju. Šo jautājumu Karostas iedzīvotāji lūgs izšķirt Satversmes tiesai.

***

Iedzīvotāju viedoklis

Sanita Veinberga, Atmodas 8b: Mēs, iedzīvotāji, gribam apvienoties un no jauna vērsties Satversmes tiesā. Dzīvoklis pirmajā stāvā ir mitrs, no pelējuma sēnītes maniem bērniem ir alerģija un astma. Kanalizācija ir šausmīga, ieplūst pagrabā, taču neviens neko nedara — ja nevar privatizēt, cilvēkiem zūd interese, arī domei.

Lidija Kļonova, Katedrāles 17: Dzīvoklis, tas ir kaut kas uz mūžu. Gribas, lai tas būtu tavs. Apvainojoši, ka vieni var privatizēt, citi ne. Nav ticības rītdienai.

Linda Lībe, Lazaretes 10: Četras reizes saņēmām privatizācijas atteikumu. Taču ir pēdējais laiks māju remontēt. Ir nepareizi neļaut sakārtot mājas un apkārtni. Kāda jēga šādai politikai?

Gaida Korņilko, namu pārvaldes Karosta pārvaldniece: Šādā situācijā mums, namu apsaimniekotājiem, trūkst tālāka redzējuma. Jābūt skaidrībai — kas notiks, kā remontēt, cik daudz ieguldīt.

***

Karosta
Liepājas ziemeļu daļa, aizņem 1/3 pilsētas
1890.gadā cars Aleksandrs III paraksta ukazu par Kara ostas būvi
1945.gadā padomju armija Karostas karabāzi paplašina, tajā izvieto ap 18 000 militārpersonu. Vēlāk būvē jaunus tipveida namu kvartālus, izmitina virsnieku ģimenes un strādniekus no visas PSRS. Jaunā apbūve izjauc Karostas vēsturisko struktūru
1994.gadā Krievijas militāristi atstāj Karostu, sākas demolēšana. Atjaunotās Latvijas laikā no jauna uzbūvētas tikai divas Baltijas ūdenslīdēju skolas ēkas
2001.gadā izstrādāts Karostas detālais plānojums un Karostas industriālā parka plāns, neviens nav īstenots.
2006.gadā Karostā dzīvo ap 7000 iedzīvotāju. Privatizācija nav atļauta 53 namos (ap 600 dzīvokļu, kuros dzīvo ap 1400 cilvēku), no tiem ap 30 ir neapdzīvoti un neapsaimniekoti, tajā skaitā arī vēsturiskā apbūve.

Avots: Karostas detālais plānojums un Karostas namu pārvalde

Nora Driķe,
“Diena”

Šobrīd aktuāli

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Reģistrēties

Lai pabeigtu reģistrēšanos, doties uz savu e-pastu un apstiprini savu e-pasta adresi!

Aizmirsu paroli

PALĪDZĒT IR VIEGLI!

Atslēdz reklāmu bloķētāju

Portāls liepajniekiem.lv jums piedāvā svarīgāko informāciju bez maksas. Taču žurnālistu darbam nepieciešami līdzekļi, ko spēj nodrošināt reklāma. Priecāsimies, ja atslēgsi savu reklāmu bloķēšanas programmu.

Kā atslēgt reklāmu bloķētāju

Pārlūka labajā pusē blakus adreses laukam ir bloķētāja ikoniņa.

Tā var būt kāda no šīm:

Uzklikšķini uz tās un atkarībā no bloķētāja veida spied uz:
- "Don`t run on pages on this site"
vai
- "Enabled on this site"
vai
spied uz