Lai nodrošinātu ērtu vietnes izmantošanu un uzlabotu šīs vietnes veiktspēju un funkcionalitāti, mēs izmantojam sīkdatnes. Turpinot pārskatīt šo lapu, Jūs piekrītat sīkdatņu saglabāšanai Jūsu ierīces atmiņā. Turpināt Vairāk informācijas

Piektdiena, 18. oktobris

Vārdadiena: Erlends, Lūkass, Rolanda, Rolands, Ronalds

Ja tikai dakteris ļauj lidot

Atslēgvārdi lidojumi | veselība | drošība

Foto: Ilustratīvs

Ik gadu lidostā "Rīga" simtiem pasažieru neļauj kāpt lidmašīnā – visbiežāk neadekvātas uzvedības vai alkohola reibuma dēļ. Taču lidojums var neizdoties arī pasažiera veselības stāvokļa dēļ, tāpēc cilvēkiem ar dažādām saslimšanām pirms aviobiļetes iegādes vēlams aprunāties ar savu ārstu un izpētīt aviokompānijas nosacījumus.

Var pieprasīt izziņu

Lidsabiedrības brīdina: ja pastāv pamatotas bažas par spēju droši veikt lidojumu bez papildu palīdzības lidojuma laikā, tās var pieprasīt pasažieriem medicīnisku izziņu, kas apstiprina viņa piemērotību ceļot ar aviopārvadājumiem.

Civilās aviācijas aģentūra (CAA) apkopojusi informāciju par veselības stāvokļiem un biežākām saslimšanām, kam jāpievērš uzmanība, gatavojoties ceļot ar lidmašīnu.

Pirms došanās avioceļojumā konkrētās aviokompānijas nosacījumi noteikti jāizpēta grūtniecēm, jo lidmašīnā, paceļoties un nolaižoties, mainās gaisa spiediens, kas var izraisīt asinsvadu sašaurināšanos vai paplašināšanos, radot spontānā aborta draudus.

Lidsabiedrības "Air Baltic" noteikumos lasāms – ja grūtniecība noris bez sarežģījumiem, līdz 27. grūtniecības nedēļai (ieskaitot) ceļošanas ierobežojumu nav. Tomēr, lai novērstu iespējamu aizkavēšanos lidostā, ieteicams paņemt līdzi mātes pasi, kurā norādīts grūtnieces vārds, uzvārds un grūtniecības posms.

Topošajām māmiņām no 28. grūtniecības nedēļas līdz 36. nedēļas beigām ceļošanai ar lidmašīnu nepieciešama medicīniskā izziņa angļu valodā par veselības stāvokli un grūtniecības posmu vai arī apliecinājums lidojumiem grūtniecības laikā. Dokumentam jābūt izdotam ne agrāk kā divas nedēļas pirms izlidošanas.

"Air Baltic" lidojumos netiek uzņemtas grūtnieces, sākot ar 37. grūtniecības nedēļu, tikmēr "Wizzair" reisos grūtnieces drīkst ceļot tikai līdz 34. grūtniecības nedēļai, "Ryanair" – ceļošana nav atļauta pēc 36. grūtniecības nedēļas beigām (ja grūtniece ir dvīņu gaidībās, laika ierobežojums ir 32. grūtniecības nedēļa).

Jāizvērtē pašam

Ārsta padoms vēlams arī tiem, kuriem neilgi pirms lidojuma veikta kāda operācija. Laika periods, kad personai pēc ķirurģiskas ārstēšanas vairs nav kontrindikāciju lidot ar lidmašīnu, ir ļoti dažāds atkarībā no operācijas veida un diagnozes.

Tās ir dažas dienas pēc nekomplicētām endoskopiskām operācijām līdz pat vairākām nedēļām pēc pārciestām plašām ķermeņa dobumu operācijām.

Piemēram, ja ir pagājušas vairāk nekā 24 stundas pēc nekomplicētas kataraktas lāzeroperācijas, vairs nepastāv pēcoperācijas riska faktori, ceļojot ar aviotransportu, turpretī pēc komplicētām acs tīklenes operācijām nav ieteicams lidot vismaz vienu nedēļu, informē CAA.

Tāpat pirms avioceļojuma konsultēties ar ārstu vajadzētu cilvēkiem ar kardiovaskulārām saslimšanām, jo svarīgi izvērtēt, vai pacienta stāvoklis ir pietiekami stabils un lidojuma laikā nepastāv ievērojami slimības saasinājumu vai komplikāciju riska faktori.

Īpaša uzmanība jāpievērš pasažieriem situācijās pēc akūtām sirds un asinsvadu sistēmas saslimšanām vai pēc akūtiem stāvokļiem, piemēram, sirdslēkmēm, sirds ritma darbības traucējumiem, kā arī hronisku sirds un asinsvadu slimību paasinājumu gadījumos.

Jāizvērtē arī visi iespējamie riska faktori, kas var izraisīt vēnu trombozi, piemēram, traumas un lūzumi, plašas ortopēdiskas vai onkoloģiskas ķirurģiskas ārstēšanas, hormonu terapija, trombembolija anamnēzē u.c.

CAA atzīmē, ka pasažierim, kas slimo ar astmu, nav nepieciešams ārsta apliecinājums vai izziņa. Aviopārvadātājam vai tūrisma operatoram jāsniedz informācija gadījumos, ja lidojuma laikā pasažierim slimības simptomu novēršanai var rasties nepieciešamība nodrošināt skābekļa inhalācijas, tāpat uzmanība jāpievērš pacientiem, kuri slimo ar hroniskām obstruktīvām plaušu slimībām.

Tā kā lidojuma laikā skābekļa spiediens gaisa kuģa salonā nedaudz samazināts, īpaši jāizvērtē veselības riski personām, kurām hemoglobīna līmenis asinīs nepārsniedz 7,5 g/dl.

Citi riski

Cirkulāra šina

Pirmo 48 stundu laikā pēc imobilizācijas ar cirkulāru ģipša vai pneimatisko šinu pastāv augsts risks iespējamai saistaudu tūskai, kas var būtiski ietekmēt asins cirkulāciju imobilizācijas zonā. Tāpēc šajā laika periodā pirms ceļošanas ar avio transportu rūpīgi jāizvērtē pacienta stāvoklis un jāveic preventīvi pasākumi, piemēram, imobilizācijas pagaidu stabilizēšana uz lidojuma laiku un reimobilizācija pēc lidojuma. Būtu jārēķinās arī ar to, ka gadījumā, ja pasažierim ir imobilizēta, piemēram, roka vai kāja, viņam nebūs pieļaujama sēdvieta pie lidmašīnas avārijas izejas durvīm. Ja pasažierim ir ierobežots ceļgala locītavas kustību apjoms, iespējams, jārisina jautājums par papildu sēdvietas izmantošanu. Pneimatiskās (uzpūšamās) šinas, ko izmanto neatliekamajā palīdzībā, nebūtu vēlamas lidojuma laikā, jo lidmašīnas salona gaisa spiediena izmaiņas ietekmē šinas imobilācijas spēku.

Dekompresijas slimības simptomi

Laika periodā līdz pat 48 stundām pēc dziļas zemūdens niršanas ar dekompresijas pārtraukumiem pastāv augsts dekompresijas slimības risks, kas var radīt pat neatliekamas medicīniskās situācijas lidojuma laikā.

Vidusauss, deguna vai pieres blakusdobuma iekaisums

Aviopasažieriem ar šīm saslimšanām būtu jāņem vērā apstāklis, ka lidmašīnas salona gaisa spiediena izmaiņas lidojuma laikā var radīt spiediena pārsvaru iekaisuma rajonā, tādējādi izraisot stipras un ilgstošas sāpes, kā arī veicinot dažādu slimības komplikāciju attīstību.

Bīstamas infekciju slimības

Gadījumos, ja ir aizdomas par saslimšanu ar kādu no bīstamām infekcijas slimībām, par lidojuma drošību noteikti ir jākonsultējas ar attiecīgo dienestu pārstāvjiem aviokompānijā, kā arī pie sava ārstējošā ārsta.

Korpulenti pasažieri

Miesās raženiem cilvēkiem jāņem vērā apstāklis, ka ilgstoša atrašanās neērtā piespiedu sēdus stāvoklī ierobežotā telpā var radīt papildu veselības traucējumus. Tāpēc būtu jāizvērtē iespējamība iegādāties divas sēdvietas un jāinformē gaisa kuģa apkalpe par papildu drošības jostas izsniegšanu vajadzības gadījumā.

Avots: Civilās aviācijas aģentūra

UZZIŅAI

"Air Baltic" atļauja pirms lidojuma jāsaņem:

> pasažieriem, kas sirgst ar slimībām, kas tiek uzskatītas par lipīgām un infekciozām;

> pasažieriem ar uzvedības traucējumiem slimības, psihiskā vai fiziskā stāvokļa dēļ, ja tas var kaitēt pārējo pasažieru un/vai apkalpes veselībai un drošībai vai tiek uzskatīts par potenciāliem draudiem lidojuma drošībai vai precizitātei;

> pasažieriem, kuriem lidojuma laikā ir vajadzīga speciāla aprūpe un/vai veselības uzturēšanas iekārtas;

> pasažieriem, kuru veselības stāvoklis var krasi pasliktināties lidojuma laikā vai lidojuma dēļ;

> pasažieriem, kuri nevar ceļot standarta krēslā sēdus stāvoklī.

Pasažiera ārstam jāaizpilda medicīnas izziņas veidlapa un jāiesniedz tā aviosabiedrībai ne vēlāk kā divas darbdienas pirms izlidošanas.

Pasažieriem ar cerebrālo trieku aviokompānijas medicīniskā atļauja nav nepieciešama un medicīniskās izziņas veidlapa nav jāiesniedz.

Avots: "Air Baltic"

  • Komentāri (0)
  • 0
+ skatīt visus Atlikušie simboli: 500

Pievieno komentāru

liepajniekiem.lv neatbild par rakstiem pievienotajiem komentāriem. Aicinām ievērot pieklājību, toleranci un iztikt bez rupjībām.

Portālā aizliegts ievietot:
- personas godu un cieņu aizskarošu, draudošu, apmelojošu informāciju;
-musināt uz rasu vai etnisko neiecietību;
-komentārus, kas neatbilst Latvijas Republikas likumdošanai;
- komerciāla rakstura informāciju vai jebkāda veida reklāmu un aģitāciju.

Noteikumu neievērošanas gadījumā, liepajniekiem.lv patur tiesības komentārus dzēst, slēgt iespēju komentēt un ziņot tiesībsargājošām iestādēm.

Uzmanību!!!
Lai mazinātu iespēju portālā manipulēt ar komentētāju viedokli un noskaņojumu, komentāri, kuru autori diskusijās piedalās ar vairākiem vārdiem, tiek iezīmēti pelēkā krāsā. Tā kā šis process ir tehnisks, ir iespējamas situācijas, kurās iekrāsotie komentāri var nebūt no viena autora, vai arī neiezīmētos komentārus rakstījusi viena un tā pati persona.

Sabiedrība

Saistītās ziņas

Pamanīji neatbilstošu saturu? Būsim pateicīgi, ka par to informēsi mūs!