Ceturtdiena, 25. aprīlis Līksma, Bārbala
Abonēt

Lasi vairāk ar
liepajniekiem.lv abonementu

Klāt devītais jaunais zemās grīdas tramvajs. Vecais – uz Mārupi

”Liepājas tramvaja” parks pildās: šonedēļ ieradies devītais jaunais Horvātijā ražotais tramvajs, un tagad jau visi jaunie tramvaji sākuši darbu Liepājas ielās līdzās vecajiem, bet naktīs depo turas sāns pie sāna kopā ar 15 vecajiem vagoniem.

Klāt devītais jaunais zemās grīdas tramvajs. Vecais – uz Mārupi
Foto: Egons Zīverts
03.12.2021 06:00

Nora Driķe

"Kurzemes Vārds"

Ikdienā vienīgajā pilsētas dzelzceļa līnijā strādā desmit tramvaju – gan jaunie, gan vecie, tādēļ ka gan vieniem, gan otriem pastāvīgi ir vajadzīga apkope, un jauno vēl nav pietiekami, lai iztiktu bez vecajiem – skaidro SIA ”Liepājas tramvajs” valdes loceklis Aigars Puks.

Iepriekš uzņēmuma rīcībā bija 16 veci tramvaja vagoni. Pieci, kuri bija vissliktākajā tehniskajā stāvoklī, ir norakstīti. Divus mēģināja pārdot izsolēs, tās neizdevās. Galu galā vienu vagonu uzņēmums tomēr pārdeva Mārupes novadā reģistrētajai firmai ”Baltijas būve” par 5,5 tūkstošiem eiro (plus pievienotās vērtības nodoklis).

”Baltijas būve” nodarbojas ar sliežu ceļu, arī ar tramvaja sliežu ceļu būvi, un apakšuzņēmuma statusā rekonstruēja arī sliedes Liepājā, kad tika atjaunots Tramvaja tilts un daļēji pārbūvēta Lielā iela. ”Baltijas būves” vadītājs Roberts Kuiva atzīst, ka vēl līdz galam nav izdomājis, ko ar nopirkto vagonu iesākt, tomēr to gribējies iegādāties, jo tramvajs ir zināmā mērā simbols tam, ar ko uzņēmums nodarbojas.

Visticamāk, vagonu novietos blakus uzņēmuma kantorim, uzliks uz firmas reklāmu, varbūt pašu darbinieki tramvaju varēs izmantot kā vietu, kur vasarā paēst pusdienas – viņš min izmantošanas iespējas.

No pārējiem norakstītajiem tramvajiem noņem derīgās detaļas, kas noderēs rezervei, atlikušo daļu nodos lūžņos – pastāsta A. Puks un apstiprina, ka nekādā ziņā nedz nodos lūžņos, nedz arī pārdos visus vecos tramvajus. ”Lieks nav neviens,” viņš saka,

”saglabāsim tik, cik fiziski varēsim novietot, visiem nebūs vietas. Labprāt nevienu nenorakstītu, jo tā tomēr ir vērtība, tie ir braucami vagoni. Turklāt mēs nevaram zināt, kad atkal tiksim pie jauniem, ja būs jauna tramvaja līnija,”

ar to norāda, ka ir aktuāls plāns nākotnē būvēt tramvaja līniju uz Ziemeļu priekšpilsētu – ”Kurzemes Vārds” jau rakstīja, ka top tehniski ekonomiskais pamatojums pārvadam pār dzelzceļu no Parka ielas un ka šajā projektā tiek paredzēta vieta arī tramvajam.

Viņš pieļauj – var rasties situācija, ka būs uzbūvēta jauna līnija, tad būs vajadzīgs vairāk vagonu, var nākties likt lietā arī vecos. Savukārt, ja jāpārdod, tad A. Pukam vislabāk patiktu, ka vecos vagonus arī jaunais saimnieks liktu darbā – lai tie ripotu pa sliedēm kādā citā pilsētā.

Vecos tramvajus no līnijas neņem nost arī tādēļ, ka aizvien vēl ir spēkā iepriekšējie reklāmas līgumi. Jaunos vagonus trīs gadus kopš to ekspluatācijas sākuma ar reklāmām aplīmēt nedrīkst. Arī spožais Ziemassvētku tramvajs ir viens no vecajiem vagoniem. Vai jaunos tā varēs pušķot, to A. Puks vēl nemāk sacīt – māksliniekiem būšot jāmeklē veidi, kā rotājumus piestiprināt pie vagona korpusa īpaši saudzīgi.

SIA ”Liepājas tramvajs” kopumā iegādāsies 14 jaunus vagonus, pēc Liepājas pasūtījuma ražotus Horvātijas rūpnīcā ”Končar”. Tos piegādā pakāpeniski, pēdējie, domājams, ieradīsies 2022. gada gaitā. Tikmēr mūsu pilsētā pastāvīgi uzturas kāda ”Končar” speciālistu grupa, kas gan palīdz apgūt jaunos transportlīdzekļus, gan arī pastāvīgi sazinās ar ražotājiem Zagrebā, ja nepieciešams, novērš kādas nepilnības vai kļūmes.

Jaunie zemās grīdas tramvaji pakāpeniski aizvietos līdzšinējos vagonus, kuri kalpojuši 30 un vairāk gadu.

Viena jaunā tramvaja vagona garums ir 20,7 metri, augstums 3,4 metri (bez pantogrāfa) un svars 28 tonnas, uzskaita sabiedrisko attiecību speciālists Andrejs Rjabcevs. Maksimālo ātrumu tramvajs var attīstīt līdz 70 km/h, taču drošības dēļ pilsētvidē tas ieprogrammēts tā, lai ātrums nepārsniegtu atļautos 50 km/h.

Atšķirībā no līdz šim ekspluatētajiem vagoniem jaunie tramvaji ir īpaši pielāgoti vieglai iekļūšanai gan vecākiem ar bērnu ratiņiem, gan personām ar kustību traucējumiem. Tramvaja vagoni ir aprīkoti arī ar mūsdienīgu pasažieru apziņošanas sistēmu, videonovērošanu, gaisa kondicionēšanas iekārtām un citām iespējām.

SIA ”Liepājas tramvajs” vagonus iegādājas, izmantojot Kohēzijas fonda līdzfinansējumu, vienlaikus pašlaik top būvprojekts Lielās ielas posma (no Friča Brīvzemnieka ielas līdz Peldu ielai) pārbūvei, kura varētu sākties 2022. gada pavasarī, ar tā paša KF atbalstu.

Tramvaja ceļa pārbūve pilsētā notikusi vairākās kārtās. Piecu vagonu iegāde, Lielās ielas rekonstrukcija 2022. gadā, depo sliežu ceļu pārbūve un pacēlāja iegāde iekļauta projekta otrajā kārtā, kuras izmaksas kopā ir 11,825 miljoni eiro, no tiem 10 miljoni no Kohēzijas fonda. Būvdarbi depo jau ir paveikti, tramvaju pacēlājs darbiem depo arī jau ir iegādāts.

Šobrīd aktuāli

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Reģistrēties

Lai pabeigtu reģistrēšanos, doties uz savu e-pastu un apstiprini savu e-pasta adresi!

Aizmirsu paroli

PALĪDZĒT IR VIEGLI!

Atslēdz reklāmu bloķētāju

Portāls liepajniekiem.lv jums piedāvā svarīgāko informāciju bez maksas. Taču žurnālistu darbam nepieciešami līdzekļi, ko spēj nodrošināt reklāma. Priecāsimies, ja atslēgsi savu reklāmu bloķēšanas programmu.

Kā atslēgt reklāmu bloķētāju

Pārlūka labajā pusē blakus adreses laukam ir bloķētāja ikoniņa.

Tā var būt kāda no šīm:

Uzklikšķini uz tās un atkarībā no bloķētāja veida spied uz:
- "Don`t run on pages on this site"
vai
- "Enabled on this site"
vai
spied uz