Lai velosipēdu sezona būtu droša un bez starpgadījumiem
Klāt pavasaris un līdz ar to arī jaunā velosezona. Iekams stumt saulītē savus braucamrīkus un doties izbraucienā, padomājiet par savu drošību uz ceļiem, neaizmirstiet arī par piesardzības pasākumiem, kas jāveic, lai velosipēds nenonāktu svešās rokās.
Tāpat der atcerēties par noteikumiem pilsētas autobusos un to, kā drīkst šķērsot gājēju pārejas.
Valsts policijas Kurzemes reģiona pārvaldes vecākā speciāliste sabiedrisko attiecību un sadarbības jautājumos Signe Šteinberga-Zīlmane atgādina, ka velosipēdists piedalās ceļu satiksmē kā līdzvērtīgs dalībnieks un ceļu satiksmes noteikumi regulē visu satiksmes dalībnieku attiecības. Katram ir pienākums ievērot šos noteikumus un paļauties, ka tos ievēros pārējie. Pēdējā laikā policija arvien vairāk fiksē gadījumus, kad velosipēds tiek vadīts alkohola reibumā. “Noteikumi ir izdomāti ne jau tāpēc, lai par to neievērošanu kādu sodītu, bet gan jūsu pašu un apkārtējo drošībai,” uzsver S. Šteinberga-Zīlmane.
Diemžēl stāsti par velosipēdu zādzībām jau kļuvuši par klasiku. Lai no tā izvairītos, jāatceras, ka pašam velosipēda īpašniekam ir jābūt ļoti uzmanīgam. Ja divritenis būs aprīkots ar kvalitatīvu slēdzeni, to nozagt būs daudz, daudz sarežģītāk, turpretī nepieslēgts velosipēds ir kā dāvana zaglim. Viedokļi par drošāko divriteņa slēdzeni mēdz būt atšķirīgi, tomēr speciālisti bieži uzsver, ka visdrošākā ir izturīga un masīva U-veida slēdzene, kuru ieteicams novietot pēc iespējas zemāk, ar atslēgas caurumu uz leju, lai zaglim būtu sarežģītāk tai piekļūt. Tomēr slēdzene nedrīkst atrasties arī pārāk zemu pie asfalta, jo tad var mēģināt to pārsist ar akmeni. Jāpievērš uzmanība arī tam, kur savu velosipēdu pieslēdzat. Par vislabāko ir atzīts apgriezta U burta veida velostatīvs. Nekādā gadījumā nav ieteicams velosipēdu pieslēgt pie zariem, kokiem vai žoga, kurus var nolauzt vai nozāģēt. Neaizmirsīsim par mūsdienu tehnoloģijām – daudzās vietās tiek veikta videonovērošana.
Lai nenāktos piedzīvot nepatīkamus mirkļus, atgādinām, ka Liepājas pilsētas autobusos iekāpt ar velosipēdu ir aizliegts. Par braukšanu autobusā ar velosipēdu draud sods no diviem līdz pieciem latiem. Velosipēdu ar pilsētas autobusu drīkst pārvadāt tikai tad, ja tas ir izjaukts atbilstoši noteikumiem: nomontēts priekšējais ritenis, stūre pieliekta, ar atbilstošu materiālu izolētas tās daļas, kas varētu nosmērēt citu pasažieru apģērbu vai autobusa salonu.
Tāpat atgādinām, ka pērn Ceļu satiksmes noteikumos izdarīti grozījumi, un velosipēdu vadītājiem ir atļauts šķērsot regulējamas gājēju pārejas braukšus, bet ar ātrumu, kas nepārsniedz gājēju pārvietošanās ātrumu. Līdz šim Ceļu satiksmes noteikumi paredzēja, ka velosipēdu vadītāji “zebru” drīkstēja šķērsot tikai ejot kājām.
Braukšus šķērsot neregulējamas gājēju pārejas gan joprojām nedrīkst! Tāpat noteikumos paredzēts, ka velosipēdu vadītājiem, braucot pa ietvi, jāpārvietojas tādā ātrumā, kas neapdraud satiksmes drošību.
Aicinām padomāt arī par velosipēda tiesībām. Tiesības vadīt velosipēdu var iegūt no 12 gadu vecuma. Velosipēda vadītāja apliecības iegūšanai nepieciešamās zināšanas un iemaņas var apgūt pašmācības ceļā. Piemēram, CSDD mājas lapā www.csdd.lv sadaļā “Iesakām apmeklēt” ir pieejams ceļu satiksmes noteikumu tests, kuru pildot var pārbaudīt savas zināšanas un gatavību transporta līdzekļa vadīšanas tiesību iegūšanai.
Ja velosipēdistam jau ir iegūtas tiesības vadīt kādu citu transportlīdzekli, tad gan pilnīgi oficiāli drīkst vadīt arī velosipēdu. Tādā gadījumā speciāla velosipēda vadītāja apliecība nav nepieciešama. Taču to ir iespējams saņemt jebkurā Ceļu satiksmes drošības direkcijas nodaļā, uzrādot pasi, esošo vadītāja apliecību un iesniedzot fotokartiņu (3×4 cm).