Ceturtdiena, 25. aprīlis Līksma, Bārbala
Abonēt

Lasi vairāk ar
liepajniekiem.lv abonementu

“Vadītāja kabīne izskatās nedaudz kā lidmašīnās pilotiem”. Liepājā iemēģina jaunos tramvajus

Vēderā skudriņas, mazliet uztraukums, bet bija ļoti labi, iespaidus pēc pirmā brauciena ar jauno, Horvātijā ražoto tramvaju “Kurzemes Vārdam” pastāsta tramvaja vadītāja Marika Gordeja.

“Vadītāja kabīne izskatās nedaudz kā lidmašīnās pilotiem”. Liepājā iemēģina jaunos tramvajus
Foto: Publicitātes
18.02.2021 10:42

"Kurzemes Vārds"

Viņai bija tas gods izbraukt pirmo izmēģinājuma apli naktī uz trešdienu, kad ielas klusas, bet vagons – pilns ar tramvaja rūpnīcas “Končar Electric Vehicles Inc” inženieriem. Tā sākusies jauno vagonu pārbaude un piemērošana tieši Liepājas līnijai.

Testa braucieni vēl turpināsies, iepriekš jau ziņots, ka pasažierus “Končar” ražojumi sāks uzņemt tikai martā, kad pilsēta saņems arī ceturto tramvaju.

Pirmajā braucienā vagons ripojis klusi un mierīgi. Vienīgi jāpierod, ka tagad tramvajs būs vadāms ar kreiso roku, veco tramvaju vadības sistēma vadāma ar kāju, atklāj M. Gordeja.

“Pie tā būs jāpiedomā. Kreiļiem noteikti būs vieglāk! Braukšanas princips tas pats vien ir – uzdod gaitu, atlaid rokas sistēmu vaļīgāk, uzliec uz nullīti, un vagons iet. Vienīgi sākumā jāpierod, kā bez raustīšanās apstādināt, nobremzēt.”

Tramvajs klausījis labi. Pirmais brauciens bijis ļoti lēns, vietām, par kurām bijušas šaubas, kā būs, tikai ar trim, pieciem kilometriem stundā. “Protams, kā jau pirmajā reizē bija arī nedaudz satraukums, jo jaunajiem vagoniem vispār nav pedāļu, bet visa vadība notiek tikai ar roku no vadības pults, tādēļ vadītāja kabīne arī izskatās nedaudz kā lidmašīnās pilotiem. Bija vietas, kur jāuzspiež ātrāk, jāredz, kā tramvajs uzvedas.

Jaunie tramvaji ir klusāki nekā iepriekšējie, gaita ir daudz vienmērīgāka un līganāka.” Tomēr viss bijis labi.

Horvātu rūpnīcas attīstības inženieris Nikola Radmans slavē: Marika braukusi tā, it kā gadiem pie šī tramvaja pieradusi. “Patīkami, ka vari ko jaunu apgūt un mācīties,” neslēpj M. Gordeja, kura lepojas – savu darbu ļoti mīl.

N. Radmans uzskata, ka pirmais brauciens bijis ļoti veiksmīgs. Par savas rūpnīcas ražojumu viņš “Kurzemes Vārdam” pastāstīja: “Šis ir zemās grīdas tramvajs, automatizēts, cik vien iespējams, lai vadītājam būtu to maksimāli viegli vadīt. Ir videokameras, moderns apgaismojums, energoefektīvs, jo ir enerģijas rekuperācija, un pasažieru informēšanas sistēma. Šis tramvajs ir kas īpašs arī mums pašiem, jo tas ir viens no pirmajiem, ko eksportējam.”

Līdzīgi tramvaji ir Horvātijas galvaspilsētai Zagrebai, bet tie ražoti jau 2005.gadā. Liepājai modernāki gan pēc dizaina, gan tehnoloģijas.

“Mēs paliekam Liepājā divas nedēļas. Instruējam vadītājus un apkalpojošo personālu, veiksim testa braucienus, kārtojam dokumentāciju. Šeit ir aizraujoši, atšķirīgi un interesanti. Patīkami redzēt, ka tramvaja vadītāji ir tik ļoti ieinteresēti jaunajā tehnikā, kā bērni, kad ir kas jauns, viņiem ir ļoti daudz jautājumu.”

“Ikvienā pilsētā tramvajs ir kas vairāk par vienkāršu transporta veidu – tas ir arī pilsētas simbols,

un mēs esam ļoti lepni, ka liepājnieki savu tramvaju parku atjaunojuši tieši ar mūsu jaunajiem vagoniem. Tiešām ceram, ka liepājniekiem tie kalpos ilgi un labi,” gandarīts pēc jauno tramvaju palaišanas uz līnijas ir “Končar” attīstības projektu vadītājs Čedomirs Glavašs.

Kā vēstīts, divu gadu laikā uzņēmums no Horvātijas “Končar – Electric Vehicles Inc.” piegādās Liepājai sešus 10 692 528 eiro vērtus tramvaju vagonus.

Līguma kopējā summa bez pievienotās vērtības nodokļa (PVN) ir 8 836 800 eiro, viena vagona cena ir 1 472 800 eiro bez PVN. Visa summa, ieskaitot PVN, sasniedz 10 692 528 eiro. Līguma summā ietilpst visas izmaksas, kas saistītas ar tramvaju vagonu piegādi, kā arī apkalpošanu un remontu garantijas termiņa laikā.

Pašvaldība ir noslēgusi arī otru līgumu par vēl sešu tramvaju piegādi.

Pagājušajā rudenī Liepājas pašvaldībai no Kohēzijas fonda tika piešķirti papildu 12,83 miljoni eiro, kas paredzēti vēl 1,55 kilometrus tramvaju līniju pārbūvei un divu jaunu tramvaju iegādei.

Patlaban pa Liepājas ielām kursē 16 tramvaji, kas ražoti pagājušā gadsimta 70.-80.gados.

Kā liecina “Firmas.lv” informācija, “Liepājas tramvajs” apgrozījums 2019.gadā bija 1 749 717 eiro un uzņēmums strādāja ar 578 680 eiro zaudējumiem. Finanšu rādītāji par pagājušo gadu vēl nav pieejami.

Uzziņai

Speciāli Liepājai rūpnīcā “Končar Electric Vehicles Inc” ražots tramvajs:

  • vagona garums 20,7 metri,
  • augstums 3,4 metri (bez pantogrāfa),
  • svars 28 tonnas.
  • Maksimālais ātrums līdz 70 km/h, bet drošības dēļ ieprogrammēts, lai ātrums nepārsniedz 50 km/h.
  • Pašlaik Liepāja saņēmusi trīs no sešiem sākotnēji pasūtītajiem jaunajiem tramvajiem. Līgums noslēgts par kopskaitā 12 vagonu iegādi līdz 2022.gadam; vēl divu vagonu iegādi plāno nākamajā projekta posmā.
Šobrīd aktuāli

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Reģistrēties

Lai pabeigtu reģistrēšanos, doties uz savu e-pastu un apstiprini savu e-pasta adresi!

Aizmirsu paroli

PALĪDZĒT IR VIEGLI!

Atslēdz reklāmu bloķētāju

Portāls liepajniekiem.lv jums piedāvā svarīgāko informāciju bez maksas. Taču žurnālistu darbam nepieciešami līdzekļi, ko spēj nodrošināt reklāma. Priecāsimies, ja atslēgsi savu reklāmu bloķēšanas programmu.

Kā atslēgt reklāmu bloķētāju

Pārlūka labajā pusē blakus adreses laukam ir bloķētāja ikoniņa.

Tā var būt kāda no šīm:

Uzklikšķini uz tās un atkarībā no bloķētāja veida spied uz:
- "Don`t run on pages on this site"
vai
- "Enabled on this site"
vai
spied uz