Liepājai – žetons par draudzīgumu
Par ieguldījumu riteņbraukšanas infrastruktūrā Liepājai piektdien sertifikātu, kas apliecina – šī ir velosipēdistiem draudzīga pilsēta, piešķīra Latvijas Riteņbraucēju apvienības vadītājs Viesturs Silenieks. Šādu sertifikātu kādai pilsētai apvienība devusi pirmoreiz.
Viņš arī pastāsta, ko vēl Liepāja varētu darīt, lai kļūtu vēl labvēlīgāka šim veselīgajam pārvietošanās veidam.
Nākamajā gadā Liepājā būs jau apmēram 50 kilometri veloceļu, turpretī ir pašvaldības, kuras riteņbraucēju labā nav izdarījušas neko – tā atzinību pamato V. Silenieks, piebilstot, ka runa nav par to, ka Liepājā viss būtu ideāli. “Jāņem vērā, ka pieredze veidot veloinfrastruktūru vēl nav nevienai pilsētai Latvijā, pilsētas tikai mācās. Liepājai žetons pienākas ne tikai par veloceļiem, bet arī par Mobilitātes nedēļu, kurā piedalījās tikai astoņas pilsētas valstī. Liepāja arī bija pirmā, kura vēlējās piedalīties interaktīvajā velokartē internetā,” teica V. Silenieks.
Viņš pats arī pārbaudījis visus pilsētas veloceļus un atzīst, ka Liepājā ir gan labi, gan vidēji labi veloceļi. Vislabākie Latvijā, pēc viņa domām, ir izklaidei domātais veloceliņš, kurš izbūvēts gar pludmali, un Kūrmājas prospektā – jo šie ir veloceliņi patīkamā vidē. Ļoti labs ir arī asfaltētais veloceļš Pulvera ielā – asfalts vispār esot arī labākais segums veloceļiem, kuru uzdevums ir ātrāk aizvest braucēju līdz mērķim. V. Silenieks slavēja Pilsētas domi par drosmi ierīkot veloceļu uz brauktuves Aldaru ielā, un nožēlo, ka līdzīgi nav būvēts arī Zirņu ielā. Pie šādām velojoslām liepājnieki vēl nav pieraduši, tomēr tādas ir gan ērtākas riteņbraucējiem, gan arī to izveide (ar krāsainu asfalta segumu) izmaksātu mazāk, teica V. Silenieks, piebilstot: “Bieži vien mēdz teikt – veloceļam nav vietas. Bet tas taču nav loģiski, ka nav vietas tik mazam divritenim, bet lielai mašīnai vietas ir. Stereotipus lauzt ir ļoti grūti.”
Viņš rosina Liepājai rīkoties vēl aktīvāk. Vēl drosmīgāk un atraktīvāk darboties gan mobilitātes nedēļā, kurā, piemēram, Rīgā varēja ar sabiedrisko transportu braukt bez maksas, ja uzrādīja savas privātās mašīnas tehniskās apskates talonu, vai kā Kopenhāgenā vai Briselē, kurā Mobilitātes nedēļas laikā noslēdzot transportam visu pilsētas centru – bez ierunām! Daudzviet pasaulē šajās dienās rīkojot dažādas riteņbraucēju apdāvināšanas kampaņas, bet politiķi – publiskas diskusijas par pilsētu plānošanu, lai vēl vairāk veicinātu vide draudzīgu transportu. Pēc V. Silenieka domām, arī Liepāja varētu rīkoties vēl mērķtiecīgāk, un pilsētas attīstības plānā iestrādāt arī velotransporta programmu, kurā kā obligātus punktus iekļautu satiksmes noteikumu mācīšanu bērnudārzos, bet skolēniem 12 gadu vecumā – obligātas riteņbraukšanas tiesības. “Nokārtots riteņbraukšanas tiesību eksāmens nozīmē izglītotu satiksmes dalībnieku. Tam sekas – bērni audzina savus vecākus un sabiedrība kļūst labāka un drošāka,” ir pārliecināts V. Silenieks.
Nora Driķe,
“Kurzemes Vārds”
“Bieži vien mēdz teikt – veloceļam nav vietas. Stereotipus lauzt ir ļoti grūti,” ir pārliecināts V. Silenieks.