Pirmdiena, 29. aprīlis Raimonds, Laine, Vilnis
Abonēt

Lasi vairāk ar
liepajniekiem.lv abonementu

Liepājas potenciālajās bumbu patvertnēs paglābties varētu vien desmitā daļa liepājnieku

Kopš Krievijas sāktā kara Ukrainā droši vien tikai retais nav aizdomājies par to, kur paslēpties, ja sākas apšaude. Vairākas valstis apzinājušas vietas, kur vajadzības gadījumā varētu patverties liels skaits iedzīvotāju. Arī Liepājā apsekotas šādas būves un tapis potenciālo bumbu patvertņu saraksts. Tiesa gan, tajās var paglābties vien aptuveni desmitā daļa liepājnieku.

Liepājas potenciālajās bumbu patvertnēs paglābties varētu vien desmitā daļa liepājnieku
Aplēsts, ka Dienvidu fortos varētu paslēpties ap 2000 cilvēku. Taču forti nav piemēroti ilglaicīgam patvērumam – tur nav ne elektrības, ne apkures. (Foto: Egons Zīverts)
Aplēsts, ka Dienvidu fortos varētu paslēpties ap 2000 cilvēku. Taču forti nav piemēroti ilglaicīgam patvērumam – tur nav ne elektrības, ne apkures. (Foto: Egons Zīverts)
07.07.2023 06:10

Ilze Ozoliņa

"Kurzemes Vārds"

Speciālu patvertņu nav

Līdz 2024. gada 1. janvārim visām pašvaldībām savā civilās aizsardzības plānā jāiekļauj sadaļa par darbību militāra iebrukuma vai kara gadījumā.

Liepājas un Dienvidkurzemes novada sadarbības teritorijas Civilās aizsardzības plānā (CAP) šāda sadaļa jau tapusi pērn. Tajā norādīts evakuācijas koridoru un evakuācijas transportlīdzekļu saraksts, pulcēšanās vietas pilsētā un novadā, cilvēku izmitināšanas un ēdināšanas vietas, uzskaitīti pieejamie energoresursi energoapgādes traucējumu gadījumā, potenciālās bumbu patvertnes Liepājā utt.

“Balstoties uz Ukrainas pieredzi, izšķiramas divu veidu patvertnes. Pirmā veida ir speciālas slēgtas būves cilvēku aizsargāšanai, piemēram, no aviācijas uzbrukumiem. Lai atrastu šādas telpas, iedzīvotājiem jāmeklē zīmes “Patvērums” vai ”Civilās aizsardzības objekts”. Jābūt arī norādītam tālruņa numuram personai, kas atvērs patvertņu durvis briesmu gadījumā. Taču

2008. gadā Latvijas valdība lēma atteikties no civilās aizsardzības būvju uzturēšanas, un valstī nav izstrādāta tehniskā specifikācija, kas noteiktu, kādiem standartiem jāatbilst patvertnēm

un kā tām jābūt aprīkotām.

Šobrīd mēs ne uz vienas no telpām un būvēm, kas iekļautas mūsu Civilās aizsardzības plānā kā potenciālās patvertnes, nevarētu likt zīmi “Civilās aizsardzības objekts”. Iespējams, vistuvāk tam atbilst nocietinājuma būves stadiona “Olimpija” teritorijā,” stāsta Liepājas un Dienvidkurzemes sadarbības teritorijas civilās aizsardzības komisijas izpildsekretāre Nataļja Vecvagare.

Viņa norāda, ka Liepājā vislabākajā stāvoklī esošā specializētā patvertne, kas saglabājusies no padomju laikiem, atrodas ražotnes “Lauma Fabrics” teritorijā, taču tas ir privātīpašums un nav pieejams sabiedrībai.

Liepājas un Dienvidkurzemes novada sadarbības teritorijas CAP uzskaitītās patvēruma vietas, kur var paslēpties īslaicīgas apšaudes laikā: šobrīd CAP sarakstā (laika gaitā tas var tikt papildināts) ir septiņi šādi objekti Liepājā – kazemāti Zvejnieku alejā 2, pulvera pagrabs Artilērijas ielā 2, Dienvidu forti Klaipēdas ielā 150a, redāns 14. novembra bulvārī 82/86, koncertzāles “Lielais dzintars” pagrabstāvs, Liepājas Olimpiskā centra 0. stāvs un Liepājas teātra mazās zāles, Teātra ielā 3, (Latvijas Bankas bijusī filiāle) pagrabs un seifa telpa.

Viena no potenciālajām vietām, kur iedzīvotāji var patverties militāra uzbrukuma laikā, ir Latvijas Bankas bijušās filiāles pagrabs (attēlā) un arī seifa telpa virs tā. Foto: Ģirts Gertsons

Šajās vietās kopumā var ietilpt 6250 cilvēki – vien aptuveni desmitā daļa no kopējā Liepājas iedzīvotāju skaita.

Kur slēpties pārējiem? “Ukraiņi iesaka izmantot daudzstāvu namu un sabiedrisko ēku pagrabus, puspagrabus, pazemes autostāvvietas, paslēpties zem tilta pārvadiem, tuneļos, patvērumu var meklēt dažādās mūra un betona konstrukcijās utt.,” uzskaita civilās aizsardzības komisijas izpildsekretāre.

Prom uz viensētām

Eksperti norāda, ka uzbrukuma gadījumā vispareizākā rīcība ir pamest pilsētu un krīzes brīdī patverties laukos. Potenciālās patvertnes Dienvidkurzemes novadā CAP gan nav norādītas.

Civilās aizsardzības komisijas izpildsekretārs un Dienvidkurzemes novada pašvaldības pārstāvis Andris Jefimovs uzreiz uzsver, ka novadā situācija ir atšķirīga.

“Liepāja ir valstspilsēta, kas jau sākotnēji būvēta citādāk. Viņi ir ņēmuši jau esošās tādas masu pasākumu vietas, kur ir iespēja patverties, un Liepājai tās arī ir vienkāršas pagrabu telpas, kas ir pielāgotas.

Principā arī pasaule rāda to pieredzi, ka lielās pilsētās ir šīs bumbu patvertnes, kas jau sākotnēji šādam mērķim speciāli būvētas.

Novadā mums nav konkrētu patvertņu, kas būtu specializētas šādam mērķim. Tādās nelielās pilsētās arī nekur pasaulē nav tādas pieredzes,” viņš saka, norādot, ka jautājums par bumbu patvertņu nelielo skaitu vai to neesamību lauku teritorijās pašlaik ir aktuāls visā valstī.

“Es ticu un ceru, ka valsts līmenī turpmāk tiks padomāts par mazākām apdzīvotām teritorijām. Varbūt var normatīvus pamainīt, par ko arī pašlaik runā. Līdzīgi, kā ir Somijā, kad jau pirms publisko ēku būvniecības obligāti tiek noteikts, ka tajās jābūt patvertnēm,” atzīmē A. Jefimovs.

Lai rastu vismaz kādu patvērumu militāra apdraudējuma gadījumā, novadnieki varot doties uz ēku pagrabiem, taču A. Jefimovs atzīst, ka tie vēl būtu attiecīgi jāpielāgo. “Bet tās ir lielas investīcijas un tur ir jābūt izpildītiem speciāliem normatīviem, kas attiecas, piemēram, uz gaisu, ūdens padevi.

Ja cilvēkam pagrabā jāuzturas, ārkārtējos gadījumos tas, no otras puses, varbūt varētu būt arī apdraudējums šīs nepielāgotības dēļ.

Tā ka došanās uz pagrabiem – tur ir gan plusi, gan mīnusi,” viņš saka.

Bet kur doties tiem, kuriem pat tā paša pagraba nav? Uz šo jautājumu A. Jefimovam atbildes nav. “Katram jāvērtē situācija. Ja ir kāds apdraudējums, tad būs arī konkrēti, precīzi rīkojumi, izejot no esošās situācijas. Tad vadību pārņem militārās struktūras un mēs pakļaujamies tām,” viņš teic.

Savukārt lauku teritoriju pluss, pēc A. Jefimova vārdiem, ir tāds, ka tajās ir daudz viensētu – mazāk apdzīvotu teritoriju, kuras nebūtu uzbrucēja primārais mērķis. “Militāra apdraudējuma gadījumā tas ir aicinājums cilvēkiem doties ārpus pilsētas,” viņš pauž.

Novadā ir uzskaitītas arī dažādas ēkas, sabiedriskās telpas, kuras vajadzības gadījumā varētu pielāgot cilvēku īslaicīgai izmitināšanai, – kopumā tās esot vairāk nekā 3000 guļvietas, galvenokārt izglītības iestādēs un kopmītnēs. “Tās mēs spētu pielāgot un nodrošināt jau tagad,” apgalvo A. Jefimovs.

Kārtība nav izstrādāta

N. Vecvagare saka: “Būšu skarba –

civilās aizsardzības infrastruktūra mums Latvijā ir kritiskā stāvoklī. Šajā ziņā mums ir krīze krīzē.”

Arī viņa min Somijas piemēru – tās likumdošanā noteikts, ka katrai publiskai ēkai, kuras platība ir lielāka par 1200 kvadrātmetriem, jābūt nodrošinātai patvertnei tās ēkas iedzīvotājiem.

Miera laikā patvertnes izmanto kā noliktavas, bet publiskās patvertnes iznomā komersantiem dažādu pakalpojumu nodrošināšanai.

Pašlaik Somijā esot ap 54 000 patvertņu, kurās varot izvietot ap 4,4 miljoniem iedzīvotāju.

Liepājas pašvaldības pārstāve cer, ka Latvija reiz sekos Somijas piemēram, pilnveidojot savu civilās aizsardzības sistēmu. “Taču līdz tam varam mācīties no ukraiņu pieredzes. Krievijas iebrukuma dēļ šīs valsts civilās aizsardzības sistēma ļoti ievērojami augusi. Iedzīvotājiem ir sīki izskaidrota rīcība uzbrukuma gadījumos.

Diemžēl mums valstī nav izstrādāta kārtība, piemēram, kā jārīkojas izglītības iestādēm, ja militārā apdraudējuma gadījumā atskan trauksmes signāls –

kas jādara pedagogiem, kas vecākiem, kuru bērni tobrīd atrodas skolās vai bērnudārzos. Ukrainā tas viss ir normatīvajos aktos atrunāts. Piemēram, ja atskan sirēna, vecākiem nav jāsteidz pakaļ bērniem uz izglītības iestādi. Pedagogiem kopā ar bērniem jādodas uz pagrabu, bet vecākiem pašiem jāmeklē patvērums un pakaļ bērniem jādodas tikai tad, kad trauksme beigusies.”

Liepājā ir apkopota informācija par izglītības iestāžu pagrabiem. Pirmsskolas izglītības iestādēs pagrabus izmanto kā tehniskās telpas un noliktavas, un tās nav aprīkotas patvertņu izvietošanai.

Savukārt skolās praktiski visi pagrabi ir ar logiem un nav iespējams tos izmantot kā patvertnes, atzīmēts Civilās aizsardzības plānā.

Trūkst cilvēku resursu

“Nav sakārtots tiesiskais, finansiālais regulējums, pašvaldībās civilās aizsardzības jomai nav atvēlēti pienācīgi cilvēku resursi, savukārt civilās aizsardzības komisijas nav administratīvais rīks, kā to bieži vien uztver nezināšanas dēļ pat valsts sektorā strādājošie.

Komisijas ir vairāku valsts iestāžu pārstāvju kopums. Atšķirībā no, piemēram, domēm civilās aizsardzības komisijām nav savas administrācijas, kas izpilda komisijas locekļu lēmumus. Komisijas izpildsekretārs var tikai nodrošināt komisijas darbu, nevis rūpēties par mācībām, plānošanas dokumentiem, infrastruktūras uzraudzību un attīstību,” klāsta Liepājas un Dienvidkurzemes sadarbības teritorijas civilās aizsardzības komisijas izpildsekretāre.

Viņa uzsver, ka Rīga ir pirmā pašvaldība Latvijā, kas izveidojusi pienācīgu Civilās aizsardzības un operatīvās informācijas pārvaldi, kuras pārziņā ir arī civilās aizsardzības infrastruktūras sakārtošana.

Vairumā citu pašvaldību civilās aizsardzības jomas pārraudzība minimālā mērā nodota pašvaldības policijas rokās, kur labākajā gadījumā par to atbildot tikai viens cilvēks.

“Mums jātiecas uz Rīgas piemēru! Nevis tāpēc, lai audzētu birokrātisko aparātu, bet lai būtu kāds, kurš atbild par kritisko infrastruktūru,”

pauž pārliecību N. Vecvagare.

“Domāju, ka tas ir laika jautājums – visticamāk, tuvākā vai tālākā nākotnē šāda atsevišķa struktūrvienība būs jāveido. Jebkurā gadījumā, ja mēs kaut ko tādu veidojam, tad pamatā ir koordinācija starp valsts struktūrām un pašvaldību. Tas ir pats svarīgākais,” pauž Liepājas domes priekšsēdētājs Gunārs Ansiņš.

Šobrīd pašvaldībai esot skaidrs, kādus cilvēkus mobilizēt ārkārtas situācijā, – gan pašvaldības struktūrvienību pārstāvjus, gan iekšlietu struktūrās strādājošos.

Pašvaldībai jādarbojas sazobē gan ar Iekšlietu, gan Aizsardzības ministriju, un koordināciju ar valsts institūcijām būtu nepieciešams stiprināt vēl vairāk.

“Plāns, kas, ko un kā dara, vairāk vai mazāk mums ir skaidrs. Es gan gribētu cerēt, ka šāda situācija mums nebūs jāpiedzīvo,” teic pilsētas mērs.

Runājot par civilās aizsardzības infrastruktūras attīstību, G. Ansiņš norāda: “Mēs apzināmies, ka civilā aizsardzība nesastāv tikai no militāriem draudiem. Ir arī plūdu riski un cita veida apdraudējumi. Līdz šim pirmā un galvenā prioritāte mums bija apturēt jūras krasta eroziju, tāpēc arī esam investējuši pietiekami nopietnus līdzekļus būnas izbūvei Šķēdē. Lai šo tēmu pilnībā pabeigtu, visticamāk, būs nepieciešams īstenot krasta stiprināšanas otro kārtu, kam būs vajadzīgas papildu investīcijas.”

Praktiski jautājumi, kas nedod mieru

Aino Salmiņš, Latvijas Pašvaldību savienības padomnieks

Pašvaldību civilās aizsardzības plāni (CAP) nekad tā īsti nebūs gatavi, jo tie visu laiku jāprecizē, un ir apmācības “Pilskalns”, ko organizē Aizsardzības ministrija, kas šos plānus arī testē.

CAP sadaļā par darbību militāra iebrukuma vai kara gadījumā iekļaujami 14 pasākumi, no kuriem tikai seši tā īsti attiecas uz pašvaldībām. Pārējie tomēr ir vairāku ministriju kompetences jautājumi.

Jāsāk ar to, ka šādu plānu gatavošanai pašvaldībām nepieciešama pilna informācija par visiem ministriju darbības algoritmiem, sistēmām, stratēģiskām rezervēm utt. Diemžēl mēs to neredzam, jo nekādas informācijas sasaistes nav.

Katrai pašvaldībai šie CAP tomēr ir stipri atšķirīgi. Līdz ar to, ja mēs šos plānus negribam formalizēt, tad mums ļoti stingri jāstrādā ar Nacionālajiem bruņotiem spēkiem (NBS). Taču arī sadarbības algoritms ar NBS ir tāds, kāds ir.

Parasti atbilde ir šāda: mēs jums piekomandēsim NBS cilvēkus, jūs viņiem visu prasiet.

Taču pašvaldību vadītāji nav profesionāli civilās aizsardzības speciālisti. Šeit mēs nonākam pie tā, ka par valsts mērķdotācijām būtu jārisina, lai civilās aizsardzības sistēmā pašvaldībās strādātu augsta līmeņa speciālisti.

Un, kā jau minēju, lai CAP plāni būtu korekti, jābūt piekļuvei gan Veselības, gan Zemkopības ministrijas informācijai, jo ir runa par pārtikas rezervēm, gan arī Valsts ieņēmumu dienesta, Valsts mežu dienesta, Veselības inspekcijas datiem utt. Ir jābūt vienotai datu bāzei ar ierobežotu pieeju.

Piemēram, kovida laikā bija jautājums, kas īpaši aktuāls varētu būt arī militārā apdraudējuma laikā, proti: kas komandē ģimenes ārstus? Neviens!

Viņi krīzes situācijās darbojas kā brīvmākslinieki, lai gan šis resurss jāizmanto apdraudējuma gadījumā.

Vēl viens jautājums ir par evakuāciju. Kovida laikā saskārāmies ar to, ka ieslodzītos un psihoneiroloģiskās slimnīcas pacientus faktiski nav kas evakuē.

Neviens īsti nav arī padomājis, ko darīt ar īpašiem stratēģiskiem objektiem pašvaldībās, piemēram, ostām. Arī šeit jābūt kaut kādai nostādnei ar ierobežotu informācijas pieeju.

Tie ir tie praktiskie jautājumi, kas mums nedod mieru. To skaitā arī par ūdenssaimniecības objektiem. No Kijivas pieredzes zinām, ka privātie uzņēmēji, kas sniedz šādus pakalpojumus, nereti bija vieni no pirmajiem, kas pazuda apdraudējuma gadījumos. Mums vajadzētu runāt, ka pašvaldības uzņēmumi ir tie, kas pēdējie atstāj aizsardzības līniju.

Vēl viens papildu risks veidojas ar lielo eksperimentu par sabiedriskā transporta iepirkumu. Izskatās, ka liela daļa pašvaldības kapitālsabiedrību būs izslēgtas no spēles. Sabiedriskā transporta pakalpojumi pēc šī iepirkuma zaudēs savu kapacitāti, un tas ir risks apdraudējuma gadījumos.

Uzskatām, ka nefinanšu mērķos lielu krīžu gadījumos tad jānosaka – ja reiz tās ir kapitālsabiedrības ar publisku nozīmi, tad viens no to uzdevumiem būtu domāt par pakalpojuma nodrošināšanu arī krīzes situācijās.

Par šiem un citiem jautājumiem vairākkārtīgi esam runājuši gan ar Aizsardzības, gan Iekšlietu ministrijas pārstāvjiem. Kaut kāds process notiek, un, protams, trenējas arī tā otra puse – ministrijas.

Ir lietas, ko līdz gada beigām nesakārtos.

Jā, pašvaldības sagatavos savus CAP plānus, varēs ziņot, ka viss ir gatavs, taču tajā pašā laikā šie plāni ir jātrenē un pie militārā iebrukuma sadaļas būs ļoti nopietni jāstrādā katru gadu.

Uzziņai

Patvertnēm piemērotas būves Liepājā

Kazemāti, Zvejnieku aleja 2. Platība 1005,5 m². Ietilpība – 500 cilvēki. Ir elektrība, apkure.

Pulvera pagrabs, Artilērijas iela 2. Platība 370,5 m². Ietilpība – 200 cilvēki. Nav elektrības, nav apkures, var patverties īstermiņā.

Dienvidu forti, Klaipēdas iela 150a. Platība 4500 m². Ietilpība – 2000 cilvēki. Nav elektrības, nav apkures, var patverties īstermiņā.

Redāns, 14. novembra bulvāris 82/86. Platība 3000 m². Ietilpība – 1000 cilvēki. Nav elektrības, nav apkures, var patverties īstermiņā.

Koncertzāles ”Lielais dzintars” pagrabstāvs (2 līmeņi), Radio iela 8. Ir elektrība, apkure. Izmantojamā platība: 1. stāvā – 589,1 m², 2. stāvā – 1306,3 m². Ietilpība – 700 cilvēki.

Liepājas Olimpiskais centrs, Brīvības iela 39, 0. stāvā 2000 m². Ēkas kopējā platība 18 000 m², 12 000 m² izmantojami patveršanās gadījumos katastrofu situācijās (izņemot tiešo aviotriecienu gadījumos). Ietilpība – 1500 cilvēki.

Liepājas teātra mazā zāle, Teātra iela 3, pagrabstāvs 668,2 m². Funkciju varētu pildīt arī ēkas 1. stāvā izvietotais seifs un tā priekštelpa, kopā 145,9 m². Ir elektrība, apkure. Ietilpība – 350 cilvēki.

Avots: Liepājas un Dienvidkurzemes novada Civilās aizsardzības plāns

Es domāju tā: Kur slēpties kara gadījumā?

Gunta Smiltniece – pensionāre:

– Tik traģiskas lietas es ikdienā neapsveru. Visticamāk, tas būtu ļoti stihiski. Domāju, ka slēptos savas daudzdzīvokļu mājas pagrabā. Tas nav piekrauts ar liekām mantām. Taču es negribu par tādām lietām pat domāt!

Martins Miļevskis – strādā kultūras jomā:

– Es pat nezinu, par to neesmu domājis. Pagrabs ir, laikam varētu patverties tur. Es gan nezinu, vai Liepājā ir kāda patvertne, kur cilvēki varētu paslēpties no bumbu un raķešu uzlidojumiem.

Romāns – invalīds:

– Droši vien pagrabā. Es gan domāju, ka viss būs kārtībā un pie mums nekāda kara nebūs. Zinu, ka Liepājā viena patvertne ir Pasta ielā – tur, kur mēbeļu veikals. Par citām nezinu.

Signe – ceļā pie ārsta:

– Par to esmu prātojusi, taču tā neesmu izdomājusi, kur slēpties. Kādreiz patvertne bija mūsu nama sētā Peldu ielā. Tā tur ir joprojām, taču nezinu, kam ir šo telpu atslēgas. Bērnībā mēs tur spēlējāmies, tur pat savulaik rīkotas mājas sapulces, bet tas bija sen.

Normunds – devies paātrinātā pensijā:

– Visticamāk, mežā! Par to esmu domājis jau pirms pagājušā gada 24. februāra. Es dzīvoju Hruščova laika mājā, ventilācijas šahta tur aizkritusi, arī tās pagrabā nepatverties. Staļina laika māju pagrabos Kūrmājas prospektā un Karostā varētu līst iekšā, bet te ir otrs jautājums: kā glābēji tiks klāt?

Šobrīd aktuāli

Distances līgums

DISTANCES LĪGUMS PAR PAKALPOJUMA ABONEMENTA IEGĀDI INTERNETA VIDĒ 

VISPĀRĪGA INFORMĀCIJA 

Šis ir distances līgums par satura pakalpojuma pirkumu interneta vidē, turpmāk tekstā – Līgums, kas tiek slēgts starp SIA ”Kurzemes Vārds” (reģistrācijas numurs: 42103002455, juridiskā adrese: Pasta iela 3, Liepāja, LV-3401; epasts: [email protected]), turpmāk tekstā – KV, un personu, kas veic pirkumu, turpmāk tekstā PIRCĒJS, interneta vietnē liepajniekiem.lv, turpmāk tekstā – VIETNE, vai interneta vietnē kurzemes-vards.lv, turpmāk tekstā – VIETNE KV, un abi līgumslēdzēji kopā – LĪDZĒJI. PIRCĒJS, veicot pirkumu VIETNĒ/VIETNĒ KV šī Līguma ietvaros, izsaka piekrišanu tā noteikumiem, ir tiesīgs šos Līguma noteikumus izdrukāt un saglabāt.

 Šī Līguma ietvaros:

  1. PIRCĒJS ir fiziska vai juridiska persona, kura pērk VIETNĒ/VIETNĒ KV maksas satura pakalpojumu nolūkam, kas nav saistīts ar saimniecisko darbību, turpmāk tekstā – PIRCĒJS; 
  2. PAKALPOJUMS ir kāds no šajā punktā uzskaitītajiem satura pakalpojumiem, kurš ir nopērkams VIETNĒ/VIETNĒ KV, un kura abonementu PIRCĒJS ir tiesīgs iegādāties:
  1. Liepajniekiem plus – maksas digitālā satura pakalpojums, tajā skaitā raksti, fotogrāfijas, kas tiek īpaši veidots, atlasīts un publicēts VIETNĒ ar norādi ”plus”,
  2. ”Kurzemes Vārds” elektroniskais abonements – maksas digitālā satura pakalpojums VIETNĒ KV, tajā skaitā drukātam laikrakstam ”Kurzemes Vārds” (reģistrēts masu informācijas reģistrā ar nr. 000700763, no 28.11.1991.) vizuālā un satura apjoma ziņā identiska elektroniska kopija, kā arī pieeja viena mēneša iepriekšējo elektronisko kopiju arhīvam,
  3. ”Kurzemes Vārds” drukātais laikraksts – papīra formātā iznākošs reģionālais laikraksts (reģistrēts masu informācijas reģistrā ar nr. 000700763, no 28.11.1991.), kura piegādi PIRCĒJAM Liepājā un Grobiņā (pilsētā) nodrošina SIA ”AC Kurzemes Vārds”, vai citur Latvijā VAS ”Latvijas Pasts” saskaņā ar tā piegādes grafiku.
  4. PAKALPOJUMA TERMIŅŠ UN CENA

PAKALPOJUMA abonements ir fiksēts termiņā, par noteiktu cenu, kuru KV var mainīt bez iepriekšēja brīdinājuma (izmaiņas neattiecas uz jau apmaksāto PAKALPOJUMA termiņu), par to PIRCĒJAM paziņojot ne vēlāk kā 30 dienas pirms jaunās cenas stāšanās spēkā. KV un PIRCĒJS  piekrīt, ka izmaiņas PAKALPOJUMA cenā tiek piemērotas jaunajam periodam, noslēdzoties iepriekš apmaksātajam PAKALPOJUMA abonementa termiņam. PAKALPOJUMA abonementa cenā ietverti ir visi uz to attiecināmie nodokļi, tajā skaitā pievienotās vērtības nodoklis (turpmāk – PVN) saskaņā ar LR normatīvajiem aktiem:

  1. Liepajniekiem plus ir 4 (četru) nedēļu PAKALPOJUMA lietošanas atļauja par cenu – EUR 1.99 (viens euro un 99 centi).
  2. ”Kurzemes Vārds” elektroniskais abonements ir 4 (četru) nedēļu PAKALPOJUMA lietošanas atļauja par cenu – EUR 4.99 (četri euro un 99 centi).
  3. ”Kurzemes Vārds” drukātais laikraksts ir papīra formāta izdevums par cenu – EUR 8.95 (astoņi euro un 95 centi) vienam mēnesim.
  4. PAKALPOJUMA IEGĀDE UN NORĒĶINI 

Šajā Līguma sadaļā tiek aprakstīta PAKALPOJUMA iegādes kārtība un samaksa par PAKALPOJUMA  abonementa iegādi. 

2.1. PAKALPOJUMU Pircējs var iegādāties tikai pēc reģistrēšanās VIETNĒ/VIETNĒ KV. Lai iegādātos PAKALPOJUMA abonementu, Pircējam jāizvēlas tā apmaksas veids, ievadot KV pieprasīto informāciju. Ar šī līguma akceptu PIRCĒJS apliecina, ka ir nepārprotami sapratis, ka PAKALPOJUMA  abonementa iegāde ir maksas pakalpojums, kā arī  ir iepazinies ar šī Līguma saturu. 

2.2. PAKALPOJUMA  abonementu PIRCĒJS  iegādājas, izmantojot norēķinu karti vai ar SMS (maksa tiks iekļauta PIRCĒJA mobilā sakaru pakalpojumu sniedzēja rēķinā), un tas tiek noformēts kā regulārs maksājums, tā termiņam automātiski pagarinoties uz nākamo fiksēto 4 (četru) nedēļu termiņu PAKALPOJUMAM Liepajniekiem plus un Kurzemes Vārds elektroniskais abonements, bet uz nākamo kalendāro mēnesi pagarinoties automātiski PAKAPLOJUMAM Kurzemes Vārds drukātais laikraksts abonementam , un samaksu  par PAKALPOJUMA abonementu automātiski ieskaitot KV bankas kontā, līdz brīdim, kad PIRCĒJS izvēlēsies pārtraukt PAKALPOJUMA abonementa pirkšanu VIETNĒ, reģistrētajā profilā aktivizējot PĀRTRAUKT ABONĒŠANU.

  1. PAKALPOJUMA ABONEMENTA KURZEMES VĀRDS DRUKĀTAIS LAIKRAKSTS PIEGĀDES UZSĀKŠANA.
    1. Ja PIRCĒJS ir veicis PAKALPOJUMA samaksu darba dienā līdz plkst.14.00, tad abonementa piegāde tiek uzsākta ar nākamo darba dienu, ja piegādi nodrošina AC Kurzemes Vārds, vai pēc divām darba dienām, ja piegādi nodrošina Latvijas Pasts;
    2. Ja PIRCĒJS ir veicis samaksu darba dienā pēc plkst 14:00, tad abonementa piegāde tiek uzsākta ar aiznākamo darba dienu, ja piegādi nodrošina AC Kurzemes Vārds, vai pēc trim darba dienām, ja piegādi nodrošina Latvijas Pasts;
  2. ATTEIKUMA TIESĪBAS 

KV Šī Līguma ietvaros ar PAKALPOJUMU Liepajniekiem plus un Kurzemes Vārds elektroniskais abonements sniedz pakalpojumu, kas atbilst digitālā satura priekšapmaksas pakalpojumam tiešsaitē (digitālā satura kā e-publikāciju piegāde, kas netiek piegādāta patstāvīgā datu nesējā), pieejams pēc pieprasījuma un tā piegāde tiek uzsākta ar PAKALPOJUMA  abonementa apmaksas brīdi, kurā automātiski PAKALPOJUMA abonements tiek aktivizēts. PIRCĒJS  piekrīt, ka ar PAKALPOJUMA  aktivizēšanas brīdi tiek uzsākta PAKALPOJUMA lietošana, līdz ar to PIRCĒJS atsakās no 14 dienu atteikuma tiesībām un samaksātās summas atmaksas, pamatojoties uz MK 20.05.2014. noteikumu Nr.255 ”Noteikumi par distances līgumu” 22.13.punkta noteikumiem.

  1. LĪDZĒJU ATBILDĪBA

LĪDZĒJS neatbild par otra LĪDZĒJA saistībām pret trešām pusēm, ja tādas veidojas saistībā ar šī līguma realizāciju. LĪDZĒJIi vienojas, ja kāds no tiem nepilda savus pienākumus saskaņā ar Līgumu Force majeure apstākļu dēļ, tas ir atbrīvojams no atbildības par Līguma neizpildi vispār vai Līguma pienācīgu neizpildi. Ar Force majeure tiek saprasti jebkādi no LĪDZĒJA gribas neatkarīgi apstākļi (ja LĪDZĒJS  ir rīkojies saprātīgi un godīgi), kuru rezultātā nav bijis iespējams izpildīt pienācīgi vai izpildīt vispār saistības un ja šos apstākļus nebija iespējams paredzēt ne vien attiecīgajam LĪDZĒJAM, bet jebkurai citai personai, kas darbojas vai darbotos attiecīgā LĪDZĒJA nozarē, kā arī, ja šos apstākļus nebija iespējams novērst ar saprātīgiem un godīgiem paņēmieniem.

  1. KONFIDENCIALITĀTE 

Visa informācija, kas nav publiski pieejama un ko kāds no LĪDZĒJIEM sniedz viens otram Līguma izpildes laikā vai tā atklājas pildot darba pienākumus, tajā skaitā informācija par finanšu stāvokli, izmantotām tehnoloģijām un datorprogrammām, PAKALPOJUMA un VIETNES attīstības plāniem, tiek atzīta un uzskatīta par konfidenciālu. 

Par konfidenciālu netiek uzskatīta šāda informācija, ja pirms tās iegūšanas, tāda jau bija otra LĪDZĒJA rīcībā, vai tā bija publiski vispārzināma, un, ja šādas informācijas  saņemšanas brīdī, uz to nebija attiecināts konfidencialitātes nosacījums; 

  1. AUTORTIESĪBAS

Šī Līguma ietvaros KV piešķir PIRCĒJAM  vispārējo licenci PAKALPOJUMAM. PIRCĒJAM aizliegts izmantot PAKALPOJUMA laikā pieejamo digitālo saturu darbībām, kuras neparedz šis līgums, t.sk., kopēt, pavairot, publicēt vai kā savādāk to izmantot  bez KV rakstveida piekrišanas un pretēji Autortiesību likuma tiesību normu prasībām. KV garantē, ka ar visām digitālā satura platformas liepajniekiem plus un Kurzemes Vārds elektroniskais abonements veidošanā iesaistītām personām ir noslēgts līgums, saskaņā ar kuru autortiesības uz PAKALPOJUMĀ pieejamo digitālo saturu un tā platformas risinājumiem pieder KV un tam nav zināma neviena trešā persona, kura varētu šīs KV tiesības apstrīdēt, kā arī likt šķēršļus PAKALPOJUMA izmantošanai un/vai izplatīšanai.

  1. DATU APSTRĀDE

LĪDZĒJI piekrīt, ka katrs LĪDZĒJS kā datu apstrādes pārzinis un personas datu operators šā Līguma darbības laikā manuāli un/vai elektroniski apstrādā (ieskaitot datu vākšanu, reģistrēšanu, ievadīšanu, glabāšanu, pārveidošanu, izmantošanu, nodošanu, pārraidīšanu, bloķēšanu vai dzēšanu) no otra LĪDZĒJA saņemtus datus, tikai ciktāl tas ir nepieciešams un izriet no noslēgtā Līguma. Datu apstrādes mērķis un nolūks: līguma slēgšana, rēķinu sagatavošana un nosūtīšana, maksājumu pārvaldīšana, savstarpējā saziņa un sadarbības nodrošināšana, efektīvu KV pārvaldības procesu nodrošināšana, biznesa plānošana un analīze, pretenziju un/vai pieteikumu izskatīšana un apstrāde, jaunumu izsūtīšana ciktāl tas ir nepieciešams un izriet no noslēgtā Līguma. KV ievēro PIRCĒJA norādījumus, lieto nepieciešamos tehniskos līdzekļus un veic organizatoriskos pasākumus, lai aizsargātu fizisko personu datus un novērstu to nelikumīgu apstrādi. Personas dati tiks glabāti elektroniskā formā visā Līguma darbības laikā, kā arī piemērojamajos normatīvajos aktos noteiktajā noilguma termiņā, kura ietvaros var tikt iesniegtas sūdzības, celtas prasības un ierosināti līdzīgi procesi. LĪDZĒJS var nodot otra LĪDZĒJA personas datus piesaistītajiem apstrādātājiem, kuri šī līguma ietvaros sniedz grāmatvedības, juridiskos, IT vai cita līdzīga veida pakalpojumus. Noslēdzot Līgumu, PIRCĒJS piekrīt datu apstrādei, atjaunošanai un uzglabāšanai, identifikācijai, informācijas nosūtīšanai par PAKALPOJUMA izmaiņām un piedāvājumiem utml. PIRCĒJS, kurš šī Līguma ietvaros ir patērētājs, ir tiesīgs pieprasīt KV bez maksas izsniegt tā rīcībā esošo informāciju par PIRCĒJA personas datiem, ir tiesīgs pieprasīt to labošanu vai dzēšanu, kā arī nepieciešamības gadījumā ir tiesīgs atsaukt savu iepriekš izsniegto piekrišanu personas datu apstrādei. Šajā sadaļā noteiktie pienākumi ir spēkā neierobežotu laiku un paliek spēkā arī tad, ja kāds no LĪDZĒJIEM vienpusēji atkāpjas no Līguma, vai ja Līgums izbeidzas citādi.

  1. CITI NOTEIKUMI

Šis Līgums stājās spēkā, PIRCĒJAM veicot PAKALPOJUMA abonementa pirkumu VIETNĒ, piekrītot tā noteikumiem un samaksājot abonementa maksu. Līgums tiek noslēgts uz nenoteiktu laiku un ir spēkā līdz uzņemto saistību izpildei. Tāpat PIRCĒJS ir tiesīgs atteikties no PAKALPOJUMA abonementa, veicot atbilstošas izmaiņas VIETNĒ. Atteikums šajā gadījumā attiecas uz turpmāko abonēšanas periodu, par kuru PIRCĒJS nav veicis samaksu un/vai neplāno to darīt. Jebkuru strīdu starp LĪDZĒJIEM, kas izriet no šī Līguma, LĪDZĒJI apņemas risināt pārrunu ceļā. Ja nav izdevies atrisināt strīdu bez tiesas starpniecības, strīds tiek izskatīts Latvijas Republikas tiesā.

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Reģistrēties

Lai pabeigtu reģistrēšanos, doties uz savu e-pastu un apstiprini savu e-pasta adresi!

Aizmirsu paroli

PALĪDZĒT IR VIEGLI!

Atslēdz reklāmu bloķētāju

Portāls liepajniekiem.lv jums piedāvā svarīgāko informāciju bez maksas. Taču žurnālistu darbam nepieciešami līdzekļi, ko spēj nodrošināt reklāma. Priecāsimies, ja atslēgsi savu reklāmu bloķēšanas programmu.

Kā atslēgt reklāmu bloķētāju

Pārlūka labajā pusē blakus adreses laukam ir bloķētāja ikoniņa.

Tā var būt kāda no šīm:

Uzklikšķini uz tās un atkarībā no bloķētāja veida spied uz:
- "Don`t run on pages on this site"
vai
- "Enabled on this site"
vai
spied uz