Pirmdiena, 6. maijs Didzis, Gaidis
Abonēt

Lasi vairāk ar
liepajniekiem.lv abonementu

Liepājnieki var izteikt viedokli par saistošo noteikumu projektu saistībā ar sociālo pakalpojumu sniegšanu pašvaldībā

Saskaņā ar Pašvaldību likuma, kas stājās spēkā 2023. gada 1. janvārī, pārejas noteikumu prasībām Liepājas pašvaldības dome šā gada martā plāno izdot jaunus saistošos noteikumus “Liepājas valstspilsētas pašvaldības sociālo pakalpojumu saņemšanas un samaksas kārtība”.

Liepājnieki var izteikt viedokli par saistošo noteikumu projektu saistībā ar sociālo pakalpojumu sniegšanu pašvaldībā
Foto: Publicitātes
26.02.2024 09:43

liepajniekiem.lv

Ņemot vērā to, ka likums “Par pašvaldībām” ir zaudējis spēku, spēku zaudējuši arī Liepājas pilsētas domes 2010. gada 21. janvāra saistošo noteikumi Nr.2 “Par Liepājas pilsētas pašvaldības sociālajiem pakalpojumiem” izdošanas tiesiskais pamatojums un nepieciešams izdot jaunus saistošos noteikumus.

Saistošie noteikumi nosaka pašvaldības pilnībā vai daļēji finansēto sociālo pakalpojumu veidus, saņemšanas, izbeigšanas kārtību, personu loku, kurām ir tiesības saņemt sociālos pakalpojumus, kā arī pakalpojumu samaksas un finansēšanas kārtību, informē Liepājas Sociālā dienesta sabiedrisko attiecību speciāliste Gunta Jākobsone.

Veikta esošo saistošo noteikumu optimizācija, lai tos pilnveidotu un veidotu saprotamākus iedzīvotājiem.

Ja līdz šim saistošajos noteikumos, bija 26 sociālie pakalpojumi, tad tagad noteikti 15 sociālo pakalpojumu veidi, apvienojot un precizējot vairākus noteikumus pēc to sniegšanas mērķa un pakalpojumu saņēmēju vajadzībām.

Saistošajos noteikumos aktualizēti un precizēti šādu sociālo pakalpojumu piešķiršanas un saņemšanas nosacījumi: aprūpes mājās pakalpojums; krīzes centra pakalpojums; grupu dzīvokļa pakalpojums; ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojums institūcijā pilngadīgām personām; ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojums institūcijā bērniem; naktspatversmes pakalpojums; atbalsta dzīvokļa pakalpojums; dienas aprūpes centra pakalpojums; specializēto darbnīcu pakalpojums; ģimenes asistenta pakalpojums; sociālās rehabilitācijas pakalpojums dzīvesvietā; sociālās rehabilitācijas pakalpojums lauku vidē; agrīnās intervences pakalpojums ģimenei ar bērniem; sociālā mentora pakalpojums; sociālā darba pakalpojums.

Salīdzinot ar iepriekšējiem saistošajiem noteikumiem veikti vairāki uzlabojumi.

Lai atvieglotu aprūpes mājās pakalpojuma pieejamību, noteikts, ka aprūpes mājās pakalpojums tiek nodrošināts neatkarīgi no personas materiālā stāvokļa.

Nosakot samaksu par pakalpojumu, tiek novērtēta  personas maksātspēja, paredzot līdzekļu apmēru, kādam jāpaliek personas rīcībā pēc pakalpojuma samaksas.

Noteikta labvēlīgāka samaksas kārtība par personai sniegto aprūpes mājās pakalpojumu. Aprūpes mājās pakalpojums atbilstoši sociālā darba speciālista izvērtējumam tiks nodrošināts trīs līmeņos, attiecīgi līdz 4, 6 vai 12 stundām nedēļā.

Saistošie noteikumi paredz, ka aprūpi mājās var nodrošināt arī pēc “drošības pogas” izsaukuma, kas nodrošina personai attālinātu diennakts uzraudzību dzīvesvietā.

Krīzes centra pakalpojumu paredzēts nodrošināt ar mērķi sniegt sociālo un psiholoģisko palīdzību krīzes situācijā nonākušiem bērniem un ģimenēm ar bērniem.

Noteikts, ka pašvaldības administratīvajā teritorijā dzīvesvietu deklarējušām personām, kurām grupu dzīvokļa pakalpojums piešķirts ar Sociālā dienesta lēmumu, aprēķinot ar mājokļa ekspluatāciju saistītos izdevumus, piemēros pašvaldībā noteiktos sociālā dzīvokļa atvieglojumus.

Labvēlīgāka samaksas kārtība paredzēta par personai sniegto ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu institūcijā – noteikts, ka personas apgādnieka ienākumi, kas nosaka apgādnieka pienākumu maksāt par personai nodrošināto pakalpojumu, netiek vērtēti.

Prioritārā kārtībā ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojums institūcijā tiks nodrošināts personām, kurām nav apgādnieku.

Saistošie noteikumi neparedz nodrošināt iepriekš sniegto pakalpojumu – īslaicīgās sociālās aprūpes pakalpojumu ārstniecības iestādē.

Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā sociālās aprūpes pakalpojums definēts kā pasākumu kopums, kas vērsts uz to personu pamatvajadzību apmierināšanu, kurām ir objektīvas grūtības aprūpēt sevi vecuma vai funkcionālo traucējumu dēļ un ietver pakalpojumus personas dzīvesvietā un ilgstošas sociālās aprūpes institūcijās.

Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā sociālās rehabilitācijas pakalpojums definēts kā pasākumu kopums, kas vērsts uz sociālās funkcionēšanas spēju atjaunošanu vai uzlabošanu, lai nodrošinātu sociālā statusa atgūšanu un iekļaušanos sabiedrībā, ietverot pakalpojumus personas dzīvesvietā un sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā, dzīvesvietā vai sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā. 

Tāpēc saistošie noteikumi paredz nodrošināt tikai sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumus dzīvesvietā vai sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā, turpmāk neparedzot nodrošināt ar veselības aprūpi saistītos pakalpojumus ārstniecības iestādē. 

Saistošie noteikumi precizē naktspatversmes pakalpojuma saņemšanas nosacījumus, nosakot, ka sākot ar 61. pakalpojuma sniegšanas dienu persona par pakalpojumu maksā līdzdalības maksu 1% dienā no iepriekšējā mēnesī gūtajiem ienākumiem.

Pēc pakalpojuma samaksas personas rīcībā esošie līdzekļi nedrīkst būt mazāki par normatīvajos aktos par kārtību, kādā ģimene vai atsevišķi dzīvojoša persona atzīstama par trūcīgu, noteikto ienākumu un materiālā stāvokļa līmeni, kuru nepārsniedzot persona tiek atzīta par trūcīgu.

Naktspatversmes pakalpojums netiks nodrošināts personām, kuras pakalpojuma saņemšanas laikā ir alkohola, narkotisko, psihotropo, toksisko vai citu apreibinošo vielu ietekmē.

Lai sniegtu atbalstu sociālās funkcionēšanas spēju atjaunošanai personai (ģimenei) ar bērniem, kura nespēj sevi nodrošināt ar mājokli, tiek sniegts sociālās rehabilitācijas pakalpojums ar izmitināšanu atbalsta dzīvoklī līdz diviem mēnešiem gadā.

Lai nodrošinātu Deinstitucionalizācijas projekta ietvaros sniegto pakalpojumu un izveidotās infrastruktūras pēctecību, saistošie noteikumi paredz specializēto darbnīcu pakalpojumu, kura ietvaros speciāli pielāgotā darba telpā ar speciālistu atbalstu tiek veicinātas personu ar funkcionāliem traucējumiem darbspējas, kā arī attīstītas viņu sociālās un funkcionēšanas prasmes.

Pakalpojumu nodrošina pilngadīgai personai ar garīgās attīstības traucējumiem, kurai ir noteikts pirmais vai otrais aprūpes līmenis.

Pakalpojuma ietvaros tiek nodrošināta ēdināšana. Noteikts līdzmaksājuma apmērs ēdināšanas izdevumu segšanai 15% apmērā no ēdināšanas faktiskajām izmaksām.

Lai nodrošinātu personas individuālajām vajadzībām atbilstošus sociālos pakalpojumus, saistošajos noteikumos apvienoti sociālās rehabilitācijas pakalpojumu dzīvesvietā veidi, neizdalot atsevišķu pakalpojuma metodi un paredzot, ka sociālās rehabilitācijas pakalpojuma sniedzēju var izvēlēties bērna vecāks, likumiskais pārstāvis vai psihologu reģistrā reģistrētu pakalpojuma sniedzējs, ja personai ir tiesības saņemt  psihologa pakalpojumu.

Lai veicinātu sociālas rehabilitācijas  pakalpojuma pieejamību plašākam saņēmēju lokam, nodrošinātu Deinstitucionalizācijas projekta ietvaros sniegto pakalpojumu pēctecību, noteikts, ka sociālās rehabilitācijas pakalpojums tiek nodrošināts atbilstoši individuālajam sociālās aprūpes vai sociālās rehabilitācijas plānam, neatkarīgi no diagnosticētās saslimšanas un mājsaimniecības materiālā stāvokļa.

No pašvaldības budžeta līdzekļiem tiek segtas pakalpojuma izmaksas līdz 400 eiro kalendārajā gadā.

Ģimenēm, kurās pastāv riski bērna drošībai vai attīstībai, kā arī vecākiem, kuriem pārtrauktas aizgādības tiesības, plānots nodrošināt iespēju par pašvaldības budžeta līdzekļiem saņemt sociālās rehabilitācijas pakalpojumus dzīvesvietā psihologa konsultāciju veidā – no pašvaldības budžeta līdzekļiem tiek segtas pakalpojuma izmaksas līdz 200 eiro apmērā kalendārajā gadā.

Lai veicinātu sociālā mentora pakalpojuma pieejamību un noteiktu vienkāršākas administratīvās procedūras, noteikts, ka sociālā mentora pakalpojums jauniešiem tiek nodrošināts līdz 100 stundām kārtējā gadā.

Noteikts, ka sociālā mentora pakalpojums tiek nodrošināts bērnam no 10 gadu vecuma.

Sociālie pakalpojumi tiek finansēti no pašvaldības budžeta līdzekļiem un to apjoms ir atkarīgs no pašvaldības finansiālajām iespējām.

Finansējums saistošo noteikumu īstenošanai ik gadu tiks paredzēts pašvaldības budžetā. Pašvaldības plānotais budžets saistošajos noteikumos noteikto sociālo pakalpojumu nodrošināšanai 2024. gadā kopā ir 3 377 950 eiro.

Šobrīd aktuāli

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Reģistrēties

Lai pabeigtu reģistrēšanos, doties uz savu e-pastu un apstiprini savu e-pasta adresi!

Aizmirsu paroli

PALĪDZĒT IR VIEGLI!

Atslēdz reklāmu bloķētāju

Portāls liepajniekiem.lv jums piedāvā svarīgāko informāciju bez maksas. Taču žurnālistu darbam nepieciešami līdzekļi, ko spēj nodrošināt reklāma. Priecāsimies, ja atslēgsi savu reklāmu bloķēšanas programmu.

Kā atslēgt reklāmu bloķētāju

Pārlūka labajā pusē blakus adreses laukam ir bloķētāja ikoniņa.

Tā var būt kāda no šīm:

Uzklikšķini uz tās un atkarībā no bloķētāja veida spied uz:
- "Don`t run on pages on this site"
vai
- "Enabled on this site"
vai
spied uz