Piektdiena, 3. aprīlis Daira, Dairis, Daiva

Liepāju sāla dubulti

Liepāju sāla dubulti
Foto: liepajniekiem.lv
23.01.2019 07:15

liepajniekiem.lv

Uzņēmums “Clean R”, kas nu jau vairākus gadus veic Liepājas ielu uzturēšanu ziemā, apliecina, ka salīdzinājumā ar citām pilsētām Liepājā ziemā ielas tiek sālītas dāsnāk. Ja, piemēram, Jūrmalā un Tukumā 95 procentos gadījumu izvēlas mazo normu, kas ir 70 kg uz brauktuves kilometru, tad Liepājā teju nemitīgi tiek izmantota maksimālā deva – 140 kg uz kilometru.

Kaisa no sirds

Šonedēļ redakcija uzklausīja arī liepājnieku sašutumu. “Nu cik var kaisīt! Laukā plusi, bet kaisa. Mašīnas apaugušas ar sāls kārtu, koki ielas malā nokaltuši, sausumā sāls iet pa gaisu un mēs to ieelpojam, bet tas kaitē veselībai,” saka Uldis. Viņš piebilst, ka apsverot domu par parakstu vākšanu, lai apturētu sāls kaisīšanu pilsētas ielās.

Uzņēmuma “Clean R” preses sekretārs Kaspars Līcītis skaidro, ka brauktuves slidenuma likvidēšana ar mitrinātu sāli notiek, izkaisot divu veidu normas: mazo, kas ir 70 kg uz vienu kilometru 3,5 m platā joslā, vai lielo normu – izkaisot 140 kg uz joslu. Viņš atsaucas uz uzņēmuma apkopoto informāciju par 2018. gadu, kur skaidri redzams, ka pērn janvārī Liepājā maksimālā norma kaisīta uz 72% apkalpoto ielu, februārī – uz 95%, bet decembrī – uz 100% ielu. Līdzīgi arī šogad. Piemēram, naktī uz 14. janvāri, kad Liepājā lija kā pa Jāņiem, izkaisot 140 kg uz kilometru braucamās joslas, ar sāls šķidrumu apstrādātas gan A un A1, gan B klases ielas. Jautāts, kas dod rīkojumu par šādu ielu apstrādi un maksimālā sāls daudzuma izmantošanu, K. Līcītis skaidroja: “Rīkojumu par normu Liepājā dod Komunālā pārvalde, kas ir darbu pasūtītāja.”

Lūdzām arī VAS “Latvijas autoceļu uzturētājs” (LAU) pārstāvi pastāstīt par sāls kaisīšanas pieredzi uz ceļiem mūspusē. Uzņēmuma komunikācijas speciāliste Maija Eglīte norāda, ka LAU izmanto citas sāls normas – 10 līdz 40 gramus sāls uz kvadrātmetru, kas atbilst no 35 līdz 140 kg uz vienu kilometru 3,5 m platā joslā. “Normas pielietojumu izvēlas atkarībā no meteoroloģiskajiem laika apstākļiem, to prognozēm un autoceļa seguma stāvokļa – seguma temperatūra, melnā ledus iespējamība, apledojums, sniegs, piebraukts sniegs. Piemēram, preventīvai kaisīšanai, ko veic uz A un A1 uzturēšanas klases valsts autoceļiem, kad nokrišņi netiek prognozēti un gaisa temperatūra ir tuvu nullei, izmanto 10 g/m², savukārt, ja ir spēcīga atkala, slapjš sniegs vai gaisa temperatūrai ir  tendence pazemināties, izmanto maksimālo normu,” paskaidro M. Eglīte.

Konsultējušies ar kolēģiem

Liepājas Komunālās pārvaldes sabiedrisko attiecību speciālists Aigars Štāls medijiem jau iepriekš skaidroja, ka uz ielām, lai novērstu slīdēšanu, tiek laistīts sāls un ūdens maisījums jeb mitrināts sāls, ko sagatavo ar īpašu iekārtu: “Tas nodrošina, ka sāls graudiņi uz sasalušas virsmas nekur neaizripo vai tos neaizpūš vējš, bet pieķeras asfaltam un sāk iedarboties. Šī ir visplašāk izmantotā tehnoloģija, veicot ielu uzturēšanas darbus ziemā Baltijas valstīs,” viņš stāsta. To lietojot, kamēr temperatūra nepārsniedz mīnus 5 grādus. Nereti uz brauktuvēm mitrināto sāli izstrādā tad, kad gaisa temperatūra vēl ir plusos, taču uz ceļa klātnes veidojas apledojums vai var prognozēt tā drīzu veidošanos.

“Komunālās pārvaldes speciālistu pieredzes apmaiņā ar VAS “Latvijas autoceļu uzturētājs” speciālistiem, Ventspils un Jelgavas ielu uzturēšanas dienestiem ir pārrunātas dažādas brauktuves slīdamības likvidēšanas metodes. Katrai ir savas priekšrocības un trūkumi.

Ņemot vērā mūsu klimatiskos apstākļus un pieejamos finanšu līdzekļus, citas brauktuvju apstrādes metodes nav tik efektīvas un pieejamas,” izvēli skaidro A. Štāls.

Painteresējāmies par kaimiņu pieredzi. Pašvaldības SIA “Ventspils labiekārtošanas kombināts” (veic ielu uzturēšanas darbu) Transporta mehāniskā ceha vadītājs Ivars Žaimis pastāstīja, ka Ziemas dienests izmanto līgumā ar pasūtītāju – Ventspils Komunālo pārvaldi – noteiktās tehniskā sāls izmantošanas normas: pazeminātā ir 20 grami uz kvadrātmetru, normālā – 40 grami uz kvadrātmetru, paaugstinātā – 80 grami uz kvadrātmetru. “90% gadījumu izmantojam pazemināto normu. Ilgstoša sniegputeņa gadījumos kaisām 40 gramus, bet paaugstināto sāls normu – pēdējo astoņu sezonu laikā neatceros,” viņš klāsta. Un piebilst, ka normu nosaka Ziemas dienesta dežurants, “saskaņojot ar pasūtītāja tehnisko uzraugu un ņemot vērā klimatiskos apstākļus un ceļa stāvokli”.

Viss drošības dēļ

Komunālās pārvaldes vadītājs Jānis Neimanis apstiprina, ka lēmumu, cik bieži jākaisa un cik daudz, pieņem Komunālās pārvaldes Ziemas dienesta dežurants, pie nepieciešamības konsultējoties ar Ziemas dienesta vadītāju. Jautāts, kāpēc mūsu pilsētā lielākoties izvēlas izmantot maksimālo sāls normu ielu kaisīšanai, skaidroja: “Liepāja atrodas valsts rietumos, kur klimats ir izteikti mainīgs – temperatūra īsā laika brīdī var no plus grādiem noslīdēt uz mīnus grādiem, un tas var notikt diennakts laikā atkārtoti. Nereti diennakts laikā tiek doti divi un vairāk uzdevumi atkarībā no nokrišņu daudzuma veikt ielu apstrādi ar pretslīdes materiālu. Līdz ar to arī ir vislielākie riski, un tāpēc pēc pašu pieredzes tā rīkojamies. Jo uzskatām, ka preventīvais darbs mazina risku. “Mazo sāls” normu visbiežāk lietojam sezonas sākumā un beigās, kad ielu segumi nav caursaluši. Tāpat to izmantojam tiltu, satiksmes pārvadu un atsevišķu ielu posmu apstrādei.” Viņš uzsver, ka reizēs, kad prognozes vēsta krasu temperatūras pazemināšanos, kā arī vēl piesalstošu lietu vai sniegu, profilaktiskie pasākumi tiek veikti jo īpaši aktīvi.

“Ir bijušas naktis, kad dežurants un Ziemas dienesta vadītājs nakts laikā zvana ne vien man, bet arī Liepājas pilsētas domes izpilddirektora vietniekam Didzim Jēriņam, lai konsultētos,” turpina J. Neimanis. “Tāpat bijušas situācijas, kad kopā ar mūsu speciālistiem dienas un nakts laikā dodamies apsekot ielas, lai pieņemtu satiksmes dalībniekiem drošākos lēmumus. Ja temperatūra nakts laikā pazeminās, noslīdot zem nulles, tad ir liela bīstamība.” Komunālās pārvaldes vadītājs norāda, ka ir daudz aspektu, kas jāvērtē, – temperatūra, lietus, sniegs, vēja stiprums, tā virziens utt. “Tādēļ, lai novērstu risku, tiek kaisīta lielā sāls norma,” viņš saka.

Ekoloģiski ir dārgāk

J. Neimanis piekrīt, ka lielākās sāls normas kaisīšana nav ekoloģiska, rada kaitējumu gan dabai, apaviem un dzīvniekiem, gan transportlīdzekļiem, taču svarīgāka esot satiksmes dalībnieku drošība: “Jautājums ir aktuāls ik ziemu. Bagātākās valstis var izmantot alternatīvus risinājumus, tīrot noteku akas, cauruļvadus un attīrīšanas iekārtas, kuru aizsērēšanu veicina ielās izkaisītais grants vai šķembu materiāls. Ja Latvija paliks turīgāka, arī mēs varēsim domāt par alternatīvām metodēm.”

“Rīgas vadība saka, ka eksperimenta kārtā šogad uzsāks atsevišķās ielās sniegu stumt kaudzēs un vedīs prom,” tā J. Neimanis. “Jāredz, kā viņiem veiksies. Ekoloģiski noteikti ir dārgāk! Neizslēdzu, ka laika gaitā nonāksim līdz citam risinājumam. Bet šobrīd šis ir labākais variants – sabalansēts starp rezultātu, tas ir, drošību, un izdevumiem.”

Kamēr citu risinājumu Liepājā izmantot nav paredzēts, auto īpašniekiem J. Neimanis iesaka biežāk mazgāt savus spēkratus, lai tiem sāls nodarītu pēc iespējas mazākus bojājumus.

Savukārt, runājot par kokiem pilsētā, viņš teic: “Par Liepāju noteikti nevar teikt, ka koki iet bojā sāls dēļ. Galvenie iemesli koku bojāejai ir to vecums, bakterioloģiskās slimības, tāpat sugu piemērotība mūsu apstākļiem. Vētras un vandaļi.”

“Lai arī Latvija šķietami nav liela platības ziņā, tomēr laikapstākļi vienā un tajā pašā stundā kardināli var atšķirties Liepājā, Rīgā un Daugavpilī. Tas arī ir viens no būtiskākajiem faktoriem, ko katra pašvaldība ņem vērā, izvērtējot brauktuvju apsaimniekošanas iespējas ziemā – jāsaprot, ka valsts vidienē izmantotās metodes ne vienmēr būs tās pašas un tādā apmērā, kā piekrastes pilsētās izmantotās,” lūgts komentēt situāciju, saka Liepājas domes priekšsēdētājs Jānis Vilnītis. Viņš pieļauj, ka, attīstoties tehnoloģijām, arī šajā jomā nonāksim līdz vēl labākiem risinājumiem, kas vienlaikus garantēs augstu drošību jebkuros laikapstākļos, zemāku ietekmi uz apkārtējo vidi un ekonomiski pamatotas izmaksas.

41 komentāri

2019-01-23 07:57

44: Liepājā praktiski ziema vēl nav bijusi , bet sāli esam saņēmuši tik cik Daugavpilī saņems pa visu ziemu , vot cik interesanti

2019-01-23 08:00

Ola: WTF :( no rītiem gaidot autobusu, redzu ka pa Dzērves ielu nobrauc kaisītāja mašīna, pec 2-3 min brauc otrā un kausa atkal. Kāda velna pēc????

2019-01-23 08:02

€: Vai nevarētu, lūdzu, dubultot?

2019-01-23 08:03

Elfs: Neimanis un Štāls ir divi Liepājā labi pazīstami atrakstïšanās meistari.

2019-01-23 08:04

Te: Te ir tikai un vienīgi alkatība kaisot maksimālo daudzumu sāls, kas nekādā veidā nav saistīta ar drošību. Akjatība un alkatība. Tas ir tas pats, kas 2018. gada vasarā (un rudenī!!!) ar zāles pļaušanu. Vasara bija karsta, zāle izkalstusi, ar visu to pļāva jau nopļautu zāli pa vairākām reizēm, līdz jau zeme putēja. Atkal alkatība, jo pa katru jau nopļautas zāles "nopļaušanu" var izstādīt kārtējo rēķinu. Tas būtu smieklīgi, ja nebūtu jāmaksā man no saviem nodokļiem.

2019-01-23 08:34

rausis: nu NAV taču tik nenormāla vajadzība tik daudz kaisīt !.....-sniega nav, laiks normāls....

2019-01-23 08:51

koks: uzdošu jautājumu atkārtoti - kāpēc šogad ir uzsākta grantēto ielu kaisīšana vai laistīšana ar sālsūdeni???
Visus gadus maksimums nostūma sniegu un iespējams uzkaisīja granti vai ko tamlīdzīgu un viss bija ideāli, jo ielu klāja piebraukts sniegs. Nevienam tas nekādas problēmas neradīja. Tagad nolej ar to šķidumu, iela dienas laikā pārvēršas putrā ar udenskārtu pa virsu, un naktī apakšējā kārta smuki sasalst. Kas turpmākājās dienās veido ledus kārtu kas klāta ar ūdeni. Kaut kā neatceros ka citus gadus ielas būtu tik traki slidīgas.

2019-01-23 09:04

ejT: Liepājas komunālo daļu jau sen vajag papurināt,priekšnieki tur izskatās pārāk ilgi aizsēdējušies,jo ir bardaks ziemā un vasarā

2019-01-23 09:06

liepajasvejs: Kad netīra un nekaisa, tad atkal slidīgs un brēc, ka nekas netiek darīts. Es izvēlos drošību. Ietves gan varētu vairāk kaisīt.

2019-01-23 09:46

to liepajasvejs: Neiet runa kaisīt vai nekaisīt. Iet runa ka tīru sāli nevajag lietot,bet piejaukt sijātu granti klāt,kā agrāk. Sāls tikuntā sasals pie - 10 grādiem ,bet sijāta grants nekad nesasals.Ganītu malt būtu dālgi,bet grants pie Grobiņas cik grib. Kāpēc maksāt par sāli ārzemniekiem,ja granti var nopirkt no vietējiem.

2019-01-23 09:56

viss slikti: Kaisa - slikti, nekaisa-slikti, pievienos granti vai citus piemaisījumus, cena kaisīšanas materiālam pieaugs, par ko maksās iedzīvotājs - atkal slikti. Ja ir slidīgs un nemāki braukt, izvēlies autobusu...ja mašīnu sāļī dzīt, nedarī to, brauc ar sabiedrisko. Ko var vaidēt un nīdēt visu laiku? Kas ir labāk - mašīnas sāni ar sāli pie nokaisīta un braucama ceļa vai mašīnas priekšējais stikls asinīs pēc notriekta cilvēka uz ietves, jo slidīgos laika apstākļos neesi spējis savākt mašīnu?

2019-01-23 09:57

Juris Baismīgais: Ja kādam problēmas ar atmiņu, vai gados pajauns - "krievu" laikos lietot sāli brauktuvju un ietvju kaisīšanai bija stingri jo stingri aizliegts. Ielu malās sastumto sniegu krāva a/m un izgāza pilsētas kanālā Bāriņu ielas galā, ietves pēc snigšanas sētnieki tīrīja jau no pieciem rītā, kaisīja ar pelniem un drupinātiem izdedžiem. Šodien viss otrādi, ziemas riepas, balti, kodīgi sāls putekļi ielās, nonīkuši koki un plaušu slimības. Progress, tā sacīt.

2019-01-23 10:00

NU CIK VAR........: AIZBRAUCIET BEIDZOT TAČU, IDIOTI, PIE KAIMIŅIEM IGAUŅIEM PAMĀCĪTIES, KĀ CEĻI UN IELAS ZIEMĀ JĀAPSTRĀDĀ !!!!!!!!!!!!!

2019-01-23 10:18

norka: Kas tur nav skaidrs . Kādam KORAM , ( kurš pēc tam padalās ) ir daudz sāls , ja tā stāv noliktavā , par MĒS nemaksājam , tāpēc jākaisa no sirds . Tāpat bija vasarā , nav zāle , izdegusi ? Mums ir jāpļauj , jo par to MĒS maksājam !

2019-01-23 10:44

Jaunliepājas cents: Es arī esmu novērojusi to pašu ko OLA, pilnīgi sausu Jelgavas ielu vakarā kaisa ar maksimālo normu visā ielas platumā uz vienu pusi un pēc pāris min. atkal visā ielas platumā uz otru pusi, tas ir KLIEDZOŠI NENORMĀLI!

2019-01-23 10:50

ups: ... ar "rūpēm par drošību" var piesegt jebkuru likumīgu zagšanu un korupciju.

2019-01-23 10:56

Bijusī liepajniece: Priecajaties ka sala un tīra. Dobelē ielas kā no stikla, neviens neskietas. Ne pabraukt var, ne paiet.

2019-01-23 11:04

Triplinskis: Jūs vel neesat redzējuši labāko. Nobrauc pa Dzērves ielu 2 reizes kaisītājs, un pēc tam traktors ar lāpstu nošķūrē.
Tādu lūk pašvaldību jūs ievēlējāt.

2019-01-23 11:23

sexual healing: Sāls nāk kokiem ielu malās par svētību. Kur tas Štāls ir tik gudrs, ka runā par sugu piemērotību, baktereoloģiskām lietām. Šāls ir kokiem galvenais bendējošais faktors. Pēc tam kad tie no sāls novājināti, seko to miršana, un mirušos audos metas trupes, sēnītes, kaitēkļi.
Bet štrunts par kokiem. Autiņi rūsē uz vella paraušanu. Korozija dara brīnuma lietas, kas rada arī brīnumainas problēmas un izdevumus. Bet Štāls muld un par to saņem algu no nodokļu maksātāju kabatas.

2019-01-23 11:50

Lielie meli: Nu bet tas tak šķēles bizness ko ievazāja sesks pilsētā , un tā vēl būs 2 gadi , ar drošību tur nav vispār nekāda sakara , prastā naudas zagšana no pilsētas budžeta viena gāpšas kabatā , gan jau seskelim arī kas atlec !

2019-01-23 11:52

44: mūsu komunaļņikiem netīk tīrīt akas , kad pavasarī līst grants nonāk gūlijās un krāj tik ilgi kamēr rores pilnas ta d pludo ielas , kas nekait ja sāls ar ūdeni ,nekas nav vairs ne jāslauka ne gūlijas jātīra , optimizācija.

2019-01-23 11:53

maveriks: viņi jau laikam nevar granti jaukt klāt jo no tās aizsprostojas pilsētas notekūdeņu sistēma!! bet nu brīžiem uzrauj melno ledu vakaros kad ir ap 0 tad liekas ka nekaisa galīgi :D

2019-01-23 12:36

Jurim: Cik "krievu" laikos bija mašīnu uz ielām?

2019-01-23 12:37

Sētniece: Ja granti liktu klāt, iedomājos tos dubļus un netīrību visur.

2019-01-23 12:46

Jaunliepājas cents: un cik mašīnu pa naktīm ir tagat, tik pat maz kā krievu laikos un labāk pavasarī notīrīt nekā ELPOT SĀLI

2019-01-23 12:52

savadaiss: Sāli vajag uzbērt ziemas sākuma , kādus 5 cm un tad līdz pavasarim var nekaisīt. Šķēles biznes rullē.

2019-01-23 13:11

to 12:36: Cik pers. automašīnas "krievu" laikos bija aprīkotas ar ziemas riepām, arī radžotām? Pašam "F. granādai" bija nobrauktas vasarenes, un nekas, braukāju pa nesālītām ielām, gan uz Rīgu, gan Palangu pēc sardelēm. Laikam neatceries, kurā gadā tā laika krutajiem parādījās Sņežinkas un NIIŠP apriepojums ziemās? Starp citu, pilsētās atļautais ātrums bija 60 km/st!

2019-01-23 13:15

Nesālīt!: Un netīrīt,nemaksāt nodokļus,utt. Lai izdzīvo gudrākais!

2019-01-23 13:21

milija: Portalā manabalss.lv jau notiek parakstu vākšana pret sāls izmantošanu ielu kaisīšanai.

2019-01-23 13:42

fhffhfh: Ne kaisīt ne kaut ko sijāt nekāda pamata VĒL NAV BIJIS nAV JAU ZIEMA VĒL SĀKUSIES

2019-01-23 13:43

to liepajasvejs: Mašīnu bija mazāk, bet putraimgaņģa stūmēji un mazgajopšiki tagad vairāk.

2019-01-23 14:27

paulītis: Vilnīša kungs, laiks izsijāt kadrus....

2019-01-23 14:33

Janvarijs: Jautājums, kur un kādu izglītību ieguvis Štāla kungs, jo izskatās, ka viņš zina pilnīgi visu par visu.

2019-01-23 15:47

nožēlojami: Tā arī atbilde jautājumam-"Kapēc maksimālo sāls daudzumu kaisa?"NAV.Gan jau tas ir arī finansiāli kādam izdevīgi,kaisīt vairāk!

2019-01-23 18:55

Hokerāns: Skaidrā lieta, ka ielas kaisīs ar sāli, jo, ja sāks šķūrēt vai birstēt sniegu no brauktuvēm, tas būs dārgāk - transportlīdzekļiem papildus slodze, kā rezultātā, ir lielāks degvielas patēriņš. Izmantos tak lētāko variantu. Starpība tak kabatās jāsabāž.

2019-01-23 20:38

es ar liepājnieks: "Štāla kungam" korektors portālā izcili darbojas, ar ko arī apsveicu Jūs ""liepajniekim.lv ,bučjas!

2019-01-23 21:06

senais: Kad LAU kaisīja ielas tad komunālie mācēja noteik sāls normas,tagad ka Clean-R tikuši pie šprices vairs nemāk noteikt ne sāls normas un vairs arī nesaprot kad tā mitrinātā sāls jākaisa

2019-01-23 21:08

Es: Pareizāk vajadzēja rakstīt"Peļņa dubultojas",jo vēl jau ziema nav bijusi Liepājā.

2019-01-23 22:22

Ārons Senajam: Tu lasīt neproti? Sāls normas nosaka komunālie!! Mūlāps.

2019-01-23 22:24

Skolotājs: Daži komentāru autori lasīt neprot. Rakstā teikts, ka sāls normas nosaka Komunālā pārvalde pēc viņiem vien zināmiem kritērijiem.

1/500

Liepajniekiem.lv neatbild par rakstiem pievienotajiem komentāriem. Aicinām ievērot pieklājību, toleranci un iztikt bez rupjībām.

Uzmanību!

Lai mazinātu iespēju portālā manipulēt ar komentētāju viedokli un noskaņojumu, komentāri, kuru autori diskusijās piedalās ar vairākiem vārdiem, tiek iezīmēti pelēkā krāsā. Tā kā šis process ir tehnisks, ir iespējamas situācijas, kurās iekrāsotie komentāri var nebūt no viena autora, vai arī neiezīmētos komentārus rakstījusi viena un tā pati persona.

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Aizmirsu paroli