Pedagogi atbalsta skolu autonomiju un pāreju uz 40 stundu darba nedēļu
Šonedēļ Liepājā un Dobelē Izglītības un zinātnes ministrija Evijas Papules vadībā rīkoja diskusijas ar pedagogiem “Pedagogu konkurētspējas attīstības scenāriji”, kurās kopumā piedalījās apm. 325 pedagogi. Diskusijās noskaidrots, ka vairums skolotāju atbalsta ministra Roberta Ķīļa priekšlikumu piešķirt skolām lielāku autonomiju.
Šo pasākumu mērķis bija klātienē un nepastarpināti uzklausīt pedagogu viedokļus un priekšlikumus par ministrijas iecerētajām pārmaiņām un tiešā veidā iesaistīt pedagogus pārmaiņu procesa īstenošanā, portālu informē izglītības ministra padomnieks Reinis Tukišs.
Abas minētās diskusijas pagāja konstruktīvā un profesionāli ieinteresētā gaisotnē. Pedagogi tajās aktīvi pauda priekšlikumus un viedokļus gandrīz visās diskusijai piedāvātajās jomās.
Apkopojot diskusijas dalībnieku aizpildītās anketas, var secināt, ka vairums skolotāju atbalsta ministra Roberta Ķīļa priekšlikumu piešķirt skolām lielāku autonomiju. Lielākā daļa pedagogu pārliecinoši aizstāv vajadzību izdarīt izmaiņas mācību saturā, būtiski atslogojot to un nosakot šaurāku obligāto kodolu. Turklāt skolotājiem netrūkst priekšlikumu, kādā virzienā tieši to darīt.
Nozīmīgs vairums pedagogu uzskata par nepieņemamu līdz šim īstenoto Izglītības kvalitātes valsts dienesta darbības veidu un līdzīgi kā ministrs Roberts Ķīļis uzskata, ka šai institūcija jādarbojas atbalstoši, nevis galvenokārt jāpilda soda funkcijas.
Vairāk nekā puse pedagogu anketās pauda uzskatu, ka atbalsta pāreju uz 40 stundu darba nedēļu, kā arī darba kvalitātes sasaisti ar atalgojumu, taču šajās jomās dalībniekiem bija daudz jautājumu. Kā pozitīvie ieguvumi tika minētas iespējas piesaistīt arodam jaunus skolotājus, kā arī iespēja brīvāk organizēt privāto dzīvi. Skolotājiem jautājumus radīja iespējamais atalgojuma apjoms un spēja apvienot darbu vairākās skolās. Diskusijas izvērtās par nepieciešamību noteikt minimālo un maksimālo kontaktstundu skaitu – par to pedagogu viedokļi dalījās. Daži uzskatīja, ka kontaktstundu skaitam jābūt līdz 20, citi uzskatīja, ka nepieciešams noteikt tikai minimālo skaitu; citi – ka nav nepieciešams noteikt vispār.
Diskusijas organizatori un izglītības un zinātnes ministrs ir gandarīti par diskusiju norisi, iznākumu un apkopotajiem rezultātiem. Līdzīga satura diskusijas tuvākajās dienās notiks Ludzā, Alūksnē, Tukumā un Rīgā.