Piektdiena, 29. marts Agija, Aldonis
Abonēt

Lasi vairāk ar
liepajniekiem.lv abonementu

Politiskajā reklāmā vairāk pārkāpumu nekā citkārt

Politiskajā reklāmā vairāk pārkāpumu nekā citkārt
28.09.2010 07:09

Atslēgvārdi

Vairākus desmitus pārkāpumu politiskās reklāmas izvietošanā priekšvēlēšanu laikā konstatējusi Liepājas Pašvaldības policija. Par visiem reģistrētajiem pārkāpumiem ir sākta lietvedība, pastāstīja Pašvaldības policijas priekšnieks Normunds Dīķis.

Viņaprāt, pārkāpumu ievērots vairāk nekā pirms citām vēlēšanām.

Visbiežākie pārkāpumi: reklāma nav saskaņota ar pašvaldību vai arī nav ievērots pašvaldības noteikumos norādītais zonējums – vietas, kur drīkst izvietot politisko reklāmu, un vietas, kur to nedrīkst. “Sākumā pārkāpumos dominēja viena partija, bet pēdējā laikā parādās arī citas,” teica N. Dīķis, gan atsakoties nosaukt partijas vārdā.

Liepājas pašvaldība par politisko reklāmu jeb par priekšvēlēšanu aģitāciju līdz 21. septembrim iekasējusi 3438 latus, visvairāk no partijas “Saskaņa” – 836 latus, “Kurzemes Vārds” uzzināja domē. Tās sabiedrisko attiecību speciālists Aigars Štāls sacīja, ka neesot iespējams salīdzināt ar citiem priekšvēlēšanu periodiem, vai tas ir vairāk vai mazāk, jo mainījušies reklāmas izvietošanas noteikumi.

Uz jautājumu, vai priekšvēlēšanu aģitācija tiek izvietota likumīgi, A. Štāls atbildēja, ka šo procesu regulē gan likums par priekšvēlēšanu aģitāciju pirms Saeimas vēlēšanām un Eiropas Parlamenta vēlēšanām, gan valdības noteikumi, gan Liepājas domes noteikumi par priekšvēlēšanu aģitācijas pasākumu rīkošanas un aģitācijas materiālu izvietošanas ierobežojumiem. Noteikumos paredzēts, ka politiskā apvienība, kandidāti vai pilnvarotās personas iesniegumā domei informē par aģitācijas vietu, laiku, izmēriem, saturu. Iesniegumu izskata Administratīvās daļas vadītāja Iveta Stūre, galvenās mākslinieces palīdze Solvita Gauja, izpilddirektora biroja vadītāja Daina Matule, un viņas arī atļauj vai aizliedz reklāmu izvietot, aprēķina noteikto maksu un nosūta rēķinu. Bez tam informāciju par atļaujām nosūta arī Pašvaldības policijai, kas kontrolē pašvaldības noteikumu ievērošanu.

“Šķiet, ka šogad vēlme partijām reklamēties ir lielāka – lielāks ir arī reklāmas izmērs,” saka D. Matule. Netradicionālākās vietas, kur reklāma izvietota, – pirmoreiz tiek izmantots lielais pārvads Brīvības ielā. Pirmoreiz viņa pati ievērojusi kādas partijas reklāmu uz Līvas kapu žoga – protams, tā bija nesaskaņota reklāma, drīz tā nozudusi. “Kas nav saskaņots pašvaldībā, tas nav atļauts,” – tā viņa kodolīgi pasaka reklamēšanās legalitātes formulu. “Turklāt reklāmu izlikt var tikai pēc tam, kad par to ir samaksāta nodeva.” Nav nācies kādai partijai reklāmas atļauju atteikt vispār, jo vienmēr ir iespēja norādīt gan vietas, kurās reklāma drīkst būt, gan arī – kur tā nedrīkst būt.

“Katrs jau Latvijā dara, kā grib – brīžiem šīs reklāmas ir nepieņemamas, brīžiem komiski, ka tās parādās vietās, kur nekad nav bijušas. Piemēram, Jūras ielā, uz brandmūra ar Egīla Radziņa gleznojumu – tas arī tagad aizsegts ar reklāmu. Tas jau tikai norāda par konkrētās partijas kultūras līmeni,” politiskās reklāmas situāciju pilsētvidē komentē mākslinieks Valdis Mackars, negribēdams aizskart nevienu partiju konkrēti.

“Mierina tas, ka šīs reklāmas nav ilglaicīgas. Tas, cik lielā mērā tās krīt uz nerviem, ir atkarīgs no konkrētas vietas. Protams, vēsturiskajā centrā šādas reklāmas izvietot nevajadzētu. Tā sauktajos guļamrajonos uz lieliem mūriem tās tik ļoti nedisonē ar vidi,” spriež mākslinieks Vilnis Bulavs. “Reklāmas veidojot, protams, ir doma iespaidot auditoriju, lai būtu nolasāma reklāmas ideja. Dažkārt ir redzētas arī bezgaumīgākas – kultūras pasākumu reklāmas. Pats daudz uzmanības tām nepievēršu, man tās šķiet negatīvas ne tik daudz vizuāli, bet pēc būtības. Bet redzams, ka pasaulē tā notiek. Šķiet, ka tomēr kaut kādos daudzmaz profesionālos dizaina kritērijos tomēr politiskās reklāmas iekļaujas.”

Uzziņai:

Liepājā politiskās aģitācijas pasākumi un aģitācijas materiālu izvietošana nav atļauta:

Rožu laukumā, Lielajā ielā, Zivju ielā, Tirgoņu ielā, Tirdzniecības kanālā, tā krastmalās, uz tiltiem, Stendera ielā, Vecajā ostmalā, Jaunajā ostmalā, Kārļa Zāles laukumā, Jūras ielā no Lielās līdz Radio ielai, Radio ielā no Lielās līdz Pasta ielai, Graudu ielā no Lielās līdz F. Brīvzemnieka ielai, A. Pumpura ielā no Rožu laukuma līdz Stendera ielai, J. Dubelšteina ielā no Lielās līdz F. Brīvzemnieka ielai, Avotu ielā no Lielās līdz F. Brīvzemnieka ielai, Baznīcas ielā no Lielās līdz Stendera ielai, Teātra ielā, Jāņa ielā, Pasta ielā no Lielās līdz Radio ielai, Kungu ielā no Lielās līdz Malkas ielai, Rožu ielā no K. Valdemāra ielas līdz Kuršu ielai.

    Avots: Ildze Lagzdiņa, Liepājas Vēlēšanu komisijas priekšsēdētāja.

Nora Driķe
“Kurzemes Vārds”

 

Reklāma, kas saskaņota pašvaldībā, ir atļauta. Mierina tas, ka šīs reklāmas ir īslaicīgas un tās kaitina ne tik daudz vizuāli, cik pēc būtības, atzīst mākslinieks Vilnis Bulavs.

Šobrīd aktuāli

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Reģistrēties

Lai pabeigtu reģistrēšanos, doties uz savu e-pastu un apstiprini savu e-pasta adresi!

Aizmirsu paroli

PALĪDZĒT IR VIEGLI!

Atslēdz reklāmu bloķētāju

Portāls liepajniekiem.lv jums piedāvā svarīgāko informāciju bez maksas. Taču žurnālistu darbam nepieciešami līdzekļi, ko spēj nodrošināt reklāma. Priecāsimies, ja atslēgsi savu reklāmu bloķēšanas programmu.

Kā atslēgt reklāmu bloķētāju

Pārlūka labajā pusē blakus adreses laukam ir bloķētāja ikoniņa.

Tā var būt kāda no šīm:

Uzklikšķini uz tās un atkarībā no bloķētāja veida spied uz:
- "Don`t run on pages on this site"
vai
- "Enabled on this site"
vai
spied uz