Ceturtdiena, 20. februāris Smuidra, Vitauts, Smuidris

Pretslīdes materiāls ”ēd” apavus, ķepas, auto un stādījumus

Pretslīdes materiāls ”ēd” apavus, ķepas, auto un stādījumus
Foto: liepajniekiem.lv
25.12.2018 07:15

liepajniekiem.lv

Vairāki portāla lasītāji interesējas: kas tas par šķidrumu, kas tiek laistīts Liepājas ielās pret apledojumu, vai tas nav kaitīgs dabai un cilvēkiem? ”Dienā pēc pēdējās snigšanas izgāju kājām pa pilsētas centru un sabojāju apavus,” sūdzas Raitis: ”Pie tā, ka uz ādas apaviem dienas beigās ir baltie sāls traipi, jau sen pierasts, taču šoreiz bojājumi lielāki – šņorzābaku metāla daļas jau vakarā bija aprūsējušas. Kas tas par šķidrumu, ko laista? Ņemot vērā manu apavu stāvokli, stipri šaubos, vai tā tikai sāls… Izskatās pēc kādas ļoti agresīvas ķīmijas…”

Kinologi un suņu saimnieki savukārt satraucas par dzīvniekiem. ”Suņukam ik reizi pēc pastaigas, kad kājiņas nožūst, tās baltas. Vietām spilventiņi sāk plaisāt,” tā pensionāre Valija: ”Bijām jau pie veterinārārsta, jo sākumā nesapratu, ka tas no sāls, ko kaisa ielās. Dakteris ieteica pēc pastaigas sunītim kājiņas mazgāt un pēc tam smērēt ar vazelīnu. Bet vislabāk esot vilkt zābaciņus. Bet mans sunītis jau vecs, nespēs ar tādiem sadzīvot.”

Auto īpašnieki savukārt satraukušies par savu spēkratu likteni:

”Neizslēdzu, ka pavasarī vienu otru auto nāksies nodot lūžņos, jo tā, kā mašīna rūsē šoziem, iepriekš nav bijis: ”savos novērojumos dalās Linards: ”Metāla diski, uz ko uzmontētas ziemas riepas, pāris nedēļu laikā sarkani. Bail skatīties, kas notiek zem auto. Tā nav sāls, ko laista, tas ir kas niknāks…”

Daļa autovadītāju turklāt pauž pārliecību, ka pretslīdes materiāls tiek lietots par daudz. ”Ir taču ziema! Manis dēļ vispār varētu nekaisīt,” tā Arnis: ”Ja mašīnai labas riepas un ievēro noteikumus, var braukt bez tās žļurgas uz ielām. Kas nemāk, lai iet uz autobusu vai kājām!” Bet liepājnieki, kuriem rūp vide, ir satraukušies par augiem ielu malās. Ja jau šķidrums ”ēd” apavus un mašīnas, tad, nonākot augsnē, tas kaitēs kokiem, krūmiem un dekoratīvajiem augiem, kas ir apstādījumos tuvu brauktuvēm.

Tāpat liepājnieki satraukušies, vai ielu uzturētāji nepārcenšas ar laistīšanu. Kāds vīrietis novērojis un arī portāls pārliecinājās, ka pat pie – 1 grāda pa divām mašīnām reizē brauc pa vienu ielu. Portāls šādu skatu vēroja Zemnieku ielā.

Mitrinātā sāls strādājot efektīvāk

Ar jautājumiem par šķidrumu, ko laista uz ielām vērsāmies Komunālajā pārvaldē, kuras Ziemas dienests koordinē ielu uzturēšanu. 

Liepājas pilsētas pašvaldības iestādes ”Komunālā pārvalde” sabiedrisko attiecību speciālists Aigars Štāls skaidro, ka šķidrums, ko laista uz ielām, lai novērstu slīdēšanu, ir ”sāls un ūdens maisījums (mitrināts sāls), kuru sagatavo ar īpašu iekārtu: ”Tas nodrošina, ka sāls graudiņi uz sasalušas virsmas nekur neaizripo vai tos neaizpūš vējš, bet pieķeras asfaltam un sāk iedarboties.”

”Šī ir visplašāk izmantotā tehnoloģija, veicot ielu uzturēšanas darbus ziemā Baltijas valstīs,” viņš stāsta ”To pielieto, kamēr temperatūra nepārsniedz mīnuss 5 grādus. Nereti uz brauktuvēm mitrināto sāli izstrādā tad, kad gaisa temperatūra vēl ir plusos, taču uz ceļa klātnes veidojas vai var prognozēt apledojuma veidošanos.”

”Apledojums bieži vien veidojas zemes virskārtas un gaisa temperatūras starpības dēļ, to veicina arī ziemas mēnešos raksturīgs gaisa mitrums.” 

Brauktuves slīdamības likvidēšana ar mitrinātu sāli notiek, izkaisot divu veidu normas: ”Mazo, kas ir 70 kg uz vienu km 3,5 m platu braucamo joslu, vai lielo normu – izkaisot 140 kg uz km 3,5 m platu braucamo joslu.”

Stipra sniega, apledojuma, zemākas gaisa temperatūras nekā mīnus 5 grādi apstākļos, atkarībā no brauktuves seguma, uz ceļiem un ielām arī šoziem, tāpat kā pērn, izstrādās arī smilts-sāls maisījumu vai kaisīs tīru smilti. Tāpat tiks veikta brauktuvju attīrīšana no sniega, sniega savākšana un izvešana, uzsver Komunālās pārvaldes pārstāvis. 

”Komunālās pārvaldes speciālistu pieredzes apmaiņā ar VAS ”Latvijas autoceļu uzturētājs” speciālistiem, Ventspils un Jelgavas ielu uzturēšanas dienestiem  ir pārrunātas dažādas brauktuves slīdamības likvidēšanas metodes. Katrai ir savas priekšrocības un trūkumi. Ņemot vērā mūsu klimatiskos apstākļus un pieejamos finansu līdzekļus, citas brauktuvju apstrādes metodes nav tik efektīvas un pieejamas.”

Kokus un ķepas uz drošības altāra

”Jā, sāls maisījums nodara kaitējumu vidē, atsevišķās vietās tas ietekmē koku augšanu un attīstību,” piekrīt Komunālās pārvaldes pārstāvis, bet tajā pašā laikā uzsver:

”Taču ziemas laikā ir nepieciešams rūpēties par braukšanas drošību un ievērot ielu tīrīšanas un uzturēšanas noteikumus, ko apstiprinājusi pašvaldība un ko nosaka citi normatīvie akti, kā arī pieprasa sabiedrība.”

”Iznāk, ka ir jāsabalansē dažādas prasības un viedokļi,” viņš piebilst: ”Ceļu uzturētājiem ir viens skatījums, turpretim, piemēram, suņu mīļotājiem vai dabas aizsardzības speciālistiem – pavisam cits skatījums. Manuprāt, valstī būtu nepieciešama plašāka diskusija starp ceļu uzturētājiem un vides speciālistiem par to, kā samazināt kaisāmā materiāla ietekmi uz vidi, bet ievērot arī ceļu kopšanas prasības.”

36 komentāri

2018-12-25 08:45

oho: beidzat sudzeties , noperkat dermontina apavus un viss ok =) 5 gadus jau tā

2018-12-25 09:34

šoferis: Esmu autovadītājs ar vairāk kā 40 gadus stāžu,bez nevienas avārijas.Manis pēc, to draņķi,kas bojā auto,vispār var nekaisīt.Ir jābrauc ar galvu,nevis spiest tik pedāli.

2018-12-25 10:00

Ha ha: Skandināvijā pilsētās kaisa smalku šķembu ,pavasarī uzsūc

2018-12-25 10:14

Juta: Tā sāls šļura ir daudz neprognozējamāka par piebrauktu sniega sedziņu, pilnīgi pietiktu ar granti krustojumos.

2018-12-25 10:43

Jeeriks: Kaisītu jums to šķembu, tad jūs bļautu ka stikli plaisā

2018-12-25 10:57

dariens: Mūsu ielu apsaimniekotāji atpalikuši no jaunākajām tehnoloģijām. Dzīvo vēl pagaišā gadsimtā.

2018-12-25 11:02

Auto-velo-gājējs: Skandināvijā tieši kaisa granīta šķembas un neesmu lasījis, ka būtu problēmas ar saskādētām mašīnām un izsistiem gājēju zobiem. Somijā sniegu daudz kur no ietvēm un brauktuvēm vispār nešķūrē nost, tikai pieblietē.

2018-12-25 11:48

Asaka: Un kāpēc nevar vienkārši granti kaisīt? 140kg/km ir baisi liels daudzums! Iedomājaties 2x dienā 280kg uz km sasāla! Ar steigu ir kautkas jāmaina šajās normās! Vilnītis nu varētu pierādīt ka spēj ko grozīt liepājnieku labā!

2018-12-25 12:11

Asakai: Smilts aizdambēs lietus ūdens kanalizāciju un atkal bauros,ka plūdi vai putekļi ... ideāli būtu vispār nekaisīt un pat nemaz netīrīt ... cik mums tās ziemas garas ...

2018-12-25 12:17

ms20: Lai Štāls pārliecinās, kā tehniski tās mašīnas to sāls (70/140kg) daudzumu normē? Sāls-ūdens maisījumu jau uztaisīt var ar dažādu koncentrāciju, bet cik tā reāli nonāk uz brauktuves?
p.s.
Lai ar kā, bet kopš ziemā ielas apsaimnieku ''klīners'', ir tikai sliktāk

2018-12-25 12:33

Elementāri: Ja ietve ir vienā ledū, tad tikai sāls maisījums var līdzēt! Labāk tomēr iztikt bez kaulu lūzumiem, nekā vaimanāt par kaut kādām ķepīņām! Nav jau ar tiem suņiem jāstaigā, kur ir kaisīta sāls!

2018-12-25 12:35

Elementāri: Braucamo daļu gan vajadzētu nōšķūrēt no sniega, nevis kaisot, veidot sāls putru uz ceļa!

2018-12-25 12:47

to elementārais: Tad tu metināsi katram auto vadītajam sliekšņus pēc ziemas, ok?

2018-12-25 13:12

Okdok: Pohainajam METINĀS un MAKSĀS TAS ,KAS TO SĀLS ŪDENI LEiJ UZ IELām.

2018-12-25 13:36

Elementāri: Ja tu, to, māki lasīt, tad izlasi manu otro tekstu.

2018-12-25 14:02

rakaris :): un tā vēl 2 ziemas būs , paldies seskam ,kas lobēja šo šķeles biznesu , noslēdzot līgumu uz 5 gadiem kopā !!!

2018-12-25 14:43

Xxx: Nav sudigu brauceju kas nemak ka slidenaks pabraukt bet ir sudiga blive starp pedaliem un sturi.Ta ir ka tiesobas par naudu perk un auto skolas ar brauksanas instruktoriem.nejedz iemacit.

2018-12-25 14:51

suslis001: tas ,ko tur kaisa uz ielām ,ir pamatīga inde ..ne tikai dabai ,bet arī visam dzīvajam..lai gan it kā auksts ,bet tas "'materiāls "' vienalga iztvaikojot ,rad indīgu gāzi .., kas saēd plaušas un rada infekcijas paaugstinātu vidi.

2018-12-25 15:20

masterboy: ""Skandināvijā pilsētās kaisa smalku šķembu ,pavasarī uzsūc""
Jā,šķembu gan,bet tieši tāpat sajauktu ar sāli.. Un maģistrālos ceļus tieši tāpat apstrādā ar mitrināto sāli.. Nogriežoties no maģistrālajiem ceļiem nereti ir pat zīmes ""Sālītā ceļa beigas"",kas nozīmē,ka tur var būt krietni slidenāks. Runa ir konkrēti par Norvēģiju.

2018-12-25 15:37

kaisitajs: Ko dod kaisit kaisamam mašinām,to arī viņi kaisa.Tak komunala pārvalde visu diktē.Prasiet komunalai pārvaldei,galvenais ka neslīd un veseli kauli bez lūzumiem atgriežoties mājas

2018-12-25 15:40

Juris Baismīgais: Vēlos pievērst liepājnieku uzmanību līdz šim nekomentētam aspektam. Skaidrs, ka šajā aresīvajā maisījumā šķīdīs apavi, pastiprināti rūsēs mašīnu apkšējā daļa u.c. melnie metāli. Esmu pārliecināts, ka daudz lielāku kaitējumu mūsu veselībai nodara šī ķīseļa sastāvdaļas, kas veidojas uz brauktuvēm, kad pastiprinās sals un asfalts kļūst balts. Aizejot no "Kurzemes" līdz "Rimi", mutē pretīga rūgta ķīmiska garša. Uz priekšu, piesārņojuma apkarotāji (plastmasas vates kociņu, vienreizlietojamo trauku aizliedzēji!) - izpētiet, kāds daudzums šī draņķa putekļu nonāk liepājnieku plaušās, it īpaši - bērnu, jo viņu deguni un mutītes atrodas vistuvāk ielu segumam.

2018-12-25 15:51

drifteris: starp citu, krievu laikos milicija uzmanīja sētniekus, Dies pasarg, ja kāds uzdrīkstējās uz ietves izbārstīt kaut sauju sāls! Kaisīja pelnus un smalcinātus izdedžus. Zinu stabili, ome strādāja namu pārvaldē.

2018-12-25 15:55

Mīce: Elementāri
Ja ietve ir vienā ledū, tad tikai sāls maisījums var līdzēt! Labāk tomēr iztikt bez kaulu lūzumiem, nekā vaimanāt par kaut kādām ķepīņām! Nav jau ar tiem suņiem jāstaigā, kur ir kaisīta sāls!
-------------------------------------------------------------------------------------------
Ja tu zinātu kā ķepiņas pēc tam sūrst, tad tā nerunātu!

2018-12-25 17:22

to elementāri: ietvēm nav jābūt ledū,bet notīrītām.Kā agrāk kad man bija 10 gadi(mamma strādāja par sētnieci) gājām mammai 3 reizes dienā palīdzējām tīrīt sniegu un tās bija trīs piecstāvenes ezerkrastā un katra ar 6.kāpņutelpām..Nekad nebija slidenas ietves nevienam sētniekam.Tagad sētnieki to kaisāmo granti izber tā it kā govs gājusi un pļekas atstājusi.Bet jākaisa pa visas ietves platumā.Tagad tā jau sētniekiem maz darba nekā agrāk.

2018-12-25 17:50

Rīdzinieks: Meklēju Liepājas sabiedriska transporta kustību sarakstu brīvdienām un atradu viņu mājas lapā vienu ļoti interesantu lietu-Liepājas sabiedriskajam transportam vidéjā termiņa sarbības stratéģija apstiprināta 2015-2017. Gadiem. Tūlīt jau 2019. Gads ! Nevajadzéja sen jaunu?

2018-12-25 18:35

botanik: Nitrīta sāls augiem nāk kā svētība. Tas ir kā slāpekļa virsmēslojums. Tikai jēga no tā ziemas laikā nav nekāda, jo nav nekādu veģetācijas procesu un pavasarī viss tiek aizskalots. Zaļajiem būtu jāuztraucas par ūdenstilpju un Baltijas jūru eitrofikāciju, tas ir pārmērīgu aļgu savairošanos ar vēlākiem aneorobiem apstākļiem tām sadaloties. Acīm redzams rezultāts no tā ir zivju slāpšana.
Bet runājot par spēkratiem un apaviem, tad iedarbība ir ļoti agresīva. Apavi jūk laukā un mašinas rūsē uz vella paraušanu. N

2018-12-25 18:41

daniels: jus paši zinat ko gribat

2018-12-25 18:42

jaunums: jums ka parasti vis slikti

2018-12-25 23:55

Skandināvijā: Strādāju Skandināvijā, daudziem jauniem autiņiem saplaisājuši stikli no tiem akmentiņiem, tāpat arī vairākiem firmas auto.

2018-12-26 08:17

juliijx: Kāpēc tik nenormāli jāber tā sāls , ber,vai vajag vai nevajag.

2018-12-26 16:37

braucēj/gājējs: Vajag vairāk tīrīt to sniegu nevis kaisīt sāli . Vai tad nedomā nedmaz???

2018-12-26 17:00

Pūpols: Ńaud vienā ńaudēšanā, kā jau katru gadu jāčīkst par to kā ielas kaisa, tad par maz tad par daudz tad vispār nevajag kaisīt bet kad nenokaisa tad atkal nav labi. Ejiet un strādājiet komunālajā pārvaldē varēsit ielas nekaisīt un tad redzēsit cik labi viss būs!

2018-12-26 17:32

rdbrauc: Aizbrauciet uz Vaiņodi, tur kur sākas zīme, sākās ziema, ceļš netiek ne tīrīts, ne kaisīts. Gribas izjust kā ir braukt pa tādām ielām, tad kad snieg, aizbrauciet uz Vaiņodi, vai Embūtes novadu un pabrauciet tur pa tiem kalniem. Tad izjūtisiet ka ir. Ceļi balti, slīd un nav kaisiti. Tā pat trotuāri tur arī netiek kaisiti. Pilsētā sāli kaisa pat kad laukā ir +, tas ir absurds to darīt. Auto šogad jau uzmetās rūsa, kas būs tālāk??? Bet kad sniegs, viņi netīra, bet kaisa un veidojās putra,kas slīd.

2018-12-27 08:32

riksis: nu šogad tīr'tiāji īpaši izcēlās ar kilometru apgūšanu. uzsniga pirmās sniega pārslas, domāju bērnus pa ezermalas klusajāmn grantētajām ielām ar ragavām pavizināt, bet pat tur jau no rīta bija paspējuši to žlurgu saliet. Grantētas ielas taču agr'qak nekaisīja tikai nostūma kad īpaši sasniega sniegs. Kāda velna pēc šogad kaisa. grants virskārta pārvērtās centimetru biezos dubļos.

1/500

Liepajniekiem.lv neatbild par rakstiem pievienotajiem komentāriem. Aicinām ievērot pieklājību, toleranci un iztikt bez rupjībām.

Uzmanību!

Lai mazinātu iespēju portālā manipulēt ar komentētāju viedokli un noskaņojumu, komentāri, kuru autori diskusijās piedalās ar vairākiem vārdiem, tiek iezīmēti pelēkā krāsā. Tā kā šis process ir tehnisks, ir iespējamas situācijas, kurās iekrāsotie komentāri var nebūt no viena autora, vai arī neiezīmētos komentārus rakstījusi viena un tā pati persona.

Sadarbībā ar

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Aizmirsu paroli