Sestdiena, 20. aprīlis Mirta, Ziedīte
Abonēt

Lasi vairāk ar
liepajniekiem.lv abonementu

Sākta kampaņa mopēdistu drošībai

Sākta kampaņa mopēdistu drošībai
Foto: Publicitātes foto
21.05.2013 16:48

liepajniekiem.lv

Atslēgvārdi

Līdz ar mopēdu skaita dubultošanos pēdējos piecos gados
palielinājies ne vien pārkāpumu, bet arī ceļu satiksmes negadījumu skaits,
kuros iesaistīti mopēdu vadītāji. Pārgalvība, bravūra, neuzmanība un savu spēju
pārvērtēšana – tie ir tikai daži no iemesliem, kas pagājušajā gadā bijuši par
pamatu 131 mopēdu ceļu satiksmes negadījumam, kuros cietuši 150, bet gājuši
bojā trīs mopēdisti, portālu informēja CSDD Liepājas nodaļā.

Lai mazinātu negadījumu skaitu, CSDD sadarbībā ar Satiksmes
ministriju un Valsts policiju uzsākusi kampaņu mopēdistu drošībai ”Mopēds –
mazs un neaizsargāts”.  

Uz šo brīdi Latvijā reģistrēti vairāk nekā 23 tūkstoši
mopēdu, kas ir par 25% vairāk nekā motociklu, liecina CSDD apkopotā
informācija. Vienlaikus mopēdu vadītājiem par pārkāpumiem ceļu satiksmē pērn sastādīts divas
reizes vairāk protokolu nekā motociklu vadītājiem.

Bieži vien pārgalvība un neadekvātā rīcība uz ceļa tiešā
veidā raksturo mopēdistu attieksmi pret ceļu satiksmi, drošu braukšanu un
likuma normām. ”Gandrīz puse jeb 47% no visiem pērn avārijās cietušajiem ir
gados jauni mopēdisti vecumā no 14 līdz 20 gadiem. Līdz ar to kopējie zaudējumi
tautsaimniecībai, salīdzinot ar citām vecuma grupām, ir lielāki” norāda CSDD
valdes priekšsēdētājs Andris Lukstiņš, piebilstot: ”liela daļa mopēdu vadītāju
neapzinās savu spēju robežas, neaizsargātību un iespējamos draudus ceļu
satiksmē – to, ka mopēdistam stabs ir cietāks, ātrums – bīstamāks un krietiens
– sāpīgāks. Tieši tāpēc kampaņā ”Mopēds – mazs un neaizsargāts” vēlamies vērst
ne tikai mopēdistu, bet arī ikviena ceļu satiksmes dalībnieka uzmanību uz to,
ka – jo mazāk domāsim par drošību, jo lielāki kļūs draudi uz ceļa”. 

Risku un savu patieso spēju neapzināšanās bieži vien
rezultējas negadījumos ar smagām un pat traģiskām sekām. ”Latvijā mopēdistam
risks iet bojā ceļu satiksmes negadījumos ir 24 reizes lielāks nekā
autovadītājam. Eiropā vidēji šis skaitlis ir pusotras reizes mazāks – 18,”
skaidro satiksmes ministrs Anrijs Matīss.

Pēdējo gadu ”mopēdu bilance” ir samērā skarba – ja 2009.gadā
notikuši 104 ceļu satiksmes negadījumi, kuros iesaistīts mopēds, tad pērn – 131
negadījums ar cietušajiem un bojā gājušiem, no kuriem viens bijis septiņus
gadus vecs zēns.

Mopēdu un motorolleru vadītāji ar katru gadu ieņem arvien
stabilāku pozīciju ceļu satiksmes dalībnieku vidū – daži no tiem ir
pieredzējuši vadītāji, taču lielai daļai šis ir pirmais patstāvīgi vadītais
motorizētais transportlīdzeklis, tādēļ ļoti būtisks ir jautājums gan par
personīgo drošību, gan arī par ceļu satiksmes noteikumu ievērošanu. 

Kā liecina policijas prakse, tad negadījumi, kuros
iesaistīti tieši šo transportlīdzekļu vadītāji, notiek arvien biežāk un iemesli
lielākoties ir pārgalvība un savu spēku, iemaņu pārvērtēšana.

Kampaņas laikā policija pastiprināti pievērsīs uzmanību
mopēdu un motorolleru vadītājiem – vai ir vadītāja apliecība, vai tiek ievērots
atļautais braukšanas ātrums, vai tiek lietota aizsargķivere, kā arī vai tiek
ievēroti citi ceļu satiksmes noteikumi, mopēdistu rīcību ceļu satiksmē komentē
Valsts policijas Galvenās kārtības policijas pārvaldes priekšnieks Artis Velšs. 

”Sabiedrībā valda priekšstats,  ka mopēds, kura motora tilpums nav lielāks
par 50 kubikcentimetriem un tā konstrukcijā paredzētais  maksimālais ātrums nepārsniedz 45 km/h, ir
puiku braucamais. Tādēļ uz to ceļu satiksmē tika vairāk attiecināti
velosipēdistu noteikumi. Šobrīd veicot mopēdu nelegālu pārbūvi – demontējot
ātruma ierobežotājus, jaunieši ceļu satiksmē traucas ar ātrumu līdz pat 70
km/h.  Tāpēc situācijas uzlabošanai
plānojam rosināt virkni iniciatīvu, prasot lielāku atbildību no mopēdu
vadītājiem. Pirmkārt, tiek plānots, ka no nākamā gada topošajiem mopēdu
vadītājiem būs jākārto ne tikai teorētiskais, bet arī braukšanas eksāmens.
Otrkārt, minimālo vecuma mopēda vadītāja apliecības iegūšanai  rekomendējam palielināt no 14 uz 16 gadiem.
Turklāt tiek plānots palielināt arī soda sankcijas par mopēdistu veiktajiem
pārkāpumiem – īpašu uzmanību pievēršot mopēdu pārbūvei un braukšanas ātruma
pārsniegšanai,” par plānotajiem rīcības soļiem stāsta Andris Lukstiņš.

CSDD ilggadējā
partnera, apdrošināšanas sabiedrības ERGO dati apliecina, ka ik gadu moto
transporta līdzekļu izmantošana ceļu satiksmē palielinās, un diemžēl līdz ar to pieaug arī negadījumu biežums. ”Analizējot pēdējo gadu statistiku,
novērojams, ka motobraucēji visbiežāk negadījumos ir iesaistīti jūlija un
septembra mēnešos. Negadījumu skaita pieaugums vasarā skaidrojams ar faktu, ka
moto sezonas vidū braucēji kļūst pārgalvīgāki. Turpretī rudenī, par spīti
sliktajai redzamībai, braucēji pārvērtē savas iemaņas braukt apgrūtinošos
laikapstākļos,  un līdz ar to pret savu drošību izturas nevērīgāk,”
pauž ERGO valdes locekle Ingrīda Ķirse.

Pēc apdrošināšanas
sabiedrības datiem vidējā atlīdzība cietušajiem negadījumā, kurā iesaistīts moto
transports, ir 1200 lati, taču pēdējo divu gadu lielākā izmaksātā kompensācija
sasniegusi 5000 latus.

Kampaņas ietvaros mopēdisti un citi satiksmes dalībnieki
tiks uzrunāti ar video klipiem un vides reklāmām. Savukārt ar apdrošināšanas
sabiedrības ERGO atbalstu tapis īpašs video tests interneta vidē, kurā ikvienam
būs iespēja pārbaudīt savas zināšanas par ceļu satiksmes noteikumiem un drošu
motobraukšanu.  

Kampaņu ”Mopēds – mazs un neaizsargāts” organizē CSDD,
Satiksmes ministrija un Valsts policija. To atbalsta – SIA ”Statoil Fuel &
Retail Latvia” un apdrošināšanas sabiedrība ERGO. Kampaņa tiek finansēta no
OCTA līdzekļiem.

CSDD piedāvā konkrētus risinājumus mopēdistu drošības
uzlabošanai: mopēdu vadītājiem teorētisko zināšanu pārbaudi ceļu satiksmes
noteikumos, papildināt arī praktisko braukšanas iemaņu pārbaudi; palielināt
vecumu, no kura būtu iespējams iegūt mopēda vadītāja apliecību; stingrākus sodus
mopēdu vadītājiem, kuri savam braucamrīkam veikuši neatļautas pārbūves un
piedaloties ceļu satiksmē pārsniedz atļauto braukšanas ātrumu (45 km/h).

Šobrīd aktuāli

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Reģistrēties

Lai pabeigtu reģistrēšanos, doties uz savu e-pastu un apstiprini savu e-pasta adresi!

Aizmirsu paroli

PALĪDZĒT IR VIEGLI!

Atslēdz reklāmu bloķētāju

Portāls liepajniekiem.lv jums piedāvā svarīgāko informāciju bez maksas. Taču žurnālistu darbam nepieciešami līdzekļi, ko spēj nodrošināt reklāma. Priecāsimies, ja atslēgsi savu reklāmu bloķēšanas programmu.

Kā atslēgt reklāmu bloķētāju

Pārlūka labajā pusē blakus adreses laukam ir bloķētāja ikoniņa.

Tā var būt kāda no šīm:

Uzklikšķini uz tās un atkarībā no bloķētāja veida spied uz:
- "Don`t run on pages on this site"
vai
- "Enabled on this site"
vai
spied uz