Otrdiena, 16. aprīlis Mintauts, Alfs, Bernadeta
Abonēt

Lasi vairāk ar
liepajniekiem.lv abonementu

“Smart-ID” atkal pieviļ, bet bankas alternatīvu nemeklēs

“Smart-ID” atkal pieviļ, bet bankas alternatīvu nemeklēs
Foto: publicitātes
17.04.2020 06:00

Ilze Ozoliņa

"Kurzemes Vārds"

Trešdienas rītā nedarbojās digitālās autentifikācijas sistēma “Smart-ID”. Daudzi banku klienti bija sašutuši, ka šī iemesla dēļ nevar autorizēties internetbankā, lai veiktu maksājumus. Tā nav pirmā reize, kad “Smart-ID” lietotnes darbība ir traucēta, tikmēr bankas saka, ka citas alternatīvas neplāno meklēt.

Gan “SEB banka”, gan “Swedbank” norāda, ka alternatīva, lai autorizētos internetbankā un veiktu nepieciešamos darījumus, ir kodu kalkulators. “Jā, atšķirībā no mobilā tālruņa, kas lielākoties mums katram vienmēr ir līdzi, jo to izmantojam arī citiem mērķiem, ne tikai bankas pakalpojumiem, kodu kalkulators ir atsevišķa ierīce, ko jāatceras paņemt līdzi. Ja darījumi internetbankā lielākoties tiek veikti mājās vai darbā, nevis esot ceļā, kodu kalkulatoram nevajadzētu sagādāt neērtības,” pauž “SEB bankas” pārstāve Elīna Neimane.

Viņa piezīmē, ka banka šobrīd neplāno meklēt citas alternatīvas, jo “Smart-ID” lietotne atbilstot augstākajiem finanšu nozares drošības standartiem, turklāt kvalificētā šīs lietotnes versija nodrošinot vēl plašākas iespējas saņemt bankas pakalpojumus attālināti, piemēram, parakstīt līgumus. Tas palīdzot gan ietaupīt laiku, ko citkārt pavadītu ceļā uz banku, gan arī šā brīža Covid-19 pandēmijas laikā samazināt nepieciešamību apmeklēt banku klātienē. “Arī pēc statistikas redzam, ka “Smart-ID” lietotāju skaits arvien palielinās, šobrīd sasniedzot vairāk nekā 270 tūkstošus lietotāju. Mūsu novērojumi liecina, ka arī senioru digitālās prasmes uzlabojas – arī viņi vairāk izmanto viedtālruņus, lai autorizētos internetbankā ar “Smart-ID” lietotni, un mazāk izmanto kodu kalkulatorus. Kopumā kodu kalkulatorus šobrīd, lai autorizētos internetbankā, izmanto ap 27% internetbankas aktīvo lietotāju,” skaidro bankas pārstāve.

E. Neimane pauž ka alternatīva būtu, ja arī Latvijā tiktu ieviests mobilais ID, līdzīgi kā Igaunijā, kas sniedz iespēju saņemt e-pakalpojumus un digitāli parakstīt dokumentus, un tam nav nepieciešams karšu lasītājs.

“Jāpiebilst, ka savstarpējiem norēķiniem par mazām summām ikdienā ļoti ērti ir izmantot mobilo lietotni – maksājumiem līdz 30 eiro nav nepieciešama autorizācija. To šobrīd izmanto vairāk nekā 154 000 privātpersonu. Lietotāju skaits gada laikā ir pieaudzis par aptuveni 35%, kamēr internetbankai lietotāju skaits samazinājies par 5000. Turklāt līdz ar “SEB bankas” pievienošanos Latvijas Bankas izstrādātajam un uzturētajam Zibsaišu reģistram, kopš marta beigām bankas klientiem pieejama daudz ērtāka maksājumu veikšana mobilajās ierīcēs. Zinot saņēmēja telefona numuru, “SEB bankas” klienti var veikt naudas pārskaitījumu ne vien SEB mobilās aplikācijas lietotājiem, bet arī klientiem no citām bankām, kuras pievienojušās Zibsaišu reģistram (bez nepieciešamības zināt norēķina konta numuru). Šobrīd šādas ir banka “Citadele” un “SEB banka”.”

Alternatīvu “Smart ID” šobrīd nemeklē arī “Swedbank”.

“Ja klients uzskata, ka kodu kalkulatoru nav ērti nēsāt līdzi, tad tas var kalpot kā rezerves autorizācijas rīks, kas glabājas drošā vietā tām retajām reizēm, kad “Smart-ID” tiešām saskaras ar ilgākām tehniskām ķibelēm (kā, piemēram, trešdien). Papildus tam ir iespēja izmantot “Swedbank” mobilo lietotni viedierīcēs. Uzstādot lietotnē autorizāciju ar biometriju (pirksta nospiedumu vai sejas atpazīšanas tehnoloģiju), lietotni būs iespējams izmantot arī laikā, kad “Smart-ID” nebūtu pieejams. Internetbankā ir iespēja papildus izmantot arī eID karti,” klāsta “Swedbank” pārstāvis Jānis Krops.

Viņš arī atzīmē, ka “Smart-ID” ir viena no modernākajām platformām attālinātai autorizācijai un dokumentu parakstīšanai. Tāpēc tehnoloģijas tiek pielāgotas, uzlabotas un pilnveidotas, lai šādi atgadījumi neatkārtotos.

“Smart-ID” izstrādātājs un uzturētājs ir Igaunijas uzņēmums “SK ID Solutions”. Trešdien pārtraukumus “Smart-ID” darbībā radījušas problēmas ar datubāzi, aģentūrai LETA paudusi “SK ID Solutions” Latvijas filiāles vadītāja Sanita Meijere.

Šobrīd aktuāli

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Reģistrēties

Lai pabeigtu reģistrēšanos, doties uz savu e-pastu un apstiprini savu e-pasta adresi!

Aizmirsu paroli

PALĪDZĒT IR VIEGLI!

Atslēdz reklāmu bloķētāju

Portāls liepajniekiem.lv jums piedāvā svarīgāko informāciju bez maksas. Taču žurnālistu darbam nepieciešami līdzekļi, ko spēj nodrošināt reklāma. Priecāsimies, ja atslēgsi savu reklāmu bloķēšanas programmu.

Kā atslēgt reklāmu bloķētāju

Pārlūka labajā pusē blakus adreses laukam ir bloķētāja ikoniņa.

Tā var būt kāda no šīm:

Uzklikšķini uz tās un atkarībā no bloķētāja veida spied uz:
- "Don`t run on pages on this site"
vai
- "Enabled on this site"
vai
spied uz