“Sniegbaltīte” izdzenā gan sniegu, gan autovadītājus un pasažierus
Ligita Kupčus
Tramvaja līnijas attīrīšanai no sniega tiek izmantots unikāls eksponāts – “Sniegbaltīte”, kā to iesaukuši “Liepājas tramvaja” darbinieki. Vagons ir būvēts 1954.gadā, un savas funkcijas tas labi pilda vēl šobaltdien, strādājot tik jaudīgi, ka dažas automašīnas palikušas bez stikliem.
Šī iemesla dēļ visbiežāk tas tiek palaists naktī, kad nav tik intensīva satiksme un cilvēku uz ielām ir mazāk. ”Esam sniega vagonu modernizējuši, pieliekot jaunas birstes,” pastāsta ”Liepājas tramvaja” galvenais inženieris Valdis Bībers, kas diezgan būtiski palielinājis daudzumu, ko tas nomet no sliedēm. Uz sāniem tas var aizmest sniegu pat līdz astoņiem metriem. V.Bībers novērojis, ka bērniem patīk palīst apakšā zem šīs sniega strūklas un pikoties, taču tas var kļūt sāpīgi, ja pagadās kāds kārtīgāks kukurznis. ”Labāk tur apakšā nestāvēt,” brīdina speciālists. Ja ”Sniegbaltīti” no depo jālaiž ārā dienas laikā, jo noskaidrojas, ka ir grūta braukšana, tur, kur ir vairāk cilvēku, piemēram, pieturās, vagona vadītājs pietur un brauc lēnāk. ”Autovadītāji un pasažieri mūk no šī sniega. Radušos zaudējumus, protams, kompensējām,” atklāj V.Bībers.
Sniega vagons ir izgatavots pašu toreizējās Liepājas tramvaja pārvaldes darbinieku rokām. ”Tas nav iepirkts no ārzemēm,” uzsver V.Bībers. ”Necik sen Viņsaulē aizgāja cilvēks, kurš bija viens no tiem, kas to būvēja. Viņš tramvajā nostrādāja 50 gadus.” Lai veco vagonu vadītu, ir nepieciešamas zināt vairākas lietas, tāpēc instruktora vadībā cilvēkam jāizbrauc kādas piecas vai sešas reizes, kamēr piešaujas. Vasarā sniega vagons netiek izmantots.
”Pēdējos 20 gadus mums ir bijušas tikai pāris ziemas, kad ”Sniegbaltīte” laista ārā, taču diezgan intensīvi to izmantojām gan pagājušo ziemu, gan šogad,” pastāsta V.Bībers, norādot uz bagātīgo ziemu, kas šobrīd vērojama aiz loga. Lai gan gribētos jaunu un modernāku sniega tīrītāju, pakonsultējoties ar Rīgas kolēģiem, kas nupat pie tāda ir tikuši, noskaidrojies, ka tā izmaksas pārsniedz 100 tūkstošus latu. Pagaidām tādas naudas Liepājas uzņēmumam nav, tāpēc unikālajam eksponātam atpūta netiek dota un tas turpina savu darbu, tāpat kā līdz šim. Būtiskas izmaksas tas uzņēmumam nesagādā, un, ja kas saplīst, tad to apkalpo tā pati brigāde, kas parastos tramvaja vagonus. Jāpiebilst, ka uzņēmuma rīcībā ir vēl viens sniega tīrītājs.
Sniega vagons darbībā.