Telefonkrāpniekiem, kuri uzdodas par banku darbiniekiem, izdodas izkrāpt 1000 eiro
Pagājušajā nedēļā jau informējām par šobrīd izplatītu krāpšanas veidu – krāpnieki, uzdodoties par banku darbiniekiem, no iedzīvotājiem iegūst maksājuma kartes datus un paroles. Viltvārži zvana laikā informē personu par it kā aizdomīgu darījumu bankas kontā un, lai to anulētu, lūdz nosaukt kartes numuru, PIN kodu un citu sensitīvu informāciju. Krāpnieku mērķis ir iegūt citas personas piekļuves rīkus – lietotāja vārdu, paroles, maksājumu karšu datus, SmartID pin kodus, lai vēlāk iegūtu piekļuvi konkrētās personas elektroniskiem finanšu līdzekļiem un pārskaitītu tos uz ārzemju kontiem, kurus izsekot ir ļoti grūti. Šo divu nedēļu laikā trīs kurzemnieces ir kļuvušas par krāpnieku upuriem.
Vakar Valsts policijas Kurzemes reģiona pārvaldē saņemta informācija par to, ka kāda liepājniece ir kļuvusi par krāpnieku upuri. Liepājniece skaidro, ka viņa aizvadītās nedēļas beigās saņēmusi zvanu no nepazīstamas personas, kura uzdevās par bankas darbinieci un lūgusi nosaukt bankas kartes numuru un citus datus. Vēlāk sieviete konstatējusi, ka no viņas bakas konta ir noņemta nauda – vairāk nekā 1000 eiro.
Tāpat vakar tika saņemta informācija no ventspilnieces par to, ka telefonsarunas laikā ar viltu kāda persona ir ieguvusi viņas bankas datus, pēc kā no bankas konta ir pazuduši aptuveni 900 eiro. Līdzīgs iesniegums no kādas ventspilnieces saņemts arī iepriekšējā nedēļā par to, ka personas telefonsarunas laikā stādījās priekšā kā bankas drošības darbinieki, kuriem sieviete izpauda savus datus un bankas drošības kodu, kā rezultātā viņai no konta tika noņemta nauda.
Valsts policija atgādina, ka bankas darbinieki nekad attālināti neprasīs veikt tādas darbības, proti, telefonsarunas laikā sniegt iepriekšminētos datus. Ja tiek saņemts aizdomīgs zvans, e-pasts vai jebkāda cita informācija, uzreiz jāsazinās ar banku. Tāpat gadījumos, ja tiek zvanīts ar līdzīgu pieprasījumu, par to noteikti jāinformē policija, piefiksējot tālruņa numuru no kura saņemts zvans.
Valsts policija aicina iedzīvotājus būt uzmanīgiem un nekādā gadījumā neuzticēt savus personas datus citiem cilvēkiem. Tāpat likumsargi aicina nevienam neatklāt savu interneta bankas paroli un pieejas kodus, kā arī šādus datus nesūtīt elektroniskajās vēstulēs. Visbiežāk šādi gadījumi notiek cilvēku pārlieku lielas uzticēšanās un neuzmanības dēļ. Valsts policija atgādina iedzīvotājiem būt uzmanīgiem un neiesaistīties apšaubāmos darījumos.
Svetlana Naumova savā Facebook kontā dalījusies ar telefona sarunas audio ierakstu, kurā zvanītāja, uzdodoties par bankas darbinieci, lūdz nosaukt viņai bankas lietotāja numuru.
Sieviete neapjuka un atteicās to darīt, sakot, ka viņai šis zvans šķiet aizdomīgs. Saruna pārtrūka brīdī, kad S. Naumova aicināja krieviski runājošo zvanītāju komunicēt latviski, kas būtu jāprot Swedbank Latvia darbiniecei.
“Uzmanies – ir aktivizējušies krāpnieki, kas zvana un lūdz nosaukt kartes un internetbankas datus.
Krāpnieki bieži uzdodas par bankas darbinieku vai arī Smart-ID darbinieku.
Atceries – banka nekad Tev nezvanīs, lai noskaidrotu Tavas norēķinu kartes datus, internetbankas lietotāja numuru vai Smart-ID kodus!
Pat ja redzi bankas numuru un tiec uzrunāts savā vārdā, atceries, krāpnieki izdomā aizvien jaunus veidus, kā likt mums noticēt, ka zvana banka,” teikts bankas paziņojumā.
Audio: Svetlana Naumova