Uzsāk metāla priekšmetu meklēšanu Karostas kanālā
liepajniekiem.lv
Pēc veiktajiem testiem ir uzsākta Karostas kanāla
magnitomtriskā uzmērīšana, lai noteikti cik daudz un kādi metāla priekšmeti
atrodas Karostas kanāla dūņu slānī un uz grunts, portālu informēja Liepājas SEZ
pārvaldes Sabiedrisko attiecību speciāliste Līga Ratniece-Kadeģe.
Viņa skaidro, ka tas ir kārtējais plānotais solis, lai
atbrīvotu Karostas kanālu no padomju militāristu atstātā piesārņojuma. Darbi
notiek ES Kohēzijas fonda projekta ”Vēsturiski piesārņotās vietas ”Liepājas
Karostas kanāls projektēšana un sanācija” ietvaros.
Darbus veic pilnsabiedrība
”SB&B”, kura konkursā iesniedza piedāvājumu ar viszemāko cenu, kas atbilst
visām konkursa nolikuma prasībām. Pilnsabiedrību ”SB&B” veido SIA ”Skonto
Būve” un Nīderlandes kompānija ”Boskalis International B.V.”. Projekta kopējās
izmaksas ir 12 099 900,68 latu ar PVN.
Pilnsabiedrība ”SB&B” turpina tehniskā projekta izstrādi
un detalizētu Karostas kanāla izpēti. Ir noslēgušies batimetrijas mērījumi, kas
parādīja grunts dziļumu un dūņu slāņa biezumu. Šobrīd uzsākti magnitometrijas
mērījumi, lai noskaidrotu kādi metāla priekšmeti atrodas Karostas kanālā.
Liepājas speciālās ekonomiskas zonas pārvaldes Mārketinga un
investīciju daļas vadītājs Ivo Koliņš skaidro: ”Darbi ir uzsākti un projekts straujiem soļiem virzās
uz priekšu. Pašlaik notiek izpēte un tehniskā projekta izstrāde. Kad abas šīs
lietas tiks pabeigtas, tad varēs sākties reāla piesārņoto dūņu izcelšana.”
SIA ”SB&B” projekta vadītājs Rihards Kalniņš norāda: ”Šobrīd
mēs esam projektēšanas stadijā. Projekts ir gandrīz gatavs un gatavojam to
iesniegt pasūtītājam saskaņošanai. Paralēli turpinām detalizētu izpēti Karostas
kanālā. Esam uzsākuši magnitometrijas mērījumus, lai noteiktu cik
daudz un kādi metāla objekti atrodas Karostas kanālā. Lai varētu atrast metāla priekšmetus un tos identificēt
nepieciešami precīzi mērījumi un tas prasa daudz laika. Pēc pirmo datu
saņemšanas no magnitometrijas mērījumiem tiks lemts par tālākām darbībām. Ja
būs teritorijas, kur nav šo priekšmetu uzsāksim urbumu izveidi, lai noteiktu
dūņu slāņa biezumu un varētu sākt veikt aprēķinus par piesārņoto dūņu daudzumu.
Paralēli izstrādāsim projektu par priekšmetu izcelšanu.”
Plānots, ka priekšmetu izcelšanu varētu uzsākt aptuveni pēc
pusotra mēneša. Kā norādīja ”SB&B” projekta
vadītājs Rihards Kalniņš apstākļi, kas varētu aizkavēt metāla priekšmetu
izcelšanu ir to lielums un sprādzienbīstamība, jo ir jāsaprot, ka Karostas kanāls vairāk kā 50 gadus
bija slēgta militāra teritorija. Tāpat
var būt grūti identificējami priekšmeti, kas prasīs papildus izpēti un
ūdenslīdēju piesaisti. Kā liecina priekšizpēte, tad Karostas kanāla dūņu slānī
ir ievērojams daudzums metāllūžņu, dažādi betona priekšmeti u.c. Saskaņā ar
līgumu visi izceltie priekšmeti būs Liepājas speciālās ekonomiskās zonas pārvaldes
īpašums.
I.Koliņš prognozē: ”Pārsteigumi noteikti var būt, jo
piecdesmit gadus tā bija slēgta, militāra teritorija par kuru mums nekādas
informācijas. Mēs apzināmies, ka var būt pozitīvi pārsteigumi kā
kultūrvēsturiskais mantojums, tāpat arī
negatīvi kā, piemēram, sprādzienbīstami priekšmeti, kas var būt
saglabājušies gan no otrā pasaules kara, gan no padomju jūras spēkiem. Jebkura
situācija tiks risināta, bet šobrīd ir pāragri ko prognozēt.”
Karostas kanāls ir mākslīga būve, kas ir izveidota 20 gs.
sākumā. Helsinku Komisija Karostas kanālu ir noteikusi par vienu no deviņām vispiesārņotākajām
teritorijām Latvijas Republikā. Projekta ietvaros ir paredzēta Karostas kanāla
gultnes attīrīšana – savācot piesārņotos nogulumus no Karostas kanāla gultnes
un deponējot tos iepriekš izveidotajā nogulumu apglabāšanas vietā Karostas
kanāla austrumu galā. Projekta rezultātā tiks likvidēts piesārņojums Karostas
kanālā – 780 000 m2 lielā areālā, kā rezultātā tiks uzlabota vides kvalitāte
Liepājas ostā. Projektam būs pozitīva ietekme arī uz Baltijas jūru kopumā –
tiks samazināts risks Baltijas jūras piesārņošanai.