Vēstures līkloči “Kurzemes Vārdā”: Par “Voldemāra Āziņa” remontu Brēmenē
1990.gada 9.novembris. Cik maksās licence? Līdz šim bija tā – rūpnīcas dūmenis kūp, netīrie ūdeņi plūst, bet, kamēr tas viss ir noteikto normatīvu robežās, tikmēr uzņēmums var dzīvot, cepuri kuldams, jo maku vaļā nav jāver. Tā esam nodzīvojušies, ka tagad nopietni jārunā ne tikai par upju un jūras, bet arī gruntsūdeņu piesārņojumu. (..) Gluži par velti dabas doto izmantot vairs nevarēs.
liepajniekiem.lv
Maksa par dabas resursu izmantošanu visā republikā tiks aprēķināta pēc vienotas metodikas. Latvijas Republikas Augstākā padome ir izstrādājusi likumprojektu ”Par likuma par dabas vides izmantojamo resursu lietošanas un licencēšanas kārtības stāšanos spēkā”. Licencē būs norādīts, kāda veida un cik lielu dabas piesārņošanu katrs uzņēmums saskaņā ar savu ražošanas specifiku drīkst atļauties, un cik par to jāmaksā. (..) Paredzams, ka jaunā kārtība stāsies spēkā 1991. gada 1. janvārī. Taču nevar nepiekrist Liepājas reģionālās dabas aizsardzības komitejas priekšsēdētāja L. Zeļenska teiktajam: – Pirms šī jaunā sistēma sāks darboties, būs diezgan ilgs un mokošs pārejas laiks.
Skolotāji – pret gara tumsonību
Lai pārrunātu savas problēmas un turpmāko darbību, rīt kongresā kopā pulcēsies Latvijas Izglītības biedrības aktīvisti. Ceļā uz Rīgu pošas arī LIB valdes loceklis, Pedagoģiskā institūta docents, pedagoģijas zinātņu kandidāts Jānis Birzkops. (..) – Problēma ir tāda, ka audzināšanā nav zinātniskas teorijas. Mēs – augstskola, kurā skolo pedagogus – izlaižam brāķi. Vismaz visu laiku tā bija. Kāpēc? Tāpēc, ka novārtā bija atstāta psiholoģijas mācīšana. Psiholoģijai jābūt 70 procentiem no visa tā, ko te māca. Tagad gan jau iet uz labo pusi. Mums trūkst savu psiholoģijas pasniedzēju, tāpēc aicinām no ārzemēm.
Ieilgušas, taču ātrais remonts
Kas tad notika ar ”Voldemāru Āziņu” Brēmenes ostā? Vai pareiza ir informācija, ka kuģis tika aizturēts? Uz šiem jautājumiem atbildēja Okeāna zvejas flotes bāzes galvenais inženieris G. Samusenko. Šis kuģis būvēts 1970. gadā. Ik pēc četriem gadiem šāda tipa kuģiem ir jāizdara defektoskopija un profilaktiskais remonts. Šo darbu veikšanai noslēdza līgumu ar vienu no Brēmenes firmām. Kuģi sāka remontēt 27. jūlijā. Remonta laikā atklāja arī citus bojājumus, kuru novēršana pārsniedza līgumā paredzēto summu. Par šiem izdevumiem firma nepaziņoja savlaicīgi, un kapteinis, uzņemoties uz sevi atbildību un risku, atļāva darbus turpināt. Radās līdzekļu pārtēriņš, bet mūsu bankas sistēmas gausuma un ārējo ekonomisko organizāciju nesaskaņotības dēļ ”Voldemārs Āziņš” Vācijā bija spiests pavadīt lieku mēnesi. Beidzot rēķinu apmaksāja, 1. novembrī traleris atstāja Brēmeni, un jau 4. novembrī tas pietauvojās Liepājā. (..) Mūsu valstī šāda līmeņa remonts parasti ilgst pusotra, divus gadus, bet šajā gadījumā to paveica trijos mēnešos. Izdevumi kuģa normālos darba apstākļos atmaksāsies divos mēnešos.
_____________
Arī turpmāk pārlūkosim arhīvu, lai pastāstītu, par ko vēsturiski nozīmīgajā 1990.gadā rakstīja mūsu laikraksts. Tas ir mūsu valstij izšķirīgi nozīmīgs un sarežģīts pārmaiņu laiks. Latvijas PSR Augstākā padome pieņēma deklarāciju par Latvijas Republikas neatkarības atjaunošanu, ”Kurzemes Vārds” savukārt atguva savu pirmās brīvvalsts nosaukumu.