Lai nodrošinātu ērtu vietnes izmantošanu un uzlabotu šīs vietnes veiktspēju un funkcionalitāti, mēs izmantojam sīkdatnes. Turpinot pārskatīt šo lapu, Jūs piekrītat sīkdatņu saglabāšanai Jūsu ierīces atmiņā. Turpināt Vairāk informācijas

Otrdiena, 16. oktobris

+14°C
Vējš: D 7.2 m/s
Laika ziņas Liepājā

Vārdadiena: Daiga, Dinija

Elektroauto pulks aizvien lielāks  (5)

Atslēgvārdi elektroautomašīnas

Liepājas Universitāte, Liepājas teātris un Liepājas Pašvaldības policija ir tās iestādes pilsētā, kas ikdienā izmanto ar valsts atbalstu iegādātos elektromobiļus. Nesen arī Ceļu satiksmes drošības direkcija iegādājusies pirmās sērijas "BMW" elektroauto, ko testēja arī CSDD Liepājas nodaļas darbinieki.

CSDD Liepājas nodaļas priekšnieka vietnieks Arnis Jekste stāsta, ka direkcija ar valsts programmas atbalstu iegādājusies "BMW I3" markas elektromobili. "Tas ir aptuveni divas reizes dārgāks, nekā transportlīdzeklis ar benzīna vai dīzeļdzinēju, bet valsts atbalsta programma sedza 50% izmaksu. CSDD spērusi šo soli, jo tieši tai ir uzticēta elektromobilitātes ieviešana valstī, izbūvējot elektrouzlādes stacijas. Un, lai šo pienākumu veiktu, lai visu labāk izprastu, arī pašiem ir jākļūst par šāda transportlīdzekļa lietotājiem," viņš saka.

Pirmās sērijas "BMW I3" ir ļoti jaudīgs braucamais. Par to varēja pārliecināties testa laikā – elektrauto uz priekšu šaujas kā raķete. Protams, tam ir savas dīvainības. Auto priekšpusē, kur it kā vajadzētu atrasties dzinējam, ir neliela mantu glabātava un tvertne logu mazgājamajam šķidrumam. Elektrodzinējs un akumulatori atrodas spēkrata aizmugurē, zem bagāžas nodalījuma grīdas. Uzlādes vieta slēpjas labajā sānā, vietā, kur parastam auto ir degvielas bākas vāciņš.

Auto aizmugurējās durvis veras kā angļu taksometram, turklāt tās var atvērt tikai tad, kad atvērtas priekšējās durvis. Arī aizmugurē sēdošo pasažieru drošības jostas piestiprinātas nevis ierastajās vietās, bet gan pie durvīm.

Elektroauto ir ar automātisko transmisiju, taču ierastās sviras vietā ir grozāma poga, kas piestiprināta nevis konsolei, bet atrodas panelī aiz stūres, vadītājam pie labās rokas. Atslēgas nav jāizmanto, pietiek, ja tās ir vadītāja kabatā. Spēkrats iedarbināms ar starta pogu un tam ir elektroniskā rokas bremze. Un, protams, atpakaļskata kamera, parkošanās sensori un liels displejs, kurā var sekot līdzi visai informācijai, arī tam, cik kilometru auto vēl spēj nobraukt.

Pilna uzlāde ilgst 7 līdz 8 stundas, ātrā uzlāde veicama pusotrā, divās stundās. Pilnībā uzpildīts auto var nobraukt 109 kilometrus. Ekonomiskākais braukšanas ātrums ir ap 80 kilometriem stundā. Testa laikā, stiprāk spiežot pedāli grīdā un nobraucot nepilnus 10 kilometrus, enerģija tērējās divreiz vairāk. Un tas ir bez klimata kontroles vasarā vai salona apsildes ziemā.

Lai arī ir patīkami sajust jaudu braukšanas laikā, dīvainas izjūtas rada elektroauto kustības stils. Bremžu pedālis patiesībā nepieciešams vien ekstrēmas bremzēšanas gadījumā, jo, līdzko tiek atlaists gāzes pedālis, auto pats bremzē. Tā tas veic uzlādi.

Cilvēkam, kurš pieradis stūrēt auto ar benzīna vai dīzeļdzinēju, jābūt īpaši uzmanīgam un jāatceras, ka elektroauto ir nedzirdams. A. Jekste gan atzīst, ka viņam elektroauto patīk: "Salīdzinot ar benzīna vai dīzeļdzinēja auto, dinamika ir ļoti augsta. Tā arī ir elektromobiļa priekšrocība. Protams, vadītājam jābūt uzmanīgam, jo braucot dzirdama tikai riepu švīkstoņa uz asfalta."

Viņš uzskata, ka šis elektroauto vispiemērotākais ir ļaudīm, kuri ikdienā pārvietojas pa pilsētu vai tās tuvumā, dienas laikā nobraucot ap 70 līdz 80 kilometru: "Šis modelis ar savu nelielo izmēru, atpakaļskata kameru un parkošanās sistēmu ir ļoti piemērots tieši pilsētai. Turklāt elektroauto nepiesārņo gaisu. Protams, Liepājā šī problēma vēl nav tik aktuāla kā, piemēram, Ņujorkā, Londonā un citās lielās pilsētās, bet arī mūsu pilsēta aug, un šis ir nākotnes transportlīdzeklis, ja gribam domāt par tīru vidi."

Tomēr A. Jekste atzīst, ka pagaidām, kamēr Latvijā nav izveidots kvalitatīvs elektrouzlādes staciju tīkls, lielākus attālumus nobraukt būtu sarežģīti: "Ar vienu uzlādi līdz Rīgai neaizbrauksi." 

Lai veicinātu videi draudzīgu transportlīdzekļu izmantošanu un mazinātu piesārņojumu, kā arī fosilās degvielas izmantošanu, Latvijā paredzēts paplašināt elektrouzlādes staciju tīklu, visā valstī izbūvējot 235 uzlādes stacijas. Šim mērķim kopumā paredzēti 8,34 miljoni eiro, no tiem 7,09 miljoni eiro paredzēti no Eiropas Reģionālās attīstības fonda, 1,25 miljoni eiro – no valsts budžeta.

Latvijā paredzēts ieviest divu līmeņu uzlādes infrastruktūru. Uz nacionālās nozīmes ceļiem plānots ierīkot 60 uzlādes staciju 30 km attālumā citu no citas. Savukārt uz reģionālajiem autoceļiem paredzētas 175 uzlādes stacijas, kas atrastos cita no citas 50 km attālumā. Nacionālā līmeņa posmu iecerēts īstenot līdz 2020. gada beigām, bet otrā līmeņa infrastruktūru – līdz 2022. gada rudenim. Attīstot uzlādes staciju tīklu, tiks novērsti elektrotransportlīdzekļu braukšanas attāluma ierobežojumi.

Līdz šim Latvijā Klimata pārmaiņu finanšu instrumenta atklātā konkursa "Siltumnīcefekta gāzu emisijas samazināšana transporta sektorā – atbalsts elektromobiļu un to infrastruktūras ieviešanai" ietvaros ir izbūvētas 11 uzlādes stacijas, no kurām sešas atrodas Rīgā un pa vienai Siguldā, Gulbenē, Tērvetē un Talsu novadā. Līdz 2014. gada 31. decembrim Latvijā bija reģistrēti 194 elektrotransportlīdzekļu lietotāji.

Gaisa piesārņojums no transportlīdzekļiem mazinās

"Vidējais autoparka vecums Liepājā, tāpat kā citviet Latvijā, ir 13 gadu," stāsta CSDD Liepājas nodaļas priekšnieks GVIDO ĶIRSONS. "Tas gan nenozīmē, ka visvecākā mašīna, kas brauc pa ceļiem, ir 2002. gada izlaiduma. Un, lai arī nevar teikt, ka 13 gadi ir ļoti slikts rādītājs, bet lepoties arī ar to nevar." Runājot par to, cik bieži, veicot tehnisko apskati, transportlīdzekļi tiek brāķēti par neatbilstību atgāzēm, aina nav pārāk slikta. Aptuvenais rādītājs ir ap 15%. Tas nav daudz, tomēr speciālisti cītīgi raugās, lai šīs normas tiktu ievērotas.

"Ir striktas prasības, pēc kurām kontrolē atgāzes katrai automašīnai. Atgāžu emisiju nosaka pēc auto izlaides gada. Tas nozīmē, ka, piemēram, žigulim nav tādu pašu prasību kā pēdējā izlaiduma mersedesam. Prasības ir stingri nodalītas," skaidro CSDD Liepājas nodaļas priekšnieks. Un turpina: "Tā kā aizvien mazāk paliek padomju laika tehnikas, tad arī kaitējums apkārtējai videi samazinās. Ja, piemēram, autoparka vidējais vecums būtu 30 gadu, un šie transportlīdzekļi brauktu dūmojoši, tad kaitējums būtu daudz lielāks nekā tagad, kad vidējais auto vecums ir par pusi mazāks."

"Lielākā daļa transportlīdzekļu, kuri atgāžu dēļ nevar iziet tehnisko apskati, ir transportlīdzekļi ar dīzeļdzinējiem, kas populāri Latvijā tādēļ, ka ir ekonomiski izdevīgi," stāsta G. Ķirsons. "Un te nav runas tikai par vieglajiem automobiļiem, bet arī par komerctransportu un kravas transportu."

Vadītāji, kad viņu transportlīdzekļiem pārbaudes laikā konstatē neatļauti augstu atgāžu līmeni, nav iepriecināti. To var arī saprast, jo, dodoties uz tehnisko apskati, katrs cer uz pozitīvu iznākumu. Saņemot aizrādījumu, lielākā daļa šoferīšu saprot, ka visi esam atbildīgi par apkārtējo vidi un tikai šādi varam to saudzēt.

Vispieprasītākās ir autostāvvietas pie Pētertirgus

Pārmetums, ka pat tik ērti kājām izstaigājamā pilsētā automašīnu ir pārāk daudz, laikam ir pamatots, jo pilsētas autostāvvietas, īpaši centrā, ir ļoti noslogotas.

Pavisam Liepājā ir 22 maksas autostāvvietas ar 440 vietām, un tās visas atrodas Vecliepājā – maksas autostāvvietu nav ne Jaunliepājā, ne Ezerkrastā, ne kādā citā pilsētas rajonā. SIA "Liepājas autostāvvietas" valdes loceklis ARMĪNS ROBEŽNIEKS skaidro, ka maksas autostāvvietas veido divus apļus – vienu pilsētas centrā ap Rožu laukumu, otru – ap Pētertirgu.

Vairākās stāvvietās atļauts bez maksas novietot auto uz 30 minūtēm. Graudu ielā pie Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes šim mērķim atvēlētas 20 vietas, bet Kuršu ielā, posmā no Rožu ielas līdz K. Ukstiņa ielai (Siena tirgum), – 26 vietas. E. Veidenbauma ielā vairākas vietas nodotas draudzes lietošanā. Bet F. Brīvzemnieka ielā, posmā no Pasta ielas līdz tūrisma aģentūrai "Ap Sauli", abās brauktuves pusēs stāvvietas ir bez maksas ar laika ierobežojumu uz vienu stundu darba dienās un no pulksten 8 līdz 18 sestdienās. "Šis ierosinājums bija "Liepājas autostāvvietu" iniciatīva. Un variants sevi ir attaisnojis, jo vakaros un naktīs cilvēkiem ir, kur novietot transportlīdzekļus," tā A. Robežnieks.

Taujāts, kuras stāvvietas ir vispieprasītākās, viņš stāsta, ka 2014. gadā nemainīgi pirmajā vietā pēc noslodzes bijusi stāvvieta Kuršu ielā pie skārņiem, kur novietotas 41 261 automašīna. Šā gada pirmajos deviņos mēnešos stāvvietā pie skārņiem novietoti 31 758 transportlīdzekļi. Otrajā vietā ierindojas stāvvieta Kuršu laukumā, bet trešajā – Peldu ielā 5. Savukārt pilsētas centrā pieprasītākā ir Graudu ielas stāvvieta, seko Rožu laukums, trešajā vietā atstājot stāvvietu Radio ielā pie veikala "Gulbis".

Kopumā 2014. Gadā, pēc biļešu automātu datiem, mūsu pilsētas maksas autostāvvietas izmantojuši 337 846 transportlīdzekļi. Šā gada deviņos mēnešos – 280 984 spēkrati. "Autostāvvietu noslodze palielinājusies, jo šī gada pirmajos deviņos mēnešos tās izmantojuši 253 812 autobraucēju. Tas izskaidrojams ar ekonomiskās aktivitātes palielināšanos, kā arī ar tā saucamo nulles biļešu izmantošanu, lai auto novietotu uz bezmaksas 30 minūtēm. Piemēram, Kuršu ielā šis skaits palielinājies četras reizes," secina A. Robežnieks, uzsverot, ka dati gūti tikai no biļešu automātiem.

Jautāts, vai palielinoties klientu pieplūdumam maksas stāvvietās, nav plānots palielināt maksas stāvvietu skaitu vai paplašināt esošās, iespējams, izejot arī ārpus pilsētas centra, "Liepājas autostāvvietu" valdes loceklis atbild noraidoši: "Tas nav paredzēts. Ir sasniegts optimālais variants, lai atslogotu pilsētas centru."

PIELIKUMS "ZAĻĀ ISTABA" TAPIS AR LATVIJAS VIDES AIZSARDZĪBAS FONDA FINANSIĀLU ATBALSTU.

PROJEKTA NR. 1-08/320/2015

20151001-1313-560d0753e1cc6.jpg

  • Komentāri (5)
  • 0
+ skatīt visus Atlikušie simboli: 500

Pievieno komentāru

liepajniekiem.lv neatbild par rakstiem pievienotajiem komentāriem. Aicinām ievērot pieklājību, toleranci un iztikt bez rupjībām.

Portālā aizliegts ievietot:
- personas godu un cieņu aizskarošu, draudošu, apmelojošu informāciju;
-musināt uz rasu vai etnisko neiecietību;
-komentārus, kas neatbilst Latvijas Republikas likumdošanai;
- komerciāla rakstura informāciju vai jebkāda veida reklāmu un aģitāciju.

Noteikumu neievērošanas gadījumā, liepajniekiem.lv patur tiesības komentārus dzēst, slēgt iespēju komentēt un ziņot tiesībsargājošām iestādēm.

Uzmanību!!!
Lai mazinātu iespēju portālā manipulēt ar komentētāju viedokli un noskaņojumu, komentāri, kuru autori diskusijās piedalās ar vairākiem vārdiem, tiek iezīmēti pelēkā krāsā. Tā kā šis process ir tehnisks, ir iespējamas situācijas, kurās iekrāsotie komentāri var nebūt no viena autora, vai arī neiezīmētos komentārus rakstījusi viena un tā pati persona.

Novadi zaļo

Saistītās ziņas

Pamanīji neatbilstošu saturu? Būsim pateicīgi, ka par to informēsi mūs!