liepajniekiem.lv
Protams, nekas nav tik vienkārši, nav tā, ka atskanējis laimes zvans, toties Mārtiņš trešo reizi savā rallija braucēja karjerā ir kļuvis par liepajniekiem.lv cilvēku nedēļas centrā.
Kā Sebastjans Lēbs
Pēc sacensībām 22 gadus vecais liepājnieks sacīja, ka aizvadītais rallijs bijis līdz šim labākais viņa dzīvē. Emocijas piezemējušās. Kā uz to viņš raugās tagad?
“Sasniegums ir ļoti īpašs, jo šajā gadsimtā WRC vai ERC (Eiropas rallija čempionāts) sacīkstēs visos ātrumposmos uzvarējis vienīgi Sebastjans Lēbs 2005. gadā Korsikā. Tagad mēs Renāru Franci to pašu izdarījām 2022. gadā Liepājā.
Esam pierādījuši, ka ar mums viss ir kārtībā, esam konkurētspējīgi, ir redzams progress un arī potenciāls,”
priecīgi saka pilots.
Jā, bija tādi, kas Mārtiņu Sesku pēc vairākām neveiksmēm jau bija, tā teikt, norakstījuši, jo viņam visādi ir gājis – Pasaules junioru čempionātā pēdējie gadi nebija tie labākie. Un, protams, šis aspekts bija kā psiholoģisks spiediens Liepājas rallija ekipāžai, kura būtībā ir vienīgā Latvijā, kas intensīvi sitas starptautiskajā apritē un joprojām cer uz progresu.
Izrādās, nozīmīga loma bija psiholoģijai. Kaut ko izdevās sevī pārlauzt. To atzīst ne tikai Mārtiņš pats, atbildot uz jautājumu, kas ir lieliskās uzvaras stūrakmens.
“Šis bija liels psiholoģiskās sagatavotības nopelns, jo līdz šim bieži vien treniņos braucām ātri, bet sacensībās bija neveiksmes un nebija pārliecinātības,”
domā M. Sesks.
“Esmu nesaprašanā un pat šokā par viņa panākumu. Teikšu godīgi, nebiju gaidījis. Kāds uzskata, ka Latvijas posmā nebija īstas konkurences, bet es teikšu, ja neskaita divas ekipāžas, visi bija.
Protams, mājas sienas, kā es smejos, palīdz līdz piecām sekundēm. Tas Mārtiņam līdzēja ļoti daudz no sportiskā viedokļa, jo viņš ir te daudz braucis un trenējies. Bet tajā pašā laikā mājas sienas uzliek arī morālo atbildību, kas iedzen bišķiņ tādā stresā, un bieži sanāk, ka šīs lietas līdzsvarojas.
Mārtiņam bija viena problēma – viņš rallijos uz pirmajiem ātrumposmiem nevarēja uzreiz ieskrieties. Ja rallijs sākās no rīta, labākajā gadījumā viņš pamodās ap pusdienlaiku. Pēdējās sacensībās viņš šo stereotipu salauza pilnībā. Tas manī radīja patīkamu šoku.
Varbūt tas ir arī apkārt esošo cilvēku un komandas darbs. Tika piesaistīti arī daži cilvēki, lai to panāktu…” spriež bijušais rallija braucējs, sacensību rīkotājs un Latvijas Automobiļu federācijas eksprezidents Dainars Dambergs.
Viņš piebilst, ka šajā Eiropas čempionāta posmā bijis teju vai otrādi, ekipāža iedegusies par traku – brauca tik ātri, ka bija jānomierinās.
“Braucām savā pasaulē, savā ritmā un bez pārgalvīgiem momentiem – sanāca viss plūstoši,” savukārt teic M. Sesks.
Sportista bijušais klasesbiedrs Liepājas Valsts 1. ģimnāzijā Renārs Spinga Mārtiņa raksturā izceļ trīs lietas: darbaspējas, atbildības sajūtu un pozitīvismu.
“Ja Mārtiņam bija jākavē skola treniņu vai sacensību dēļ, tad no rīta mēs satikāmies konsultācijās, kur viņš apguva to, ko nokavējis. Vienmēr, tā teikt, atstrādāja, nebija tā, ka iekavēja, nebija vieglprātīgs.
Bet ārpus skolas Mārtiņš vienmēr ir pozitīvs, kompānijas cilvēks, kuram patīk par visiem parūpēties, svinēt dzīvi. Ar to viņš pievelk apkārtējos.”
Viveks Ponusami: “200 tūkstošus…?”
Līdz šim Mārtiņš lielākoties sacensībās piedalījies ar priekšpiedziņas mašīnām, nu izdevās tikt pie kārtīga aparāta – “Škoda Fabia Rally 2 EVO”. Ar šādām brauc gan WRC, gan ERC.
Lasītājiem gan jāpaskaidro, ka šī ir visātrākā mašīna, ar kuru iespējams braukt Eiropas čempionātā, taču tā ir vienu pakāpīti zemāk par spēcīgāko WRC1 sacīkšu auto.
Televīzijas translācijā ikviens, kas redzēja atraktīvo indieti, nevarēja nepriecāties līdzi viņa gavilēm par liepājnieku panākumu pēc finiša. Kas ir šis kungs? Viveks Ponusami.
“Pēdējos divos posmos mums uz apģērba ir daudz uzrakstu, īpašs akcents uz nosaukumu “MRF Tyres”, kas ir Indijas riepu ražotājs. Esam sākuši ilgtermiņa sadarbību ar viņiem.
“MRF Tyres” nodrošina ne tikai riepas, atbalsta pakete ir lielāka. Viveks ir mūsu boss un galvenais atbalstītājs.
Latvijā bāzētā komanda SRT savukārt nodrošina tehnisko servisu – atrisina visus tehniskos jautājumus. Šī sadarbība arī ir komandas panākumu atslēga,” pauž M. Sesks.
Viens amizants atgadījums kaut kādā ziņā raksturo to, cik grūti no Latvijas izsisties līdz WRC un piesaistīt sponsorus. Mārtiņš pastāsta par sadarbības sākumu ar šo indiešu kompāniju:
“Viņi prasīja: ja mēs atbalstīsim, cik liels tirgus ir Latvijā, cik sporta riepu sezonā varētu pārdot? Es teicu, ka sezonā varētu pārdot kādas 200 sporta riepas. Viņš: kā? Nu 200 tūkstošus…?”
Protams, iekļūšana kādā no WRC komandām un starts prestižākajā pasaules rallija seriālā ir Mārtiņa sens mērķis. Jā, zvani un interese esot. Un pēc šī panākuma ne tikai no liepājnieku puses, bet arī no tās otras.
“Būšu godīgs, domāju, ka citās sacensībās, kur ceļi nebūs tik pazīstami, viņš varētu cīnīties par 1. līdz 5. vietu ar mainīgām sekmēm. Kāds būtu galarezultāts? Kā jau rallijā – kāds kļūdīsies, citam nepaveiksies, kāds būs uz viļņa… Nākotne? Šis brīdis ir tas, kad jāmēģina izmantot iespēju tikt tālāk,” rezumē D. Dambergs.
CV
Mārtiņš Sesks
- Rallija pilots.
- Dzimis 1999. gada 18. septembrī.
- Beidzis Liepājas Valsts 1. ģimnāziju.
- Karjeru sācis kartinga un bagiju trasēs.
- Latvijas junioru čempions.
- Latvijas čempions LRC3 klasē.
- Eiropas junioru čempions 2018. gadā.
- WRC junioru vicečempions 2020. gadā; Igaunijas posma uzvarētājs.
- Eiropas čempionāta Latvijas posma absolūtais uzvarētājs 2022. gadā.
Projektu finansē Mediju atbalsta fonds no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Par publikāciju saturu atbild portāls liepajniekiem.lv.