Piektdiena, 29. marts Agija, Aldonis
Abonēt

Lasi vairāk ar
liepajniekiem.lv abonementu

Parādīt sevi sportā un sociālajos tīklos. BMX sportisti paši rūpējas par savu tēlu

Parādīt sevi sportā un sociālajos tīklos. BMX sportisti paši rūpējas par savu tēlu
Foto: no Ralfa Bārtinieka personīgā arhīva
22.07.2020 06:00

liepajniekiem.lv

Atslēgvārdi

Sports, skola, dažādas intereses, jautrība un piedzīvojumi… Ernesta, Ralfa un Artūra ikdiena visbiežāk ir tāda pati kā vienaudžiem, tikai viņu dzīvei sociālajos tīklos seko līdzi tūkstošiem cilvēku no visas pasaules. Puiši nodarbojas ar BMX sportu un iegulda lielas pūles, lai viņus redzētu arī tālu aiz Latvijas robežas.

Vēlme, pienākums un azarts

Ernests Zēbolds uzaudzis Ventspilī, bet tieši sports viņu atvilinājis uz Liepāju. Šobrīd sportistam ir 21 gads, bet viņš ar smaidu atminas, ka jau deviņu gadu vecumā Ziemassvētku vecītim vēstulē lūdzis ”bēmiksu”. ”Tolaik neko daudz par BMX nezināju, bet ļoti vēlējos pievērsties šim sportam. Sākumā braukāju Ventspilī, taču tur nav daudz šī sporta veida piekritēju – te ir vairāk ar ko braukāt kopā,” stāsta Ernests.

Ernests neseko līdzi daudzu sportistu gaitām sociālajos tīklos, taču pats izjutis, kā mainās sekotāju attieksme, kad sociālos tīklus noliek malā.

”Es gandrīz gadu nevarēju braukāt, jo guvu trumu – pārrāvu krusteniskās saites. Pēc tādas traumas ir grūti atgūties, tādēļ vairāk fokusējos uz sevi, to, kā es jūtos,” atklāj sportists.

Ernests izjutis, ka cilvēki novērsušies, jo viņš vairs nav bijis tik aktīvs vietnes ”Instagram” lietotājs. Kaut arī Ernests ir atsācis sportot un par to ziņot sociālajos tīklos, sportists aizvien izjūt sekas tam, ka ilgi no viņa bijis klusums.

16 gadus vecajam Ralfam Bārtniekam un Arturam Virdziniekam aktīva darbība sociālajos tīklos ir aptuveni divus gadus. Viņu treneris Roberts Klēpis mudinājis sportistus būt aktīviem virtuālajā vidē, ne tikai tāpēc, lai vēlāk veidotu sadarbību ar sponsoriem, bet arī, lai parādītu savas prasmes plašākai publikai.

Tieši Roberts iedvesmojis Ralfu pievērsties filmēšanai. ”Ar BMX nodarbojos sešus gadus. Treniņos redzēju, kā Roberts aizraujas ar filmēšanu un arī mani tas sāka interesēt. Man bija iespēja mācīties no Roberta un tagad kā brīvprātīgais darbojos kopā ar viņu, lai gūtu pieredzi,” par savu vaļasprieku stāsta Ralfs.

Visi trīs sportisti atzīst, ka treneris ļoti daudz palīdzējis izprast, kā darboties sociālajos tīklos. ”Roberts pats pētīja, kā pareizi veidot saturu, un mācīja to mums. Mani tik ļoti ievilka tā sajūta, kad sekotāju skaits pieaug, ka radās tāds azarts,” aizrautīgi skaidro Ralfs. Viņš ļoti piedomā pie tā, lai ievietotais saturs būtu kvalitatīvs.

”Es tur ieguldu daudz vairāk darba nekā citi braucēji, jo esmu filmētājs un gribu, lai ir ļoti labi. Katra video apstrādei es veltu vismaz trīs stundas. Ir bijis tā, ka pat deviņas stundas no vietas montēju video.”

Arturam gan pagaidām pietiek ar nelielu video rediģēšanu telefonā pieejamajās aplikācijās, taču arī viņa mērķis ir apgūt video montēšanu labākā līmenī, lai saturs būtu kvalitatīvāks. ”2015.gadā sāku nodarboties ar BMX sportu, īsti nezinot, kas tas ir. Vienkārši braukāju, līdz vienu dienu izdomāju iet trenēties kopā ar citiem,” atminas Arturs. Tolaik sociālie tīkli nav bijuši aktuāli, tādēļ par publicitāti puisis sācis domāt aptuveni pirms trim gadiem.

Arturs dzīvē ir visai intraverts un atzīst, ka tas, kas tiek parādīts sociālajos tīklos nav pilnīgs dzīves atspoguļojums.

”Es dzīvē negribu daudz par sevi runāt, bet ”Instagram” publicēju to, ko, manuprāt, vajag. Katram tas process ir citādāks.”

Šobrīd Ernestam vietnē ”Instagram” ir 33 tūkstoši sekotāju, Ralfam – 10, bet Arturam – 8.

Neaizmirst reālo dzīvi

Sportisti atzīst, ka darbs ar sociālajiem tīkliem ir vesela zinātne – Ralfs ierakstus publicē tikai vienā konkrētā laikā, Ernests orientējas uz to, lai pašam patiktu ieliktais, savukārt Arturs publicēto video noskatās daudz reižu.

Sportisti atklāj, ka tieši vīrieši vairāk seko līdzi viņu ieliktajam saturam. ”Kad ielieku bildi ar draudzeni, uzreiz pieseko meitenes. Parasti ierakstus ”laiko” aptuveni 80% vīriešu,” stāsta Ernests.

Ernests novērojis, ka sekotāju skaits parasti pieaug, kad sportisti publiski parādās kādās sacensībās vai ieliek video ar kādu īpašu triku.

Jautāti, cik lielu uzmanību puiši pievērš ierakstu rādītājiem, Ralfs bez vilcināšanās atbild, ka pārāk daudz. Savukārt Ernests atklāj, ka ar laiku tas vairs nav tik būtiski, taču viņš aizvien pēta datus pirms ieraksta publicēšanas un pēc, lai redzētu izmaiņas.

Viņi atzīst, ka sociālie tīkli ir lielisks veids, kā komunicēt ar sabiedrību, taču laiku pa laikam virtuālā vide aizēno reālo dzīvi.

Ernests kādreiz ļoti daudz laika pavadījis pie telefona, bet ar laiku cenšas šo pieradumu mazināt. ”Cenšos telefonu nelietot no rīta un vakarā pirms miega, jo tad uzreiz ir tīrāka galva, pozitīvākas domas. Vakaros mēdzu internetā ieraudzīt ko tādu, kas man nepatīk un pa nakti nevarēju izgulēties. Manuprāt, telefona izmantošana ļoti ietekmē ikdienu,” ir pārliecināts Ernests. Tieši tāpēc viņš sociālos tīklus izmantojis daudz mazāk pēc traumas: ”Vēlējos būt ar sevi un saviem tuvākajiem. Man nepatika saņemt visus tos jautājumus par manu traumu.”

Ralfs un Arturs gan atzīst, ka aizvien ļoti daudz laika pavada sociālajos tīklos. Treniņi gan esot cita zona, jo tad domas vērstas tikai sporta virzienā.

Reizēm sevi jāpiespiež

Kaut arī visbiežāk ”Instagram” saturs puišiem nāk pats no sevis, laiku pa laikam nākas sevi piespiest, lai neizietu no aprites.

”Kādreiz sponsorēja sportistus, ja viņi bija labi, tagad ļoti liela nozīme ir sociālajiem tīkliem,” apzinās puiši.

Piesaistīt sponsorus ir būtiski, lai laika gaitā nebūtu jādomā par to, kā segt sacensību izdevumus. Ernests jau guvis lielu pieredzi, sadarbojoties ar sponsoriem, ko Ralfs un Arturs izmanto, lai gūtu iemaņas savām sadarbībām.

”Mums ir tāda draudzīgā sāncensība,” atzīst Arturs. BMX sportisti Liepājā esot ļoti vienoti un gatavi viens otram palīdzēt, atbalstīt, pamācīt.

”Braucot uz sacensībām, esam kopā dienu dienā, kas satuvina, kaut arī ir brīži, kad ir vēlme pabūt vienam. Man vispār patīk būt vienam, tādēļ no rīta ceļos agri, dodos sportot, jo tad arī ir apziņa, ka kļūstu labāks,” stāsta Ernests.

Viņam ievērojami sasniegumi bijuši jau 14 gadu vecumā, bet šobrīd, sevi izvērtējot, viņš secina, ka tagad ar sponsoru piesaisti rīkotos citādi. ”Bija muļķīgi domāt, ka kāds meklēs mani – vajadzēja ātrāk rakstīt pašam. Bet ar sponsoriem nevajag visu sasteigt, jo pienāks brīdis, kad būs tā ticība notiekošajam un pārliecība, ka izdosies.”

Diemžēl visi trīs sportisti apgalvo, ka ļoti daudzi potenciālie sponsori ignorē ziņas. ”Tas taču neprasa daudz laika, lai uzrakstītu atteikumu. Ir nepatīkami gaidīt un nezināt.”

Mērķi puišiem ir dažādi – Ralfam un Arturam ir svarīgi, lai būtu sponsori, kas atbalsta ar lietām, taču Ernests ar laiku iemācījies atteikt piedāvājumiem, kas nav aktuāli.

”Lietas es pats varu nopirkt, bet man vajag emocijas un ilgtermiņa ieguvumu. Protams, ir patīkami, kad kaut ko atsūta, bet es apzinos savu vērtību un gribu, lai mums ir abpusēja vēlme sadarboties,” skaidro Ernests.

Ralfs ar smaidu atminas dalību ”Sportland” kampaņā ”Back to school”. ”Man uzrakstīja no ”Sportland” un domāju, vai tā ir patiesība, vai nē.”

Sportisti rēķinās ar to, ka kopā ar uzmanību nāk arī negācijas, taču viņi to pārāk neizjūt.

Arturs novērojis, ka vairāk dzīvē tiek runāts aiz muguras, nekā internetā komentēts. Ernests piekrīt, ka skolā var izjust skaudīgos jautājumus. ”Reizēm arī cilvēki raksta, lai dzirdētu, ka ir slikti,” pamanījis Ernests, bet viņš atzīst, ka ir svarīgi no tādiem cilvēkiem norobežoties, lai tas neietekmētu to, kā viņi jūtas.

https://www.instagram.com/p/CCECPlPnYlf/
https://www.instagram.com/p/CA7d1rUHj5i/
https://www.instagram.com/p/CCnjqyzgy5N/
https://www.instagram.com/p/B7qHV9hAIXT/
https://www.instagram.com/p/CBklZkxHrn1/
https://www.instagram.com/p/CADn-gvHddA/
Šobrīd aktuāli

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Reģistrēties

Lai pabeigtu reģistrēšanos, doties uz savu e-pastu un apstiprini savu e-pasta adresi!

Aizmirsu paroli

PALĪDZĒT IR VIEGLI!

Atslēdz reklāmu bloķētāju

Portāls liepajniekiem.lv jums piedāvā svarīgāko informāciju bez maksas. Taču žurnālistu darbam nepieciešami līdzekļi, ko spēj nodrošināt reklāma. Priecāsimies, ja atslēgsi savu reklāmu bloķēšanas programmu.

Kā atslēgt reklāmu bloķētāju

Pārlūka labajā pusē blakus adreses laukam ir bloķētāja ikoniņa.

Tā var būt kāda no šīm:

Uzklikšķini uz tās un atkarībā no bloķētāja veida spied uz:
- "Don`t run on pages on this site"
vai
- "Enabled on this site"
vai
spied uz