Piektdiena, 19. aprīlis Vēsma, Fanija
Abonēt

Lasi vairāk ar
liepajniekiem.lv abonementu

Robotizētajām bitītēm seko lego konstruktori. Mazie audzēkņi apgūst robotikas pamatus

“Nebiju pat iedomājusies, ka daži bērni tik labi orientējas datorā, viņiem sanāca pat labāk nekā man,” smaidot secina pirmsskolas izglītības iestādes “Stārķis” skolotāja Liena Bondare pēc tam, kad Zinātnes un izglītības inovāciju centrā (ZIIC) kopā ar mazajiem audzēkņiem aizvadīta stunda, darbojoties ar izglītojošu lego konstruktoru.

29.09.2021 06:00

Ligita Kupčus-Apēna

"Kurzemes Vārds"

Robotikas komplekti ir pavisam jauni, ar to iegādi turpinās pašvaldības plānotā tehnoloģiju ieviešana mācību procesā. Pērn bērndārznieki iepazinās ar robotiem-bitītēm “Bee-bot”, tās čakli turpinās darbu arī šajā mācību gadā.

Pirmajās piecās dienās jaunos robotikas komplektus apčubināja vairāk nekā 180 Liepājas bērndārznieku, pastāsta ZIIC eksperte Kitija Kuduma, kas ievada bērnus un pedagogus darbā ar tiem.

“Piedzīvojums,” – tā dārziņa “Stārķis” pedagoģe Svetlana Fjodorova raksturoja iepazīšanās nodarbību. “Mums ļoti patika. Bērniem bija interesanti. Viņi domāja, strādāja, mācījās.”

L. Bondare, vērtējot nodarbību, papildina: “Trenē prasmi klausīties, jo ir jādzird, ko stāsta, trenē uzmanību, atmiņu, sīko motoriku. Protams, arī digitālās iemaņas. Uzskatu, ka bērni tika galā veiksmīgi. Pati biju uztraukusies, jo par skolotāju strādāju tikai otro gadu, arī man šis ir kaut kas jauns.” Uz ZIIC bērni noteikti braukšot vēl.

K. Kuduma apstiprina, ka strādāt ar lego konstruktoriem varēs regulāri, vismaz reizi mēnesī. Atšķirībā no robotizētajām bitītēm, ar kurām var darboties bērnudārzā, robotikas komplekti būs pieejami tikai ZIIC.

Tāpēc līdz decembrim ir izstrādāts grafiks, kuros datumos un laikos izglītības iestādēm jāierodas. “Bitītes var mazāk pazust vai saplīst, tā ir atšķirība no lego konstruktoriem. Šī iemesla dēļ nolēmām, ka tie būs pieejami tikai mūsu telpās. Mēs arī nodrošināsim to apkopi. Bērni varēs nākt un kopā ar skolotāju darboties. Pievienotā vērtība būs citādāka mācību stunda – ārpus dārziņa telpām, citā vidē,” skaidro K. Kuduma. “Un šis ir veids, kā visiem dot vienāda līmeņa izglītību. Tehniskais nodrošinājums būs pie mums, nevis vienā vai otrā bērnudārzā, skolā, un visiem būs vienlīdzīgas iespējas ar to darboties.”

Pagaidām bērnus no pirmsskolas izglītības iestādes uz nodarbībām un atpakaļ nogādā pašvaldības nodrošināts transports.

No viena iegādātā “LEGO Education WeDo 2.0.” sērijas konstruktora var salikt vismaz 30 variācijas. “Šajā nodarbībā bērni veidoja statiskas dzirnavas, domāju, ka nākamreiz varētu likt klāt riteņus, jo ar robotu jau saprotam ko tādu, kas kustas. Tā ka būs kaut kas, kas braukās pa telpu,” iecerējusi ZIIC eksperte, apstiprinot, ka ar katru nākamo reizi sarežģītība augs. “Bija 8–10 instrukcijas lapas, bet var aiziet līdz pat 60 lappusēm. Ņemot vērā bērnu vecumu, uzmanības noturību, nodarbību šoreiz plānojām ne garāku par 60 minūtēm. Bija ieskats tajā visā.”

K. Kuduma atklāj, ka iegādātie komplekti paredzēt 1. klases skolēniem. “Tā kā zinām, ka bērni attīstās arvien ātrāk, sevišķi digitālajās prasmēs, riskējam un dodam tos jau bērnudārza vecākajām grupām.” Bet brīva piekļuve komplektiem būs arī skolēniem. “Darbu ar tiem esam uzsākuši tikai tagad, un skolas līdz 1. oktobrim var pieteikties nodarbībām.”

Kopskaitā ZIIC rīcībā ir 16 “LEGO Education WeDo 2.0.” robotikas komplekti, viena cena ir ap 230 eiro, un tos iegādājusies pašvaldība.

Jau vēstīts, ka tehnoloģiju ieviešana mācību satura apguvē pirmsskolas izglītības iestādēs ir paredzēta pilsētas izglītības ilgtermiņa attīstības plānā. “Tas, ko redzam, nav tikai Liepājā, bet Latvijā vispār. Mums pietrūkst cilvēku, kas izvēlas inženierzinātnes, kas var strādāt STEAM virzienos. Ceram, ka šīs nodarbības jau no mazotnes ieinteresēs bērnus eksaktajās zinātnēs un ka, viņiem augot lielākiem, interese tikai pastiprināsies un rezultēsies karjeras izvēlē kādā no šīm jomām,” saka K. Kuduma.

Savukārt īstermiņa mērķis ir robotikas pamatu apguve.

ZIIC eksperte novērojusi, ka bērni ir ļoti atsaucīgi. Ir redzams, cik dažādas ir viņu priekšzināšanas. “Robotikā ļoti spilgti izpaužas tās bērnu prasmes, ko viņi apguvuši ārpus bērnudārza. Šodien bija viens puisītis, kuram saistībā ar datoriem palīdzību vispār nevajadzēja. Tas nozīmē, ka bērns ar datoriem jau darbojas. Citam atkal bija nemitīgi jāapliecina, ka viņš izpilda pareizo darbību.”

Šonedēļ notiks atkārtotas pedagogu jeb vēstnieku apmācības darbā ar jaunajiem konstruktoriem un arī pērn iegādātajām bitītēm, jo ne visi skolotāji, kuri tika apmācīti pirms gada, turpina ar tehnoloģijām darboties. “Situācija bērnudārzos ir atšķirīga, tāpēc grūti izstrādāt vienotu sistēmu. Vienā ir skolotājs, kurš strādā tikai ar piecgadīgajiem un sešgadīgajiem, citā skolotājam audzināšanā tiek nodoti atkal mazākie. Tāpēc mācības jāatkārto, tajās mēs vai nu paaugstinām esošo robotikas vēstneša kompetenci, vai arī apmācām no jauna.”

Kas varētu būt nākamais, ko plānots ieviest mācību procesā pirmsskolu audzēkņiem, K. Kuduma vēl nevar pateikt. “Par to vēl domājam, gribam saprast, kā veiksies ar lego komplektiem, tad skatīsimies,” viņa pauž.

Šobrīd aktuāli

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Reģistrēties

Lai pabeigtu reģistrēšanos, doties uz savu e-pastu un apstiprini savu e-pasta adresi!

Aizmirsu paroli

PALĪDZĒT IR VIEGLI!

Atslēdz reklāmu bloķētāju

Portāls liepajniekiem.lv jums piedāvā svarīgāko informāciju bez maksas. Taču žurnālistu darbam nepieciešami līdzekļi, ko spēj nodrošināt reklāma. Priecāsimies, ja atslēgsi savu reklāmu bloķēšanas programmu.

Kā atslēgt reklāmu bloķētāju

Pārlūka labajā pusē blakus adreses laukam ir bloķētāja ikoniņa.

Tā var būt kāda no šīm:

Uzklikšķini uz tās un atkarībā no bloķētāja veida spied uz:
- "Don`t run on pages on this site"
vai
- "Enabled on this site"
vai
spied uz