Izbūvēs O. Kalpaka tilta aizsargbarjeras
Lai uzlabotu navigācijas drošību un līdz minimumam samazinātu negadījumu iespējamību, Liepājas Speciālās ekonomiskās zonas pārvalde turpina īstenot ES Kohēzijas fonda atbalstīto projektu ”Karostas kanāla un Ziemeļu vārtu hidrotehnisko būvju atjaunošana”, kas paredz aizsargbarjeru izbūvi pie O. Kalpaka tilta.
"Katram Liepājniekam"
Domājams, daudziem liepājniekiem vēl atmiņā negadījums pie O. Kalpaka tilta 2006. gada jūlijā, kad tankkuģis ”Anna” ieskrēja tilta ziemeļu daļā, to sadragājot un uz četriem gadiem nošķirot Karostu no pārējās Liepājas daļas.
Saskaņā ar projektu paredzēts abās tilta pusēs izbūvēt aizsargbarjeras, kas pasargātu to no iespējamām avārijām. Aizsargbarjeras ir projektētas tā, lai spētu atvairīt līdz 150 m gara, braucoša kuģa triecienu. Tā kā 1906. gadā būvētais tilts ir inženiertehnisks piemineklis, ir domāts, lai jaunās konstrukcijas nebojātu tā vēsturisko izskatu.
Kuģu aizsargbarjeru konstrukciju veido 26 čaulpāļi, kas, izmantojot vibroiegremdēšanas un trieciena metodes, tiks iegremdēti Karostas kanāla gultnē. Četru centrālo pāļu iedzīšana saskaņā ar tehnoloģiju ir iespējama tikai un vienīgi ar nosacījumu, ka izgriežamais tilts atrodas atvērtā stāvoklī. Tādēļ skolēnu brīvlaikā pār O. Kalpaka tiltu ir ierobežota kājāmgājēju un autotransporta satiksme ar mērķi veikt konstrukcijas centrālo pāļu iegremdēšanu, lai maksimāli ātri atjaunotu tilta darbību ierastajā režīmā.
Projekta vadītājs Ivo Koliņš aicina iedzīvotājus būs saprotošiem, jo aizsargbarjeru izbūve radīs zināmas neērtības. ”Pāļu iegremdēšanas brīdī dienas gaišajā laikā varētu būt dzirdama arī dobja skaņa. Būvnieks AS ”BMGS” ir ar lielu pieredzi līdzīgu darbu veikšanā un sola tos paveikt iespējami ātri, cik vien to ļaus laikapstākļi.” Iepirkumā par projekta īstenošanu saimnieciski izdevīgāko piedāvājumu iesniedza AS ”BMGS” par summu 2 370 583,00 EUR, neskaitot pievienotās vērtības nodokli.
Liepājas SEZ pārvalde ES fondu 2014.–2020. gada plānošanas perioda ietvaros īstenoja plašu Liepājas ostas koplietošanas infrastruktūras attīstības programmu, kurā īpašs uzsvars tiek likts uz kuģošanas drošības apstākļu uzlabošanu, realizējot šādus projektus:
- ”Liepājas ostas sauszemes pievadceļu attīstība”, projekta kopējās attiecināmās izmaksas: 5 853 368,57 EUR;
- ”Liepājas ostas ūdens infrastruktūras uzlabošana”, projekta kopējās attiecināmās izmaksas: 30 287 974,95 EUR;
- ”Karostas kanāla un Ziemeļu vārtu hidrotehnisko būvju atjaunošana”, projekta kopējās attiecināmās izmaksas: 4 013 191,10 EUR.
Projektu īstenošana ir tiešā veidā saistīta ar Latvijas Republikas Nacionālā attīstības plāna 2014.–2020. gadam mērķu sasniegšanu. Nozīmīgu lomu valsts ekonomiskajā attīstībā ieņem multimodālie tranzīta koridori, kurus veido tranzītceļi, dzelzceļš un ostas, kas ļauj arvien palielināt pa tranzīta koridoriem pārvadāto preču apjomu un sekmē jaunu apstrādes un pakalpojumu industriju veidošanos, valstij un iedzīvotājiem gūstot arvien lielāku labumu no Latvijas izdevīgā ģeogrāfiskā novietojuma.