“Dauntonas abatija”: Jauns laikmets bez lieka riska
Reti kurš kino baudītājs pasaulē nezina, kas ir Dautonas abatija. Pat, ja kādam ir palaimējies izvairīties no atkarību raisošā britu seriāla vērošanas, tad no tā pieminēšanas, visticamāk, gan ne. Lielos ekrānus aprīļa beigās šogad sasniegusi jau otrā mākslas filma, kas vēsta par Krouliju ģimeni un viņu kalpiem.
liepajniekiem.lv
Seriāls no 2010. līdz 2015. gadam bija sešas sezonas garš, bet uz tā motīviem veidotā pirmā filma iznāca pirms trim gadiem un bija finansiāli pietiekami sekmīga (195 miljonu ASV dolāru ienākumi pret 13-20 miljonu budžetu), lai trīs gadus vēlāk sekotu turpinājums.
Filma vēsta par kāzām un bērēm. Pa vidu dzimst mazuļi un tiek apšaubīta paternitāte, tiek izbeigto ilgi gruzdoši romāni un uzplaukst jauni. Daļa ģimenes dodas uz Franciju, bet citi paliek mājās. Tas viss jau ir daudz vairāk nekā pirmajā filmā 2019. gadā, kas šķita acīmredzami neinteresēta pastāstīt kaut ko jaunu.
Tas kopumā ir raksturīgs televīzijas seriāliem. Filmas ir apsēstas ar stāstiem – tās ir sižetu darbinātas lokomotīves, ko ietekmē konflikti un kuras veidotas tā, lai divu stundu laikā panāktu kaut kādu risinājumu. Tiklīdz televīzijā ir radīta maza ekrāna pasaule, tai jāpaliek atvērtai no sērijas uz sēriju un no sezonas uz sezonu, liekot auditorijai gaidīt atsvaidzinājumus tikmēr, kamēr seriāls paliek ēterā.
Filmas sākumā Violeta Kroulija (Megija Smita) – visu iecienītā varone lēdija Grentema ar aso mēli – paziņo, ka ir mantojusi villu Francijas dienvidos, bet viņas mantojuma tiesības ir apstrīdētas. Lai atrisinātu šo lietu, Violeta nosūta savu dēlu un viņa sievu, mazmeitu un vēl dažus uz Franciju.
Kamēr šie tēli atrodas kontinentālajā Eiropā, Mērija pieņem kinokompānijas “British Lion” piedāvājumu uzņemt filmu abatijā. Ne visi filmas varoņi ir sajūsmā par to, ka īpašumā uzturēsies nicināmie kino cilvēki. Un tomēr, šis dāsnais piedāvājums ir pietiekami vilinošs, lai sakārtotu novecojošo pili.
Senatnīgo kinogaismu un ar roku darbināmo kameru iekļaušana lieliskajā filmēšanas laukumā liek aizdomāties par to, kā populārais seriāls ir ietekmējis vēsturiskās vietas, kur tas norisinās. Haiklēras pils (“īstā” Dauntonas abatija), Bamptonas pilsēta un citas vietas šajā apkārtnē ir kļuvušas par tūristu populāriem galamērķiem.
Protams, abatijas darbiniekus aizrauj ekrāna zvaigznes Mirnas Dalglišas (viņu spēlē Laura Hedoka) un Gajs Deksters (Dominiks Vests), savukārt Mērija flirtē ar filmas režisoru Džeku Bārberu (Hjū Deinss). Šī sižeta līnija sasaucas ar filmas franču apakšsižetu par Violetas pagātnes noslēpumu.
“Dauntonas abatijas” turpinājumā nedrīkst notikt nekas pārāk skumjš, lai tas nesarūgtinātu fanus. Diemžēl filma neriskē, secina izdevums “Variety”. Tā vietā, lai kādu varoni piemeklētu banāli bēdīgs liktenis – nospertu zibens vai apēstu haizivs, jo pasaulē iestājas filmas nosaukumā pieminētais jaunais laikmets, filmas veidotāji skatītājiem tās noslēgumā piedāvā sirsnīgu grupveida apskaušanos, un šī epizode visspilgtāk ilustrē filmas mierīgo ritējumu.