Sestdiena, 27. aprīlis Tāle, Raimonda, Raina, Klementīne
Abonēt

Lasi vairāk ar
liepajniekiem.lv abonementu

K-popa greizsirdīgie fani mēģina diktēt elku privāto dzīvi

Marta sākumā K-popa zvaigzne Karīna “Instagramā” publicēja nožēlas pilnu atvainošanās vēstuli: “Es patiesi atvainojos, ka pārsteidzu savus fanus, kuri mani ir atbalstījuši,” raksta meiteņu grupas “Aespa” līdere. Ko viņa bija noziegusies? Publiski paziņoja, ka viņai ir romantiskas attiecības ar aktieri Lī Dževuku.

K-popa greizsirdīgie fani mēģina diktēt elku privāto dzīvi
Foto: SM Entertainment
26.03.2024 15:07

liepajniekiem.lv

Tas, ka Karīna bija spiesta atvainoties, samulsijāja mulsinājusi daudzus, kuri nav saistīti ar K-popu, kā arī ļauj izprast šī stila “superfanu” pasauli.

Viņi straumē savu iecienītāko mūziķu darbus visu diennakti – pat ja guļ –, lai uzlabotu topu reitingus, organizē masveida balsošanas sesijas balvu piešķiršanas laikā, kā arī dažkārt apmaksā reklāmas digitālajos stendos Ņujorkas Taimskvērā.

Kad atklātībā nāca ziņas par Karīnas attiecībām, daži fani ar kravas automašīnu aizbrauca uz viņas menedžmenta aģentūru.

“Mēs atbalstījām Karīnas gaišo nākotni, ticot kopīgam sapnim, taču tas bija mūsu maldīgs priekšstats,” vēstīja uzraksts uz transportlīdzekļa lielizmēra ekrāna.

“Vai ar fanu mīlestību nepietiek?” vēstīja vēl viens uzraksts.

Tas ir pretstatā tam, kā slavenību romantiskā dzīve bieži tiek publiskota un dažreiz tiek svinēta citās pasaules daļās.

Piemēram, Teilores Sviftas klātbūtne “Super Bowl” mačā, lai vērotu savas otras puses Trevisa Kelsa spēli, palielināja spēles TV auditoriju, padarot to par skatītāko pārraidi ASV kopš 1969. gada nolaišanās uz Mēness.

Kāpēc K-popā attieksme atšķiras?

“Fani jūtas vīlušies,” stāsta korejiešu mediju žurnālists Džeongs Deokhjeons, piebilstot, ka šīs mūzikas faniem bieži ir parasociālas attiecības ar elkiem.

Tās ir vienpusējas attiecības – viena puse tērē daudz laika, emocionālās enerģijas un naudas dēļ otras puses, kura,

visticamāk, nezina par šāda pielūdzēja eksistenci.

“Nozare arvien vairāk mudina fanus izpaust savu fanātismu, tāpēc pieaug viņu vēlme saņemt “kompensāciju”. Tas veicinājis fanu prasīgumu, kas dažkārt robežojas ar draudiem,” BBC sacīja Džeongs.

Daži uzskata, ka paši mākslinieki un viņu menedžmenta aģentūras veicinājušas viltus tuvību starp elkiem un faniem.

Vēl pirms 10 gadiem K-pop aģentūrām bija ierasta prakse aizliegt jaunām zvaigznēm satikties vai pat izmantot personīgo mobilo tālruni.

Aģentūras arī sākušas veidot sociālās lietotnes saviem māksliniekiem, kas piedāvā faniem ieskatu elku ikdienas dzīvē.

Kāda Pusanas universitātes pētniece Karīnas incidentu nodēvēja par “klasisku gadījumu, kad fani cenšas “disciplinēt” zvaigznes.

“Viņi bija dusmīgi par iepazīšanos, un pēc tam sadusmojās, ka viņa “nepareizi” atvainojās,” sacīja zinātniece, atsaucoties uz dažu fanu viedokli, ka Karīnai vajadzēja publicēt savu atvainošanos forumā, kas paredzēts tikai faniem, nevis publiskā platformā.

“2024. gadā ir praktiski neiespējams privātums K-pop zvaigznēm, kuras dzīvo šajā valstī un ir tik plaši pazīstamas,” viņa sacīja.

Fani pieliek pūles, lai nodrošinātu grupas panākumus. Viņi uzskata, ka elks ir produkts. Un, ja vēlaties produktu redzēt uz skatuves ilgu laiku, māksliniekiem, faniem un menedžmentam būs jāpieliek lielas pūles.

BBC izpētīja “straumēšanas ceļvedi”, ko bija izveidoja puišu grupas “Seventeen” fani.

Tajā iekļauti atgādinājumi, piemēram: “Noskaties divus vai trīs “Seventeen” mūzikas videoklipus, kuru kopējais ilgums ir vismaz septiņas līdz 10 minūtes. Pēc tam atkārto procesu. Nedrīkst video ne pauzēt, ne tīt uz priekšu vai atpakaļ”.

K-pop žurnālists Džefs Bendžamins sacījis, ka dažas slavenības var just pienākumu iepriecināt savus fanus, it sevišķi ņemot vērā, ka šādu grupu vidējais mūžs ir tikai četri vai pieci gadi.

“Ironiski, ka šie mākslinieki dzied par mīlestību, bet atsakās no randiņiem un attiecībām. Jūtu viņiem līdzi,” viņš piebilda.

Taču, tā kā K-pop paplašina savu globālo nospiedumu, attieksme pret šo nozari varētu kļūt atvērtāka.

Daudzi Karīnas ārzemju fani sociālajos medijos bija sašutuši par to, ka viņai bija jāatvainojas.

Daži Korejas fani arī norādīja, ka tas mūziķes atvainošanās bijis apkaunojums Korejai.

Saskaņā ar tirgus pētījumu, pasaules K-pop tirgus vērtība 2021. gadā bija 8,1 miljards USD, un tiek prognozēts, ka līdz 2031. gadam tas sasniegs 20 miljardus USD.

Rezumējot šo stāstu, arī paši korejieši ne vienmēr ir tik privātīpašnieciski: “Nebija par ko atvainoties. Neatkarīgi no tā, vai esat slavenība vai parasta persona, jums vajadzīgi tuvi draugi. Dabiski, ka viņai ir puisis,” sacīja Seulā dzīvojošais grupas fans Džeongs Sojons.

Šobrīd aktuāli

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Reģistrēties

Lai pabeigtu reģistrēšanos, doties uz savu e-pastu un apstiprini savu e-pasta adresi!

Aizmirsu paroli

PALĪDZĒT IR VIEGLI!

Atslēdz reklāmu bloķētāju

Portāls liepajniekiem.lv jums piedāvā svarīgāko informāciju bez maksas. Taču žurnālistu darbam nepieciešami līdzekļi, ko spēj nodrošināt reklāma. Priecāsimies, ja atslēgsi savu reklāmu bloķēšanas programmu.

Kā atslēgt reklāmu bloķētāju

Pārlūka labajā pusē blakus adreses laukam ir bloķētāja ikoniņa.

Tā var būt kāda no šīm:

Uzklikšķini uz tās un atkarībā no bloķētāja veida spied uz:
- "Don`t run on pages on this site"
vai
- "Enabled on this site"
vai
spied uz