Miks Kuncītis
"Kurzemes Vārds"
Uz mocīša kāpj pat piecgadīgie
Savulaik izcilais motobraucējs Lauris Freibergs, kurš savu profesionāļa karjeru prestižākajā MX1 klasē beidza 2009.gadā, jau septiņus gadus oficiāli vada savu motokrosa treniņa skolu.
”Nu jau 30 gadus esmu motokrosā, un pēc karjeras beigām vēlējos savu iekrāto pieredzi nodot tālāk. Nokārtoju trenera licenci un izveidoju savu skolu. Ja pērn pie manis trenējās ap 40 audzēkņu, tad tagad ir jau ap 50. Pārsvarā liepājnieki, taču ir arī jaunie censoņi no apkārtējiem novadiem. Ik pa laikam pie manis trenēties atbrauc puiši no Saldus un Kuldīgas puses. Trenējamies trīs reizes nedēļā pa vairākām stundām. Arī ziema nebija šķērslis – sportisti tāpat kāpa uz motocikliem un brauca. Pauzi paņēmām tikai neilgu brīdi, kad trase bija pamatīgāk piesnigusi un gaisa temperatūra turējās lielos mīnusos,” pastāsta L. Freibergs, uzsverot, ka motoparkā ”Lauma” vēl pirms pandēmijas trenējušies arī motosportisti no ārzemēm – Somijas, Zviedrijas, Igaunijas, Lietuvas un Krievijas.
Motoparks izveidots tā, lai tā četrās trasēs ar motobraukšanu varētu nodarboties gan bērni no piecu gadu vecuma, gan pieaugušie, kuri startē profesionāļu sacensībās.
Tradicionāli pirms jaunās sezonas pavasarī ”Laumas” trasē L. Freibergs rīkoja treniņsacensības ”Moto karuselis”. Šogad tās visiem labi zināma iemesla dēļ izpalika, taču, kā saka treneris, ja mazinās valstī izsludinātos epidemioloģiskos ierobežojumus, tad vēl varētu arī saorganizēt. Vienīgais – trases specifika esot tāda, ka vasarā tā ir grūtāk izbraucama sauso smilšu dēļ. Pagaidām trase esot labā stāvoklī.
Pēdējās sacensībās L. Freiberga audzēkņi gandrīz visās motokrosa klasēs piedalījušies pērn rudenī, kad Jūrkalnē notika Nacionālā kausa izcīņa.
”Par saviem puikām varu teikt, ka ir braucēji, kuri ļoti gaida mačus, bet ir arī tādi, kas vēl nav gatavi un to labi apzinās.
Protams, kā jau jebkuram sportistam, sacensības ir pārbaudījums un papildu adrenalīns, bet galvenais tomēr ir vispirms iemācīties pareizi braukt un pieņemt pareizos lēmumus, esot trasē,” skaidro L. Freibergs.
Viss ir uz vietas
”Mums motoparkā ir viss nepieciešamais, lai jaunie censoņi varētu izaugt par augsta līmeņa sportistiem. Ir atbilstoša trase, treneris, pieci īres moči mazajiem iesācējiem, nekas nav uzreiz jāpērk. Vispirms var pamēģināt un tad saprast, vai šis sporta veids patīk vai ne. Tāpat ir mehāniķis un iespējas iegādāties nepieciešamo tehniku, ekipējumu,” stāsta L. Freibergs, kurš neuzskata motokrosu par ļoti dārgu sporta veidu.
Viņaprāt, salīdzinājumā ar citiem tehniskajiem sporta veidiem tas vēl ir lēts. ”Protams, viss ir atkarīgs no tā, cik nopietni motobraukšanai pieiet. Var braukt ar dažādu firmu motocikliem – ir lētāki un ir dārgāki,” piebilst treneris.
Lai motosportistiem būtu interesantāk, L. Freibergs trasi bieži pārveidojot, piemēram, izmainot līkumus. ”Motoparkā izveidotajās četrās trasēs sportisti var braukt atbilstoši savām prasmēm, spējām. Bērni brauc pa viņiem paredzēto trasi, lielākie jau pa citu, kurai ir augstāka sarežģītības pakāpe.
Pašam arī sanāk treniņos noskrieties. Visu laiku jāseko līdzi, jo kādam vajadzīgs padoms braukšanā, citam jāpalīdz risināt tehniskus jautājumus. Mēs treniņos ar ātrumu tik dikti neaizraujamies, galvenais ir iemācīties pareizi braukt, lai var savaldīt motociklu.
Daudzi mazie ir ļoti centīgi. Tie, kuri māk savaldīt mocīti, arī brauc arvien labāk un ātrāk. Man kā trenerim ir pienākums redzēt, cik ātri katrs ir gatavs braukt, lai nepiedzīvotu kritienus,” turpina L. Freibergs, kurš pats uz motocikla tagad kāpjot reti.
Dienas viņam paskrienot tik dinamiski, ka vienkārši neatliekot laika. Tāpat lielāku vērtību treneris saskata laikā, kas veltīts audzēkņu izaugsmei. Tas sniedzot lielāko gandarījumu. ”Ir bijušas reizes, kad puikas grib redzēt treneri trasē uz motocikla, un viens otrs jau ir redzējis, bet tas tiešām ir reti.”
L. Freibergs savos audzēkņos saredz potenciālu un uzskata, ka nākotnē no kāda varētu sanākt arī lietaskoks – augsta līmeņa sportists, kurš MX1 klasē startē pasaules līmenī. Tēva pēdās gājis arī 14 gadus vecais Uldis Freibergs, kurš jau piedalījies Eiropas čempionātā jauniešiem.
”Tā viņš uzauga, braucot man līdzi uz sacensībām. Motocikla mazgāšana, riepu maiņa, atslēgu kaste, benzīns – ja tas viss ir apkārt agrā bērnībā, tad laikam loģiski, ka puika kļūst par motosportistu.
Man nevajadzēja viņu mudināt, pats gribēja, es tikai apsolīju, ka palīdzēšu,” atceras L. Freibergs, kura motobraukšanas pirmsākumi meklējami tieši ”Laumas” trasē.
Motoparks ”Lauma” atrodas Liepājas Speciālās ekonomiskās zonas teritorijā, taču apsaimniekošanā nodots L. Freibergam.
”Man trase visu gadu jāuztur ideālā kārtībā, ko arī daru. Ir uzstādītas tualetes, izveidots stāvlaukums, kur ērti piebraukt. Tāpat pēc stiprākiem vējiem jāsavāc nolauztie koku zari un nereti arī atkritumi.
Žēl, ka mums ir tādi liepājnieki, kuri mototrases teritorijā atbrauc ar mašīnām, patusējas, atstāj gružus un aizbrauc. Vēl kāds izdomā trasē izmest vecu riepu čupu,” atklāj L. Freibergs.
Vairāk informācijas par apmācībām Laura Freiberga motokrosa treniņu skolā interesenti var atrast vietnē Facebook vai zvanot pa tālruni 29249322, kā arī rakstot uz e-apstu [email protected].