Trešdiena, 25. maijs Junora, Anšlavs
Abonēt

Lasi vairāk ar
liepajniekiem.lv abonementu

“DG Termināls” plāno pārstrādāt vecas autoriepas un plastmasu

Vēl līdz 18. janvārim turpinās sākotnējā sabiedriskā apspriešana ietekmes uz vidi novērtējumam LSEZ SIA ”DG Termināls” iecerei pārstrādāt gumijas un plastmasas atkritumus. ”Saražotās produkcijas pircēji sen ir zināmi, tas arī lika uzņēmumam strādāt pie šī jautājuma,” apspriešanas sanāksmē stāstīja uzņēmuma izpilddirektors Ivo Tikums.

“DG Termināls” plāno pārstrādāt vecas autoriepas un plastmasu
SIA “DG Termināls” vadītājs Ivo Tikums uzsver, ka uzņēmuma plānotā darbība nav atkritumu dedzināšana, bet pārstrāde, saražojot jaunus produktus tirgum. (Foto: Ģirts Gertsons)
10.01.2022 06:00

Linda Kilevica

"Kurzemes Vārds"

Termināļa teritorijā Liepājā, Pulvera ielā 33, plānots uzstādīt polimēru pārstrādes iecirkni. Tā būs angāra tipa būve, kurai apkārt ierīkos laukumus un pievedceļus.

Polimēru pārstrādes (pirolīzes) iekārtā slēgtā vidē – reaktorā, kuru darbinās ar sašķidrinātu gāzi, – notiks organisko materiālu sadalīšanās augstā temperatūrā. Gadā šeit varētu pārstrādāt līdz 4380 tonnām plastmasas vai riepu.

Ņemot vērā tirgus tendences, uzņēmums plāno arī paplašināt dažādu kravu pārkraušanu.

Paralēli pašlaik aktuālajai 25. piestātnei kravas pārkraus vēl vienā, kas iepriekš netika izmantota, – Nr. 25A.

Emisijas no iekārtas darbības var pielīdzināt emisijām no mazas katlumājas, teikts uzņēmuma iesniegumā ietekmes uz vidi izvērtējumam. Vielas, kas varētu izraisīt smaku, ir gaistošie organiskie savienojumi, kuru emisijas ir niecīgas. Ogles izkraušana no pirolīzes iekārtas notiks, izmantojot slēgtu sistēmu, līdz ar to nebūs putekļu emisijas atmosfērā. Pirolīzes gāzes savāks un sadedzinās.

I. Tikums norādīja, ka Latvijā vien ir uzkrājies milzīgs vēsturisks apjoms nolietoto autoriepu un plastmasu no nolietotā autotransporta. Dokumentos ir norādīti maksimālie pārstrādes apjomi, bet

”reāli ne tuvu tam dzīvē nevar pārstrādāt. Trīs ceturtdaļas no maksimālā pārstrādāt jau būtu ļoti labi”.

”Projekts balstīts uz uzņēmējdarbību, realizējot saražotos blakusproduktus. Pirolīzes eļļai noiets ir, jo no tās atkal var saražot riepas. Melnajai oglei ir pievienotā vērtība gan kā kurināmajam, gan var izmantot būvmateriālu ražošanā,” viņš pastāstīja.

Iedzīvotājiem interesēja, vai termināļa teritorijā nekrāsies riepu kalni. ”Lielus riepu apjomus neuzglabās, tas būs apjoms, kuru var pārstrādāt 2–3 dienās. Glabās segtā angārā. Nekādi riepu kalni Liepājai nav vajadzīgi,” teica I. Tikums.

Pēc viņa sacītā, šādu un līdzīgu tehnoloģiju gumijas un plastmasas pārstrādei izmanto Vācijā un Somijā.

”Ja notiek riepu otrreizēja pārstrāde, tās netiek izmestas mežos vai noslīcinātas ezerā. Vide tiek sakārtota, un tas ir ieguvums jebkuram iedzīvotājam,” atzīmēja izpilddirektors.

Iedzīvotājus un tuvējā rajonā strādājošos satrauc smakas, kuras grūti konstatēt un izmērīt. Tā kā pie Karostas kanāla ir daudz pārkraušanas uzņēmumu, grūti pateikt, no kurienes smakas nāk. Pie jautājuma par smaku un cita piesārņojuma mērierīcēm uzņēmumos pašlaik tiek kompleksi strādāts kopā ar LSEZ pārvaldi, lai nolemtu, kur nolikt tā saucamos e-degunus, teica I. Tikums.

Uzziņai

DG Termināls” paredzētā darbība

  • Gumijas un plastmasas polimēru (atkritumu) pārstrādes iecirkņa uzstādīšana ar jaudu 12 tonnas diennaktī.
  • Naftas produktu atkritumu pārstrāde (reģenerācijas apjoma palielināšana līdz 75 tūkstošiem tonnu gadā) un izmaiņas pārstrādes tehnoloģijā.
  • Aprīkojuma uzstādīšana tankkuģu lejamkravu pārkraušanas tehnoloģiskajiem procesiem piestātnē Nr. 25A.
  • Uzsākt šķidro minerālmēslu (fosforu, slāpekli vai kāliju saturošu šķīdumu) pārkraušanu līdz 80 tūkstošiem tonnu gadā.
  • Dažādu kravu apjoma palielināšana (bitums, akmeņogļu darva, augu eļļa, etiķskābe).

Produkcija un tās daudzums (gadā)

  • Pirolīzes eļļa (no 45% līdz 52%, no 1971 līdz 2278 t).
  • Melnā ogle (no 30% līdz 35%, no 1314 līdz 1533 t).
  • Tērauda stieples (no 12% līdz 15%, no 526 līdz 657 t).
  • Pirolīzes gāze (no 5% līdz 10%, no 219 līdz 438 t).

Rakstiskus priekšlikumus un viedokļus var sūtīt uz e-pastu: terminalis@environment.lv.

Šobrīd aktuāli

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Reģistrēties

Lai pabeigtu reģistrēšanos, doties uz savu e-pastu un apstiprini savu e-pasta adresi!

Aizmirsu paroli

PALĪDZĒT IR VIEGLI!

Atslēdz reklāmu bloķētāju

Portāls liepajniekiem.lv jums piedāvā svarīgāko informāciju bez maksas. Taču žurnālistu darbam nepieciešami līdzekļi, ko spēj nodrošināt reklāma. Priecāsimies, ja atslēgsi savu reklāmu bloķēšanas programmu.

Kā atslēgt reklāmu bloķētāju

Pārlūka labajā pusē blakus adreses laukam ir bloķētāja ikoniņa.

Tā var būt kāda no šīm:

Uzklikšķini uz tās un atkarībā no bloķētāja veida spied uz:
- "Don`t run on pages on this site"
vai
- "Enabled on this site"
vai
spied uz