Jaunās paaudzes lidmašīnu ražotne varētu tapt līdzās lidostai
Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (LIAA) pagājušās nedēļas izskaņā paziņoja, ka Nīderlandes kompānija “Fokker Next Gen N.V.” plāno Latvijā ražot ar ūdeņraža dzinēju darbināmas pasažieru lidmašīnas. Nu kļuvis zināms, ka šī ražotne varētu tapt līdzās Liepājas lidostai.
liepajniekiem.lv
Liepājas Speciālās ekonomiskās zonas (SEZ) pārvaldnieks Uldis Hmieļevskis un “Fokker Next Gen N.V.” izpilddirektors Juriāns Kellermans parakstījuši sadarbības memorandu.
Tas paredz uzsākt izpēti, lai Liepājas SEZ teritorijā, līdzās lidostai, uzbūvētu ražotni, kurā tiktu nodrošināta jaunās paaudzes ar ūdeņraža dzinēju darbināmu lidmašīnu montāža un testēšana, informē SEZ pārstāve Līga Ratniece-Kadeģe.
Iepriekš “Fokker Next Gen N.V.” parakstījusi sadarbības memorandu ar Ekonomikas ministriju un Rīgas Tehnisko universitāti.
LIAA vēsta, ka Nīderlandes kompānija iecerējusi izstrādāt ar ūdeņraža dzinēju darbināmu pasažieru lidmašīnu modeli, kura ietilpība varētu būt no 120 līdz 150 pasažieru vietām.
Provizoriski šāda tipa lidmašīnas varētu sasniegt galamērķus līdz 2500 km attālumā.
Projekta sākumstadijā tuvāko trīs gadu laikā Latvijā plānots izveidot līdz 100 jaunām darbavietām.
Sadarbības memorandā norādīti projekta etapi, kādos plānots veikt jaunās paaudzes gaisa kuģu izstrādi.
Latvijā paredzēts veidot arī ūdeņraža gaisa kuģu ekspluatācijas inženierzinātņu izcilības centru.
Tas koncentrētos uz nepieciešamās dokumentācijas sagatavošanu aviokompānijām un gaisa kuģu tehniskās apkopes centriem, kā arī gala montāžas līniju, kas darbotos paralēli galvenajai montāžas līnijai Nīderlandē.
“Labi aprīkotā Liepājas lidosta piedāvā plašas teritorijas, kas piemērotas mūsu montāžas līnijas izbūvei, un ir lieliska potenciālā vieta mūsu ražotnei.
Tās tiešais jūras savienojums ar Nīderlandi un paredzamais tuvums ūdeņraža ražotnēm nākotnē ir nozīmīgas priekšrocības. Turklāt mūsu darbībai ļoti labvēlīgs varētu būt arī uzņēmējdarbībai draudzīgais klimats šajā reģionā,” klāsta J. Kellermans.
Savukārt Liepājas SEZ pārvaldnieks Uldis Hmieļevskis norāda, ka Liepājai jau ir tradīcijas lidmašīnu ražošanā.
“Aptuveni pirms simts gadiem kuģu remonta rūpnīcā “Tosmare”, ko tolaik dēvēja par “Kara ostas darbnīcām”, tika uzbūvētas aptuveni 15 lidmašīnas Latvijas Aizsargu organizācijai.
Uzbūvētās lidmašīnas ar plostiem tika nogādātas uz Liepājas Ziemeļu aerodromu Karostas kanāla otrā krastā, lai veiktu nepieciešamos testa lidojumus.
Liepāja var arī šodien.”
Sadarbības memorands ar Nīderlandes uzņēmumu “Fokker Next Gen N.V.” sniedzot būtisku ieguldījumu zaļās enerģijas klāstera attīstībai Kurzemes piekrastē.
LIAA direktora pienākumu izpildītāja Iveta Strupkāja vērtē, ka tas ir īpaši būtiski atkrastes vēja parka “Elwind” attīstības kontekstā, jo potenciāli veicinās pieprasījumu pēc ūdeņraža degvielas nākotnē.
Šobrīd vēl vairāki uzņēmumi pauduši gatavību iesaistīties ūdeņraža klāstera attīstībā Latvijā.
Mediju atbalsta fonda ieguldījums no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Par sagatavoto saturu atbild portāls liepajniekiem.lv.