Piektdiena, 5. jūnijs Margots, Igors, Ingvars
Abonēt

Lasi vairāk ar
liepajniekiem.lv abonementu

Situācija ekonomikā – kā “Metalurga” krahs, tikai lielāka mēroga

Situācija ekonomikā – kā “Metalurga” krahs, tikai lielāka mēroga
Foto: lsez
27.03.2020 07:00

Ilze Ozoliņa

"Kurzemes Vārds"

Atslēgvārdi

Liepājā darbību apturējuši vai tuvākajā laikā plāno to darīt vairāki ēdinātāji, izmitināšanas un izklaides pakalpojumu sniedzēji, arī atsevišķi ražotāji. Taču šobrīd arī daudzi citi spiesti pavadīt dīkstāvē vai samazināt darbības apjomu. Vairums šajā situācijā cer uz valsts atbalstu.

Mēs varam aplipināt citus!

Otrdien Ministru kabinets apstiprināja krīzes skarto nozaru sarakstu un atbalsta (dīkstāves pabalsts) nosacījumus nodarbināto algas izmaksai uzņēmuma dīkstāves periodā. Tas attiektos uz 40 nozarēm, kas lielākoties saistītas ar tūrismu, ēdināšanu, izklaidi, sportu un kultūru.

Taču gan Liepājas dome un Liepājas SEZ, gan dažādu nozaru asociācijas norādīja, ka ar šādu sarakstu ir nepietiekami – palīdzība nepieciešama daudz plašākam lokam, to skaitā arī būvniecības jomai. Tajā ietilpst arī Liepājas uzņēmums “AT Meter”, kas daudzus gadus nodarbojas ar ūdens skaitītāju uzstādīšanu, nomaiņu un plombēšanu. Šobrīd “AT Meter” uz nenoteiktu laiku slēgts.

“Mūsu darbs norit tiešā saskarsmē ar cilvēkiem. Mums jāapmeklē viņu mājokļi, bet vai tad visi cilvēki ir apzinīgi un atzīst, ka ir inficējušies ar jauno vīrusu? Man vienā dzīvoklī darbs aizņem no pusstundas līdz stundai, un jebkurā gadījumā man būs kontakts ar klientu. Es taču nevaru zināt, vai viņš nav nesen kā atgriezies no ārzemēm vai kontaktējies ar citu slimu cilvēku. Ja es inficējos, tad, kaut vai pats nesaslimstu, bet to vīrusu varu ienest nākamajā dzīvoklī. Turklāt skaitītāji lielākoties izvietoti zem izlietnes un tualetes poda, kur ir visvairāk baciļu,” klāsta uzņēmuma “AT Meter” vadītājs Edvīns Puļķis. Arī “AT Meter” meistariem šobrīd vajadzīga valsts palīdzība, proti, dīkstāves pabalsts. Uzņēmējs saka: “Tad jau mēs varētu izdzīvot un pēc krīzes atsākt darbību. Vēstuli Valsts ieņēmuma dienestam esam uzrakstījuši, informējot par to, ka uzņēmums spiests apturēt savu darbību, un lai arī mūs iekļauj tajā uzņēmēju grupā, kam paredzēts dīkstāves pabalsts.”

Tas ir valstisks jautājums

Liepājas pašvaldība pirms nedēļas aicināja aizpildīt anketas tiem uzņēmējiem, kuriem Covid-19 radīto seku dēļ radušās finansiālās vai cita veida grūtības, norādot arī, kāda veida konkrēts atbalsts būtu nepieciešams. Līdz 25. marta rītam saņemtas vairāk nekā 170 atbildes. 28,5% respondentu (gan uzņēmumi, gan pašnodarbinātie) norādījuši, ka darbību uz laiku apturējuši, vēl 15,1% to plāno darīt. Lielākā daļa – 43,6% – informējuši, ka turpina darboties, taču darbības apjomi samazinās, pārējie strādā bez lielām izmaiņām vai arī iespēju robežās attālināti.

Uz jautājumu, kāds atbalsts būtu nepieciešams no valsts, liela daļa atbildējuši, ka dīkstāves pabalsts, nodokļu samaksas termiņa pagarinājumi un finansējums darbinieku algām.

“Pašvaldībai nav plašu iespēju jeb atbalsta instrumentu uzņēmējiem, kā viens no atbalstiem varētu būt lēmums par nekustamā īpašuma nodokļa atlaidēm vai atlikšanu. Šajā situācijā atbalsta jautājums lielā mērā ir valstisks,” skaidro Liepājas domes Attīstības pārvaldes Ekonomikas nodaļas vadītājs Arnis Vītols.

Pašvaldība aicina Liepājas uzņēmējus turpināt informēt par situāciju, lai varētu apkopot pēc iespējas pilnīgāku informāciju, ko tālāk izklāstīt valdībai.

Skaidri spēles noteikumi

Kā viena no visvairāk skartajām nozarēm valdības sākotnēji apstiprinātajā sarakstā iekļauti pasažieru aviopārvadājumi. “Taču ir ļoti daudz uzņēmumu, kas šo avioindustriju apkalpo, – tie, kuri sniedz remonta pakalpojumus, piegādā degvielu, mazgā un tīra stjuartu apģērbu utt.,” saka Liepājas SEZ pārvaldnieka vietnieks Uldis Hmieļevskis, skaidrojot, kāpēc krīzes skarto uzņēmumu sarakstam jau sākotnēji bija jābūt daudz plašākam.

Esošo situāciju viņš salīdzina ar “Liepājas metalurga” krahu, kas ietekmēja daudzas nozares, lai arī tās ar metalurģiju tiešā veidā nebija saistītas. “Šis ir kaut kas līdzīgs tam, kam mēs pirms vairākiem gadiem esam gājuši cauri, tikai krietni lielākā mērogā. Tāpēc šobrīd svarīgi, lai no valsts puses uzņēmējiem tiktu pateikts: ja jūs skārusi krīze, krītas apgrozījums, nav klientu, tiek apturēti pasūtījumi utt., tad atbalsts būs pieejams,” atzīmē U. Hmieļevskis.

SEZ pārvaldnieka vietnieks arī min, ka 2008. gada ekonomiskās krīzes laikā līdzīgi rīkojušās vairākas Rietumeiropas valstis, proti, daudziem uzņēmumiem tās subsidējušas darbavietas, lai cilvēki saglabātu darbu. “Tādējādi, krīzei beidzoties, uzņēmumi varēja ļoti strauji atsākt darbu. Zināšanas, speciālisti un jauda netika zaudēta, nebija nepieciešams no jauna meklēt darbiniekus un viņus apmācīt. Mums šobrīd vajadzētu rīkoties tāpat. Ticam un ceram, ka gan Eiropa, gan visa pasaule šai krīzei izies cauri pēc iespējas ātrāk, un tajā brīdī, kad ekonomika atgriezīsies normālās sliedēs, ir svarīgi, lai visi varētu tikpat strauji arī atsākt strādāt.

Hmieļevskis arī norāda, ka SEZ un ostas uzņēmumi pagaidām lielas izmaiņas dažādu ierobežojumu dēļ neizjūt. Ostā kravu kustība notiek, kuģi nāk, kravas tiek piegādātas gan pa sauszemi, gan dzelzceļu. Tomēr šobrīd neviens nevar prognozēt, kā situācija izvērtīsies turpmāk, jo šodien tā pasaulē mainās nevis pa dienām, bet stundām.

Saraksts atcelts

Vakar valdība lēma paplašināt to nozaru loku, kurās uzņēmumi varēs pieteikt savus darbiniekus dīkstāves pabalsta saņemšanai, kā arī paši uzņēmumi varēs līdz trim gadiem atlikt nokavēto nodokļu nomaksu. Līdz ar to atcelti otrdien pieņemtie noteikumi par nozarēm, kurām sakarā ar Covid-19 izplatību ir būtiski pasliktinājusies finanšu situācija.

Tagad noteikts, ka uz atbalstu varēs pretendēt uzņēmumi, kuru ieņēmumi no saimnieciskās darbības 2020. gada martā vai aprīlī, salīdzinot ar 2019. gada attiecīgo mēnesi, saistībā ar Covid-19 izplatību ir samazinājušies vismaz par 30%, ziņo aģentūra LETA.

Tāpat uz atbalstu varēs pretendēt uzņēmumi, kuru ieņēmumi no saimnieciskās darbības 2020. gada martā vai aprīlī, salīdzinot ar 2019. gada attiecīgo mēnesi, sakarā ar vīrusa izplatību samazinājušies par 20%, ja tie atbildīs vismaz vienam no kritērijiem. Pirmkārt, krīzes skartā darba devēja eksporta apjoms 2019. gadā veidoja 10% no kopējā apgrozījuma vai ir ne mazāks kā 500 000 eiro. Otrkārt, krīzes skartā uzņēmuma nomaksātā mēneša vidējā bruto darba samaksa 2019. gadā bija ne mazāka kā 800 eiro. Treškārt, uzņēmuma ilgtermiņa ieguldījumi pamatlīdzekļos 2019. gada 31. decembrī bija vismaz 500 000 eiro.

Par dīkstāves pabalstu šajos noteikumos uzskata pabalstu, ko izmaksā, ja darba devējs nenodarbina darbinieku dīkstāves periodā saistībā ar vīrusa izplatību. Dīkstāves periods ir terminēts laikposms no 2020. gada 14. marta līdz 14. maijam, bet ne ilgāk, kā ir spēkā Ministru kabineta lēmums par ārkārtējo situāciju.

Lai pieteiktos dīkstāves pabalstam, krīzes skartajam darba devējam būs jāiesniedz Valsts ieņēmumu dienestā līdz 25. aprīlim dīkstāves pabalsta iesniegums par laikposmu no 14. marta līdz 31. martam un turpmāk līdz nākamā mēneša 25. datumam.

Pabalstu varēs nepiešķirt, ja uzņēmums noteiktā termiņā nebūs iesniedzis gada pārskatu, ja uzņēmumam būs nodokļu parāds un ja uzņēmumam pasludināta maksātnespēja.

Uzziņai

Lai operatīvi reaģētu uz Covid-19 krīzes izraisītajām ekonomiskajām sekām un sniegtu atbalstu nozarēm, uzņēmumiem un to darbiniekiem, valsts paredzējusi vairākus atbalsta pasākumus.

  • No 25. marta krīzes skartie uzņēmumi var pieteikties Attīstības finanšu institūcijas “Altum” jaunajiem atbalsta instrumentiem – garantijām banku kredītu brīvdienām un apgrozāmo līdzekļu aizdevumiem. “Altum” zvanu centrs darbosies katru darba dienu no plkst. 9 līdz 18, tālrunis 26655309, e-pasts [email protected] Zvanu centrs konsultē tikai par “Altum” piedāvātajām atbalsta programmām. Par citiem atbalsta veidiem saistībā ar Covid-19 iespējams sazināties pa Valsts kancelejas sadarbībā ar uzņēmumu “Tet” izveidoto vienoto diennakts tālruni 8345.
  • Uz atbalstu uzņēmumiem to dīkstāves periodā varēs pretendēt firmas, kuru ieņēmumi no saimnieciskās darbības 2020. gada martā vai aprīlī, salīdzinot ar 2019. gada attiecīgo mēnesi, saistībā ar Covid-19 izplatību ir samazinājušies vismaz par 30%.
  • Tāpat uz atbalstu varēs pretendēt uzņēmumi, kuru ieņēmumi no saimnieciskās darbības 2020. gada martā vai aprīlī, salīdzinot ar 2019. gada attiecīgo mēnesi, sakarā ar Covid-19 izplatību ir samazinājušies par 20%, ja tie atbildīs vismaz vienam no noteiktajiem kritērijiem.
  • Paredzēti arī citi atbalsta pasākumi, piemēram, iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN) maksātājs par 2020. taksācijas gadu var neveikt noteiktos IIN avansa maksājumus no saimnieciskās darbības ienākuma (šis nosacījums attiecināms uz avansa maksājumiem, sākot no 2020. gada 1. janvāra), bet maksājumus var veikt labprātīgi, u.c. atbalsta pasākumi.
  • Atbalstu varēs saņemt arī darbinieki, piemēram, valsts solidārā veidā sniegs terminētu atbalstu darba devējiem darba nespējas lapu apmaksai, to veicot no speciālā budžeta līdzekļiem.

Avots: Liepājas dome

Distances līgums

DISTANCES LĪGUMS PAR PAKALPOJUMA ABONEMENTA IEGĀDI INTERNETA VIDĒ 

VISPĀRĪGA INFORMĀCIJA 

Šis ir distances līgums par digitālā satura pakalpojuma liepajniekiem plus abonementa pirkumu interneta vidē, turpmāk tekstā – Līgums, kas tiek slēgts starp SIA ”Kurzemes Vārds” (reģistrācijas numurs: 42103002455, juridiskā adrese: Pasta iela 3, Liepāja, LV-3401; epasts: [email protected]), turpmāk tekstā – KV, un personu, kas veic pirkumu, turpmāk tekstā PIRCĒJS, interneta vietnē liepajniekiem.lv, turpmāk tekstā – VIETNE, un abi līgumslēdzēji kopā – LĪDZĒJI.  PIRCĒJS, veicot pirkumu VIETNĒ šī Līguma ietvaros, izsaka piekrišanu tā noteikumiem, ir tiesīgs šos Līguma noteikumus izdrukāt un saglabāt.

 Šī Līguma ietvaros:

  1. a) PIRCĒJS ir fiziska vai juridiska persona, kura pērk VIETNES maksas satura pakalpojumu nolūkam, kas nav saistīts ar saimniecisko darbību, turpmāk tekstā – PIRCĒJS; 
  2. b) Liepajniekiem plus ir maksasdigitālā satura pakalpojums, tajā skaitā raksti, fotogrāfijas, kas tiek īpaši veidots, atlasīts un publicēts VIETNĒ ar norādi ”plus” , un kura abonementu PIRCĒJS  ir tiesīgs iegādāties, turpmāk tekstā – PAKALPOJUMS,
  3. PAKALPOJUMA TERMIŅŠ UN CENA

 PAKALPOJUMA abonements ir fiksēta termiņa – 4 (četru) nedēļu PAKALPOJUMA lietošanas atļauja par  cenu  – EUR 1.99 (viens euro un 99 centi). PAKALPOJUMA abonementa maksā ietverts pievienotās vērtības nodoklis (PVN) 21% apmērā. PAKALPOJUMA abonementa cenu KV var mainīt bez iepriekšēja brīdinājuma (izmaiņas neattiecas uz jau apmaksāto PAKALPOJUMA termiņu), par to PIRCĒJAM paziņojot ne vēlāk kā 30 dienas pirms jaunās cenas stāšanās spēkā . KV un PIRCĒJS  piekrīt, ka izmaiņas PAKALPOJUMA cenā tiek piemērotas jaunajam periodam, noslēdzoties iepriekš apmaksātajam PAKALPOJUMA abonementa termiņam. 

  1. PAKALPOJUMA IEGĀDE UN NORĒĶINI 

Šajā Līguma sadaļā tiek aprakstīta PAKALPOJUMA iegādes kārtība un samaksa par PAKALPOJUMA  abonementa iegādi. 

2.1. PAKALPOJUMU Pircējs var iegādāties tikai pēc reģistrēšanās VIETNĒ. Lai iegādātos PAKALPOJUMA abonementu, Pircējam jāizvēlas tā apmaksas veids, ievadot KV pieprasīto informāciju. Ar šī līguma akceptu PIRCĒJS apliecina, ka ir nepārprotami sapratis, ka PAKALPOJUMA  abonementa iegāde ir maksas pakalpojums, kā arī  ir iepazinies ar šī Līguma saturu. 

2.2. PAKALPOJUMA  abonementu PIRCĒJS  iegādājas, izmantojot norēķinu karti vai ar SMS (maksa tiks iekļauta PIRCĒJA mobilā sakaru pakalpojumu sniedzēja rēķinā), un tas tiek noformēts kā regulārs maksājums, tā termiņam automātiski pagarinoties uz nākamo fiksēto 4 (četru) nedēļu termiņu, un samaksu  par PAKALPOJUMA abonementu automātiski ieskaitot KV bankas kontā, līdz brīdim, kad PIRCĒJS izvēlēsies pārtraukt PAKALPOJUMA abonementa pirkšanu VIETNĒ, reģistrētajā profilā aktivizējot PĀRTRAUKT ABONĒŠANU.

  1. ATTEIKUMA TIESĪBAS 

Šī Līguma ietvaros KV sniedz pakalpojumu, kas atbilst digitālā satura priekšapmaksas pakalpojumam tiešsaitē (digitālā satura kā e-publikāciju piegāde, kas netiek piegādāta patstāvīgā datu nesējā), pieejams pēc pieprasījuma un tā piegāde tiek uzsākta ar PAKALPOJUMA  abonementa apmaksas brīdi, kurā automātiski PAKALPOJUMA abonements tiek aktivizēts. PIRCĒJS  piekrīt, ka ar PAKALPOJUMA  aktivizēšanas brīdi tiek uzsākta PAKALPOJUMA lietošana, līdz ar to PIRCĒJS atsakās no 14 dienu atteikuma tiesībām un samaksātās summas atmaksas, pamatojoties uz MK 20.05.2014. noteikumu Nr.255 ”Noteikumi par distances līgumu” 22.13.punkta noteikumiem.

  1. LĪDZĒJU ATBILDĪBA

LĪDZĒJS neatbild par otra LĪDZĒJA saistībām pret trešām pusēm, ja tādas veidojas saistībā ar šī līguma realizāciju. LĪDZĒJIi vienojas, ja kāds no tiem nepilda savus pienākumus saskaņā ar Līgumu Force majeure apstākļu dēļ, tas ir atbrīvojams no atbildības par Līguma neizpildi vispār vai Līguma pienācīgu neizpildi. Ar Force majeure tiek saprasti jebkādi no LĪDZĒJA gribas neatkarīgi apstākļi (ja LĪDZĒJS  ir rīkojies saprātīgi un godīgi), kuru rezultātā nav bijis iespējams izpildīt pienācīgi vai izpildīt vispār saistības un ja šos apstākļus nebija iespējams paredzēt ne vien attiecīgajam LĪDZĒJAM, bet jebkurai citai personai, kas darbojas vai darbotos attiecīgā LĪDZĒJA nozarē, kā arī, ja šos apstākļus nebija iespējams novērst ar saprātīgiem un godīgiem paņēmieniem.

  1. KONFIDENCIALITĀTE 

Visa informācija, kas nav publiski pieejama un ko kāds no LĪDZĒJIEM sniedz viens otram Līguma izpildes laikā vai tā atklājas pildot darba pienākumus, tajā skaitā informācija par finanšu stāvokli, izmantotām tehnoloģijām un datorprogrammām, PAKALPOJUMA un VIETNES attīstības plāniem, tiek atzīta un uzskatīta par konfidenciālu. 

Par konfidenciālu netiek uzskatīta šāda informācija, ja pirms tās iegūšanas, tāda jau bija otra LĪDZĒJA rīcībā, vai tā bija publiski vispārzināma, un, ja šādas informācijas  saņemšanas brīdī, uz to nebija attiecināts konfidencialitātes nosacījums; 

  1. AUTORTIESĪBAS

 Šī Līguma ietvaros KV piešķir PIRCĒJAM  vispārējo licenci PAKALPOJUMAM. PIRCĒJAM aizliegts izmantot PAKALPOJUMA laikā pieejamo digitālo saturu darbībām, kuras neparedz šis līgums, t.sk., kopēt, pavairot, publicēt vai kā savādāk to izmantot  bez KV rakstveida piekrišanas un pretēji Autortiesību likuma tiesību normu prasībām. KV garantē, ka ar visām digitālā satura platformas liepajniekiem plus veidošanā iesaistītām personām ir noslēgts līgums, saskaņā ar kuru autortiesības uz PAKALPOJUMĀ pieejamo digitālo saturu un tā platformas risinājumiem pieder KV un tam nav zināma neviena trešā persona, kura varētu šīs KV tiesības apstrīdēt, kā arī likt šķēršļus PAKALPOJUMA izmantošanai un/vai izplatīšanai.

  1. DATU APSTRĀDE

 LĪDZĒJI piekrīt, ka katrs LĪDZĒJS kā datu apstrādes pārzinis un personas datu operators šā Līguma darbības laikā manuāli un/vai elektroniski apstrādā (ieskaitot datu vākšanu, reģistrēšanu, ievadīšanu, glabāšanu, pārveidošanu, izmantošanu, nodošanu, pārraidīšanu, bloķēšanu vai dzēšanu) no otra LĪDZĒJA saņemtus datus, tikai ciktāl tas ir nepieciešams un izriet no noslēgtā Līguma. Datu apstrādes mērķis un nolūks: līguma slēgšana, rēķinu sagatavošana un nosūtīšana, maksājumu pārvaldīšana, savstarpējā saziņa un sadarbības nodrošināšana, efektīvu KV pārvaldības procesu nodrošināšana, biznesa plānošana un analīze, pretenziju un/vai pieteikumu izskatīšana un apstrāde, jaunumu izsūtīšana ciktāl tas ir nepieciešams un izriet no noslēgtā Līguma. KV ievēro PIRCĒJA norādījumus, lieto nepieciešamos tehniskos līdzekļus un veic organizatoriskos pasākumus, lai aizsargātu fizisko personu datus un novērstu to nelikumīgu apstrādi. Personas dati tiks glabāti elektroniskā formā visā Līguma darbības laikā, kā arī piemērojamajos normatīvajos aktos noteiktajā noilguma termiņā, kura ietvaros var tikt iesniegtas sūdzības, celtas prasības un ierosināti līdzīgi procesi. LĪDZĒJS var nodot otra LĪDZĒJA personas datus piesaistītajiem apstrādātājiem, kuri šī līguma ietvaros sniedz grāmatvedības, juridiskos, IT vai cita līdzīga veida pakalpojumus. Noslēdzot Līgumu, PIRCĒJS piekrīt datu apstrādei, atjaunošanai un uzglabāšanai, identifikācijai, informācijas nosūtīšanai par PAKALPOJUMA izmaiņām un piedāvājumiem utml. PIRCĒJS, kurš šī Līguma ietvaros ir patērētājs, ir tiesīgs pieprasīt KV bez maksas izsniegt tā rīcībā esošo informāciju par PIRCĒJA personas datiem, ir tiesīgs pieprasīt to labošanu vai dzēšanu, kā arī nepieciešamības gadījumā ir tiesīgs atsaukt savu iepriekš izsniegto piekrišanu personas datu apstrādei. Šajā sadaļā noteiktie pienākumi ir spēkā neierobežotu laiku un paliek spēkā arī tad, ja kāds no LĪDZĒJIEM vienpusēji atkāpjas no Līguma, vai ja Līgums izbeidzas citādi.

  1. CITI NOTEIKUMI

 Šis Līgums stājās spēkā, PIRCĒJAM veicot PAKALPOJUMA abonementa pirkumu VIETNĒ, piekrītot tā noteikumiem un samaksājot abonementa maksu. Līgums tiek noslēgts uz nenoteiktu laiku un ir spēkā līdz uzņemto saistību izpildei. Tāpat PIRCĒJS ir tiesīgs atteikties no PAKALPOJUMA abonementa, veicot atbilstošas izmaiņas VIETNĒ. Atteikums šajā gadījumā attiecas uz turpmāko abonēšanas periodu, par kuru PIRCĒJS nav veicis samaksu un/vai neplāno to darīt. Jebkuru strīdu starp LĪDZĒJIEM, kas izriet no šī Līguma, LĪDZĒJI apņemas risināt pārrunu ceļā. Ja nav izdevies atrisināt strīdu bez tiesas starpniecības, strīds tiek izskatīts Latvijas Republikas tiesā.

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Aizmirsu paroli

PALĪDZĒT IR VIEGLI!

Atslēdz reklāmu bloķētāju

Portāls liepajniekiem.lv jums piedāvā svarīgāko informāciju bez maksas. Taču žurnālistu darbam nepieciešami līdzekļi, ko spēj nodrošināt reklāma. Priecāsimies, ja atslēgsi savu reklāmu bloķēšanas programmu.

Kā atslēgt reklāmu bloķētāju

Pārlūka labajā pusē blakus adreses laukam ir bloķētāja ikoniņa.

Tā var būt kāda no šīm:

Uzklikšķini uz tās un atkarībā no bloķētāja veida spied uz:
- "Don`t run on pages on this site"
vai
- "Enabled on this site"
vai
spied uz