Pirmdiena, 29. aprīlis Raimonds, Laine, Vilnis
Abonēt

Lasi vairāk ar
liepajniekiem.lv abonementu

”Liepājas tramvajs” pēta nākotnes tehnoloģiju piedāvātās iespējas

”Liepājas tramvajs” pēta nākotnes tehnoloģiju piedāvātās iespējas
Foto: liepajniekiem.lv
27.01.2014 11:04

liepajniekiem.lv

Pagājušās nedēļas nogalē SIA ”Liepājas tramvajs” valdes
loceklis Aigars Puks tikās ar ”LEO pētījumu centra” projekta vadītāju, vecāko
pētnieku Aivaru Rubeni un Bezizmešu mobilitātes centra valdes priekšsēdētāju
Arni Bergu, lai pārrunātu iespējamo sadarbību pētījumā ”Par dinamiskas slodzes ietekmi uz līdzstrāvas elektrotīkla svārstībām
brīvi segmentētā tīklā un svārstību stabilizēšanas iespējām izmantojot buferu
elementus bezvadu uzlādes jaudas modeļos, kā arī esošajā kustīgā transporta
sastāvā, analizējot iespējas šādus tīklus izmantot elektrisko transporta
līdzekļu, tai skaitā bezvadu uzlādes elektropadeves nodrošināšanai”, portālu
informēja SIA ”Liepājas tramvajs” administrācijā.

Šobrīd pasaulē aizvien lielāka sabiedrības uzmanība tiek
pievērsta videi draudzīgu tehnoloģiju attīstībai, tai skaitā transporta jomā.

Lai stimulētu transporta līdzekļu pāreju no fosilo enerģiju
izmantojošiem uz atjaunojamo enerģiju izmantojošiem dzinējiem, it sevišķi
–elektrotransportu, Eiropas Komisija 2011.gadā izdeva Balto Grāmatu ”Ceļvedis
uz Eiropas vienoto transporta telpu — virzība uz konkurētspējīgu un
resursefektīvu transporta sistēmu”, kurā tiek paredzēts ”Līdz 2030.gadam uz
pusi samazināt “tradicionālās degvielas” automobiļu izmantošanu pilsētas
transportā; līdz 2050.gadam pakāpeniski pārtraukt to izmantošanu pilsētās; līdz
2030. gadam lielākajos apdzīvotajos centros panākt pilsētu loģistiku praktiski
bez CO2 emisijām”.

Kā pastāstīja
A.Rubenis, paredzēts veikt oriģinālu pētījumu jaunu zināšanu ieguvei par
līdzstrāvas tīklu svārstībām dinamiskas slodzes apstākļos un izstrādātu modeli
uzlādes punktu jaudas maksimumu noteikšanai dažādos tīkla segmentos. Vispārējā
nozares problēma, ko paredzēts risināt šajā projektā ir – izpētīt iespējas,
izmantojot bezvadu bateriju uzlādes sistēmu, izstrādāt tādu elektriskās
piedziņas sistēmu, kas ļautu saglabāt tās priekšrocības, ko sniedz elektrība kā
dzinējspēks (jauda, efektivitāte, zemākas izmaksas), kā arī ļautu izmantot jau
esošo līdzstrāvas sabiedriskā transporta elektropadeves tīklu.

A.Bergs skaidroja, ka šobrīd daudzās pasaules pilsētās
pieejamās brīvās elektrotīklu jaudas ir ierobežotas, kā dēļ bezvadu uzlādes
staciju uzstādīšana pilsētu centros var būt neiespējama bez papildus ārkārtīgi
lielu investīciju veikšanas elektroinfrastruktūras palielināšanai.  Šīs problēmas risinājums varētu būt pilsētās
pieejamais līdzstrāvas elektropadeves tīkls, kas jau šobrīd tiek izmantots
trolejbusu un tramvaju kustības nodrošināšanai. Diemžēl šis tīkls ir ļoti
nestabils, un tā spriegums svārstās atkarībā no tā noslodzes, tādēļ no šī gada
februāra līdz jūnijam pētnieki izvērtēs iespējas izveidot bezvadu bateriju
uzlādes sistēmu, par elektroenerģijas avotu izmantojot tramvaja kontakttīklus.

Vēlamais projekta rezultāts ietver uz iegūtajām zināšanām
(datiem, metodēm un algoritmiem) izstrādātu pilsētas cikla autobusu
pielietojumam derīgu demonstrācijas prototipu reālos apstākļos savienojumā ar
līdzstrāvas elektropadeves tīklu.

Plānots, ka nozares pētījuma rezultātus varēs pielietot arī
citi elektronikas uzņēmumi visa veida uz bezvadu enerģijas pārraidi balstītu
iekārtu izstrādāšanai, taču it sevišķi tādu iekārtu, kuru pielietojums ir
saistīts ar lielu jaudu enerģijas bezkontakta pārraidi attālumos, kas pārsniedz
līdz šim zināmo risinājumu iespējas.

Projekta pētījumu rezultātinoderēs arī citu transporta
līdzekļu ražotājiem, piemēram, elektrisko kravas pacēlāju, kravas pārvadāšanas
ratiņu, elektrisko riteņkrēslu u.c. ar elektrību darbināmu transporta līdzekļu
bezvadu uzlādei.

Kā atzina A.Puks, šī pētījumu projekta rezultātā iegūtās
zināšanas ir ārkārtīgi nozīmīgas Latvijas elektronikas nozarei,
elektrotransporta izmantošanas attīstībai. Pozitīvu rezultātu gadījumā būtiski uzlabosies
uzlādes staciju infrastruktūra, vienlaikus atbrīvojot elektroauto lietotājus no
nepieciešamības ik pa laikam pievienot savu transporta līdzekli pie
elektrotīkla, kas ir apgrūtinoši.

”Mēs esam gatavi kļūt par šī pētījuma partneri, un tas,
manuprāt, ir tikai likumsakarīgi, ja iestājamies par elektrotransporta
attīstību, kas uzlabos pilsētvides kvalitāti. Ja mūsu tramvaja kontakttīkli var
tikt izmantoti bateriju uzlādes staciju izveidei, tad būsim tikai gandarīti, ja
šajā projektā sniegsim arī sava uzņēmuma ieguldījumu.”

Abpusēju līgumu plānots parakstīt jau janvāra beigās.

Šobrīd aktuāli

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Reģistrēties

Lai pabeigtu reģistrēšanos, doties uz savu e-pastu un apstiprini savu e-pasta adresi!

Aizmirsu paroli

PALĪDZĒT IR VIEGLI!

Atslēdz reklāmu bloķētāju

Portāls liepajniekiem.lv jums piedāvā svarīgāko informāciju bez maksas. Taču žurnālistu darbam nepieciešami līdzekļi, ko spēj nodrošināt reklāma. Priecāsimies, ja atslēgsi savu reklāmu bloķēšanas programmu.

Kā atslēgt reklāmu bloķētāju

Pārlūka labajā pusē blakus adreses laukam ir bloķētāja ikoniņa.

Tā var būt kāda no šīm:

Uzklikšķini uz tās un atkarībā no bloķētāja veida spied uz:
- "Don`t run on pages on this site"
vai
- "Enabled on this site"
vai
spied uz