Piektdiena, 19. aprīlis Vēsma, Fanija
Abonēt

Lasi vairāk ar
liepajniekiem.lv abonementu

Ostas padziļināšanas darbus plāno atsākt martā

Ostas padziļināšanas darbus plāno atsākt martā
14.02.2011 14:19

Atslēgvārdi

Liepājas ostas padziļināšanas darbus, kas tika pārtraukti pērn augustā, plānots atsākt šī gada martā, informēja Liepājas speciālās ekonomiskās zonas (SEZ) pārvaldes Mārketinga un investīciju daļas vadītājs Ivo Koliņš.

Pašlaik vēl neesot zināms, vai darbi tiks atsākti marta pirmajā vai otrajā pusē, jo korekcijas var ieviest laika apstākļi.

Ostas padziļināšanas darbi tiks atsākti, vispirms veicot Liepājas ostā nogrimuša kuģa vraka izcelšanu. Tāpat kā ostas padziļināšanas darbus, arī vraka izcelšanu veiks Beļģijas kompānija “Dredging International N.V.”. Vraka izcelšanas darbiem tiks izmantots zemes racējs “Pinoccio”, to attiecīgi pielāgojot, informēja Koliņš.

Kuģa vraks atrodas Liepājas ostas vidus vārtos un traucē ostas kuģu ceļu un akvatorijas padziļināšanu. Kuģa vraku Liepājas ostas vidus vārtos atklāja jau iepriekšējās ostas padziļināšanas laikā 1999.gadā. Pagaidām nav izdevies gūt izsmeļošu informāciju par kuģa vraka izcelsmi un laiku, kad tas varētu būt tur nogrimis. Viena no versijām ir, ka tā esot barža, kas nogremdēta Otrā pasaules kara sākumā.

Vraka izcelšana jau sākotnēji tika iekļauta ostas padziļināšanas projektā, paredzot arī papildu izpēti pirms izcelšanas. 2009.gada nogalē tika veiktas divas izpētes kārtas. Vispirms ar sānskata lokatoru tika noteikta iespējamā vraka atlūzu atrašanās vieta virs kanāla gultnes. Vēlāk vraka atrašanās vieta tika apsekota ar magnetometru, kas ļāva noteikt metāla koncentrāciju zem smilšu sanesu slāņa. Abu veikto pētījumu rezultāti sakrīt.

Pērn pavasarī tika veikta vraka izpētes trešā kārta, kuras laikā ūdenslīdēji apsekoja vraka atrašanās vietu, lai konstatētu, cik daudz un kādas vraka detaļas atrodas virs grunts līmeņa. Šim kuģa vrakam nav nekādas kultūrvēsturiskas vērtības, līdz ar to pēc izcelšanas tas, visticamāk, tiks sagriezts metāllūžņos, iepriekš pastāstīja Koliņš.

Pēc vraka izcelšanas tiks turpināta 2010.gadā sāktā ostas kuģu ceļa padziļināšana. Tāpat kā pērn, padziļināšanas darbos tiks iesaistīts viens no pasaulē lielākajiem ekskavatora tipa lieljaudas zemes racējiem “Pinocchio”, kura garums ir 60 metri, platums – 19 metri, bet kausa tilpums ir 21 kubikmetrs. Tāpat padziļināšanas darbos tiks iesaistīts arī lieljaudas zemes sūcējs.

Liepājas ostas padziļināšanas darbus veic Beļģijas kompānija “Dredging International N.V.”. Ostas padziļināšana tika sāka 2009.gada novembrī, un tas ir nozīmīgs infrastruktūras projekts, ko finansē no Eiropas Savienības (ES) Kohēzijas fonda līdzekļiem, kā arī Liepājas SEZ pārvaldes budžeta.

Tiks veikta Liepājas ostas kuģu ceļa padziļināšana no 11 metriem līdz 12,5 metriem un brīvostas rajona akvatorija padziļināšana no 10,5 metriem līdz 12 metriem. Paredzēta arī Loču kanāla rekonstrukcija un Ziemas ostas rajona akvatorijas padziļināšana līdz septiņu metru dziļumam. Pavisam plānots izsmelt 5,2 miljonus tonnu grunts, ko izbērs jūrā speciāli tai paredzētās vietās – atbērtnēs. Līdz pērnajam augustam, kad darbi tika pārtraukti, tika izsmelti 1 494 888 kubikmetri grunts jeb 28,9% no paredzētā kopējā izsmeļamā apjoma.

Pēdējie nozīmīgie Liepājas ostas padziļināšanas darbi tika veikti 1999.gadā, kad ostu padziļināja vidēji par 1,5-11 metriem. Arī tad padziļināšanas darbus veica “Dredging International N.V.”, taču tagad uzņēmums iegādājies vēl jaudīgāku tehniku par to, ar kādu Liepājas ostas padziļināšanas darbus veica 1999.gadā, iepriekš pastāstīja “Dredging International N.V.” Ziemeļeiropas reģiona vadītāja vietnieks Džonijs van Akers.

Ostas padziļināšanas projekta kopējās izmaksas ir 22,3 miljoni latu bez pievienotās vērtības nodokļa, no kuriem 74,5% ir ES Kohēzijas fonda finansējums, 19,6% – Latvijas valsts budžeta finansējums, 5,9% – Liepājas SEZ pārvaldes finansējums. Papildus Liepājas SEZ pārvalde segs arī projekta neattiecināmās izmaksas – pievienotās vērtības nodokļa un projekta realizācijas autoruzraudzības maksājumus.

LETA

Šobrīd aktuāli

Autorizēties

Reģistrēties

Klikšķini šeit, lai izvēlētos attēlu vai arī velc attēla failus un novieto tos šeit.

Spied šeit, lai izvēlētos attēlu.

Attēlam jābūt JPG formātā, max 10MB.

Reģistrēties

Lai pabeigtu reģistrēšanos, doties uz savu e-pastu un apstiprini savu e-pasta adresi!

Aizmirsu paroli

PALĪDZĒT IR VIEGLI!

Atslēdz reklāmu bloķētāju

Portāls liepajniekiem.lv jums piedāvā svarīgāko informāciju bez maksas. Taču žurnālistu darbam nepieciešami līdzekļi, ko spēj nodrošināt reklāma. Priecāsimies, ja atslēgsi savu reklāmu bloķēšanas programmu.

Kā atslēgt reklāmu bloķētāju

Pārlūka labajā pusē blakus adreses laukam ir bloķētāja ikoniņa.

Tā var būt kāda no šīm:

Uzklikšķini uz tās un atkarībā no bloķētāja veida spied uz:
- "Don`t run on pages on this site"
vai
- "Enabled on this site"
vai
spied uz