Pētījums: Presē biežāk pieminētie lielie uzņēmumi pērn – “Swedbank”, LMT un “Liepājas metalurgs”
AS “Swedbank”, SIA “Latvijas Mobilais telefons” (LMT) un AS “Liepājas metalurgs” (LM) ir pērn visbiežāk pieminētie lielie uzņēmumi preses izdevumu un interneta portālu publikācijās, liecina aģentūras LETA Mediju monitoringa nodaļas veiktais pētījums par publicitāti, kādu guvuši 20 pēc apgrozījuma lielākie Latvijas uzņēmumi.
“Swedbank” pērn minēta 6125 mediju publikācijās, kas ir 14,65% no kopējā 20 lielo uzņēmumu publicitātes apjoma. LMT pieminēts 4517 publikācijās, kas nodrošinājis 10,81% no kopējā apjoma, bet LM pieminēts 4337 rakstos, kas ir 10,38% no kopējās pētīto uzņēmumu publicitātes.
LETA Mediju monitoringa nodaļas Ikdienas produktu grupas vadītāja Ērika Staškeviča uzver, ka “Swedbank” ir tirgus līderis un tas izpaužas arī publikāciju apjomā – bankas vārds un pārstāvji medijos parādās vairāk nekā citiem nozares uzņēmumiem. Tāpat pieminēšanas intensitāti medijos nodrošina atsauce uz mātes banku Zviedrijā, kas ir viena no centrālajiem spēlētājiem reģionā.
Savukārt LMT un “Liepājas Metalurga” augstos publicitātes rādītājus gan lielā mērā varot skaidrot arī ar šo kompāniju sponsorēšanas pasākumiem un aktivitātēm, kas nav saistītas ar to pamatdarbību. Piemēram, Latvijas futbola čempionāta sponsors ir tieši LMT un sacensības sauc “LMT Virslīga”, bet par aizvadītās sezonas čempioniem kļuva komanda “Liepājas metalurgs”, kas uztur arī hokeja komandu.
Staškeviča secinājusi, ka LM augstos publicitātes apjomus gandrīz pilnībā ir nodrošinājis tieši uzņēmuma vārds sporta ziņās, jo par kompānijas pamatdarbību medijos ir salīdzinoši maz publikāciju. Savukārt LMT savu publicitāti galvenokārt tomēr nodrošinājis ar publikācijām par tā pamatdarbību, un tikai apmēram vienu trešdaļu veidojot ar to nesaistītās publikācijas.
Tāpat aizvadītajā gadā starp visbiežāk pieminētajām lielākajām kompānijām bijusi AS “Latvenergo”, “airBaltic”, SIA “Maxima Latvija”, SIA “Maxima Latvija”, VAS “Latvijas dzelzceļš” u.c.
LETA Monitoringa nodaļas pētījumā izmantoti vairāk nekā 100 latviešu un krievu valodā iznākoši nacionālie un reģionālie laikraksti, kā arī deviņi latviešu un krievu valodā rakstoši interneta portāli. Kopumā 20 lielākie uzņēmumi pērn pieminēti 41 799 publikācijās.
Pētījumā netika uzskaitīti pašu uzņēmēju apmaksāti reklāmas materiāli.