Pretendentus Karostas kanāla attīrīšanai izvērtēs mēneša laikā
LETA
Abos iepirkuma konkursos par tiesībām
veikt Karostas kanāla attīrīšanas darbus saņemti pa diviem pretendentu
pieteikumiem. Atbilstoši likumdošanai saņemtie piedāvājumi tiks
izvērtēti 30 dienu laikā, aģentūra LETA uzzināja Liepājas speciālās ekonomiskās zonas (SEZ) pārvaldē.
Kamēr nav noskaidroti konkursu uzvarētāji, Liepājas
SEZ pārvalde neatklāj pretendentu vārdus un viņu piedāvātās līgumcenas,
bet norāda, ka savus piedāvājumus iesniegušas arī uzņēmumu apvienības.
Iepirkuma konkursā par Karostas kanāla zemūdens būvlaukuma attīrīšanu no
mazizmēra un lielizmēra tehnogēniem priekšmetiem saņemti divi
piedāvājumi. Divi pretendenti ir arī iepirkuma konkursā par Karostas
kanāla pilotprojektu kanāla gultnes attīrīšanai.
Jau ziņots, ka, īstenojot projektu “Liepājas
ostas Karostas kanāla zemūdens būvlaukuma attīrīšanas darbi no
mazizmēra un lielizmēra tehnogēniem priekšmetiem”, paredzēts attīrīt
kanāla grunti 68 hektāru platībā.
2014.gada nogalē tika īstenots Liepājas
ostas Karostas kanāla izpētes pirmais pilotprojekts lielo un mazo
tehnogēno priekšmetu izcelšanas tehnoloģijas noteikšanai. Pilotprojektam
bija izraudzīta teritorija 10 hektāru platībā Karostas kanāla
vidusdaļā, un darbus veica SIA “Jūras vējš”, kas uzvarēja izsludinātajā
iepirkumā.
Lai turpinātu Karostas kanāla attīrīšanu, pagājušā gada 17.decembrī Liepājas
SEZ pārvalde parakstīja līgumu ar Vides un reģionālās attīstības
ministriju par Eiropas Savienības (ES) Kohēzijas fonda projekta
“Vēsturiski piesārņotas vietas Liepājas
ostas Karostas kanāla attīrīšana, I kārta” īstenošanu. Kopējās projekta
izmaksas ir 9,6 miljoni eiro, no kuriem nepilni 85% ir ES Kohēzijas
fonda finansējums.
Liepājas ostas Karostas kanāls ir
mākslīga būve, kas izveidota 20.gadsimta sākumā. No 1945.gada līdz
1994.gadam Karostas kanāls bija slēgta militāra teritorija, kurā atradās
jūras kara flotes zemūdeņu bāze. Šo gadu laikā padomju militāro spēku
darbība ir radījusi nopietnas ekoloģiskas problēmas. Karostas kanāls
tika ekspluatēts, neņemot vērā negatīvo ietekmi uz apkārtējo vidi.
Piemēram, kanālā tika novadītas notekas, kuru piesārņojums ar smagajiem
metāliem ievērojami pārsniedza pieļaujamās normas. Smago metālu
savienojumi ilgu laiku akumulējās Karostas kanāla gultnes nogulumos.
Līdz šim veiktās izpētes liecina, ka ar naftas produktiem un
smagajiem metāliem ir piesārņoti aptuveni 650 000 kubikmetru Karostas
kanāla gultnē atrodošos dūņu un smilšu sanesu nogulumu. Piesārņojuma
koncentrācija un slāņa biezums ir lielāks kanāla austrumu daļā.