Andersena karalis nonācis teātrī
Liepājas teātrī ir izstādīta tēlnieka Egona Peršēvica skulptūra, kuru iedvesmoja Hansa Kristiana Andersena pasaka par kailo karali.
Egons Peršēvics neikdienišķā tēlniecības projektā ir pārvērtis dižā dāņu pasaku meistara Hansa Kristiana Andersena pazīstamo darbu “Ķēniņa jaunās drēbes”. Skulptūras nosaukums – “Viņš izslējās vēl lepnāk, un kambarkungi gāja tālāk, nesdami šlepi, kuras nemaz nebija” – ir citāts no pasakas izskaņas.
Savā darbā tēlnieks atveidojis ķēniņa jauno tērpu tieši tādu, kā aprakstīts pasakā: “Brīnumskaists un darināts no īpašiem audumiem, kas ne vien krāsu un mustura ziņā esot neredzēti skaisti, bet tiem esot arī tā brīnuma īpašība, ka drēbju, kas no viņiem taisītas, neviens nevarot redzēt, kas nederīgs savam amatam, vai arī priekš tā pārāk liels muļķis.” Lai radītu papildu efektu, mākslinieks tērpu novietojis uz speciāli tam veidota karaliskā manekena.
Tēlnieks ar šo darbu ir skāris nozīmīgu cilvēcisku problēmu. Kā viņš pats stāsta: “Pasaulē pastāv daudz absurdu lietu, kurām mēs piekrītam, jo baidāmies atzīt, ka kaut ko nesaprotam. Līdzīgi karaļa gudrajiem ministriem mēs esam gatavi ieraudzīt neredzēti skaisto tērpu, kura nemaz nav, lai nevajadzētu atzīt, ka esam muļķi un nederam savam amatam.” Neskatoties uz to, ka H. K. Andersens šo pasaku sarakstījis pirms pusotra gadsimta, tā vēl joprojām ir aktuāla.
Atgādinām, ka šīs vasaras sākumā tēlnieka Egona Peršēvica viens no populārākajiem darbiem – skulptūra “Uguns” – tika uzstādīta pie izklaides vietas “Fontaine Palace”.
Inita Gūtmane,
“Kurzemes Vārds”
Lienes Kalniņas foto
Pagozējusies dažādās vietās Rīgā, skulptūra tagad ir atceļojusi uz Liepāju.