Negaidīta atkalredzēšanās Tautas fotostudijā
Teju četrdesmit gadu aizritējis, kopš Huberta Stankēviča vadītajā Liepājas Tautas fotostudijā darbojās Karmels Skuteļskis.
Jau toreiz, piedaloties izstādēs un konkursos, pilsētas laikraksta “Komunists” fotokorespondents apliecināja savu neparasto pasaules redzējumu un dotības un guva pirmos panākumus. Taču pilnībā mākslinieka talants uzplauka vēlāk, kad viņš bija devies projām no pilsētas pie jūras.
Par to, kā tas noticis un kā pilnveidojusies fotomākslinieka jaunrades biogrāfija pēc aizbraukšanas uz Izraēlu, viņš pastāstīja Tautas fotostudijas dalībniekiem, tiekoties ar tiem Latviešu biedrības namā. Īpaši sirsnīga atkalredzēšanās bija ar fotokolektīva veterāniem, jo ar Jāni Lādīti, Gunāru Kopštālu, Alfrēdu un Elgu Niedoliem, kā arī Arnoldu Treidi savulaik Karmels kopīgi darbojies.
“Savā mūžā nācies piedalīties vairāk nekā 400 starptautiskās izstādēs, ir saņemtas nozīmīgas balvas un medaļas, esmu sarīkojis daudzas personālizstādes, kas eksponētas Parīzē un Prāgā. Taču, neraugoties uz to, paliku uzticīgs tām latviešu fotogrāfijas tradīcijām, ko iepazinu, apmeklējot Liepājas fotostudiju, kas man bija ne tikai fotomākslas, bet arī dzīves skola. Kaut gan ir mainījusies fototehnika un iespējas, būtībā nekas nav kļuvis citādāks – kā es strādāju toreiz, tā strādāju tagad, tie paši kritēriji, tas pats stils,” sacīja ciemiņš. Viņš pat ļoti apsverot iespēju kādreiz atgriezties šeit, lai strādātu.
Karmels uzsvēra, ka starp dalībniekiem bijis gados pats jaunākais, jo studiju sācis apmeklēt četrpadsmit gadu vecumā, un tieši tāpēc no Huberta un citiem vecākajiem biedriem saņemtās atziņas visvairāk iespaidojušas viņa tālāko dzīves ceļu. Darbodamies studijā, viņš draudzējies ar teātra režisora Nikolaja Mūrnieka ģimeni, kurā uzņemts kā savējais, tāpēc ar Jāni Mūrnieku, kurš arī apliecinājis spožas dotības fotomākslā un vēlāk iestājies studēt Valsts kinematogrāfijas institūtā, Karmels sapraties gluži kā ar brāli.
Demonstrējot uz ekrāna savus interesantākos darbus, Karmels pastāstīja, kādos apstākļos un kur tie tapuši. Viņš aicināja fotografēt tikai to, kas aizskāris un licis ietrīcēties paša mākslinieka sirdij un dvēselei. Tas, viņaprāt, ir vienīgais vērā ņemamais kritērijs. “Atšķirībā no filmas fotoaparātiem digitālās fotokameras paver iespēju cilvēkiem bildēt pa labi un pa kreisi visu, ko vien tie ierauga savā ceļā. Taču tas ir mānīgs iespaids. Lai gan uzņemts ir daudz, vēlāk, analizējot apstādinātos kadrus, izrādās, ka nekā paliekoša un ievērības cienīga tajos nav,” viņš teica, atvadoties un vienojoties ar Liepājas fotogrāfiem, ka turpmāk uzturēs ar viņiem ciešākus kontaktus.
Pēteris Jaunzems,
“Kurzemes Vārds”
Fotostudijas vadītājs Varis Sants pasniedza Karmelam Skuteļskim rucavnieces Sandras un Arnolda Aigaru sarūpēto rupjmaizes kukuli. Dāvana ļoti saviļņoja starptautisko fotomākslinieku.